Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT, Bosch eller Nibe  (läst 5102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mekarmicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
IVT, Bosch eller Nibe
« skrivet: 09 december 2009, 13:20:25 »
Har beställt borrning nu (180m) men ej bestämt vilken pump jag ska ha. Vad finns det för för och nackdelar på följande modeller?
IVT Greenline C7- 57000:-
IVT X11 med 200l tank 67500:-
Nibe F1245 8kW ca 50000:-
Bosch EHP7LW 50000:-

På spec så är ivt c7 och bosch-pumpen helt lika.
Niben värmer inte till lika hög temp men har A-klassade cirkpumpar. X11 känns dyr även om man säkert har igen det. Finns det några andra pumpar jag glömt? Gillar ej CTC. Vilken skulle ni valt? Har gamla sektionsradiatorer med 1" rör. ca 100 kvm, plus planerad utbyggnad på 40 kvm. I örebro.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Bosch eller Nibe
« Svar #1 skrivet: 09 december 2009, 15:35:16 »
Bosch-pumpen är en IVT-pump bakom dekalerna, skillnaden är att med IVT-pumpen får du 10 års kompressorgaranti och 6 år med Bosch. Antar att det är Greenline C7 HT+ ?

Med 140m2 låter det overkill med X11, Nibe är jag för dåligt insatt på.

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Bosch eller Nibe
« Svar #2 skrivet: 09 december 2009, 16:57:47 »

På spec så är ivt c7 och bosch-pumpen helt lika.
Niben värmer inte till lika hög temp men har A-klassade cirkpumpar. X11 känns dyr även om man säkert har igen det. Finns det några andra pumpar jag glömt? Gillar ej CTC. Vilken skulle ni valt? Har gamla sektionsradiatorer med 1" rör. ca 100 kvm, plus planerad utbyggnad på 40 kvm. I örebro.

IVT:n klarar inte att skicka ut högre temp än vad 1245:an, vad jag vet. 1245 klarar att leverera upp till 65 ºC på framledningstempen med kompressorn och upp till 70 ºC med tillsats.

Mvh
Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT, Bosch eller Nibe
« Svar #3 skrivet: 10 december 2009, 23:05:06 »
Med gamla rejäla element ska du nog inte behöva köra 65C i Örebro. Bor själv i Kumla med liknande element till största delen.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT, Bosch eller Nibe
« Svar #4 skrivet: 12 december 2009, 01:06:10 »
tyvärr fel, IVT HT Plus klarar skicka 65grader ut. däremot vid varmvattenladdning brukar de släppa vid 55-59 grader. så kanske de folk tänker på..

men de är fullt möjligt att plåga upp till 65. inget jag varit med om dock att en vp jobbar vid dessa temeperaturer mot radiatorer.

osäker på bosh om den kan motsvara sneakvarianten av ivts Plus modell blandar ihop de kan heta HT oxå. d.v.s då tror jag att de är max 60 grader, kanske 55.

X11 är oxå 65 grader. för de är samma kompressor som HT plus.

jag skulle lätt sattsa på en X11 idag. se bara till att borrhålet täcker effektförbrukningen.
de gÃ¥r oxÃ¥ att sänka effekten i X11 sÃ¥ den inte ger 11kw.  t.ex 9kw om inte huset behöver mer och för att rädda ett för kort borrhÃ¥l. mÃ¥hända den kostar extra men man har lätt igen det. förmodligen bÃ¥de i driftkostnad och i livstid. en X11 har elpatron men som inte kan köras med kompressor. därav drar den pÃ¥ sin höjd 2.5 kw om jag minns rätt.




På spec så är ivt c7 och bosch-pumpen helt lika.
Niben värmer inte till lika hög temp men har A-klassade cirkpumpar. X11 känns dyr även om man säkert har igen det. Finns det några andra pumpar jag glömt? Gillar ej CTC. Vilken skulle ni valt? Har gamla sektionsradiatorer med 1" rör. ca 100 kvm, plus planerad utbyggnad på 40 kvm. I örebro.

IVT:n klarar inte att skicka ut högre temp än vad 1245:an, vad jag vet. 1245 klarar att leverera upp till 65 ºC på framledningstempen med kompressorn och upp till 70 ºC med tillsats.



Mvh
Frega
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad mekarmicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Bosch eller Nibe
« Svar #5 skrivet: 12 december 2009, 15:44:03 »
Ja nu lutar det faktiskt Ã¥t att välja en x11, de 15000 kr extra som den kostar glömmer man ju ganska fort, sen känns 10 Ã¥rs kompressorgaranti bra. Bör det inte räcka med 180-190 meter borrdjup? För 11 KW kommer jag nog inte behöva om jag inte vinner pÃ¥ lotto och bygger ut : )  Finns det nÃ¥gon som har erfarenhet av X11? Det finns ju inte sÃ¥ mkt info pÃ¥ nätet om den.

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT, Bosch eller Nibe
« Svar #6 skrivet: 12 december 2009, 18:09:19 »
ja de är motsvarar ju ca 400 meter ytjord. sen beror de ju pÃ¥ hur mycket aktivt borrhÃ¥let är. jag är skitdÃ¥lig pÃ¥ att räkna pÃ¥ slanglängd. eller rättare sagt jag sköter inte den biten. men jag driver min C9 utan tillskott pÃ¥ 110 meter borrhÃ¥ll ej aktivt. + ca 190-200 meter slang dut är nog relativt hög dÃ¥ jag bor norr i dalarna och har idag 4 plus grader in pÃ¥ 2 Ã¥r gamalt borrhÃ¥l. sÃ¥ 9 kw törrs jag dÃ¥ säga att den klarar. du kan driva i serie upp till 600meter pÃ¥ en X11 om jag hörde rätt.C9 klarar ca 400meter utan extra kb pump normalt sätt. . sÃ¥ ett alternativ är att kompletera ditt borrhÃ¥l med jordvärme i serie eller parallelt.om de är möjligt för dig att gräva ner detta pÃ¥ tomten.  hur de sen kopplas spelar nog ingen roll men de är skönare att ha genom väggen 2 pemslangar in (serie) än 4 slangar.(parallelt och möjligen med strypventiler).

ska jag vara ärlig har X11 haft problem med barnsjukdomar. exempel är att den larmar för att köldbärarpumpen inte fungerade.men den gick givetvis ändå men allt sådant är ÅTGÄRDAT. och den sista "bugen" jag hitta nu i fredags var att växelventilen lekte sitt eget liv.ESBE ventiler är känsliga för läckspänning. men detta åtgärdas direkt i så fall genom byte till LK växelventil. X15 hade inte mycket fel då den kom vad jag vet. men den testades några år innan den släpptes på marknaden. men idag törrs jag säga att X11 går klockrent och enormt snåla i drift. minns inte vad de drar vid 20Hz. men 600-700 watt på kompressor kanske. om inte annat står detta i X11 broschyren.

varvtalsstyrd från kompressor till cirkpumpar. steglöst på kompressor och köldbärarpump. varma sidan går i steg, i då 2 eller 3 steg.plus manuell justering direkt på cirkpump. rumsgivaren kan dessutom justera inomhustempen direkt från givaren 6 grader. ställs normalt på 3 grader varmare eller 3 kallare. rumsgivaren ingår i värmepumpen. om den installeras är olika beronde på kund o.s.v.

asch nu sitter jag och pratar så bra om det märket jag arbetar med. men väljer du ivt så skulle jag säga X11 alla ggr. sen är de oavsett anläggning. man har pengarna tillbaka om man säljer ett hus med vp anläggning folk är beredda att betala för bekväm billig värme.


då jag köpte hus var X15 de ända som fanns och den är för stor för mitt hus. den motsvarar C11 eller upp till 17 kw.

Ja nu lutar det faktiskt Ã¥t att välja en x11, de 15000 kr extra som den kostar glömmer man ju ganska fort, sen känns 10 Ã¥rs kompressorgaranti bra. Bör det inte räcka med 180-190 meter borrdjup? För 11 KW kommer jag nog inte behöva om jag inte vinner pÃ¥ lotto och bygger ut : )  Finns det nÃ¥gon som har erfarenhet av X11? Det finns ju inte sÃ¥ mkt info pÃ¥ nätet om den.
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad mekarmicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Bosch eller Nibe
« Svar #7 skrivet: 14 december 2009, 12:02:10 »
Nu har jag beställt en x11 med 200 l vvb... 4 veckors leveranstid.. Då kommer den samtidigt som jag ska borra.

Utloggad razorman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Bosch eller Nibe
« Svar #8 skrivet: 14 december 2009, 15:48:05 »
Härligt. Har också efter lite vånda beställt en x-11 med en 300l tank.
Borrning sker v 3 och pumpen åker in v 4.
Tror att det är rätt att satsa pÃ¥ modern teknik dÃ¥ man ändÃ¥ hÃ¥ller pÃ¥ att uppgradera. 8)   
Enplan 180 kvm med golvvärme samt 60 kvm garage.
Pool som drivs av en l/v. IVT x11. 215 m aktivt borrhål.

Utloggad mxmacke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Bosch eller Nibe
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2010, 18:16:22 »
Hur funkar det med värming av kran/dusch vatten i x11 måste man köpa till en vvb eller värmer x11 vattnet efterhand man förbrukar det? ser här att vissa har 200l tank och vissa 300l tank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!