Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 360P Varnar för lÃ¥g frÃ¥nluft?  (läst 32337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sta1n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« skrivet: 13 november 2008, 18:14:45 »
Hej,

Pumpen varnar för låg frånluft. Innebär det att den inte orkar driva utan elpannan. Kör fortfarande Höst/vår inställning på den.
Var 17 grader när jag kom hem, är ca -5 ute... Dags att sätta igång vinter? :)


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #1 skrivet: 13 november 2008, 21:43:08 »
I meny 5.6 sÃ¥ ställer du in vid vilken temp den ska larma för lÃ¥g frÃ¥nluft (du mÃ¥ste aktivera U i meny 8.1.1 först) om du vill ha kallare inne.  tomte::
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kpkung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2009, 11:23:09 »
Hej.

Lånar den här gamla tråden lite grann.

Jag har ett nybyggt hus sedan ett halvår.
Igår fick jag TB-Larm då varmvattengivaren började närma sig 80grader.
Tryckte in knappen och startade om maskinen.
Samma fenomen igen inom ett par minuter.
Det löste jag tillfälligt genom att tappa ur en hel del vatten. (VV-givaren brukar ligga på 55grader ca).

Imorse varnade/blinkade maskinen för låg frånluft (Trots att jag har inaktiverat larm om låg frånluft).

Vad kan detta bero på?
Sidensjöhus 1½ plan 150m2
Vattenburen golvvärme
Nibe 360 Fighter utan rumstermostater
Isolerad, oventilerad krypgrund

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2009, 12:16:48 »
Vad har du för kurva + förskjutning?
Varför vill pannan upp i 80 ºC.

Kontaktorerna till elpatron kan fastna har jag läst nÃ¥gonstans.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kpkung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2009, 13:50:26 »
Tackar för svaret! :)

I meny 2.1 så är kurvlutningen ställd på 8. (bor i Örnsköldsvik).
Förskjuten värmekurva är ställd på 0.
Tilläggas bör att det är ca minus 14 ºC ute nu!

Dock tycker jag att det är lite konstigt inställt när Maxtemp framledning är ställd på 45 ºC.
Den går ju på max när det är som kallast. D.v.s som nu.
Sidensjöhus 1½ plan 150m2
Vattenburen golvvärme
Nibe 360 Fighter utan rumstermostater
Isolerad, oventilerad krypgrund

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2009, 18:43:00 »
Du har väldigt hög kurva för att ha golvvärme, har du termostaterna på golvvärmen aktiva?

Annars borde max-inställningen begränsa panntemp så det verkar som att kontaktorerna till elpatron har fastnat eller nått liknande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kpkung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2009, 18:55:58 »
Problemet är att vi har inga rumstermostater. Endast shuntar i ett skåp.
Funderar på att införskaffa trådlösa enheter. Vet du några som fungerar bra så vore det tacksamt.

Tackar för hjälpen.


Du har väldigt hög kurva för att ha golvvärme, har du termostaterna på golvvärmen aktiva?

Annars borde max-inställningen begränsa panntemp så det verkar som att kontaktorerna till elpatron har fastnat eller nått liknande.
Sidensjöhus 1½ plan 150m2
Vattenburen golvvärme
Nibe 360 Fighter utan rumstermostater
Isolerad, oventilerad krypgrund

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2009, 20:11:00 »
Det är inte nödvädigt med termostater till golvvärmen, du styr värmen med kurvan på VP:n. Sen fördelar man värmen mellan slingorna med fastinstrypning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kpkung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2009, 20:38:18 »
Jo, det klart. Det är ju så vi har det nu.

Dock efter att ha läst manualen och knappat lite (utan att ändra) pÃ¥ displayen, sÃ¥ märker jag att temperaturen är densamma pÃ¥  bÃ¥de avluften och frÃ¥nluften. 18,7 ºC respektive 18,2 ºC

SÅ ska det väl ändå inte vara?
Dock har jag kört 5-6 vedklabbar i täljstenskaminen i syfte att öka tempen i huset. (hade 19.1 ºC när den började varan om låg frånluft)...

Edit: Sedan ser jag nu att kompressorn inte ens är igång. Den ska väl rulla hela tiden?


Det är inte nödvädigt med termostater till golvvärmen, du styr värmen med kurvan på VP:n. Sen fördelar man värmen mellan slingorna med fastinstrypning.
« Senast ändrad: 04 januari 2009, 21:08:17 av Kpkung »
Sidensjöhus 1½ plan 150m2
Vattenburen golvvärme
Nibe 360 Fighter utan rumstermostater
Isolerad, oventilerad krypgrund

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2009, 09:51:22 »
Om elpatron värmer tanken uppåt 80 ºC så stoppar kompressorn. Får du ner temp så kanske den startar?
Om inte så kan högtryckspressostaten löst ut, kolla i manualen hur man återställer denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kpkung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2009, 11:30:58 »
Ja, det är ju just HP-larmet som trilskar just nu. (högtryckspressostaden).
Den löser ut så fort den går upp och över 80 ºC.

Varför går den så högt?
Kontaktorerna till elpatron kan fastna skrev du?
Hur löser man det?
Sidensjöhus 1½ plan 150m2
Vattenburen golvvärme
Nibe 360 Fighter utan rumstermostater
Isolerad, oventilerad krypgrund

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2009, 14:42:18 »
Det där kan jag inte, ta hem en servicetekniker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2009, 15:34:04 »
Ja, det är ju just HP-larmet som trilskar just nu. (högtryckspressostaden).
Den löser ut så fort den går upp och över 80 ºC.

Varför går den så högt?
Kontaktorerna till elpatron kan fastna skrev du?
Hur löser man det?

Borde ju lösa ut pÃ¥ överhettnings skyddet för elpatronerna  fiR: Kolla upp det snarast möjligt sÃ¥ det inte gÃ¥r som för grannen där PEM röret för varmvattnet till köket brast av värmen/trycket när patronerna gick för fullt. För hans del sÃ¥ var det styrkortet som get upp sen gick även överhettnings skyddet sönder efter alla Ã¥terställningar sÃ¥ det löste inte ut innan styrkortet hann bytas.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Kpkung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2009, 13:47:54 »
Ok!

Jag ring Nibe per omgående!

tack!


Ja, det är ju just HP-larmet som trilskar just nu. (högtryckspressostaden).
Den löser ut så fort den går upp och över 80 ºC.

Varför går den så högt?
Kontaktorerna till elpatron kan fastna skrev du?
Hur löser man det?

Borde ju lösa ut pÃ¥ överhettnings skyddet för elpatronerna  fiR: Kolla upp det snarast möjligt sÃ¥ det inte gÃ¥r som för grannen där PEM röret för varmvattnet till köket brast av värmen/trycket när patronerna gick för fullt. För hans del sÃ¥ var det styrkortet som get upp sen gick även överhettnings skyddet sönder efter alla Ã¥terställningar sÃ¥ det löste inte ut innan styrkortet hann bytas.
Sidensjöhus 1½ plan 150m2
Vattenburen golvvärme
Nibe 360 Fighter utan rumstermostater
Isolerad, oventilerad krypgrund

Utloggad electro_johan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 360P Varnar för låg frånluft?
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2009, 20:47:27 »
Hej alla värmepumpsvänner!

Jag skulle vilja återgå till trådens urprungliga fråga. Jag har bott ganska precis en månad i ett nytt Modulenthus av typen Onslunda (2-plans hus med krypgrund, vattenburet system med radiatorer samt frånluftsvärmepunp NIBE Fighter 360). Jag har försökt följa ett tips tidigare i den här tråden och ställa ner larmnivån för "Låg frånluft" på min värmepump. Det verkar dock inte hjälpa utan den fortsätter larma titt som tätt och slår då av kompressorn varje gång. Irriterande eftersom det då blir ren elpatronsdrift ca 15 - 20 min innan den börjar använda kompressorn igen. Kilowattimmarna tickar iväg...

Till saken hör att systemet än så länge är grovinställt och att en finjustering ska göras om ca 1 - 2 månader då vi hunnit möblera lite mer som vi tänkt.

Låg frånluft verkar komma vid en temperatur på runt 15 grader på frånluften. Jag kollade nyss läget precis innan ett larm kom och då låg frånluftstemperaturen på 15,2 grader och avluftstemperaturen låg och pendlade fram och tillbaka mellan ca 1,2 grader och -1.2 grader. Vi har ca 20 grader varmt i huset, vilket vi trivs med. För att slippa larmen verkar det dock som att vi måste ligga på en inomhustemp på ca 21 - 22 grader, vilket vi tycker blir för varmt. Jag har satt larmtemperaturen för låg frånluft på ett värde som är klart lägre än 15 grader, så det känns som att pumpen använder andra inparametrar för att bestämma sig för att frånluftstempen är för låg. Är det kanske så att om avluften blir alltför kall, så larmar den pga det?

Tycker ni att det här tyder på något problem med anläggningen, eller är det normalt? Hoppas att någon kan komma med lite tips eller synpunkter. Tack på förhand!

Mvh,
Johan G
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!