Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE50, adaptiv reglering  (läst 3320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
CE50, adaptiv reglering
« skrivet: 05 oktober 2007, 08:22:00 »
I menyn på min CE50 finns en parameter som kallas "adaptiv reglering" och den ska tydligen vara en självreglerande reglerförstärkning. Som grundinställning är den avstängd.
Är det någon här som använder denna inställning och hur fungerar den egentligen?
Jag har f.n inte rätt volym i mitt radiatorsystem pga av en klantig rörmokarfirma som lyckats med att koppla flertalet radiatorer fel vilket gör att jag närapå bara har halva radiatorvolymen igång. Jag har testat att ändra mellan radiator och golvvärme i inställningen "typ av reglering" och upplever till min förvåning att golvvärme-regleringen verkar fungera bra (trots ett antagligen underdimensionerat radiatorsystem) , då det verkar som om kompressorn då oftare går längre perioder på lägre frekvens istället för vid radiatorreglering då den mer har en tendens att köra kortare perioder men då ofta varvar upp till maxfrekvens.
Jag har heller inte riktigt förstått hur konstanterna a, M, a1, M1 osv fungerar och har inte prövat att ändra något här heller.

/CJF

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CE50, adaptiv reglering
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2007, 09:20:41 »
Du har väl alla radiator- och golvvärmetermostater öppna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: CE50, adaptiv reglering
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2007, 14:29:05 »
Jadå, alla termostater är öppna på de radiatorer som funkar... :-)

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: CE50, adaptiv reglering
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2007, 18:12:12 »
Hur kan man " klantta" sÃ¥ och koppla fel ? ?  :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: CE50, adaptiv reglering
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2007, 07:28:16 »
Hur kan man " klantta" sÃ¥ och koppla fel ? ?  :D

Ja, usch, det är helt sjukt egentligen! Det verkar som om de har kopplat radiatorerna utan att överhuvudtaget fundera på in- och utkommande vatten... hur är detta möjligt om man arbetar som rörmokare?! :-)
Sanningen att säga sÃ¥ har jag just med rörmokarna haft ett himla bry. Jag har haft elektriker, takläggare, kakelsättare byggare m.m. men rörmokarna är fullständigt hopplösa. Det är den tredje firman jag har men de är likadana allihop verkar det som! De kommer aldrig när de sagt man fÃ¥r vänta osv. Dessutom saftigt kryddade räkningar....  knUp

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: CE50, adaptiv reglering
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2007, 10:25:56 »
Hej ! Du har nog haft otur minsann !  knUp     Men stÃ¥ pÃ¥ dej och klaga, klaga , gnälla.....
Rörmokarn som vi haft hit och montera och koppla vvs på vinden var helt fenomenal , dessutom prutade han på priset - i efterhand ! :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: CE50, adaptiv reglering
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2007, 15:51:49 »
Hm, är det verkligen ingen pÃ¥ hela forumet som har en aning om hur inställningen "adaptiv reglering" pÃ¥ Comfortzone CE50 fungerar?  :-\

Utloggad Thobias

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: CE50, adaptiv reglering
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2007, 07:09:52 »
Jag mailade ComfortZone och frågade om just denna inställning och svaret jag fick var:

Vad innebär parametern adaptiv reglering? Den är ju default avslagen.
Hur påverkas värmepumpsstyrningen om man slår på den?

- Parametern har ingen funktion.



/Thobias
2-plans suterränghus i Södermanland byggt 2006. 2 x 115 kvm med vattenburen golvvärme från Thermotech i båda planen. Värms av en ComfortZone CE65.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: CE50, adaptiv reglering
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2007, 11:42:14 »
Tack för svaret Thobias! :-)

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CE50, adaptiv reglering
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2007, 22:21:29 »
NÃ¥gonting pÃ¥verkar den iallafall. Jag testade att slÃ¥ pÃ¥ till läge "TILL"  och det som hände var att pumpen stod still för rumsvärmefunktionen när den (rumstempen) sjunkit ner till drygt 19 grader sÃ¥ tröttnade jag  pÃ¥ att vänta och ändrade till läge "FRÃ…N"
Efter en stund började kompressorn värma igen börvärdet är inställt pÃ¥ 21 grader i huset.  Mvh   John

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 770
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!