Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga vp själv?  (läst 4921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Bygga vp själv?
« skrivet: 19 september 2004, 20:57:49 »
Har för mig att jag sett böcker om hur man bygger värmepump själv. Gissar att det kunde vara intressant läsning. Någon som vet något om sådan litteratur/hemsidor?

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Bygga vp själv?
« Svar #1 skrivet: 19 september 2004, 21:16:26 »
Har tyvärr inget bra tips på någon litteratur i frågan, skulle faktiskt vara grymt intressant att läsa.

Tveksam till idén dock dÃ¥ jag tror det skulle dra iväg pengamässigt innan man köpt pÃ¥ sig delarna man vill ha i, Ã¥ sedan ev. specialverktyg som kan tänkas behövas  för att fÃ¥ ihop pryttlarna. Sedan ska man fÃ¥ styren man köper/bygger att funka med grejjerna man köpt. Tror det blir som alla andra projekt man ger sig in pÃ¥, dubbelt sÃ¥ dyrt och dubbelt sÃ¥ lÃ¥ng tid som man först tänkt sig (kul med hus ;D 8))

Sedan har vi ju den "lilla detaljen" om behörighet och köldmedium....
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad CJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Bygga vp själv?
« Svar #2 skrivet: 19 september 2004, 21:27:38 »
Ja du har rätt i det men det vore väldigt intressant att lära sig lite mer om det. Min tanke är väl mest att det vore spännande att "modifiera" en luft luft till luft vatten, som jag har en fråga om i annat inlägg.


admin

  • Gäst
admin
Re:Bygga vp själv?
« Svar #3 skrivet: 19 september 2004, 21:52:02 »
Att bygga en egen värmepump är inte svårt, en kompressor, ett par tryckvakter och en expansionsventil.
Till detta ett par värmeväxlare.

Jag vet killar som jobbar i branschen som byggt sina egna för runt 15000 kr.

Vad som behövs är tillgång till de dataprogram som krävs för att välja rätt kompressor, köldmediemängd, rätt expansionsventil och tillräckliga värmeväxlare. Men det är ju helt naturligt att det behövs... Har man inte tillgång till det då blir det nog problem.

Styrningen kan man göra enkel - en vanlig on/off-termostat som ger startsignal när det blir för kallt där termostaten sitter, termostaten styr ett tillslagsfördröjt relä (för att en tillfällig tempsänknig p.g.a. t.ex. öppen dörr/kort vädring) inte skall starta värmepumpen.

Sen skall det lödas, kopplas och fyllas gas...

Det kanske inte är sÃ¥ enkelt ändÃ¥... :-[  :-[ :-[ :o :o :o

Utloggad Blom

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundborn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Bygga vp själv?
« Svar #4 skrivet: 21 september 2004, 20:55:50 »
För 15 år sedan köpte jag en bok på Clas Ohlsson i Insjön som heter "Bygg din egen Värmepump". Jag har letat den nu men hittar den inte, vill minnas att den tog upp teorin runt värmepumpen samt gav exempel på hur man utav "skrot" gamla kyldiskar, frysar mm kunde bygga sig en egen pump.
Några specialverktyg behöver man absolut inte mer än möjlighet till hårdlödning och dataprogram behövs inte heller eftersom allt går att beräkna med papper och penna bara man vet alla temperarurer och har formler.
Det enda special som tillkommer är att fylla systemet så där får man anlita expertis.
Clas Ohlsson har slutat sålt den men jag har sett boken på nåt bibliotek så leta där. den är i A5 format och lite mörkt gulaktig om jag inte minns fel...

Utloggad CJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Bygga vp själv?
« Svar #5 skrivet: 21 september 2004, 21:50:22 »
Kul att du just nämner boken från Clas Ohlson. Det var där jag också har sett den en gång i tiden. Synd att man inte köpte den då, men man gör sina misstag. Tack för tipset om biblioteket.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Bygga vp själv?
« Svar #6 skrivet: 21 september 2004, 22:27:29 »
Äré nÃ¥n som kollat vad CO säger? De bör ju ha nÃ¥n form av arkiv  Skulle pryda sin plats bredvid boken "Eluppvärmning för villor" utgiven av "föreningen för elektricitetens rationella användning"(japp tryck pÃ¥ 60-talet)...det värsta är..jag är faktiskt inte det minsta ironisk, pÃ¥ riktigt, det är en BRA bok
Allt går, det är bara olika svårt

Rasmus

  • Gäst
Rasmus
Re:Bygga vp själv?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2004, 00:26:51 »
Hej alla glad  :D


Såg att det var några som var intresserade av att bygga VP själv , så jag surfade runt lite och hittade en bok om just hur man bygger sin egen VP, Tyvärr är den slut såld men dom får nog in den igen .

Och adressen är www.legoelektronik.se

Mycket nöje  ;)

// Rasmus

Utloggad blommen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga vp själv?
« Svar #8 skrivet: 12 september 2005, 16:16:42 »
 ;D

"Bygg din egen värmepump" råkade hitta på den boken i en låda på vinden i helgen. Blev lite smått nostalgisk...

 :'(

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga vp själv?
« Svar #9 skrivet: 13 september 2005, 21:36:10 »
du bör nog vara kyltekniker
LJ

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bygga vp själv?
« Svar #10 skrivet: 30 september 2005, 20:58:26 »
du bör nog vara kyltekniker

Helt klart underlättar det, men är man lite händig kan man klara det själv. Du behöver kompressor, högtrycks och lågtryckspressostat, termostat (till kylanl),expansionsventil, torkfilter, synglas, två plattvärmeväxlare(om du tänker bygga FINS system = fullständigt indirekt system), lite rör. Vidare behöver du kontaktor, kopplingsplintar, tid-fördröjningsrelä, strömställare och ett schassi till alltihop. Om du tittar in till en kylgrosist tror jag att du kan få hjälp även med dimmesioneringen. Fråga om du kan få en katalog, ex. i Tempcolds finns ett avsnitt, Praktisk kylteknik och där får du svar på det mesta. Väljer du skruvkopplingar måste du vara nogrann vid sammansättningen men i gengäld slipper du löda med koppar/silverlod, det kräver lite vana. Det enda verktyg man kan beteckna som special som du behöver är koningsverktyget. Det stora problemet är provtryckning, vacumsugning, fyllning och elinstallationen.
Det största av de stora är inköp av köldmedie, jag är utbildad, men utan acreditering är det kalla handen. Misstänker att det är för att stoppa tillväxten av kylföretag och därmed konkuransen, vilket leder till dumpade priser.
En värmepump (utan tank) som ger ut 8-10kw behöver troligen inte kosta över 15000 om man gör det själv.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!