Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering golvvärme och smuts i systemet?  (läst 14098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Justering golvvärme och smuts i systemet?
« skrivet: 06 januari 2011, 17:50:55 »
Har ett hus byggt 94 med 8 st golvvärmeslingor fördelat på 121 m2 i bottenvåningen. Två av slingorna är betydligt svalare än de andra. Det är inte de längsta slingorna eller de som är längt bort som är svalare.
Gissar att de rör sig om att flödet är lite lågt på dessa slingor varför jag funderar på att öka flödet en aning.
Har dock aldrig gjort det och undrar hur man går till väga? Bifogat är 2 bilder och jag antar att det är markeringen A jag ska vrida på?
Som man kan se på bilderna verkar systemet "skitigt" och det är lite svårt att se vilket flöde som är inställt. Ska verkligen vattnet synas som brunaktigt enligt bilderna?

Det har alltid varit svalare vid dessa slingor och inga förändringar har skett sedan vi flyttade in 97.

Jag har aldrig avluftat systemet, men antar att det inte finns behov för detta efter att det en gång ställdes in/justerades av förre ägaren?

Tacksam för svar
 
Thermia Diplomat Opt G2 8 kW, 190 m borra varav 181 m aktivt. Välisolerad 1½ plans villa på 221 m2. 121 m2 nedervåning (golvvärme) och 100 m2 övervån (2st Thermopanel TP21-610 V4 och 1 st Carrier 42NS-30 (4-rör) för värme & frikyla) samt Fujitsu L/L VP (reserv). Värmer & kyler även uterum (27 m2) med Carrier 42NS-30 (4-rör) samt värmer 40 m2 garage med Aermec UL 36.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2011, 09:19:03 »
Hej
Jag har inte sett just den sortens fördelare du har, nen jag trror att man justerar flödet p toppen av
Din markering B.
Muttern på markering A används för att skruva bort hela flödesindikeringen vid rengöring (systemet möste göras trycklöst först)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2011, 11:51:50 »
Hej!

Citera
Har dock aldrig gjort det och undrar hur man går till väga? Bifogat är 2 bilder och jag antar att det är markeringen A jag ska vrida på?
Nej, flödet styrs med "hattarna som sitter på övre fördelaren, skruva bort hattarna till de slingor som är kalla och kolla att ventilen under inte har fastnat.
Citera
Som man kan se på bilderna verkar systemet "skitigt" och det är lite svårt att se vilket flöde som är inställt. Ska verkligen vattnet synas som brunaktigt enligt bilderna?
Helt normal och inget att oroa sig för. Du får titta noga så kanske du ser flödesindikeringen.

Det kan även vara fel på styrdonen "hattarna". Men om du plockar bort dem så har du eliminerat den felkällan.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2011, 19:01:18 »
Reglermotorerna "hattarna" stryper flödet vid reglering, men injusteringen av grundflödet görs på returfördelaren.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ebg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2011, 00:34:52 »
Tack för svaren,
Lite osäker på om jag förstår rätt, jag gissade att det var på returen jag justerade flödet med muttern markerad A enligt Cougars inlägg? Har även försökt skruva på B men den rör sig inte alls, kanske tar jag inte i tillräckligt? Min gissning var också att den övre delen med hatt är mer av slaget av/på?
Om det är A jag ska skruva på hur mycket bör jag vrida och vilket håll?
Fabrikatet är Rehau och byggåret på huset 94, vet inte om det hjälper något?
Löper det någon större risk att vattnet tar slut om jag ändrar flödet något?

Gällande den bruna färgen så har det varit samma så länge vi bott i huset (97), men vad kan det bero på, rost, avlagringar...?
Bör jag byta och göra om?

Tack än en gång för svar
Trevlig helg :)
Thermia Diplomat Opt G2 8 kW, 190 m borra varav 181 m aktivt. Välisolerad 1½ plans villa på 221 m2. 121 m2 nedervåning (golvvärme) och 100 m2 övervån (2st Thermopanel TP21-610 V4 och 1 st Carrier 42NS-30 (4-rör) för värme & frikyla) samt Fujitsu L/L VP (reserv). Värmer & kyler även uterum (27 m2) med Carrier 42NS-30 (4-rör) samt värmer 40 m2 garage med Aermec UL 36.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2011, 10:19:10 »
Hittade en beskrivning i mina gömmor, tydliden ska hela plaströret med flödesindikeringen kunna vridas för hand för att justera in flödet.


7.6 Så här justerar du.
Med REHAU:s fördelare med den inbyggda flödesindikatorn, är det lätt
att justera flödet i slingorna:
1. Skruva av huven på returfördelaren för hand.
2. Vrid det genomskinliga plaströret tills rätt flöde visas med den röda
indikatorn.
Du kan justera först sedan pumpen startats och all luft drivits ut ur
slingorna. OBS! REHAU ställdon stänger ventilerna när de är strömlösa.
(Ställdonen bör tas bort för garanterat flöde. Glöm inte att märka upp
ställdonen så att de kommer till rätt plats.)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2011, 10:22:53 »
Ang. missfärgat vatten, det är inte mycket att göra något åt.
rostfärgen kommer av att insidan av ack.tankar, järnkopplingar m.m. rostar ett tag i början tills allt syre i vattnet är förbrukat, sedan avtar rostningen.
skulle du byta ut allt vatten så syresätter du vattnet igen och det börjar ett nytt rostangrepp och vattnet blir snart brunt igen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ebg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 22:41:23 »
Tack Cougar,

Tyvärr verkar det inte fungera :(
Har försökt att vrida plaströret B på samtliga 8 slingor men de rör sig inte alls, detta trots tagit i rejält. Enda sättet är att vrida lite på muttern A då även plaströret vrids i samma takt.

Vågade inte ändra muttern så mycket (1/8 varv) men ville förvissa mig om att inget vatten läcker ut. Om jag inte känner någon förändring i temp tänkte jag testa att vrida lite till imorgon.

Står det något mer om muttern A?

Mvh
Roger
Thermia Diplomat Opt G2 8 kW, 190 m borra varav 181 m aktivt. Välisolerad 1½ plans villa på 221 m2. 121 m2 nedervåning (golvvärme) och 100 m2 övervån (2st Thermopanel TP21-610 V4 och 1 st Carrier 42NS-30 (4-rör) för värme & frikyla) samt Fujitsu L/L VP (reserv). Värmer & kyler även uterum (27 m2) med Carrier 42NS-30 (4-rör) samt värmer 40 m2 garage med Aermec UL 36.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2011, 06:45:10 »
Muttern håller fast hela justeringsvredet i fördelaren, skruvar du bort den så kommer det att spruta vatten. Plasyröret har nog fastnat, går det inte att jucka lös det så får man göra systemet trycklöst och skruva bort plaströret med muttern och rengöra.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ebg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2011, 08:45:22 »
Tack än en gång för hjälpen :)
Troligen blir till att tömma systemet :( de sitter som berg

Thermia Diplomat Opt G2 8 kW, 190 m borra varav 181 m aktivt. Välisolerad 1½ plans villa på 221 m2. 121 m2 nedervåning (golvvärme) och 100 m2 övervån (2st Thermopanel TP21-610 V4 och 1 st Carrier 42NS-30 (4-rör) för värme & frikyla) samt Fujitsu L/L VP (reserv). Värmer & kyler även uterum (27 m2) med Carrier 42NS-30 (4-rör) samt värmer 40 m2 garage med Aermec UL 36.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2011, 09:33:04 »
Tack än en gång för hjälpen :)
Troligen blir till att tömma systemet :( de sitter som berg


Det verkar onödigt att tömma hela systemet. Gör det trycklöst så kan du lossa en mutter i taget och plugga hålet med nåt under tiden du rengör ventilen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ebg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2011, 15:22:17 »
Tack Cougar och Purjo,

Jag har efter en hel del vickande lyckats få loss plaströret och kan justera med hjälp av polygrip.
Testade att vrida medsols för att vad jag trodde öka flödet på de slingor som var svalast och motsols på de två slingor jag tycker är för varma. Tänkte att om jag vrider två slingor för ökat flöde och minskar två ungefär lika mycket och ganska lika längd på slingorna så borde jag inte påverka det totala flödet i hela systemet speciellt mycket.
Jag vred inte speciellt mycket (ca ½ varv) Efter ett dygn tycker jag mig inte märka någon direkt skillnad varpå jag idag ändrat och skruvat tillbaka allt plus ytterliggare ca 1 varv för att se om ökat flöde är motsols?

Mina primära frågor är nu, är ökat flöde att vrida motsols eller medsols samt hur mycket motsvarar ett varv? Flödesindikeringen är tyvärr omöjlig att se värdet på.

Var idag och köpte en hyfsad IR-termometer på Clas Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152328743).
Har mätt Ut/Retur på samtliga 8 slingor och det skiljer ganska mycket mellan dem. Ska låta systemet snurra till imorgon och göra ny mätning för att se om mina justeringar gör resultat.
Bör också nämna att i ett av rummen är golvet MYCKET svalare än i resten av huset. Det visade sig med IR term vara bara 14C i golvet där det ligger på som lägst 21 i andra delar av huset och dryga 30 där det är som varmast.
Den slinga som bara har 14C ligger ganska långt bort från pannan. Kan det vara delvis blockerat i den slingan? Går det att mäta hyfsat enkelt? Skiljer ca 2 grader mellan in/retur men som sagt en ganska lång slinga.

Tack på förhand
 
Thermia Diplomat Opt G2 8 kW, 190 m borra varav 181 m aktivt. Välisolerad 1½ plans villa på 221 m2. 121 m2 nedervåning (golvvärme) och 100 m2 övervån (2st Thermopanel TP21-610 V4 och 1 st Carrier 42NS-30 (4-rör) för värme & frikyla) samt Fujitsu L/L VP (reserv). Värmer & kyler även uterum (27 m2) med Carrier 42NS-30 (4-rör) samt värmer 40 m2 garage med Aermec UL 36.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Justering golvvärme och smuts i systemet?
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2011, 18:37:01 »
ÖKA= motsols
MINSKA= medsols

det är inte säkert att det hjälper att öka den slingan som är kall, du måste kanske stänga alla andra för att få någon ökning i den kalla slingan.
det kanske inte finns mer flöde att tillgå från cirkpumpen.

Om det skiter sig kan man alltid stänga alla slingor helt och sedan öppna alla ett varv, sedan göra justeringar genom att öppna kalla slingor och kolla av med termometer efter några timmar.. pyssligt och tidskrävande, men det brukar ge sig efter ett tag när man får in snitsen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!