Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Serviceintervall NIBE Fighter 1110  (läst 2890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Serviceintervall NIBE Fighter 1110
« skrivet: 18 februari 2010, 17:35:21 »
Jag har en NIBE Fighter 1110 som snart är 11 år.
Jag undrar om man behöver göra nÃ¥gon service pÃ¥ den. Det stÃ¥r inget om serviceintervall i manualen.  Det enda jag gjort är att kolla gasmängden. Den fungerar fint.

MVH/Offroad
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Serviceintervall NIBE Fighter 1110
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2010, 13:52:18 »
Jag har också en 11 år gammal 1110. Har inte gjort något med den utom att åtgärda ett par fel på elektriska komponenter för sammanlagt mindre än 2000 kr. Tänker inte heller göra något innan den går sönder eftersom den fungerar lika bra som när den var ny. Jag har full backup med extern elpatron om den går sönder så jag oroar mig inte särskilt mycket.

Vad man alltid kan göra någon gång emellanåt är att göra ren de två smutsfilter som sitter på ingångarna av brine- och värmekretsarna.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 614
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!