Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta pelletspanna med LVVP  (läst 2930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Ersätta pelletspanna med LVVP
« skrivet: 16 maj 2017, 23:38:41 »
Tjena!

Lovade syrran att hjälpa henne med deras byte från pelletspanna CTC 1100 Komplett till lämplig LVVP. Bergvärme är inte aktuellt då de bor på gammal sjöbotten. Långt som tusan ner till berget. Å tomten är för liten för jordvärme. Vad kan vara lämplig LVVP för deras hus?

Förutsättningarna är som följer:
2 vuxna, 4 barn åldrar 3-9år.
Barnen badar två ggr vecka.

Hus från 1967, en våning plus källare, 104+104kvm. Vid halländska kusten.
Pelletspanna CTC 1100 Komplett
Första åren de bodde där köpte de fyra pall pellets per år som räckte från okt-mars/april, 52 säckar x 4= 208 säckar. Förra året och i år gick det inte alls åt så mkt, ca 3 pall. Pannan funkade lite dåligt de första åren, men bättre efter service.
Har tyvärr ingen data om framledningstemperaturer under drift, men retur till pannan ska enl manualen vara minst 50 grader. Arbetstemperatur på pannan är 70-80 grader.


Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta pelletspanna med LVVP
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2017, 10:28:01 »
Jag tycker mig känna igen modellbeteckningen komlplett 1100 från en bekant och om jag inte misstar mig har den shuntautomatik, så du kan se värmekurvan. Dock ingen garanti att den är injusterad. Lätt att kräma på rejält och låta radiatortermostaterna strypa till lagom värme i rummen.

Jag har 130+70 i mellanskåne. Byggt första halvan av 60-talet. Lättbetong med tegelfasad. Radiatorerna är samma som på din bild, ca 100x75 cm till 10-12 kvadrat sovrum. Tjockare varianter i kök och vardagsrum där det är mer rumsyta i förhållande till fönsterstorleken. 20-21 grader inomhus, lite svalare blir det i källaren.

Tidigare ägaren slängde ut oljebrännaren och lät installerade en Ecoel + Ecoair 105. Den är i minsta laget, en 107 hade varit ett bättre val. Ecoelen är ganska glad i att spetsa med el, så jag har elspetsen avstängd. Klarade senaste vintern utan eltillskott, men den var mild och nya fönster gjorde sitt för att behålla värmen inomus.

Att tappa upp ett badkar går om man inte har bråttom. Ska dock sägas att jag har en liten 15 liters 1,5 kW VVB rakt under badrummet. Anledningen till det är att pannrummet ligger i andra änden av huset och med grova rör tog det mer än en halv minut med fullt öppen varmvattenkran att få fram varmvatten. VVBn kan väl ge någon grad extra på varmvattnet vid långsam upptappning.

Om pannan skulle rasa idag så skulle det bli sannolikt bli en CTC Ecoair 510M (varvtalsstyrd upp till 10 kW) och förmodligen i350 inomhusdel. Har även haft funderingar på i550 då den har många expansionsmöjligheter, tex solfångare.
Nibes senaste F2120 talas det gott om, men jag har inte haft möjlighet att känna på en sådan.

107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Ersätta pelletspanna med LVVP
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2017, 15:44:14 »
Du verkar ha liknande data som syrrans hus. Intressant.

Pannan är tyvärr utslängd så jag har inte koll på några inställningar. Den hade rostat sönder och läckte vatten, så den har blivit utbytt till en temporär elpanna.

Jag har haft funderingar på om en i550 hade varit vettigt att ha. De har nämligen ett perfekt läge för solfångare. Tveksam till att det går ihop dock. +10000kr för tanken och sedan tillkommer solfångare. LVVP är ju rätt effektiv som det är.

Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Ersätta pelletspanna med LVVP
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2017, 09:53:08 »
Rekommenderar ctc framförallt  har du sÃ¥ stort hus sÃ¥ välj  520 M varvtalsstyrd 4-22 kw.
Innedel 550 eller 250, 550 är suverän, det är bara 520 som fungerar till 550tanken.
Shuntning av framledningstemp är att föredra. slipper knäppningar och du har jämn behaglig värme.  Gott om varmvatten
Ecozenith 550 är nog den intelligentaste smartaste konstruktionen man kan hitta. Du kan blanda bÃ¥de bergvärme och luft vatten. Upp till 3 moduler kan den styra.   Jag installerade och sÃ¥lde  en 550 till ecopart 30 kw, 2 styck till hyresfastighet, nybygge. 2 komplex gemensamt pannrum. Gemensam kollektor a 3000 meter och  gemensam vvc till bÃ¥da fastigheterna.
Förvisso fastighetspumpar men tanken funkar även till villor. vi har installerat 550 med 2 520 till en kyrka där värmen varit ett dyrt sorgebarn. uppvärmningskostnaden har minskat hittills med 80%....  DU fÃ¥r gärna maila mig om du vill ha tips och rÃ¥d. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Ersätta pelletspanna med LVVP
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2017, 06:00:33 »
Rekommenderar ctc framförallt  har du sÃ¥ stort hus sÃ¥ välj  520 M varvtalsstyrd 4-22 kw.
.
.
.
Jämför även med en NIBE F2120, 12, 16 eller 20. De är i direkt jämförelse från NIBE och CTC bättre än CTC.

--- Mats ---

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Ersätta pelletspanna med LVVP
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2017, 10:24:24 »
Uppdatering:
Syster med familj fick ett par offert på LVVP men de hamnade alla på >110kkr inkl ROT. De pengarna har de tyvärr inte. Eftersom de är vana pelletsbrukare så blir det istället nån form av pelletspanna. De fick då offerter på ny Effecta Komplett III för 85kkr inkl ROT, men även det ligger över budget. Troligtvis blir det en begagnad panna. Jag hjälper dem undersöka vad som skulle passa.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta pelletspanna med LVVP
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2017, 14:10:00 »
Finns ju begagnade pelletsanläggningar för lågt pris om man vill fortsätta med pellets, t.ex. https://www.blocket.se/alvsborg/Pelletspanna__komplett_varmeanlaggning_74842333.htm?ca=11&w=3
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Ersätta pelletspanna med LVVP
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2017, 14:18:44 »
Japp, begagnad panna är ett alternativ. Andra alternativ är varianter av Ulmapannan, Biosolpannan (de har optimalt läge för solfångare), samt andra laddpannor. De kommer lägga om taket inom ett par år varför integrerade solfångare skulle vara ett alternativ.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 698
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!