Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?  (läst 3565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shudnawz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« skrivet: 07 december 2014, 12:01:54 »
Hej!

Efter att vi nu verkar ha fått ordning på golvvärmen bereder sig en möjlighet. Huset vi har köpt har sedan tidigare vattenburna solpaneler på taket, närmare 10-12 kvadratmeter skulle jag tro. De var kopplade på den gamla vedeldade pannan, men togs aldrig bort när luft/vattenvärmepumpen installerades runt 2007.

Så, givet att de fortfarande är i bra skick, hur jäkligt är det att koppla in dem på LVPn med en shunt? Jag antar att de behöver en egen cirkulationspump eftersom man vill att vatten cirkulerar i dem konstant? Vi har redan en elpatron som tillval, finns det nån begränsning i hur mycket man kan stoppa in? LVPn behöver ju ha kontroll över temperaturerna i slingan för att avgöra om det är lämpligt att koppla in den eller inte, tex.

Dessutom (!) finns en gjutjärnskamin i vardagsrummet, som även den var kopplad till gamla pannan. Är det bäst att köra den i en separat slinga till LVPn, eller kan man skicka vatten genom både solcellerna och kaminen för att få ett enklare system? Jag tänker att vattnet går till solcellerna först och sedan till kaminen för att sedan återvända till pannrummet, varmt och gosigt. Under normala förhållanden lär man ju inte elda i pannan samtidigt som solcellerna producerar massvis med värme.

Vad tror ni, är det görbart, eller är det bara att dra rör ut i trädgården och låta solcellerna värma en framtida pool istället?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2014, 20:31:23 »
Solpanelerna behöver en acktank, finns en sån?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shudnawz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2014, 21:02:13 »
Ingen aning, förmodligen inte. Rören kommer parallellt med skorstenen ner genom ett schakt i huset och slutar i taket på pannrummet i källaren. Antingen försvann tanken tillsammans med gamla pannan, eller så sitter den nånstans där jag inte kommer åt den. Men det senare är inte troligt, jag har koll på 99% av rördragningen från panelerna och ner till pannrummet.

Jag förmodar att AeroMaxen har en acktank för vattnet till kompressorn ute, det går inte att använda samma?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2014, 11:14:35 »
Hej!
Utedelen har ingen inbyggd acktank, den brukar kopplas till en innerdel typ AquaMax eller nån alternativ panna.
Vad finns i pannrummet idag?
Hur värms huset och varmvattnet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shudnawz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2014, 12:40:49 »
Det jag vet är att det står en AeroMax 11 (eller CombiMax 11 egentligen, den har ju eltillskottet) i pannrummet som har en utedel kopplad via rör. Kompressor och expansionsgrunkor och allt vad där ska vara. Inne finns golvvärme med cirkulationspump och två fördelare med totalt 12 styrdon till de olika slingorna.

Vad jag förstod av killen som var och servade pannan åt oss när vi köpte huset är att det är en dubbelmantlad vattentank där den inre innehåller varmvatten till kranarna och den yttre förmodligen funkar som ackumulatortank för kompressorn och dessutom skickar vatten till golvvärmen vi en shunt, men jag vet ärligt talat inte helt. Pannan står tråkigt till i ett hörn, så det är svårt att följa alla ledningar för att komma till rätta med exakt hur dragningen är gjord.

Det finns iaf två cirk-pumpar undertill, en av dem är till golvvärmen, den andra gissar jag är till utedelen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2014, 16:21:45 »
Jaså hette den CombiMax, har du nån manual till den där grejen?

Jag tror den har en (eller två) växelventil(er) och då växlar den mellan att värma varmvatten eller värma huset, shunten är då bara till för tillskottet.
Elpatron sitter i VVB på denna innerdel och när tillskott behövs värms manteln till VVB av elpatron och detta vatten shuntas ut i värmesystemet.
I normaldrift så är shunten stängd.

Jag tror du skulle behöva lite mer vatten än vad som ryms i CombiMax till dina solpaneler, typ en 300-500 liters acktank, och detta kan du sen kanske shunta ut på värmesystemet (på returen före CombiMax) som extra värme när solen ligger på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2014, 20:54:11 »
CombiMax är väl samma som IVT Combicompact med en växelventil.
(regler delen sitter på högersida och är en halv cirkel med ett tempvred i mitten?)

Tyvärr är det inte lämpligt att man kopplar solfångare direkt till den tanken och speciellt inte 12m²

Optimal tankvolym till 12m² solpaneler är 1200Liter (men man kan klara sig på så lite som 6-700liter)
Innan du gör något så råder jag dig att provtrycka solfångarna så de inte frusit sönder.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Shudnawz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2014, 21:05:48 »
Jaså hette den CombiMax, har du nån manual till den där grejen?

Jag tror den har en (eller två) växelventil(er) och då växlar den mellan att värma varmvatten eller värma huset, shunten är då bara till för tillskottet.
Elpatron sitter i VVB på denna innerdel och när tillskott behövs värms manteln till VVB av elpatron och detta vatten shuntas ut i värmesystemet.
I normaldrift så är shunten stängd.

Jag tror du skulle behöva lite mer vatten än vad som ryms i CombiMax till dina solpaneler, typ en 300-500 liters acktank, och detta kan du sen kanske shunta ut på värmesystemet (på returen före CombiMax) som extra värme när solen ligger på?

Ja, jag hittade manualen i pannrummet. AeroMax 11 samt AquaMax Combi är rätt benämning på min installation, tydligen. Men hur som helst.
Det blir nog att jaga hit en snubbe från lämplig firma i vår för att titta på tingestarna. Jag hoppas verkligen inget har frusit sönder, det vore tokigt synd på vad jag gissar har varit en ganska omfattande investering.

Jag bifogar principskissen över hur LVVPn fungerar, men pilarnas riktningar gör mig lite förvirrad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2014, 21:45:52 »
Pilar?
Antar du menar ventilerna?
3 "pilar" som pekar ihop är antingen växelventiler eller shunt, detta står i klartext bredvid.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Shunta in solpaneler i AeroMax 11?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2014, 17:07:06 »
En beg eller ny acktank med slingor i och låta solen förvärma vv när den inte orkar få upp tanken i höga temperaturer och på sommaren kommer den värma vattnet så mycket så vp inte kommer starta. Visst man missar några kwh till värme men antagligen inte så många och får en enklare anläggning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 133
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!