Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP Larm pÃ¥ Greenlione HT9  (läst 2924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
LP Larm på Greenlione HT9
« skrivet: 18 september 2016, 12:21:12 »
Tjena! Nu är jag utan ideer. Har en Greenline HT9 som varit lite opÃ¥litlig ganska länge. Har löst pÃ¥ LP. Lite dÃ¥ och dÃ¥ utan anledning som det kan tyckas. Nu kommer larmen mer eller mindre hela tiden. Ja jag har kollat KB pumpen, kollat filter etc. Temp diffen ligger  snarare lÃ¥gt är högt. Har mellan 2,5-3 grader DT. Nu till det märkliga. För nÃ¥gra veckor sedan hade jag en kylkille att kolla lite pÃ¥ skiten. Vi kunde dÃ¥ konstatera att den löste redan vid +5bar tror jag det var (möjligt att jag skriver fel enhet jag kollade inte pÃ¥ manometerstället utan försökte memorera vad han sa bara). Hur som helst löste den upprepade gÃ¥nger redan vid +5. Provade att stänga kb cirkulationen som dÃ¥ vid 1 tillfälle gick ned till -10-12 utan att lösa ???. Kylkillen kollade med IVT som inte hade nÃ¥gra ideer. Vi provade att byta pressostaten. Yes trodde jag. Eftersom burken plötsligt funkade perfekt. I 4 dagar. Sedan började den igen i nÃ¥gra dagar. Plötsligt gick den nÃ¥gra dagar helt ok igen, Ã¥ nu löser den igen. Vetefasen vad jag skall göra nu. NÃ¥gra ideer?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #1 skrivet: 18 september 2016, 16:29:02 »
Så kylkillen konstaterade att det inte är nån läcka?
Om köldbärarpumpen går som den ska så återstår krånglande expansionsventil eller om torkfiltret sitter igen.
Tror inte det är så jättedyrt att byta dessa (man byter alltid båda samtidigt).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2016, 09:24:55 »
Nu har skiten gått med undantag av några enstaka LP larm. Jag har hängt på ett manometerställ och läser av. Funkar pefekt verkar det som. Går ner till 3-5bar. Ligger där snällt och fint tills den är klar. Har läst om att, om expantionsventilen knasar kan det återkomma med några veckors mellanrum.?. Står så i IVT manualen. Men vad sker med trycket då? Den fan löser ju vid +tryck å inte för att det ligger lågt.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2016, 10:43:23 »
Det kan vara själva pressostaten som krÃ¥nglar med.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2016, 20:38:22 »
Jag har haft liknande problem med Ã¥terkommande stopp pÃ¥ grund LP-larm. Det finns serie inlägg om det för ca tvÃ¥ Ã¥r sedan. Orsaken var att köldbärarpumpen nÃ¥gon gÃ¥ng ibland inte ville starta pÃ¥ grund av rost mellan rotor och stator. För det mesta gick den igÃ¥ng. Det gjorde den även efter Ã¥terställt larm sÃ¥ det tog tid innan jag kom pÃ¥ vad det var. Prova med att ställa köldbärarpumpen i läge för kontinuerlig drift en tid. Upphör LP-larmen är det nog den som krÃ¥nglar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2016, 08:31:23 »
Jag har varit på en Nibe som uppträdde sådär också.
Jag öppnade muttern på baksida motor på KB-cirkpumpen och motionerade den fram/tillbaks med en skruvdragare samtidigt som jag försökte påverka axeln axiellt för att "nöta bort" eventuella beläggningar.
Den har fungerat sedan dess, ca 6 år sedan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2016, 10:23:50 »
Provade samma sak pÃ¥ min pump när den krÃ¥nglade. Det fungerade tyvärr inte. När jag motionerade den trycktes axeln in. När pumpen gick igÃ¥ng för egen maskin sköts axeln Ã¥t andra hÃ¥llet och fastnade. Jag skulle ha behövt ha en anordning där jag kunde dra axeln mot mig medan rotorn vreds runt. Det slutade med att jag fick ta loss cirkulationspumpen och demontera den. Men prova Rickards metod i alla fall.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2016, 20:38:37 »
Jo jag har fått rådet att byta KB pump. Har inte gjort det eftersom jag har svårt att tro på det (eller är för lat eftersom jag är röris. Det där med skomakarns barn osv).
Jag har stÃ¥tt och kollat pÃ¥ pÃ¥ manometern under drift. Kollat KB IN/Ut samtidigt. KB ligger snyggt och prydligt  pÃ¥ 3-3,5 grader i Delta. Trycket pÃ¥ manometern ligger pÃ¥ 3-5 bar. Aldrig under 0. Har provat att stänga KB. DÃ¥ gÃ¥r trycket ner till -10 Ã¥ ligger sÃ¥ ca 20sek innan den bryter. Lik förb.. händer det att den stannar pÃ¥ LP redan vid 3-5 bar.
Kom just på att jag inte kollat om det faktiskt är pressostaten som bryter. Får nog leta upp den plinten och mäta nästa gång den stannar.
Finns det nått annat som kan ge LP Larm? Styrfel i datorn?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2016, 12:29:49 »
IVT har väl på vissa pumpar haft flexslangar som sönderfaller internt och blockerar flödet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2016, 14:20:28 »
Problem med slangarna ger HP-larm. Det finns inga slangar på kalla sidan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LP Larm på Greenlione HT9
« Svar #10 skrivet: 01 november 2016, 08:07:02 »
Nu är KB-pumpen bytt sedan en tid. Manometerstället hänger på. Skiten funkar mestadels men löser på LP då och då. Märk väl att den löser under normaldrift. Typ +3 till +5 bar. Har misstänkt att kontakten från plattkabeln till kontaktkortet kan varit lite glapp. Har applicerat kontaktpasta, men det verkar inte göra skillnad. Vad tror ni om REGO boxen? Har varit i kontakt med IVT, men dom är måttligt intresserade att komma med konstruktiva förslag till felsökningen. Snart åker skiten ut. Men det känns ju lite fel när det är en i övrigt fullt fungerande maskin. Å man blir ju så j-la vetgirig ju.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!