Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad mellan ett & tvÃ¥rörsystem?  (läst 9304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2005, 21:25:31 »
Jag har jobbat rätt mycket med stora byggbolag inte i byggstadiet utan för att reda ut problem. Eftersom du håller på med rör om jag fattat saken rätt så har du väl sprungit på kopplingsledningar på kv/vv till blandare som har legat ned mot 6mm inte var det för att det fungerade bättre utan för att det gick att spara några kronor på varje meter rör. Slagen med ettgreppsblandare kan ju ställa till bekymmer så det räcker men det var billigare på projekteringsstadiet. ;D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2005, 21:57:38 »
DÃ¥ är du inne pÃ¥ rätt spÃ¥r totalentreprenader.... varje 50 öring är av värde för byggaren men ett elände för byggherren som ska leva med skiten i 50 Ã¥r!?  :o
Liiite överdrivet kanske, men du kan nog gissa pÃ¥ vilken sida jag befunnit mig.  ;)

Jorå äldre ettgrepps osså 6 mm jag ryser, slå igen dom och rören reser sig och det låter som en expolsion. Tyvärr är det väl att likna med en sån också, åtminstone om man kollade in "dryparn" kopplingar mm fick.
Nu finns det tack och lov bara mjukstängande!

 Det är ju därför dom har svallgalleri i vattenkraftverk. (ja för att inte spränga tuben vid nödstopp).  

VP inköp blir lite av en "totalis" det också, man tar in offerter installatören dimensionerar. Man väljer ofta den billigaste ( i inköp) tyvärr är det nog aldrig den anläggning som blir billigast på lite längre sikt....

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2005, 22:14:26 »
Har ett litet "hobbyprojekt" just nu. Golvvärme och bergvärme. 10 slingor nere 12 slingor på mellanplan och radiatorer högst upp. Har inte fungerat som det skall. Rumsgivare till varje slinga. Efter att ha kopplat om VP:n så att den går som tillverkaren tänkt sig så fixar jag rätt golvvärmeslinga till rätt rumsgivare. Med 100m2 per plan så är det lite pyssel. Gäller att säkerställa vilken slinga man stryper och få den till rätt rumsgivare. Märkningen stämmer inte så bra ;D En slinga i taget och vänta någon dag för att försöka se var det blir kallt ;) Med många slingor och liten yta så finns det ju rum där det passerar rör som skall vidare och värma någon annan stans ;D Kul historia där de som bor i huset dyrkar en och husfirman lovordar en ;)
Inget specielt svårlöst men typexempel på där det gått snett för att de som gjort jobbet inte visste vad de sysslade med.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2005, 00:25:43 »
ofta ett rent elände med ställdon rumsgivare och dessutom som är för vanligt felmärkta slingor... För kärvade dom flesta ställdonen på skolor /förskolor vred eleverna hej vilt!! inge bra alls.

MÃ¥nga gÃ¥nger har man flera givare i öppna planlösningar det medför oftast att ett golv tar nästan hela effekten.   Varför ha flera termostater, man kan ju fundera vilka som projat de, jo dom som säljer utrustningen.
Snacka om att då är man sällan snål häng på så mycket grejor som möjligt.
Jag tycker att i en normal villa ska man skippa ställdon och rumsgivare helt. Bättre ekonomi med fast strypning pÃ¥ sliingorna och en rumsgivare kopplad till vp istället. Fullt acceptabel temperatur fÃ¥r man ocksÃ¥, mÃ¥nga pÃ¥stÃ¥r motsatsen!?  Möjligen med 3 vÃ¥ningar o golvv/radiatorer blandat??

Jag har koll på många fastigheter (villor) där vi kör enbart med rumsgivare till pumpen....
Men även en större fastighet med 5 lghter div olika lokaler där kör vi med en rumsgivare kopplad till VP. det funkar toppen!!!! mot alla odds, jag var väl där några dar mest för att öppna alla maxbegränsade termostatventiler och ta bort strypningar. Samtliga påstår att det är mycket jämnare och bättre temp nu än innan!!!! Dom har iofs radiatorer osså får man ju strypa där det blir övertemp.
Kurvan kunde jag sänka nästan 10 grader det ger en enorm besparing förr var det VP stopp hela tiden vid kyla!!! men även vinsten i ökad COP blir mycket stor!!(25 kw IVT+ 25 kw elpanna)

Hoppas du hittar igen slingorna  ;) hoppas du har en ir termometer dÃ¥ ser du säkrare vad som är vad, genom att mäta yttemperaturen pÃ¥ golven..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2005, 00:35:27 »
Har IR men det räcker oftast att stoppa in foten under mattorna så känner man om det går ut någon värme. Problemet är att det tar tid.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2005, 00:49:58 »
Jag är ganska säker att det är därför dom flesta rörisar inte injusterar dom talar inte ens om vad det kan ge.
Inte nämner nåt om hur en VP funkar med olika framledningstemperaturer mm.
 Risken är dÃ¥ att det blir ett evigt ringande, som inte gÃ¥r debitera.
Det har dom drivit så långt att dom verkar direkt dumma/dåligt pålästa.
Jag vet inte vilket  ;)

Men det ger ju jobb Ã¥t dig  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #21 skrivet: 30 januari 2005, 00:56:45 »
Verkligheten är nog tyvär sÃ¥ illa att mÃ¥nga inte vet vad de sysslar med. De kan sätta ihop rör med sina klämkopplingar men har inget grepp vad som händer i rören och varför.  ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2005, 01:13:11 »
Man har svårt för att tro det. Men en sak har jag sett äldre rörisar har väldigt svårt för tex injustering flödesmätning. Men det är ju inte bra, det ger inte branschen nåt vidare renomé.
Tänk vilket liv om tex bilbranschen bara sålde bilar. Resten lämnade man därhän... vilket liv!
Där har man dessutom i särklass bäst marginal på eftermarknaden!! Som man i vvs branschen missat helt.
Om det kör ihop sig helt fö rdig kan jag Ã¥ka ned som hjälpskruvare   ;)  vänta pÃ¥ att slingorna ska kallna verkar ju va ett smörjobb  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skillnad mellan ett & tvårörsystem?
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2005, 04:29:10 »
Citera
En fördel jämfört med tvårörsystem är att det aldrig kan bli stopp i det jämfört med två-rör om det sitter termostatventiler. Däremot ställer det högre krav på den som räknar instalerar det. Vilket innebär att det ibland (många gånger) inte fungerar som det skall.


Vårt hus har ett rörs system.
Vintern ät mild men efter systembyte olja - VP har vi haft jämn värme.
Ett av rummen har dock underdimensionerade element

Ettrörssystemet frÃ¥n 1965 verkar qtt funka  ... menvintern var onormalt mild ...
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!