Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av rumsgivare  (läst 10637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Placering av rumsgivare
« Svar #15 skrivet: 19 september 2010, 14:52:38 »
Har installerat en innegivare i hallen och satt börvärdet till 19grader. I morse såg jag att pumpen hoppade igång trotts att det var 20grader inne. Är det någon inställning som man måste göra för att pumpen ska styra på innegivaren eller hur fungerar detta ?

Tack

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av rumsgivare
« Svar #16 skrivet: 19 september 2010, 19:47:57 »
Har installerat en innegivare i hallen och satt börvärdet till 19grader. I morse såg jag att pumpen hoppade igång trotts att det var 20grader inne. Är det någon inställning som man måste göra för att pumpen ska styra på innegivaren eller hur fungerar detta ?

Tack

Vad har du för inställning på menyn 1.11 rumsgivarverkan, där kan du påverka hur mycket kurvan ska ändras efter avvikelsen från börvärde. Själv har jag där 10, området är från 0 till 10. Inställning 10 ändrar kurvan med
1 grad för 1/10 grads avvikelse.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Placering av rumsgivare
« Svar #17 skrivet: 20 september 2010, 20:36:04 »
Inställningen under 1.11 är 5.
Är det avvikelsen mellan bör och är värdet på innegivaren som påverkar knäckningen på värmekurvan eller vad är det som styr?
Det jag inte förstår är att börvärdet var 19 och nuvärdet 20 och ändå hoppade pumpen igång.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Placering av rumsgivare
« Svar #18 skrivet: 20 september 2010, 22:52:54 »
Hej
Varför inte bara skippa allt det där med innegivare?
Utegivare och en bra inställd kurva och du får jämn och fin värme på alla radiatorer.
Innegivare ger fin värme i utrymmet där den sitter,men ialla andra rum som man åxå vill ha värme i då
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av rumsgivare
« Svar #19 skrivet: 20 september 2010, 23:11:12 »
Inställningen under 1.11 är 5.
Är det avvikelsen mellan bör och är värdet på innegivaren som påverkar knäckningen på värmekurvan eller vad är det som styr?
Det jag inte förstår är att börvärdet var 19 och nuvärdet 20 och ändå hoppade pumpen igång.

Rumsgivaren knäcker inte kurvan, utan ändrar parallellförskjutningen hela vägen. Inställning 5 gör att när du har börvärde 19 och värkligtvärde 20 sÃ¥ sänks kurvan med 5 grader, pumpen startar alltsÃ¥ 5 grader senare än den hade gjord utan rumsgivare pÃ¥ värmebärare retur. Om du hade haft inställning 10 sÃ¥ hade pumpen väntat utterlikare 5 grader svalare returtemperatur. Men samtidigt tror jag att du kan sänka fininställningen nerÃ¥t. Det är ju samma sak som rumsgivaren gör. Och där ser man hur viktigt det är att ha sÃ¥ bra inställning som möjligt innan man aktiverar rumsgivaren.           

Utloggad kolvas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Placering av rumsgivare
« Svar #20 skrivet: 23 oktober 2010, 10:07:27 »
Utan rumsgivare kan du ha 30 grader inne när du använder kamin och pumpen bara eldar på
efter ute temperaturen om du inte har nÃ¥gonting  som talar om för pumpen vad varmt det är inne.
Det är väll det som kolvas vill hindra i möjligaste mon.
Och varför är det så många som använder rumsgivare och att den finns över huvudtaget.
Personligen vill inte jag hindra eller avråda folk att minska sin elförbrukning varken
med kamin eller rumsgivare. Har bara goda erfarenheter av min rumsgivare och pumpen
har inte än blivit skadad av den. För mig får var och en köra med eller utan rumsgivare.
Du kanske ringer ner till pumpen att nu eldar jag, sätter på TV, lagar mat, bakar också vidare


lösningen för mig blev iaf. att sätta 2 givare i frånluften och 2 givare inne och sedan justera påverkan från innegivaren så fick vi en betydligt bättre jämnhet, det kanske hade räckt med justeringen men nu är det iaf. gjort så och funkar riktigt bra än så länge

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!