Författare Ämne: Installationsbeskrivning D8  (läst 22306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #45 skrivet: 20 mars 2006, 20:44:22 »
Vcl .... så om det står i manualen till min bil att den har maxfart 200 så blir min hastighetsöverträdelse tillverkarens ansvar ?

Produktansvarslagen kan självklart tolkas som att allt är farligt och förbjudet och kan ge stora skadeståndsanspråk ... men som tur är har svenskt rättsväsende sunt förnuft än så länge. Jag kan däremot förstå om en Thillverkare ;) tvekar att ge ut "utökad " dokumentation i USA.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #46 skrivet: 21 mars 2006, 09:25:58 »
Semkos dokumentationskrav har jag inte hittat ännu, men det skulle vara väldigt förvånade om dom inte är ännu tydligare än den allmänna lagtexten.

Semko kan inte sätta krav. De säljer tjänster till företag för att hjälpa företagen att uppfylla gällande krav som numera företrädesvis sätts på EU nivå.

Att semko vill sälja mycket tjänster är en sak men kraven på en VP härör säkerligen huvudsakligen från EUs lågspänningsdirektiv Directive (LVD) 73/23/EEC
Länk här: http://europa.eu.int/comm/enterprise/electr_equipment/lv/index.htm
De är i stort överensstämmande "harmoniserade" med elsäkerhetsverkets förordning 1999:5 "Elsäkerhetsverkets föreskrifter om utförande och skötsel av elektriska starkströmsanläggningar samt allmänna råd om tillämpningen av dessa (Blå boken)"
http://www.elsakerhetsverket.se/vanstermeny/foreskrifter/register.4.6e9e64fe92af0b42800011.html#Starkstrom

Thermia har full suveränitet att släppa ut vilken information man vill. Om man vill. ;)


Med Semkos dokumentationskrav, menar jag givetvis de föreskrifter som finns för att godkänna produkterna enligt de klassificeringar som finns, vilket det gäller S-märkning, CE-märkning osv. finns olika krav på utförande och dokumentation, så vad jag menade var givetvis inte att Semko själva skriver dessa krav, utan godkänner enligt de föreskrifter som finns för ett godkännande enligt den märkning som avses.

Elsäkerhetsföreskrifterna gäller i första hand för behörig installationspersonal, och jag hävdar fortfarande att majoriteten av värmepumpsägarna inte har allmänn elbehörighet.

Om du läser vidare i Elsäkerhetsverkets  föreskrifter gällande starkströmsanläggningar och starkströmsanordningar, stÃ¥r följande:

2004:1
1 § En starkströmsanläggning skall vara utförd så, att den ger betryggande säkerhet under normala förhållanden, vid ett fel i anläggningen och vid rimligt förutsebar felbetjäning.

« Senast ändrad: 21 mars 2006, 10:59:41 av VCL55 »
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #47 skrivet: 21 mars 2006, 11:22:26 »
Vcl .... så om det står i manualen till min bil att den har maxfart 200 så blir min hastighetsöverträdelse tillverkarens ansvar ?

Känner mig manad att uppmärksamma Herr GöranM om att det finns andra lagar och föreskrifter som gäller vid framförande av motorfordon i trafik än just produktansvarslagen, då denna inte ger ett tillräckligt skydd för individen.

Men om vi ponerar att inga andra föreskrifter funnits gällande framförandet av ditt fordon, så skulle troligtvis producenten stå som ansvarig för att inte tillverka en produkt som via feltolkningar missbrukas så att det finns risk för personskada som följd, enligt produktansvarslagen.

Det kanske skulle bli tydligare om TSV utformade elsäkerhetskraven  Sc:,h

Vcl .... så om det står i manualen till min bil att den har maxfart 200 så blir min hastighetsöverträdelse tillverkarens ansvar?

Medan vi ändå är inne på liknelser med bilindustrin, en liten parallell är väl kanske den överenskommelse bland många biltillverkare att spärra sina bilar till 250km/h, därför att dom anser att de flesta kunder inte är lämpade att hantera bilen i högre farter.

---Varning spekulation följer.....----

Jag tror inte att dessa tillverkare skickar med en utförlig anvisning som visar kunden exakt hur dom ska gå tillväga för att "Låsa upp" denna spärr, just av samma anledning.
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #48 skrivet: 21 mars 2006, 11:34:17 »
Det finns olika beskrivningar för olika ändamål.
Installationsbeskrivning för installatörer.
Driftsanvisningar för användare
Repararationsanvisningar för reparatörer.
Osv osv
Jag förstÃ¥r att man inte lägger ut reparationsanvisningen i den löpande driftsanvisningstexten.  MEN ingen lagtext hindrar att man gör en reparationsanvisning tillgänglig. Eller installationsanvisningen för den delen.
Att man inte gör det är en annan sak. Eget val.
Och för att göra analogin med bilar fullständig :)
Hur mÃ¥nga är det  som servar bilen själv? Inkl bromsar och andra viktiga säkerhetsdetaljer. Och som gör det bra.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #49 skrivet: 21 mars 2006, 12:58:09 »
Man kan väl ändå konstatera att eftersom verkligheten ser ut som den gör ... vissa tillverkare tycker att full dokumentation är ok och "lagligt" medan andra gör en annan bedömning enligt försiktighetsprincipen ... och som sagts här innan så är det ju deras val.

Alla har väl således rätt utifrån sin tro och med all säkerhet så finns inga rättsfal där en manual bedömts ur strikt juridisk synvinkel men det kanske kommer.

Tills dess kommer väl de som vill vara väldokumenterade att köpa N... och dom som bara vill ha en värmekälla gör kanske ett annat val ....

Jag lägger ner den här diskussionen nu och har jag uttryckt mig ohövligt eller olämpligt på annat sätt så ber jag om URSÄKT.

Kan dockinte låta bli bilanalogin .... ingen skulle väl komma på tanken att en verkstadshandbok är olaglig även om den i händerna på en klant kan vara livsfarlig!

Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #50 skrivet: 21 mars 2006, 13:35:43 »
Kan dockinte låta bli bilanalogin .... ingen skulle väl komma på tanken att en verkstadshandbok är olaglig även om den i händerna på en klant kan vara livsfarlig!
Med risk för att väcka liv i en tråd (som är en bris i ett vattenglas, i m h o).

Jag tror det är lättare att få tag i en inst. anvisning till en VP än en
verkstadshandbok till en modern bil.
- Där kan man tala om att skydda sin affär.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #51 skrivet: 21 mars 2006, 13:38:20 »
Man kan väl ändå konstatera att eftersom verkligheten ser ut som den gör ... vissa tillverkare tycker att full dokumentation är ok och "lagligt" medan andra gör en annan bedömning enligt försiktighetsprincipen ... och som sagts här innan så är det ju deras val.

Alla har väl således rätt utifrån sin tro och med all säkerhet så finns inga rättsfal där en manual bedömts ur strikt juridisk synvinkel men det kanske kommer.

Tills dess kommer väl de som vill vara väldokumenterade att köpa N... och dom som bara vill ha en värmekälla gör kanske ett annat val ....

Jag lägger ner den här diskussionen nu och har jag uttryckt mig ohövligt eller olämpligt på annat sätt så ber jag om URSÄKT.

Kan dockinte låta bli bilanalogin .... ingen skulle väl komma på tanken att en verkstadshandbok är olaglig även om den i händerna på en klant kan vara livsfarlig!

Diskussionen har väl på inget sätt varit otrevlig, snarare tvärtom.

Anledningen till att olika tillverkare ställer sig olika till detta beror väl helt enkelt pÃ¥ att det finns olika inställningsfunktioner. Kan du genom den information som finns pÃ¥  installationsanvisningen inte Ã¥stadkomma nÃ¥got som skulle innebära en risk, finns ingen anledning att undanhÃ¥lla den, men om anvisningarna visar pÃ¥ ändringar som faktiskt skulle kunna innebära en risk, mÃ¥ste detta anses vara tvÃ¥ helt olika frÃ¥gor.

...och tillbaks till bilindustrin, känner du någon icke auktoriserad hemmaskruvare som fått en reparations/verkstadshandbok skickad till sig ifrån SAAB eller Volvo ??

Det finns olika beskrivningar för olika ändamål.
Installationsbeskrivning för installatörer.
Driftsanvisningar för användare
Repararationsanvisningar för reparatörer.
Osv osv
Jag förstår att man inte lägger ut reparationsanvisningen i den löpande driftsanvisningstexten. MEN ingen lagtext hindrar att man gör en reparationsanvisning tillgänglig. Eller installationsanvisningen för den delen.
Att man inte gör det är en annan sak. Eget val.
Och för att göra analogin med bilar fullständig :)
Hur många är det som servar bilen själv? Inkl bromsar och andra viktiga säkerhetsdetaljer. Och som gör det bra.

Felsökningsguide finns till de flesta produkter (även den ovan nämnda), till allt utöver det som guiden täcker (enklare,ofarlig felsökning) brukar det stå att du rekommenderas att söka upp närmsta auktoriserade verkstad, oavsett om det gäller bilar, värmepumpar eller gräsklippare.

Citera
"MEN ingen lagtext hindrar att man gör en reparationsanvisning tillgänglig. Eller installationsanvisningen för den delen."

I brist pÃ¥ bättre argumentation nedlÃ¥ter jag mig till att upprepa mig själv.   b00k
Citera
"Om du läser vidare i Elsäkerhetsverkets  föreskrifter gällande starkströmsanläggningar och starkströmsanordningar, stÃ¥r följande:
2004:1
1 § En starkströmsanläggning skall vara utförd så, att den ger betryggande säkerhet under normala förhållanden, vid ett fel i anläggningen och vid rimligt förutsebar felbetjäning."

"Produktansvarslag (1992:18)
3 § En produkt har en säkerhetsbrist, om produkten inte är så säker som skäligen kan förväntas. Säkerheten skall bedömas med hänsyn till hur produkten kunnat förutses bli använd och hur den har marknadsförts samt med hänsyn till bruksanvisningar, tidpunkt då produkten satts i omlopp och övriga omständigheter."


Ã… lite billiknelser igen:
Fristående verkstadshandbäcker såsom Hanes (eller liknande), ingår inte under produktansvaret då det inte är producenten som publicerar dessa, så det blir nog till att snällt vänta tills Rickard är klar med sin bok, för att få en motsvarande dokumentation för värmepumpar ;)
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #52 skrivet: 21 mars 2006, 14:43:21 »
Det är iallafall svårt att sluta ;)

Jag skummade lite i Nibes dokument ... där verkar ju finnas massor med mumsiga inställningar typ max säkringsstorlek mm .... yummi för ett klåfinger som undertecknad >:D.

... undrar bara om det tvärsäkert är så att Nibe publicerar mot gällande bestämmelse eller om det är en rimlig tolkning av lagen som gör att de vågar.

Appropå Volvo så har jag en komplett Verstadshandbok till Amazon köpt på volvo som vilken reservdel som helst .... men det kan ju ha ändrat sig sen -75 till det sämre isåfall.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #53 skrivet: 21 mars 2006, 15:36:12 »
FrÃ¥gar du snällt kanske du kan fÃ¥ en installationsanvisning till en Thermia JBC400 (1974-1979)   ::)
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #54 skrivet: 21 mars 2006, 15:47:48 »
Frågar man snällt brukar man faktiskt få ett ex.. Som jag sa tidigare fanns dom på nätet även för Thermia.

Jag hade alla i datorn... men vid en ominst missade jag det mesta  fiR:

Törs Nibe så törs väl Thermia!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #55 skrivet: 21 mars 2006, 16:40:46 »
Det är iallafall svårt att sluta ;)
...
Appropå Volvo så har jag en komplett Verstadshandbok till Amazon köpt på volvo som vilken reservdel som helst .... men det kan ju ha ändrat sig sen -75 till det sämre isåfall.

Fair enough, jag kan också fortsätta.  ;D

Jag vill inte vara elak, utan försöker säga detta så milt jag kan :
- Amazon är inte vad jag kallar en 'modern bil'.   *roflmao* *roflmao* *roflmao*

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #56 skrivet: 21 mars 2006, 16:59:41 »
Till Diplomat kan ni fÃ¥ min hemsnickrade inst manual. Den fÃ¥r duga lika väl som FristÃ¥ende verkstadshandbäcker sÃ¥som Hanes till bilar  ;)

Bara maila er adress så fixar det sig....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #57 skrivet: 21 mars 2006, 20:12:08 »
Sorry såg inte att det bara var moderna bilar som behöver verkstadshandbok.
Men egentligen är det väl tvärtom moderna bilar går väl inte att laga varken med eller utan bok .... numera byter man väl fram eller bakdel ... först det ena och sen det andra, av räkningarna att dömma.

Hursom haver så ska vi diskutera värmepumpar här .... men lite Off Topic är ju kul ibland.

Appropå omoderniteter ... vill nån ha installationsanvisning till en OffCentury VillaClassico105 så har jag en kopia i mint condition.

Back on track guys *vinkar*
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #58 skrivet: 21 mars 2006, 20:19:52 »
Har jag förstått det rätt nu Sc:,h
CTC är som en gammal amazon.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,7517.from1142967757/topicseen.html#msg72823
Och som exempel:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p203/files/Inst_CTC_Ecoheat.pdf
 ;D
Själv är jag övertygad om att det är Thermia som inte hänger med i GDS trenden.
Det skall bli intresant att se om ägarbytet förändrar marknadsuppträdandet. 8)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser