Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?  (läst 11131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« skrivet: 06 februari 2010, 12:19:46 »
Finns det gummifötter att ställa en Nibe Fighter 1115 pÃ¥  Sc:,h Dom som var med original var nÃ¥gra i hÃ¥rdplast och det kan va en av orsakerna till att det är ett h-lvetes väsen (ett molande oljud) i huset, dock bara i närheten av elementen och direkt över pÃ¥ planet över denna "väldiga" Nibe. Ska även i samma veva som installation av gummifötter även sätta flexslangar pÃ¥ vartenda rör som kan ge vibrationer och fortplanta en massa oljud i hela huset. Försöker fÃ¥ Nibe till att bekosta detta dÃ¥ den förbaskade Nibe:n inte gjort annat än att föra ett j-vla väsen i huset, men att diskutera med dom är ju som att prata med ett gäng treÃ¥ringar  fiR:  Tänkte om det kanske fanns original fötter i gummi som man kan köpa sÃ¥ man slipper bygga nÃ¥t eget och krÃ¥ngla.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2010, 12:24:46 »
Det känns ju som om att det det borde finnas på nibe. Men det kanske inte är så roligt att köpa av dem. Det finns stora rejäla gummi fötter att ställa den på, vet tyvärr inte vart du kan få tag på dem.biltema kanske eller mekonomen typ. Vad gäller flex slangar så borde det suttit där,snacka med inst.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2010, 12:39:34 »
Jo just gummifötter isig blir ju inga problematt skaffa, tänkte ifall Nibe hade några som passade direkt på så man slapp att eventuellt bygga om. Ja det får bli ett snack med inst för detta väsen är helt oacceptabelt, ska tilläggas att jag inte är känsliga för (o)ljud men detta tar fan priset. Har en LVVP (Bosch) precis utanför ett fönster, den låter om man vill höra den (hör den inte när den går men ja märker när den tystnar) men inte i närheten av denna väldiga Nibe som samlar upp gammalt likvatten och gör värme...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2010, 22:08:43 »
Gummiföterna på niben är monterade från fabrik sitter inne i pumpen under kompressormodulen.
Slangar bör alltid monteras mot värmepumpar.
Hur ser uppstälningsplatsen ut enligt instruktionerna eller?

FIGHTER 1115 placeras på ett fast underlag, helst
betonggolv eller betongfundament. FIGHTER 1115
ställes upp med ryggsidan mot yttervägg i grovkök
eller motsvarande typ av rum för att eliminera olägenheter
på grund av ljud. Om detta ej är möjligt skall
vägg mot sovrum eller annat ljudkänsligt rum undvikas.
Oavsett placering skall vägg mot ljudkänsligt rum
ljudisoleras. Rördragning skall utföras utan klamring i
innervägg mot sov-/vardagsrum
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2010, 22:16:04 »
Rickard har ju riktiga dämpare till försäljning här i sin webshop.
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=62
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Oscant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2010, 21:32:30 »
Har du fått någon ordning på oljudet från din nibe värmepump? Jag har nämligen samma problem som dig. Jag får ingen som helst hjälp ifrån Nibe. Man blir ju tokig. Ska man behöva sova på hotell efter att man har bytt nibe kompressor? Hoppas att ditt ljud har försvunnit.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2010, 10:25:04 »
Finns det gummifötter att ställa en Nibe Fighter 1115 pÃ¥  Sc:,h Dom som var med original var nÃ¥gra i hÃ¥rdplast och det kan va en av orsakerna till att det är ett h-lvetes väsen (ett molande oljud) i huset, dock bara i närheten av elementen och direkt över pÃ¥ planet över denna "väldiga" Nibe. Ska även i samma veva som installation av gummifötter även sätta flexslangar pÃ¥ vartenda rör som kan ge vibrationer och fortplanta en massa oljud i hela huset. Försöker fÃ¥ Nibe till att bekosta detta dÃ¥ den förbaskade Nibe:n inte gjort annat än att föra ett j-vla väsen i huset, men att diskutera med dom är ju som att prata med ett gäng treÃ¥ringar  fiR:  Tänkte om det kanske fanns original fötter i gummi som man kan köpa sÃ¥ man slipper bygga nÃ¥t eget och krÃ¥ngla.

Det kanske är något sådant här eller liknande du behöver?
http://www.wiberger.se/templates/gn352-anslagsdampare.htm
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2010, 13:44:45 »
Min erfarenhet är att det inte är via kontakten med golvet som Pumpen fortplantar sitt ljud till huset, utan via anslutningarna till värmesystemet. Ni säger ju också att ljudet hörs mest nära värmeelementen. Ljudet går alltså genom rören till elementen. Det är därför viktigt att man har böjliga slangar mellan pumpen och kopparrören, men inte ens då kan man helt eliminera ljudet, efter som det fortplantar sig genom vattnet.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2010, 20:45:16 »
 Kolla in Jula, art.nr. 329014 el. 329010, den senare har jag under min VP.
 Novisen

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Gummi dämpar inte lika bra som sylodyn/sylomer som Rickad säljer.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2010, 17:28:37 »
Jag köpte Sylodyn-kuddar till min nya FLVP som installatören använde. Resultat: hela pumpen gungade betänkligt och rasade vid ett tillfälle ned från den glatta ytan på den ena kudden. Behöver jag säga att vi 1) tog bort dessa (skit-)kuddar, 2) ringde numret på följesedeln och kom till en herr Marklunds telefonsvarare. Bad honom ringa mig omgående men han hörde aldrig av sig. Klart oseriöst. Vi kommer att reklamera produkten.

Varning alltså för dessa kuddar när det gäller tunga produkter. Detta hände innan vi fyllt ack.tanken.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #11 skrivet: 16 november 2010, 20:28:21 »
Gummi är ju gummi. Det tål inte hur mycket som helst. Skall man få bort vibrationer så måste man anpassa gummi kuddarna till vikten på pumpen och frekvensen på vibrationerna. Och det är inte så lätt om kompressorn jobbar med olika varvtal. Det finns en firma som tillverkar gummikuddar av olika slag i vallentuna. Jag minns inte vad den heter men jag har själv varit där och handlat gummikuddar för exakt detta problem då jag tidigare bodde ovanpå pannrummet i en bostadsförening där man installerat bergvärmepumpen under min säng......juvligt....
Alla rören hängde i taket dvs i mitt golv. Jag monterade ca 20 gummikuddar mellan upphängningarna och taket och gipsade in hela värmepumpen med dubbel gips. Det blev skillnad men inte som jag hoppats på. Problemet är som det beskrivits tidigare att det fortplantar sig i rören så flexslangar gör den största skillnaden. När jag fixade detta så satt det redan flexslangar mellan pumpen och rören men jag sov 1 meter ovanför och blev galen tillslut .
 
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #12 skrivet: 17 november 2010, 20:38:45 »
Sylomer/sylodyn  finns i mÃ¥nga densiteter och ytan/ styvheten anpassas efter last ! har dock inte nÃ¥n vattentank i min pump.

http://www.cbab.se/?id=21283&productgroup=1775&prodgroupname=SYLOMER%20&%20SYLODYN

 Vad var det för färg pÃ¥ de du ställde din pump pÃ¥ ?
Jag byggde en liten rostfri lÃ¥da som omslöt  sylomerkudden . Pumpen stÃ¥r stabilt och 30% av ljudet försvann. Jag rekommenderade Rickard att ta in produkten dÃ¥ den dämpar ljud bättre än gummi!
 
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #13 skrivet: 17 november 2010, 20:53:07 »
SÃ¥ materialet dämpar bättre än gummi  jaha...bara sÃ¥ där...har det ingen betydelse hur saker och ting är utformat... och länken gÃ¥r till en tom sida...i princip... edit..ja nu fungerade den...
Jaså du rekommenderade det...
Då skulle jag kunna hävda att en plåtbit kan dämpa ännu mer..eller ett gummiband på coop. ::)

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Finns det gummifötter att sätta under Nibe:n?
« Svar #14 skrivet: 17 november 2010, 22:03:44 »
SÃ¥ materialet dämpar bättre än gummi  jaha...bara sÃ¥ där...har det ingen betydelse hur saker och ting är utformat... och länken gÃ¥r till en tom sida...i princip... edit..ja nu fungerade den...
Jaså du rekommenderade det...
Då skulle jag kunna hävda att en plåtbit kan dämpa ännu mer..eller ett gummiband på coop. ::)

Vart vill du komma ???? Min kommentar  och bild var ett ett konstruktivt försök att hjälpa en medlem med ett problem. Vad är ditt syfte ? Hur bidrar du?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!