Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer vid -20, när behövs pumpen stängas av?????  (läst 7298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FordEsci

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vram/Billesholm/SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lade också idag märke till att det står ett litet A i displayen längst ner till höger, vad indikerar detta? Han som installerade pumpen sa åt mig att inte köra på autoläge, och jag är lite misstänksam att just detta A betyder auto. Mvh//Erik
1½-plans med källare, boarea 90kvm(bottenvåning och övervåning) 65kvm källare.

Sanyo 123-EHN

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vad händer vid -20, när behövs pumpen stängas av?????
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2009, 21:46:03 »
Det betyder inte att pumpen körs i autoläge. Detta A betyder att fläkten i innerdelen går med automatiskt fläkthastighet. Alltså den väljer själv den mest lämpliga fläkthastigheten beroende på vilken temperatur förångaren har.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad FordEsci

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vram/Billesholm/SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det bra eller dÃ¥ligt? Nu är det -9  ute, men pumpen knatar pÃ¥ rätt bra. Har den inställd pÃ¥ 23 grader, räcker det, eller man ska öka lite? Det är varmt i vardagsrummet, och 20-20,5 i resten av huset. Mvh//Erik
1½-plans med källare, boarea 90kvm(bottenvåning och övervåning) 65kvm källare.

Sanyo 123-EHN

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vad händer vid -20, när behövs pumpen stängas av?????
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2009, 22:39:55 »
Jag tycker det är bra, kör själv med denna inställning och det fungerar utan problem. Sedan huruvida du ska öka eller inte tempinställningen så beror ju detta på vilken temperatur du trivs med inomhus. Tycker du att det känns bra med den innetemperatur som du har nu så ändra inget. Blir det kallare ute i natt så kan du ju öka några grader på fjärren.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Hej
Vad händer vid -20 och lägre med luftvärmepumpen?
Vad behöver jag göra?
slutar den ge värme eller vad händer?
hjälp mig med svar för nu är det -19 ºC, något jag behöver tänka på eller göra?
mvh kjulakalle Sc:,h


Hejsan !

Du behöver nog inte göra ngt alls så som så många andra skriver, se till att ha en backup ( elisarna ) så det inte är svinkallt när du kliver upp på morgonen bara.
Vi brukar ha elen avstängd på centralen och tror vi att det finns risk för -20C så drar vi bara igång elen på centralen...
Däremot så slog pumparna aldrig av under förra vintern och de har inte slagit ifrån i hittills i år heller, så jag vet inte hur pass bra elen är intrimmad.. ( nya öppna myson element..)

Jag är lite förvånad över hur pass bra det faktiskt fungerar med L/L, betydligt bättre än jag trodde, var riktigt skeptisk innan vi skaffade dem..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad FordEsci

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vram/Billesholm/SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tackar vänligast för alla svar. Hoppas allt flyter på som det ska i fortsättningen också! Mvh//Erik
1½-plans med källare, boarea 90kvm(bottenvåning och övervåning) 65kvm källare.

Sanyo 123-EHN

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vad händer vid -20, när behövs pumpen stängas av?????
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2009, 18:24:38 »
Annars är det bara att skriva en rad eller tvÃ¥ här.  :)
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!