Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 23 november 2007, 00:26:54 »

Ok. Känns som om jag får ta tag i problemet lite senare. Har ganska mkt annat att färdigställa i huset för närvarande och för närvarande (med +6 ute) så är det en dräglig temp i utbyggnaden också :)

Låter som en klart möjlig väg att gå i alla fall (extra CP).

Men CPn för golvvärmen borde väl ha att göra med VBn? Om jag drar på den på max så blir det ju mkt enklare för det nyvärmda vattnet från pumpen att ta vägen över golvvärmen istället för att krypa in i den trånga kanalen ut till utbyggnaden?

Hur var det med IR-tempen - är den helt ok?

// Klas
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 22 november 2007, 12:48:17 »

Cirk-pumpen till golvvärmen cirkulerar väl bara vattnet i slingan och har inte så mycket att göra med VB-kretsen?

Fördelen med en Alpha+ är ju att du kan reglera ganska väl där vad du vill ha för effekt och så är den B-energimärkt.  Men eftersom du har en så enkel slinga som du ju vet tämligen väl hur den ser ut, så kan du ju också räkna fram tryckförlust i den slingan och bestämma vilket flöde du vill ha, så kan man hitta en lämplig pump.  UPS 15-40 är ju en enklare/billigare pump och är också B-märkt.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 22 november 2007, 12:27:21 »

Ok. Det finns iofs inga termostater på slingan så det kanske räcker med en enklare variant... Ska prova att sänka/stänga av CP på golvvärmeslingan också så att inte den tar för mkt av matningen.

//Klas
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 22 november 2007, 11:08:16 »

Man vill ju inte döda deltaT över VPn med för stark cirkulationspump heller.  Den verkar ju vara ganska lagom nu.  Sätt hellre en liten "booster" cirk-pump på den nya trånga slingan...  T.ex. en Grundfos Alpha+ 15-40 som drar ner effekten automatiskt när termostaterna på slingan stryper.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 22 november 2007, 10:43:34 »

Hmmm.... CPn i pumpen står redan på högsta (3). Danfoss UPS 15-60 tror jag den heter.

Bör man överväga att byta den till en kraftigare?

//Klas
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 21 november 2007, 23:08:08 »

Plats finns, men det finns bakom kakel, spärrskikt, minerit och OSB... Tyvärr uteslutet  :(

Den slingan är nog förlorad. Men jag har en tanke om att det kanske går att lösa med en annan slinga som ligger på ett helt annat sätt. Skall utreda det under en tid. Kanske jag kan få till frikyla på den nya slingan också i så fall. Men nu måste jag hålla i pengarna en smula så det får nog vänta till nästa år.

Denna vinter får jag nog understödja utbyggnaden med en elkonvektor när det behövs. Det är inte varje dag eftersom de värst drabbade rummen är tvättstuga/dusch (med komfort-elgolvvärme), gästrum, förråd/gästrum.

//Klas
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 21 november 2007, 23:01:13 »

Har du inte plats att dra fram en 22mm Pex till då?  Då kan du använda en 22mm Pex till framledning och de två 16mm Pexen parallellkopplade som retur....
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 21 november 2007, 22:58:00 »

Bra!

Beställer en IR-temp först så jag har koll på vad som händer.

Kanske dum fråga till dig men är den ok den IR-tempen som säljs i shoppen?
+/- 2,5% låter ju inte jättenoggrannt - men det kanske är relativt reell temp och inte från mätning till mätning?

Mvh,
Klas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 november 2007, 22:52:04 »

Ja.

Prova höja cirkpumpen och stryp flödet på övriga systemet, det kan fungera - och då kostar installatörens misstag inte så mycket.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 21 november 2007, 22:47:56 »

Ja det är inte ett dugg roligt. Det var ju inte en kostnadsfråga utan bara en fråga om att välja rätt... :(:(:(

Om jag behöver en framledningstemp på 36 grader (börvärde) nu (+5 ute) så kan man ju undra vad systemet kräver när det är -20... Måste nog skaffa en IR-termometer så att det blir lite enklare att logga temperaturer överallt.

Har satt max framledning till 45 grader men det kommer nog inte räcka långt om det blir lite kallare. Vad tror du om att höja cirkulationspumpen?

//Klas

Suck.... När man försöker göra allt rätt och lägger ner en halv förmögenhet...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 november 2007, 22:20:35 »

Ännu ett exempel på installatörer som lever kvar i det gamla, synd.  ???
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 21 november 2007, 21:37:53 »

Ok. Väntar med att installera den tror jag... Får se vad den behövs mest till!

Pumpen har gått lite drygt ett dygn nu.

Ligger på kurva 9 och det är lite olika värme i huset. Jag tror att radiatorerna är ok dimensionerade (skulle nog helst varit 22:or) men de fungerar bra.

Största problemet ligger i matningsledningarna. Hade en rörmokare här som rekommenderade 16mm Combi-Pex som framledare till 3 1100mm-radiatorer (35kvm) och sedan 12mm kopparavstick upp till resp. radiator. Efter att ha läst på forumet så verkade det dock vara lite litet men då var allting redan draget och inbyggt. Skulle så här i efterhand dragit 22mm PEX och 15mm avstick men det är så dags nu...

Har klart kallare i utbyggnaden som drabbas mest av detta. I gamla delen av huset så är det ju golvvärme där nere och den rullar på bra. Där uppe så är det uppdelat på två st. 16mm-stammar för resp. 20kvm. Värmebehovet på övre plan är ju också mindre.

Möjliga lösningar på problemet med låg temp i utbyggnaden:
* Öka cirkulationen på CPn och sedan strypa radiatorer på ovanvåningen för att uppnå bättre värmeeffekt i utbyggnaden?
* Separat CP på slingan till utbyggnaden? (drar ström.....)
* Försöka sig på ett konststycke att komplettera med ytterligare radiator i efterhand för utbyggnaden på separat stam?

Totala diffen mellan VBf och VBr ligger på ca 6-7 grader. Jag märker dock att det är betydligt mer temp.fall på radiatorerna i utbyggnaden än i gamla delen.


//Klas
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 20 november 2007, 00:09:03 »

En fråga redan nu förresten. Jag frågade var man bör placera innegivaren. De tyckte att den skulle sitta i kallaste rummet - inte i rum som påverkas mkt av t.ex. sol eller kamin. Håller ni med?
Beror väl på vad du prioriterar och vad du vill skall hända vid givna tillfällen.  Vill du att det skall sluta produceras värme (även i andra rum) när du eldar i kaminen?  Vill du att det skall sluta produceras värme i rum på skuggsidan när solen ligger på på solsidan?

Jag har placerat min innegivare i ett rum som påverkas av solen och där braskaminen står.  Nu är ju min innegivare deaktiverad iofs...  ::)
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 19 november 2007, 23:48:11 »

Oj vilken tid det tog från borrning till färdigställande...

Idag startades pumpen för att köra VV. I morgon fylls värmesystemet med vatten :)

Det kommer nog komma en del frågor här de närmaste dagarna när jag skall lära känna anläggningen och "hitta rätt".

En fråga redan nu förresten. Jag frågade var man bör placera innegivaren. De tyckte att den skulle sitta i kallaste rummet - inte i rum som påverkas mkt av t.ex. sol eller kamin. Håller ni med?

Mvh,
Klas
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 07 november 2007, 16:11:24 »

Status:

De träffade på spricka med vatten vid 66 meters djup. Lite tyngre att borra nu...
Borrade idag ned till 180 meter. Lite mindre än de tänkt hinna med men de sa att det berodde på allt vatten..... Uppskattades till >1000liter/h.

De skall vara borta innan lunch i morgon. Brineslangarna kommer lite senare...

//Klas
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 06 november 2007, 17:25:00 »

Status:

Har bytt till 1125-10 och de skall dra av 7.000kr för detta. Idag på förmiddagen kom borraren och började borra. Verkade som han bara tänkt sätta 3m foderrör ("eftersom det bara var 30cm till berg") men jag påminde honom om Normbrunn 97 och då satte han 6m utan diskussion. Första dagen slutade på ca 19m och han borrar resten i morgon.

Info:
Jag frågade om det var vanligt om folk brukade "lägga till" borrdjup när han väl var på plats. Han sa att det aldrig händer på firman där han jobbar eftersom slangen måttbeställs i förväg. Skönt att jag la till 20 meter extra redan i offertskedet!

//Klas
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 04 november 2007, 21:38:54 »

Nu frågar entreprenören om jag inte har lust med en 1125 istället för 1135 eftersom den är billigare samt att jag inte använder mig av funktionen med separat kurva för golvvärmen.

Vad säger ni? Finns det fler skäl som talar för 1135 än ovan nämnda?

Eventuellt börjar de borra redan i morgon.... :)

Mvh,
Klas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 november 2007, 15:08:25 »

Nja, de flesta cirkpumpar är rätt otäta, det kan därför gå med cirkpumpen kvar på plats men avslagen, men jag kan inte lova att det fungerar.
Utan cirkpump borde det fungera.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 02 november 2007, 14:19:17 »

Inga termostater här inte ;-) Efter att ha läst en knippe trådar här så har jag bestämt mig för att komplettera med en rumsgivare. Det bör räcka.

Det var bara det att min entreprenör sa att man kunde behöva köra olika kurvor på radiatorerna och golvvärmen varför Nibes egna skulle vara att föredra. Vet inte hur mycket det ligger i det men det låter inte helt superologiskt även om jag inte har en bra motivering att komma med.

Jag provar med att begränsa VBf i pumpen så får vi se. Det är ju som sagt bara att sätta shunten i arbete om det visar sig nödvändigt med högre temp till radiatorerna. Det är ju en manuell shunt (vanlig strypventil) så det borde gå att lösa. Nu hade jag inte tänkt koppla förbi befintlig koppling utan bara stänga shunten samt låta CP vara strömlös. Min undran var då om CPn kommer att "strypa" eller hindra flödet i golvvärmekretsen så att man tvingas till att låta den gå (om man inte tar bort den helt).

Shunten heter LK Fördelarshunt VS och har RSK nr. 241 85 12. http://www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=341

//Klas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 november 2007, 13:17:13 »

Svårt att säga vad somkommer att hända om du provar koppla förbi shuntgruppen, men å andra sidan är det ju ingen rymdteknologi vi talar om här, prova - inte mycket kan hända.

Man brukar begränsa VBf till 45° när man kör värmepump mot golvvärme, det kan du göra i värmepumpens inställningar, så du borde inte riskera golvet även om du kör utan shunt, i alla fall inte så länge du kör med begränsningen på framledningen.

Skulle det visa sig att du behöver mer än 45 grader till radiatorerna så kan du alltid köra med en cirkpump i shuntgruppen men shunta med en vanlig strypventil, du shuntar ju bara tillbaks en viss mängd vatten från returen på golvvärmen till framledninge på golvvärmen, en fast strypning där ger rätt temp hela året om du kör hela ditt system utan rumstermostater eller radiatortermostater. (Minns inte riktigt hur du hade tänkt göra med termostater)

/Rickard
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 02 november 2007, 11:10:37 »

Ser nu att det kan bli problem med att försöka återlämna shunten eftersom det kommit en del stänk av färg på den vid renoveringen.

Frågan kvarstår då:

* Går det att styra en annan shunt (än Nibes) på samma sätt som Nibes (ESV 20) med ngt extratillbehör eller är det bara att "kasta"?

Det borde väl gå att "stänga" shunten till en början för att se om det går att köra utan. Frågan är väl vad som sker med den CP som sitter vid golvvärmefördelaren. Den fungerar väl som ett motstånd för VPns CP om den står stilla??? Måste den kopplas bort då?

Mvh,
Klas
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 02 november 2007, 09:00:52 »

LK-shunten är redan monterad men systemet är ju inte driftsatt ännu så det borde bara vara att skruva ner den och returnera till Ahlsell (kollar med dem innan förstås).

Det låter som en mkt intressant lösning att kunna köra utan shunt men man vet ju inte om det fungerar innan man testat  :) Kan bli en blixtinkallad röris om det blir en sträng vinter för att kunna höja tempen till radiatorerna utan att riskera de där begränsande 27 graders golvtemp på trägolvsytan.

Låter som en intressant idé!!!

Tack så jättemycket för dina synpunkter igen!

Mvh,
Klas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 november 2007, 07:49:45 »

Om jag vore i dina kläder skulle jag höra med LK om jag fick returnera shungruppen och cirkpumpen, om de godkänner det skulle jag montera upp allt utom shuntgrupp och extra cirkpump och trimma in systemet helt utan shunt och extra cirkpumpar.
Med de rejäla radiatorer du satt in tror jag du klarar dig med den inbyggda cirkpumpen och utan shuntgrupp eller shunt överhuvudtaget.

Förbered dock gärna med plats för shuntgruppen om det skulle visa sig att den behövs.

"Alla" installatörer förutsätter shuntgrupp och extra cirkpump för att slippa krångla med intrimmningar av systemet, om du bestämt dig för att få en så effektiv anläggning som möjligt, även om det kräver lite jobb så anser jag att du har stora möjligheter att lyckas utan extragrejer som kostar mer att drifta.

När det gäller Nibes egen shunt är jag för dåligt påläst för att säkert säga hur den fungerar, men jag antar med rätt stor säkerhet att du skulle klara dig lika bra med den.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 02 november 2007, 00:37:57 »

Vi gör så!

Nu en fundering på om jag beställt lite fel...¨Fick en mtrl-spec från LK när de dimensionerade golvvärmen. Då var det inkluderat en shunt och CP från dem i specen.

* Min fråga är om det inte varit bättre att köpa Nibes shunt (ESV 20) som går att styra separat från VP?
* Eller går det att göra det med LK:s shunt också?
* Eller är det inte ett problem att man inte kan köra separat kurva för golvvärmen?

Mvh,
Saxarn

Status: Har precis fått borrtillstånd. Rekordsnabb handläggning på 6 dagar :) Beställning lägger jag i morgon.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 oktober 2007, 20:18:22 »

Alternativ 3, förbered gärna med ett par avstick så att det är enkelt att komplettera senare.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 29 oktober 2007, 11:11:54 »

Ok.

Vad tror du är att föredra av följande:

1) Ställa in värden enligt ditt tidigare inlägg och låta värmesystemet se ut som det gör

2) Använda den gamla (kanske 15-20 år gammal) 300-liters VV-beredaren i värmeslingan som volymförstorare?

3) Kanske det mest logiska.... Behålla VVB och se om den behövs :)

Mvh,
Klas

Ps:
Status - Ansökan om borrtillstånd inlämnat 26/10. Offert Nibe1135/10-VPA300/200-200meter-totalentreprenad-148.000ink.moms
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 oktober 2007, 19:35:11 »

Nope, inget flöde genom expansionskärlet = ingen temperaturutvidgning eller ackumulering av energi när värmepumpen producerar värme.
Tänkt att det vatten som är i rörelse när kompressorn går är den volym som du skall räkna med för att komma fram till hur många kW/liter du har.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 26 oktober 2007, 22:53:14 »

Jo det är klart...

Får prova de åtgärderna som du rekommenderat först. Hoppas att det räcker med det så man slipper en ytterligare tank i systemet. Hur är det med expansionskärl då? Det borde väl bli ett sådant som då bör räknas med?

Mvh,
Klas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 oktober 2007, 15:36:46 »

Nja, den hör ihop med radiatorkretsen men vattnet cirkulerar aldrig samtidigt i manteln och i radiatorerna - det skulle ju kyla VVB:n i så fall.

Det sitter en trevägsventil som växlar flödet mellan radiatorer eller mantel, men det är "samma" vatten.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 26 oktober 2007, 13:26:37 »

Ah ok,

Jag hade fått för mig att yttermanteln var en del av radiatorkretsen. Men det är alltså bara en egen slinga som går mellan pumpen och VPAn för att värma varmvattnet?

Man lär sig så sakteliga..... :)

Mvh,
Klas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 oktober 2007, 11:08:26 »

Du kan inte räkna med volymen i beredaren, den volymen används inte när du värmer radiatorvattnet, du ligger alltså lite lågt med volymen men om du ställer upp Graminuterna till 100 och TS-min till 500 så lär det inte bli några större problem med "för" många start och stopp på din kompressor.
Tillräcklig volym är lite viktigare för värmepumpar som reglerar med hysteres, dock är det aldrig någon nackdel att ha stor volym (inom vissa gränser naturligvis)

Lycka till med dina affärer!

/Rickard
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 26 oktober 2007, 10:30:04 »

En fundering bara angående vattenvolym i värmesystemet.

Golvvärme: ca 55 liter
Radiatorer: ca 67 liter
Rör: ca 13-23 liter
VPA 300/200: 200 liter

Summa: 335-345 liter

Läste i en annan tråd att man rekommenderade ca 20liter/kW. Med 10kW-pumpen som jag tittar på så blir det ju ganska mkt över detta. Är detta ett problem?

Mvh,
Klas
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 23 oktober 2007, 19:23:54 »

Pratade med SGU idag. De beklagade att det allt som oftast är ofullständiga protokoll som kommer in till dem - så även min grannes.

Det framgår inte vilken bergart som det är (vilket också kunde vara svårt att avgöra i borrkaxet enl. tjänstemannen) och inte heller var grundvattennivån står (hur som helst så sa han att det var föga sannolikt att det skulle vara mer än 10 meter ner). Bergarten var dock gnejs ellet granit. Han sa att det är ungefär samma värmeledningstal på dem så det spelade ingen större roll.

Borrare 2 bekräftade att det i princip hela stockholmsområdet är granit och gnejs med undantag för Brunkebergsåsen :) Han gissade också på att grundvattennivån låg på ca 5-8meter.

Förhandlade mig till 200 meter (totalt borrdjup). Jag betalar 10 meter till och han bjuder på 10meter till.

Angående pumpen i krypgrunden så var han också lite orolig. Han tyckte dock att det var ok om vi bygger in dem med lite väggar och isolering för att undgå frysgrader runt pumpen. Det enda jag då missar är den dagliga tillsynen av pumpen men jag får väl titta till den lite oftare istället.
Edit: Jag har tillgång till krypgrunden från garaget via en ståldörr i fullformat (ca 90x210).

Kommer förhoppningsvis lägga en beställning i morgon när jag sett den slutliga offerten från honom.

Tack för alla synpunkter och tips! Återkommer när jag har mer info om anläggningen!


Mvh,
Klas


Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 23 oktober 2007, 08:38:55 »

Gå över till grannen och fråga vad han har sitt borrprotokoll, där står det vilken typ av berg han har och hur grundvattennivån var vid borrningen.
Det står allafall i mitt protokoll.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 23 oktober 2007, 07:54:41 »

Citera
Frågor:
* Kan utrustningen stå i krypgrunden där varmvattenberedaren står idag? (Grundmuren är oisolerad och ca 0,5 meter hög i snitt)
* Är radiatorerna ok dimensionerade (utifrån det exemplet som jag gav)?
* Vilken pump anser ni vara lämpligast? (Personligen lutar jag åt 10kW)
* Hur djupt bör jag borra med en 1135-10? (Min uppfattning grundat på massor av läsande på konfen lutar åt 190-200m).
* Ser offerten från borrare 2 ok ut? Det är ju trots allt ingen gammal oljepanna eller så som måste tas om hand...

Ok. Det låter som iofs som rimliga argument... Synd då det hade varit ett jättebra sätt att få bort anläggningen... Jag har iofs tänkt att sätta in en luftavfuktare där men det kommer ju inte vara jättevarmt.

Då återstår garaget som alternativ. Får kolla detta med totalentreprenören och se vad han säger.

Har förresten undersökt SGU:s hemsida och det ser ut att vara goda chanser till att det är granit (antingen äldre eller yngre)
Kommer ringa dem idag också för att se om de kan uppge det och grundvattennivå med hjälp av grannens borrhål.

Återkommer i ärendet :)

Tack igen!

Mvh,
Klas
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 oktober 2007, 07:36:49 »

Citera
Vad tror ni om att ha anläggningen stående i krypgrunden då? Jag kan tänka mig att ha en liten radiator där som frostvakt men det blir inte tal om några 20 grader eller så. Helt skulle jag nog också vilja koppla in en radiator i garaget (ca 30m2) men då kanske jag börjar närma mig en 12kW och ännu längre borrdjup.....?

Har inte sett att du skrivit det nånstans, men jag kan ha missat det trots att jag skummat igenom dina inlägg igen.
Min ryggmärgskänsla är NEJ, sätt inte värmepumpen i en krypgrund, i alla fall inte om du inte avfuktar krypgrunden, och även om du kör avfuktare där ställer jagmig tveksam till detta, det är bra om man nån gång går förbi värmepumpen och ser/hör om det är nåt som inte verkar normalt.
Dessutom kommer den lägre temperaturen i krypgrunden att ge dig större värmeföruster, risk för oxidering på elektronik mm, nja, jag skulle avråda, men jag vet å andra sidan inte ur din krypgrund ser ut.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 22 oktober 2007, 21:29:26 »

Radiatorerna är ungefär lika i W/m2 i alla rum. I en del rum är de till och med lite högre.... Men det är väl bara att strypa där i så fall?

Låter som om det kan fungera i alla fall :)

Isoleringen är inte mkt att skryta med. Tegel + ca 100mm stenull i väggarna. Taket har en lustig konstruktion med först 45mm isoleringen direkt mot råsponten - luftspalt - ca 170mm mot glespanelen.

Får kanske spruta upp lite lösull på vinden så småningom.

Vad tror ni om att ha anläggningen stående i krypgrunden då? Jag kan tänka mig att ha en liten radiator där som frostvakt men det blir inte tal om några 20 grader eller så. Helt skulle jag nog också vilja koppla in en radiator i garaget (ca 30m2) men då kanske jag börjar närma mig en 12kW och ännu längre borrdjup.....?

//Klas

Ps: Stort är bara förnamnet. Renoverar samtidigt alla ytskikt, flyttar badrum, toalett, kök, trapp och bygger ny takkupa. Frågan är om det inte varit enklare med ett annat hus....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 oktober 2007, 20:59:03 »

Har du lika hög radiatoreffekt/m2 i alla rum så borde du klara dig med samma temp till radiatorerna som till golvvärmen och du har då en 45/35 °C-system, men det beror ju också lite på hur välisolerat ditt hus är.
Med klena radiatorer får du ett 55/45-system och därför också lite sämre COP, mer eltillskott och lägre energi och effekttäckningsgrad. (Du måste ju i så fall köra ut varmt vatten till radiatorerna även om golvvärmen skulle ha klarat sig med kallare...)

Huvudsakliga syftet med mina kalkyler var att visa på borrdjupet, övriga parametrar ändras inte så hemskt mycket, men underdimensioneras borran får du en sämre fungerande anläggning rent generellt.
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 22 oktober 2007, 20:48:36 »

Stort tack Rickard!

Jag har dock lite begränsad kunskap för att kunna läsa ut allt matnyttigt ur dina fina beräkningar.

* Är huvudsakliga syftet avsett att belysa olika borrdjup som behövs samt visa på vilken effektvinst man gör med de olika förutsättningarna? Eller kan man se ngt mer?

* Bestämmer man framledningstemperaturen vid injusteringen eller går det att avgöra redan nu?

Är också nyfiken på de andra funderingarna (speciellt angående dimensioneringen av radiatorerna) jag hade så var inte blyga nu ni som kan   ;)

Vänliga hälsningar,
Klas (i riskzonen för att bli ett värmepumpsfreak...)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 oktober 2007, 07:44:22 »

Hej.

Stort projekt du gett dig in på, som mitt eget för några år sedan...

Jag har gjort en kalkyl på de uppgifter du lämnat, har först gjort två kalkyler (bild 11111a och 11111b) med Nibes default ledningsförmåga för berget (3.0 W/mK) och sedan med värden för "granit" (bild 11111c, 3.47 W/mK)

Bild 11111a är framräknad med 55/45 i vbf/vbr
Bild 11111b är framräknad med 45/35 i vbf/vbr
Bild 11111c är framräknad med 45/35 i vbf/vbr (och en högre värmeledningsförmåga vad gäller berget)


Har räknat med 41500 kWh i bruttoenergibehov och 95% verkningsgrad.

JAg tycker du skall borra minst 180 meter aktivt, i vart fall inte så lite som 140 meter. (vet inte vad Nibe har räknat med, gissar att de bara tittat i tabellen för deras råd gäller inte med den antagna energiförbrukning du uppger)
(jag har även ändrat inkommande KB medel till 0°C (Default -1°C)

När det gäller prisbilden så kan jag inte ta ställning till vad som är prisvärt och inte, det skiljer rätt mycket beroende på var i landet du befinner dig och sthlm har rätt höga priser/kostnader.

Köp av någon du får förtroende för.
Begär gärna referenser om du är osäker.

Lycka till!

/Rickard
Skrivet av: Saxarn
« skrivet: 21 oktober 2007, 22:54:52 »

Hej,

Vi har köpt en villa i Täby där vi konverterar från direktverkande el till vattenburet och behöver lite hjälp med en hel del frågor som kommer upp i samband med det.  Efter en lång tids funderingar och forumsläsande så har vi valt bergvärme som energikälla. Nibe kommer få äran att leverera pumpen av typ 1135 samt VPA 300/200.

Huset:
Huvudbyggnad - 1,5 plan med torpargrund (varav 1/3 garage och 2/3 krypgrund med berg i dagen). Byggår 1967. Tegel + träfasad.
Utbyggnad – 1 plan med pulpettak. Oisolerad platta på mark. Tegelfasad.
Effektbehov:
Tidigare 27.000kWh/år inkl. hushållsel. Understött av äldre luft/luftvärmepump i utbyggnaden som nu är borttagen. Då bodde ett äldre par i huset.
Nu uppskattar jag totalbehovet till ca 40-43.000kWh/år. Hushåll bestående av 2 vuxna och 2 småflickor (äldsta är 2 år).

Ny värmedistribution:
Bottenvåning i gamla delen samt badrum på övre plan har fått vattenburen golvvärme - dimensionerat och levererat av LK. Samtliga övriga rum i huset får vattenradiatorer. Komfortgolvvärme installeras i tvättstuga/dusch (belägen i utbyggnad) samt badrum övervåning (som stöd till vattengolvvärmen för sommarbruk).
Valet av radiatorer blev dock väldigt amatörmässigt och hafsigt utfört beroende på framför allt tidsbrist (men även en viss del snålhet...). Jag tror dock att det blev ok men jag ser gärna att ngn kompetent granskar mitt exempel nedan.
Sovrum ca 9kvm. Rettig Purmo Compact PC 21 600x1200mm. ["delta"d.T=30] 794W ; ["delta"d.T=50] 1559W
Vi kommer också installera en öppen spis av insatsmodell om ca 10kW men denna är i första hand avsedd för mysfaktor (den kan ju också vara bra vid längre strömavbrott)
Jag vet inte om det kommer har någon betydelse men det kommer vara VVC på hela systemet också.

Borrare 1:
Kortfattat känns han delvis oseriös och jag fick inte fullt förtroende för honom. Han rådde mig dock till att ta en 1135-10 samt borra minst 200m. För detta vill han ha 62.500kr inkl. moms och då ingick allt omkring borrningen också. Jag måste dock såga asfalt och bila husvägg själv samt återställa detta. Givetvis ingår inte heller pump eller installation.

Borrare 2:
Stor erkänd firma som jag känner förtroende för. Vill helst genomföra totalentreprenad och kunde argumentera för det på ett rimligt sätt. Råder mig till en 1135-10 men begränsar sig till 180 meter (framgår inte om de avser aktivt borrdjup med detta skall kontrolleras). Offerten inkl. allt landar på 145.000kr inkl. moms.

Borrare 3:
Kommer ut i veckan och offererar. Känns seriös och är SITAC-certifierad.

Nibe:
Rekommenderar 1135-8 samt 140 meter aktivt borrdjup precis som det står på hemsidan. Enligt dem finns det ingen som helst anledning att borra djupare - "då skulle vi skrivit det".

Frågor:
* Kan utrustningen stå i krypgrunden där varmvattenberedaren står idag? (Grundmuren är oisolerad och ca 0,5 meter hög i snitt)
* Är radiatorerna ok dimensionerade (utifrån det exemplet som jag gav)?
* Vilken pump anser ni vara lämpligast? (Personligen lutar jag åt 10kW)
* Hur djupt bör jag borra med en 1135-10? (Min uppfattning grundat på massor av läsande på konfen lutar åt 190-200m).
* Ser offerten från borrare 2 ok ut? Det är ju trots allt ingen gammal oljepanna eller så som måste tas om hand...

Vi vill bestämma oss i veckan för hur vi skall göra så att vi snarast kan få värme i huset (för tillfället jobbar några gamla elradiatorer vidare) men jag känner mig helt vilse i den här stora djungeln. Som vanligt är det så att ju mer man vet desto mer inser man hur lite man vet...

Hälsningar,
Klas och Jenny

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!