Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 384943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #885 skrivet: 10 december 2017, 11:37:03 »
Rickard, jag skulle vilja påstå att den fungerar ungefär som du vill att den skall fungera.
När den kör on/off, då räknar den gm som, tja, en on/off.
När mineffekten inte räcker till, och gm passerar gm start kompressor + tillskottet/4, (i mitt fall -250), så byter den regulator. Då bryr den sig inte om gm mer, utan reglerar så att framledningen är max 2,5 grader över börvärde, för att köra in underskottet. Dock får den inte reglera med mer än 2 hz/minut.

När den kommer till gm start kompressor - 60 (-100-60 = -160), byter den regulator igen, och försöker håller gm till gm start kompressor, och därmed framledning=börvärde. Nu får den reglera med 6 hz /minut. När den har kommit till gm start kompressor, brukar den vara ganska duktig att hålla sig där, även bergen77s senaste log visade att den låg stabilt, dock på fel gm-värde.
Så här beskrev Bergen77 i optimeringstråden.

Informasjonen jeg har fått på Nibe bekrefter det dere allerede har konkludert med, på 3/4 av differansen gradminutt start og elkobleinnkolbing begynner kompressoren å regulere, den regulerer maks 6Hz per minutt, om gradminuttene er over dette nivået regulerer den maks 2Hz minutt.

Kuldebærer har ingen påvirkning på regulering av kompressor, kun når kuldebærer blir svært lav vil den begrense kompressoren for å ikke tømme energihullet.

I GM mode jobber pumpen for at gradminuttene skal bli værende rundt startverdien, om turtemperaturen overstiger beregnet temperatur med 4 grader går den over til Flow Temperature Control.
Flow Temp Control deles inn i to moder igjen:
-den ene fungerer kun om BT25 ikke er installert, turtemp legger seg 2,5 grader over beregnet temperatur. Den kan gå tilbake til GM mode om GM er høyere enn GMstart-65
-den andre kan fungere med BT25, her forsøker den å holde BT25 til beregnet temperatur.

Jeg har også forstått det slik at sirkulasjonspumpen jobber mot ett gitt delta T, delta T bestemmes av innstillingene gjort i meny 5.1.14, delta T vil variere med utetemperaturen.

Min tolkning blir då att när regulatorn tillåts reglera får den dra på ordentligt. När framledningen överstiger börvärde med mer än 4 gr går den över till flow temp control, dvs max 2,5 gr över börvärde. Detta gäller tills GM är högre än GM-start -65. Sjunker sedan GM igen så upprepas cykeln.
Detta verkar stämma bra med hur min VP arbetar.
« Senast ändrad: 10 december 2017, 11:43:56 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #886 skrivet: 10 december 2017, 14:30:02 »
Så skriver han, men dokumentet han har bifogat säger lite annorlunda.

Informasjonen jeg har fått på Nibe bekrefter det dere allerede har konkludert med, på 3/4 av differansen gradminutt start og elkobleinnkolbing begynner kompressoren å regulere, den regulerer maks 6Hz per minutt, om gradminuttene er over dette nivået regulerer den maks 2Hz minutt.
Det här stämmer ju inte, det är vid gm start kompressor - gm tillskott/4.

-den andre kan fungere med BT25, her forsøker den å holde BT25 til beregnet temperatur.
Det här stämmer enbart när BT12 är mindre än 3 grader för nära ett maxvärde, som inte är känt. I övrigt fungerar den som BT2. Det är alltså ett skydd för vp:n då man inte kan vara säker på var Bt25 är monterad.

I övrigt är det väl korrekt.
Och det var ju bra om det stämmer med hur din vp gör!
Det stämmer nog med min också.


Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #887 skrivet: 10 december 2017, 19:38:57 »
Så här beskrev Bergen77 i optimeringstråden.

Informasjonen jeg har fått på Nibe bekrefter det dere allerede har konkludert med, på 3/4 av differansen gradminutt start og elkobleinnkolbing begynner kompressoren å regulere, den regulerer maks 6Hz per minutt, om gradminuttene er over dette nivået regulerer den maks 2Hz minutt.

Kuldebærer har ingen påvirkning på regulering av kompressor, kun når kuldebærer blir svært lav vil den begrense kompressoren for å ikke tømme energihullet.

I GM mode jobber pumpen for at gradminuttene skal bli værende rundt startverdien, om turtemperaturen overstiger beregnet temperatur med 4 grader går den over til Flow Temperature Control.
Flow Temp Control deles inn i to moder igjen:
-den ene fungerer kun om BT25 ikke er installert, turtemp legger seg 2,5 grader over beregnet temperatur. Den kan gå tilbake til GM mode om GM er høyere enn GMstart-65
-den andre kan fungere med BT25, her forsøker den å holde BT25 til beregnet temperatur.

Jeg har også forstått det slik at sirkulasjonspumpen jobber mot ett gitt delta T, delta T bestemmes av innstillingene gjort i meny 5.1.14, delta T vil variere med utetemperaturen.

Min tolkning blir då att när regulatorn tillåts reglera får den dra på ordentligt. När framledningen överstiger börvärde med mer än 4 gr går den över till flow temp control, dvs max 2,5 gr över börvärde. Detta gäller tills GM är högre än GM-start -65. Sjunker sedan GM igen så upprepas cykeln.
Detta verkar stämma bra med hur min VP arbetar.
Vad är flow temperature control för nÃ¥tt vp har väl inte ens en flödes mätare eller har dom det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #888 skrivet: 10 december 2017, 19:49:03 »
Det verkar som det finns flödesgivare i maskinerna för vissa marknader. Finland o Norge verkar ha det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #889 skrivet: 10 december 2017, 19:55:31 »
Vad är flow temperature control för nÃ¥tt vp har väl inte ens en flödes mätare eller har dom det  Sc:,h
Fikonspråk inom Nibe?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #890 skrivet: 10 december 2017, 20:31:23 »
Det verkar som det finns flödesgivare i maskinerna för vissa marknader. Finland o Norge verkar ha det.
Men om nu flow används i benämningen sÃ¥ kan man ju tro att det ingÃ¥r i styrningen pÃ¥ nÃ¥tt sätt och saknas flow mätare sÃ¥ kan man ju tro att det är en annan styrning och det verkar som vissa Norska maskiner har mest problem slumpen eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #891 skrivet: 11 december 2017, 06:18:42 »
Flow temperature control är väl troligen lika  med deltaT-styrning.
Man justerar deltaT genom att reglera cirkpumpens effekt/flödet ? Flow-Temperature-control.
Logiskt.   :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #892 skrivet: 11 december 2017, 09:41:52 »
Nja delta styrning är ingen nyhet hos Nibe tom min gamla vp har haft det rätt mÃ¥nga Ã¥r nu men flow temperature control är ett begrepp som dykt upp i den här trÃ¥den  Sc:,h Är det nÃ¥n som kollat i en Norsk manual om det skiljer nÃ¥tt pÃ¥ styrningen eftersom dom tydligen har flödes mätare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #893 skrivet: 11 december 2017, 10:13:07 »
Jag börjar tröttna på detta nu. Nibe får ju göra något åt det här skämtet till regulator. Den får ju helt frispel när man tappar lite rejält med varmvatten. I natt var den upp på över 80 Hz trots att är-värdet var flera grader över bör-värdet för att försöka köra hem underskottet på GM. En stund senare stannar den pga att GM når noll. Sedan blev det några svängningar upp och ner innan den började gå stabilt framåt morgonen. Jag förstår att den vill köra hem underskottet men det kan ju göras med rimlighet, dra på så är-värdet är kanske 2 grader över bör-värdet och kör ikapp på ett kontrollerat sätt istället för att öka effekten brutalt tills värdet är 6-7 grader över.

Nu gÃ¥r den  med -100 600 100 pÃ¥ gradminuterna och flödesinställning radiator för de som undrar.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #894 skrivet: 11 december 2017, 10:24:46 »
Om det gick ställa någon gräns för hur många grader den fick gasa "över börvärde" på tempen beroende på hur långt ifrån börvärde GM ligger så skulle det kanske gå anpassa styrningen lite bättre till olika anläggingsspecifika egenheter.
Men i sak är det ju så pass enkelt som att de måste göra något åt den grundläggande regleringen.
En enkel PI-reglering med gradminuterna som master och temperaturen som slave-regulator kan ju inte misslyckas tycker jag.  dontknow

Sen finns ju förstås vissa skyddsfunktioner och viss logik som måste in, t.ex. att den startar på samma frekvens som den hade innan stopp, eller innan den började värma tappvarmvatten.
Men det borde ju inte vara omöjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #895 skrivet: 11 december 2017, 15:01:37 »
Jag börjar tröttna på detta nu. Nibe får ju göra något åt det här skämtet till regulator. Den får ju helt frispel när man tappar lite rejält med varmvatten. I natt var den upp på över 80 Hz trots att är-värdet var flera grader över bör-värdet för att försöka köra hem underskottet på GM. En stund senare stannar den pga att GM når noll. Sedan blev det några svängningar upp och ner innan den började gå stabilt framåt morgonen. Jag förstår att den vill köra hem underskottet men det kan ju göras med rimlighet, dra på så är-värdet är kanske 2 grader över bör-värdet och kör ikapp på ett kontrollerat sätt istället för att öka effekten brutalt tills värdet är 6-7 grader över.

Nu gÃ¥r den  med -100 600 100 pÃ¥ gradminuterna och flödesinställning radiator för de som undrar.

// Magnus
Du har ingen riktigt usb logg där man kan se hur illa vp går ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #896 skrivet: 11 december 2017, 16:51:46 »
Jag tror det är "flödes-temperatur controller", dvs temperaturen på flödet.
Senare förkortat till flow control.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #897 skrivet: 11 december 2017, 16:59:01 »
944_driver, bra att du har radiatorer valt, men det räcker inte. Det borde finnas ett val högtemp-radiatorer. Men du får ta manuell inställning och 15-20 grader delta t.

Du kommer att få höja kurvan, men om jag har förstått saken rätt så drabbar det inte cop negativt. Cop är beroende av medeltemp mellan framledning och retur, dvs samma medeltemp som håller ditt hus lagom varmt. Om du inte ändrar medeltempen, ändrar inte cop.

Däremot kan du få problem med max framledning när det blir riktigt kallt.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #898 skrivet: 12 december 2017, 08:31:29 »
Om det gick ställa någon gräns för hur många grader den fick gasa "över börvärde" på tempen beroende på hur långt ifrån börvärde GM ligger så skulle det kanske gå anpassa styrningen lite bättre till olika anläggingsspecifika egenheter.
Men i sak är det ju så pass enkelt som att de måste göra något åt den grundläggande regleringen.
En enkel PI-reglering med gradminuterna som master och temperaturen som slave-regulator kan ju inte misslyckas tycker jag.  dontknow

Sen finns ju förstås vissa skyddsfunktioner och viss logik som måste in, t.ex. att den startar på samma frekvens som den hade innan stopp, eller innan den började värma tappvarmvatten.
Men det borde ju inte vara omöjligt.

Ja, kan man bara få en möjlighet att sätta en gräns för hur mycket över börvärde den får gå så tror jag problemet är löst för min del. Den fanns ju på gamla 1250 och en LV maskin om jag sett rätt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #899 skrivet: 12 december 2017, 08:34:45 »
Du har ingen riktigt usb logg där man kan se hur illa vp går ?

Nej, kör ingen loggning för tillfället. Uplink har sina brister och konstigheter för sig men jag tycker det visar det jag vill veta. Maskinen går inte som den borde.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!