Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut en troligen underdimensionerad on-off BVP till en med inverter?  (läst 8830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
Huset byggt ca 1972 tror jag. Misstänker att 0 isotermen alltid hamnar över den nedersta glas-ullen och i spånet så att frysproblemet inte kan uppstå. Dock skulle ju mer glasull kunna flytta upp den till det nya lagret med fuktproblemen som följd.

Kan man känna sig säger på att inte behöva takfotsventilationen om man kör på cellulosa lösull?

Har ni någon åsikt om att behålla befintlig 100liter volymförstorare eller köpa en ny 500 acktank då? Vinner man på förvärmning av tappvattnet? Kör man detta genom en "sol-slinga" på acktanken?
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag skulle följa kockens råd gällade isolering. Har själv enbart cellulosa i huset, både väggar och tak, och endast badrummet är inplastat. Blir intressant om 30 år att se resultatet om det var bra ett bra val eller inte.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag skulle se till att ha en bra ventilation på vinden som tex takfotsventiler och ventiler på gavelspetsarna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle ventilera genom gavlarna. Inte genom takfot. Där finns det risk för genomblåsning av isoleringen och "över" ventilering. Att man tillför mer fuktig luft bara. Har man takfotsventilering så måste man även ha gavelventilering anser jag.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Här i landet är det ytterst få dagar som man har ett klimat som skulle öka fuktbelastningen på en vind, och ser man till alla hus som ligger några mil från stora öppna vatten kan man säga att risken är helt obefintlig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är att ta i att säga att risken är helt obefintlig. Däremot är risken för mögelpåväxt betydligt mindre om man har hus uppe i norr. SMHI har en rapport där man har undersökt hur den absoluta luftfuktigheten har ökat de senaste 60 åren och försätter att öka. Det råder ingen tvekan om att det blir ett fuktigare klimat i Sverige och då bör man anpassa byggnaderna därefter.

Skanska har en bra forskningsrapport på ämnet som heter Bygg fuktsäkra takkonstruktioner. SP har också en del intressant att läsa om man är intresserad, det finns att ladda ner på fuktcentrum på lth.

Från "Bygg fuktsäkra takkonstruktioner"

Klimatet pÃ¥ vinden blir detsamma som utomhus, det innebär att relativa fuktigheten  under  vinterhalvÃ¥ret  är  hög och  under  klara  nätter  uppstÃ¥r kondens  pÃ¥  insidan  av  rÃ¥sponten  pga.  nattutstrÃ¥lning.  Detta  är  vanligt bÃ¥de vÃ¥r och höst och vid gynnsam temperatur kan mögel växa.

Tidigare   rekommenderade   man   mycket   ventilation   pÃ¥   vinden,   via takfötterna,  nocken  eller  genom mögelstoppers.  Nu  har  man  kommit fram  till  att  det  är  ogynnsamt  med  för  mycket  kall utomhusluft  pÃ¥
vinden.  Att  ventilera  vinden  med  utomhusluft  vintertid  innebär  ingen uttorkning av luften i vindsutrymmet. Vid ett antal forskningsprojekt pÃ¥ SP har man studerat detta och även där har man kommit fram till att det blir  ett gynnsammare  klimat  om  man  tilläggsisolerar underlagstakets ovansida.  Isoleringen  innebär  att  vindsutrymmet  bli
r  nÃ¥got  varmare  och torrare. De utförde även prov med begränsad ventilation och fick torrare i vindsutrymmet.
De fuktmätningar Skanska har utfört bÃ¥de teoretiskt och pÃ¥ testhus visar att  de  första  Ã¥ren  dÃ¥  man  har  hög  byggfukt  kan  det vara  gynnsamt  att ventilera  även  vid  takfötterna.  Efter  tvÃ¥  Ã¥r  bör  denna  takventilation
täppas  till  och  enbart  övergÃ¥  i  begränsad  ventilation  vid  gavlarna  i kombination med isolering utanpÃ¥ rÃ¥sponten.

Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Att klimatet på en vind skulle vara samma som ute måste jag protestera mot. Under vår, sommar, och höst är temperaturen uppe på en normal vind betydligt varmare än den utomhus pga den värme som under dagen lagras då blir även den relativa luftfuktigheten lägre på vinden än utanför. Även vintertid är det oftare varmare på viden än utomhus och även då blir fuktigheten lägre på vinden. Och till det ska tas i beaktande att luftfuktigheten under den kalla årstiden redan är låg. Undantagen kanske är efter kusten men det är ju en liten del av landets yta.
OCH för att fuktutfällning ska ske under underlagstak mÃ¥ste yttertaket ligga direkt pÃ¥ underlagstaket  vilket det normalt inte gör utan man har en luftspalt mellan yttertak och underlagstak. Har man tex tegeltak sÃ¥ bildas kondens undre teglet och rinner pÃ¥ underlagstaket lika om man har plÃ¥ttak. Har man plÃ¥ttak kan man använda plÃ¥t med ett tunn skikt av skumisolering pÃ¥ undersidan sÃ¥ försvinner problemet med kondens ÄVEN om takplÃ¥ten ligger öppet mot tex en vind.
Att det under vissa förhållanden kan bildas kondens under tak är ju inget nytt fenomen, det förekommer oftast där man har lagt typ takpapp direkt på råspont eller oisolerad plåt utan underlagstäckning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är främst uteluftsventilerade vindar med isoleringstjocklek av modern standard som ställer till det. Man får utgå från husets förutsättningar och geografisk placering när man väljer takkonstruktion. Personligen hade jag inte valt takfotsventilerad konstruktion och hade jag byggt nytt hus hade jag valt varmvind.
 
Uteluftsventilerad vind är klassad s en riskkonstruktion och det ser man av resultaten av fältstudierna också. Chalmers undersökte för några år sedan småhus på västkusten och omkring 70 % hade mögelsvamp. Viss tillväxt kan man förstås acceptera om det är ordentligt plastat så det inte tar sig in i boytan. Studier från Chalmers och KTH har kommit fram till att uteluftsventilerad vind inte är fuktsäker om den uppförs i Stockholm, vilket borde innebära en stor del av Sverige. I Skanskas studie så presterar den uteluftsventilerad kallvind mindre bra. "De flesta bygger i dag
traditionellt med en ventilerad takkonstruktionslösning som visar sig inte klara dagens krav."


http://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/4a9a17ea-7028-4bd0-bfdd-312ff6947cf6/FinalReport/SBUF%2012321%20Slutrapport%20Bygg%20fukts%C3%A4kra%20takkonstruktioner.pdf

http://documents.vsect.chalmers.se/CPL/exjobb2007/ex2007-011.pdf


Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har man den inställningen att Stockholm och västkusten är en stor del av Sverige sÃ¥ kommer vi aldrig att vara i närheten av konsensus.  dontknow
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har man den inställningen att Stockholm och västkusten är en stor del av Sverige sÃ¥ kommer vi aldrig att vara i närheten av konsensus.  dontknow

Som jag skrev så är det förmodligen en konstruktion som fungerar norröver. Stockholm och nedåt så är det bevisligen inte riskfritt.

Bra att läsa om man ska tilläggsisolera vinden:

http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf

https://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla%20vindar.pdf
« Senast ändrad: 01 maj 2016, 19:30:22 av FG »
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är att ta i att säga att risken är helt obefintlig. Däremot är risken för mögelpåväxt betydligt mindre om man har hus uppe i norr. SMHI har en rapport där man har undersökt hur den absoluta luftfuktigheten har ökat de senaste 60 åren och försätter att öka. Det råder ingen tvekan om att det blir ett fuktigare klimat i Sverige och då bör man anpassa byggnaderna därefter.

Skanska har en bra forskningsrapport på ämnet som heter Bygg fuktsäkra takkonstruktioner. SP har också en del intressant att läsa om man är intresserad, det finns att ladda ner på fuktcentrum på lth.

Från "Bygg fuktsäkra takkonstruktioner"

Klimatet pÃ¥ vinden blir detsamma som utomhus, det innebär att relativa fuktigheten  under  vinterhalvÃ¥ret  är  hög och  under  klara  nätter  uppstÃ¥r kondens  pÃ¥  insidan  av  rÃ¥sponten  pga.  nattutstrÃ¥lning.  Detta  är  vanligt bÃ¥de vÃ¥r och höst och vid gynnsam temperatur kan mögel växa.

Tidigare   rekommenderade   man   mycket   ventilation   pÃ¥   vinden,   via takfötterna,  nocken  eller  genom mögelstoppers.  Nu  har  man  kommit fram  till  att  det  är  ogynnsamt  med  för  mycket  kall utomhusluft  pÃ¥
vinden.  Att  ventilera  vinden  med  utomhusluft  vintertid  innebär  ingen uttorkning av luften i vindsutrymmet. Vid ett antal forskningsprojekt pÃ¥ SP har man studerat detta och även där har man kommit fram till att det blir  ett gynnsammare  klimat  om  man  tilläggsisolerar underlagstakets ovansida.  Isoleringen  innebär  att  vindsutrymmet  bli
r  nÃ¥got  varmare  och torrare. De utförde även prov med begränsad ventilation och fick torrare i vindsutrymmet.
De fuktmätningar Skanska har utfört bÃ¥de teoretiskt och pÃ¥ testhus visar att  de  första  Ã¥ren  dÃ¥  man  har  hög  byggfukt  kan  det vara  gynnsamt  att ventilera  även  vid  takfötterna.  Efter  tvÃ¥  Ã¥r  bör  denna  takventilation
täppas  till  och  enbart  övergÃ¥  i  begränsad  ventilation  vid  gavlarna  i kombination med isolering utanpÃ¥ rÃ¥sponten.
Skanska är väl inblandat i en hel del större bygg fusk i Sverige sÃ¥ dom har nog missat den rapporten och även en del andra  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Hej. vill rekommendera ctc:s GSI 12a.
Inverterstyrda pumpar som reglerar dt  pÃ¥ köldbäraren och blir det för kall temp varvar den ner. 
Ruskigt mycket varmvatten, trots att det är plattväxlare. Du har 9 kw elpatron  utöver dina 12 kw värmepump.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Att klimatet på en vind skulle vara samma som ute måste jag protestera mot. Under vår, sommar, och höst är temperaturen uppe på en normal vind betydligt varmare än den utomhus pga den värme som under dagen lagras då blir även den relativa luftfuktigheten lägre på vinden än utanför. Även vintertid är det oftare varmare på viden än utomhus och även då blir fuktigheten lägre på vinden.

Som sagt var, Äldre hus med lite ventilation och isolering har inga problem. I Nyare hus med bättre isolering och (för) mycket ventilation kan det bli ett problem. Särskilt stort problem är det om man ger rådet att öka ventilationen på gamla hus för att undvika fuktproblem.

Citera
Och till det ska tas i beaktande att luftfuktigheten under den kalla årstiden redan är låg. Undantagen kanske är efter kusten men det är ju en liten del av landets yta.

Det motsägs av statistiken

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910
"Under januari är den genomsnittliga relativa fuktigheten högre än under sommaren, 85-95 % i nästan hela landet. I södra Sverige är det ofta kallare i inlandet vintertid eftersom havet värmer varför den relativa luftfuktigheten i genomsnitt är högre där jämfört med kusten."

Citera
OCH för att fuktutfällning ska ske under underlagstak mÃ¥ste yttertaket ligga direkt pÃ¥ underlagstaket  vilket det normalt inte gör utan man har en luftspalt mellan yttertak och underlagstak.

Japp, det stämmer. Men även här kan det vara problem just med äldre hus eftersom takplåten ofta ligger direkt på undertaket.


Sammanfattningsvis kan man väl säga att det som vanligt gäller att tänka både två och tre gånger innan man ändrar på något som har fungerat i flera decennier.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
Hej. vill rekommendera ctc:s GSI 12a.
Inverterstyrda pumpar som reglerar dt  pÃ¥ köldbäraren och blir det för kall temp varvar den ner. 
Ruskigt mycket varmvatten, trots att det är plattväxlare. Du har 9 kw elpatron  utöver dina 12 kw värmepump.

Låter intressant. Jag försökte skumma manualen på Nibe:n för att se hur den bevakar köldbärar-kretsen men fick inte ut något vettigt.
Men CTC:n har alltså aktiv reglering mot tillgänglig effekt i hålet? Kan man även ställa in max dt över köldbäraren eller kanske min in-temperatur?

Verkar i grundpris vara liknande som Nibe:n men jag undrar om rumsgivare och internetstyrning ingår eller måste man köpa till detta på CTC:n?

IVT har jag några försäljare/service av i närheten (inom 25km) och Nibe respektive Thermia har en var men CTC har en i alla fall inom 50km. Jag har aldrig funderat på CTC just för att jag inte visste var installatörerna fanns.
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
Sammanfattningsvis kan man väl säga att det som vanligt gäller att tänka både två och tre gånger innan man ändrar på något som har fungerat i flera decennier.

Trist detta: Jag har inga som helst fukt-problem just nu. Verkar inte ha varit det pÃ¥ de över 40 Ã¥r som huset funnits heller (inte ens nÃ¥gra vit/svart mögel-fläckar pÃ¥ insidan av taket)  (som beror pÃ¥ fukt i luften i alla fall ;)). SÃ¥ man drar ju sig för förändringen men vill samtidigt bättra pÃ¥ isoleringen för den torde vara ganska dÃ¥lig. SÃ¥gspÃ¥net har väl sjunkit ihop sÃ¥ att det dessutom är sämre än original.
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!