Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump som inte nÃ¥r upp till börvärde pÃ¥ returen?  (läst 7207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så vitt jag minns så har denna ventil 2 lägen och inget annat.

D

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Var just ut och kollade på min Stiebel-Eltron, där det bytts till en LK-ventil av en IVT installatör, och det verkar som den bara vrider fram och tillbaka mellan två lägen.

Jag hade för mig att den i min Nibe F1245 alltid roterade åt samma håll och därmed hade sex lägen den kunde stanna i, men det kan mycket väl ha varit ett misstag och jag kan inte kolla just nu.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu kollat med LK Armatur och ventilen kan gå åt vilket håll som helst och inte nödvändigtvis i nått specifikt mönster utan t.ex, 10 ggr medurs och sen en moturs.
Det viktiga är att varje ändring är 60 grader vilket innebär att någon av de tre markeringarna på den röda "ratten" alltid kommer att stå på A eller B.

Ventilen funkar alltså som den ska.

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är däremot fortfarande lite förvirrad av hur reglermekanismen funkar.... nu när det är lite varme ute är börvärdet på retur runt 40C, vilket den faktiskt nått upp till utan tillskott tidigare när det var kallare och börvärdet var högre men nu lägger den sig på 38 på returen och verkar nöjd med det.....??

 

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump som inte når upp till börvärde på returen?
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2014, 21:50:16 »
Citera
tidigare
Innebär det tidigare på säsongen, eller tidigare säsonger?
I början av säsongen har brinet från berget högre temperatur vilket ger bättre effekt under första delen av värmesäsongen.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tidigare innebär i det här fallet förra veckan

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Aha, men det har blivit kallare i Sverige pÃ¥ senaste veckan. Har du kollat sÃ¥ att inte överhettningsskyddet pÃ¥ elpatronen har löst ut? Röd knapp som ska klicka om du trycker HÃ…RT. Du kan koppla över den pÃ¥ 3/3  (9 kw) om inte 2/3 (6kw) räcker för ditt hus.

Hade samma frågeställning för några år sedan både till IVT och installerande elfirma om dessa pannor då manualen förespråkar 25A för 9, båda sa att 20 A räcker då elpatronerna "stegar" in sig och säkringarna är "tröga" och normalt håller för detta. Detta dock om du har separata 20 A säkringar enbart för vp.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!