0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: VCL55 skrivet 20 mars 2006, 19:23:50Semkos dokumentationskrav har jag inte hittat ännu, men det skulle vara väldigt förvånade om dom inte är ännu tydligare än den allmänna lagtexten.Semko kan inte sätta krav. De säljer tjänster till företag för att hjälpa företagen att uppfylla gällande krav som numera företrädesvis sätts på EU nivå. Att semko vill sälja mycket tjänster är en sak men kraven på en VP härör säkerligen huvudsakligen från EUs lågspänningsdirektiv Directive (LVD) 73/23/EEC Länk här: http://europa.eu.int/comm/enterprise/electr_equipment/lv/index.htmDe är i stort överensstämmande "harmoniserade" med elsäkerhetsverkets förordning 1999:5 "Elsäkerhetsverkets föreskrifter om utförande och skötsel av elektriska starkströmsanläggningar samt allmänna råd om tillämpningen av dessa (Blå boken)"http://www.elsakerhetsverket.se/vanstermeny/foreskrifter/register.4.6e9e64fe92af0b42800011.html#StarkstromThermia har full suveränitet att släppa ut vilken information man vill. Om man vill.
Semkos dokumentationskrav har jag inte hittat ännu, men det skulle vara väldigt förvånade om dom inte är ännu tydligare än den allmänna lagtexten.
Vcl .... så om det står i manualen till min bil att den har maxfart 200 så blir min hastighetsöverträdelse tillverkarens ansvar ?
Vcl .... så om det står i manualen till min bil att den har maxfart 200 så blir min hastighetsöverträdelse tillverkarens ansvar?
Kan dockinte låta bli bilanalogin .... ingen skulle väl komma på tanken att en verkstadshandbok är olaglig även om den i händerna på en klant kan vara livsfarlig!
Man kan väl ändå konstatera att eftersom verkligheten ser ut som den gör ... vissa tillverkare tycker att full dokumentation är ok och "lagligt" medan andra gör en annan bedömning enligt försiktighetsprincipen ... och som sagts här innan så är det ju deras val.Alla har väl således rätt utifrån sin tro och med all säkerhet så finns inga rättsfal där en manual bedömts ur strikt juridisk synvinkel men det kanske kommer.Tills dess kommer väl de som vill vara väldokumenterade att köpa N... och dom som bara vill ha en värmekälla gör kanske ett annat val ....Jag lägger ner den här diskussionen nu och har jag uttryckt mig ohövligt eller olämpligt på annat sätt så ber jag om URSÄKT.Kan dockinte låta bli bilanalogin .... ingen skulle väl komma på tanken att en verkstadshandbok är olaglig även om den i händerna på en klant kan vara livsfarlig!
Det finns olika beskrivningar för olika ändamål.Installationsbeskrivning för installatörer.Driftsanvisningar för användareRepararationsanvisningar för reparatörer. Osv osvJag förstår att man inte lägger ut reparationsanvisningen i den löpande driftsanvisningstexten. MEN ingen lagtext hindrar att man gör en reparationsanvisning tillgänglig. Eller installationsanvisningen för den delen.Att man inte gör det är en annan sak. Eget val. Och för att göra analogin med bilar fullständig Hur många är det som servar bilen själv? Inkl bromsar och andra viktiga säkerhetsdetaljer. Och som gör det bra.
"MEN ingen lagtext hindrar att man gör en reparationsanvisning tillgänglig. Eller installationsanvisningen för den delen."
"Om du läser vidare i Elsäkerhetsverkets föreskrifter gällande starkströmsanläggningar och starkströmsanordningar, står följande:2004:11 § En starkströmsanläggning skall vara utförd så, att den ger betryggande säkerhet under normala förhållanden, vid ett fel i anläggningen och vid rimligt förutsebar felbetjäning.""Produktansvarslag (1992:18)3 § En produkt har en säkerhetsbrist, om produkten inte är så säker som skäligen kan förväntas. Säkerheten skall bedömas med hänsyn till hur produkten kunnat förutses bli använd och hur den har marknadsförts samt med hänsyn till bruksanvisningar, tidpunkt då produkten satts i omlopp och övriga omständigheter."
Det är iallafall svårt att sluta ...Appropå Volvo så har jag en komplett Verstadshandbok till Amazon köpt på volvo som vilken reservdel som helst .... men det kan ju ha ändrat sig sen -75 till det sämre isåfall.