Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert CTC air + el...kartell?  (läst 10875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Offert CTC air + el...kartell?
« skrivet: 13 oktober 2006, 14:48:08 »
Hejsan,

Har i dagarna fått in offert från 3 installatörer på en CTC ecoel + ecoair 107. Offerterna inkluderar allt som krävs, dvs cirkpumpar, expansionskärl, shuntar, ventiler rör etc. Och allt arbete såklart med rör, el och håltagning etc.

2 leverantörer gör detta för 102kkr, 1 gör det för 103kkr. (inkl moms)

Förrutom att jag tycker det är mycket pengar i förhållande till vad jag läst att andra fått, så är de ju otäckt lika...
Är det så att alla installatörer som är CTC-partners har nån inbördes prissättning....?
Ska väl nämnas att detta är i Sthlm såklart.
Är det nån som har tips på installatör som kan tänkas göra detta till ett bättre pris än detta. Jag hade trott att man åtminstone skulle komma under hundra. Sc:,h

Jag har även funderat på att göra det själv och ta hjälp med själva rördelen. Rördragning, håltagning och elen grejar jag själv men själva kopplingen av rördelarna har jag inte bra koll på eller verktyg för. Är det nån som vet om man kan få en röris att bara göra dom delarna? Borde vara ca en dags jobb. Alltså ca 4000 i jobbkostnad.

Tack på förhand
110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad micke_su

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2006, 06:36:43 »
Hej!
jag fick en offert på en ECOAIR installation till min befintliga ECOEL.

Där stod det i mailet att han ville ha 50Kkr för installation och allt material som behövdes.

Han kom och tittade och sa samtidigt att han hade fått skäll av sin elektriker för att han va för billig.

Jag erbjöd mig att göra dom hål som behövs, nästa offert från honom sa 63Kkr.

Kändes som en ganska kraftig prishöjning.

//Micke

PS
Jag bor också i Stockholm
DS
« Senast ändrad: 16 oktober 2006, 06:38:24 av micke_su »
ECOEL installerad 2003 ca 25000 Kwh/Ã¥r ECOAIR105 installerad 2006/11/28
15600 Kwh/år efter första året.
12900 Kwh/år efter andra året.

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2006, 16:00:23 »
Nu har det hänt...
Har fått en offert som är betydligt billigare än de föregående. Denna ligger på ca 85kkr, vilket jag tycker är en stor skillnad jämfört med de tidigare...
När man tittar på offerterna och pratar med dem så verkar det vara så att det faktiskt är samma saker de innehåller.
Man kan ju undra vad prisskillnaden på 17kkr innehåller... Sc:,h
Det som också förvånar mig är att de som lämnat offerter på > 100kkr har alla sagt att arbetet är 2 man i 2 dagar.
De som lämnade offert på 85kkr säger att arbetet är på ca 1 dag (oklart hur många gubbs)

Nån som har synpunkter på detta?
Själv tycker jag inte det finns nån anledning till att inte välja den billigaste, inte när det skiljer såå mycket i pris.
Det är inte heller så att den billigaste verkade oseriös på nåt sätt. Är också ett ganska stort företag, medlem i Svep, partner med CTC, med på hem&villa mässan etc. Verkar även vara pragmatiska och kör inte med värsta besparingskalkylen (som alla vet inte håller).

Är det bara sÃ¥ att de fortfarande har ett samvete och inte försöker bryta guld pÃ¥ den heta värmepumpsmarknaden  ???

Dags att bestämma sig, på måndag sker det och som det ser ut nu så finns det bara ett alternativ, om ingen här lyckar övertala mig...

 *vinkar*


110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad tjomme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2006, 17:59:12 »
Hej

Jag har fått in en offert från en leverantör av CTC 107 som är på häpnadsväckande 147.000 kr inkl. moms. Jag skulle vara jätte intresserad av att få kontakt med din kontakt. Jag bor i Järfälla. Tack på förhand.

Hejsan,

Har i dagarna fått in offert från 3 installatörer på en CTC ecoel + ecoair 107. Offerterna inkluderar allt som krävs, dvs cirkpumpar, expansionskärl, shuntar, ventiler rör etc. Och allt arbete såklart med rör, el och håltagning etc.

2 leverantörer gör detta för 102kkr, 1 gör det för 103kkr. (inkl moms)

Förrutom att jag tycker det är mycket pengar i förhållande till vad jag läst att andra fått, så är de ju otäckt lika...
Är det så att alla installatörer som är CTC-partners har nån inbördes prissättning....?
Ska väl nämnas att detta är i Sthlm såklart.
Är det nån som har tips på installatör som kan tänkas göra detta till ett bättre pris än detta. Jag hade trott att man åtminstone skulle komma under hundra. Sc:,h

Jag har även funderat på att göra det själv och ta hjälp med själva rördelen. Rördragning, håltagning och elen grejar jag själv men själva kopplingen av rördelarna har jag inte bra koll på eller verktyg för. Är det nån som vet om man kan få en röris att bara göra dom delarna? Borde vara ca en dags jobb. Alltså ca 4000 i jobbkostnad.

Tack på förhand


Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2006, 19:53:01 »
147 000:-???

Vad ingick i den offerten? Nybyggnation av huset oxå eller... ;D

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2006, 19:23:14 »
är det seriösa vvs firmer borde priserna hamna på ungefär samma pengar . för dom handlar hoss samma grossister . ska man sen göra ett seriöst arbete . isolera . fixa plattan som v-p ska stå på håltagning . kanske till och med asbets sanering tar det 2 dagar för 2 man .

jag fick vara med som hantlangare pÃ¥ nÃ¥gra v-p installationer . och dÃ¥ fick man ligga i för att hinna med dom pÃ¥ 2 arbets dagar  *vinkar* hälsar e

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2006, 08:53:10 »
För info:
Offerterna jag fått är alla lika (vad man kan se). Rördraning, eldragning, ex-kärl, säk-ventiler, bland-ventiler, isolering etc
Ingen har med att bygga plattan för utedelen. Alla har friskrivit sig för asbestsanering (ingår ej alltså).
Den billigaste offerten har friskrivit sig håltagning i natursten (ej aktuellt i mitt fall som har lättbetong).

Så jag förstår fortfarande inte prisskillnaden på 17 tusen...
Och tittar man runt lite på detta forum så ser man många exempel på folk som fått inst-priser på ca 75-90 tusen. Verkar bara vara sista halvåret som priserna rusat i höjden (kan inte bara förklaras av dyrare vp+panna)

De höga offerterna har lämnat av både stora och små företag. Den billiga av ett ganska stort, i mina ögon seriöst företag.


Finner alltsÃ¥ ingen anledning att betala 17 papp mer än nödvändigt...  ^-^
110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2006, 13:32:15 »
Wow! 103 000 kr för en pumpinstallation, det blir minst 1 703 kr/tim om skojarna har betalat samma pris som jag (en privatperson) har gjort för materialet dvs. 48 500 kr. Det har de naturligtvis inte gjort, ingen moms och annat inköpspris (läs betydligt lägre). - Kan bara säga att jag uppenbarligen jobbar i fel bransch (som kommunalanställd blir man inte rik)

Ta sedan firman som gör jobbet på 1 dag/1 man (2 man) för 85 000 kr, hans timkostnad blir då minst 4 562,50 kr (2281,25 kr)

// Grolim
« Senast ändrad: 24 oktober 2006, 13:34:37 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2006, 14:56:23 »
Eco el 25800 eco air 107 38800 rör+delar ca 5000 =69600 rinkabyrör Har du fått tag på det för 48500 så har du ju lyckats bättre än de flesta privatpersoner.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2006, 15:37:16 »
Observerade inte att det var en ecoel, priserna var baserade på ecologic. Okej, rätt skall vara rätt, de rätta timpriserna blir då 1043,75 kr/tim baserat på 103 000 kr, 2 man. I det andra fallet blir timpriset 1 925 kr (1 man), hälften för 2 man.

Klart bättre men fortfarande för högt. En skälig timkostnad bör ligga på ung. 4 - 500 kr.

När jag gjorde installationen 2004 (ecoair 5.9, ecologic, NIBE eminent 100l cu samt rör + delar + normcentral) fick jag en offert på just 85 000 kr och det var det som jag baserade uträkningen på, det kostade mig 48 500 kr - jobbet utförde jag själv på 16 timmar effektiv tid. Den offererande firman hamnade på just 2 281,25 kr i mitt fall.

Sen ska man komma ihåg att det är troligare att firmorna ändå ligger på max 40 000 kr i materialinköp för ecoair 107 + ecoel + rör & delar.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2006, 18:05:19 »
Nej tyvär är inte ctc så billiga snarare 55-60 tkr för eco el med eco air 107. Så 85000 är väl ett väldigt bra pris med tanke på att det går åt 2 man för ett sådant montage sen får du ju garani på instalationen och förhopningsvis bra hjälp om det skulle vara något som strular. Sen ingår transport & service bil i den summan antar jag sen bara det att slippa släpa in eländet är ju guld värt.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2006, 22:50:42 »
55 - 60 000 kr!! Hur tänker du här  Sc:,h Om jag tar bort momsen pÃ¥ priset frÃ¥n Rinkaby Rör som du angav lite högre upp hamnar vi pÃ¥ 55 680 kr. Sen är det ju som sÃ¥ att grossistpriset till en VVS- firma borde vara betydligt lägre än sÃ¥, de mÃ¥ste väl ändÃ¥ kunna räkna vinst pÃ¥ hÃ¥rdvaran ocksÃ¥, eller är det bara tjänsten som de lever pÃ¥. Det är nog rimligt att tro att de lägger pÃ¥ ca 30% upp pÃ¥ grossistpriset i alla fall och om det är nära sanningen sÃ¥ är vi nere kring de 40 000 kr jag antog tidigare.

I mitt pris som jag betalade till Rinkaby ingick det också transport till dörren så den servicen kan vi bortse ifrån, garanti har även jag och hur bra hjälp jag har beror på min kundrelation till någon VVS- firma den dagen jag behöver hjälp, visserligen kostar det, dock inte 1 000 kr/timme ;) , men det har jag förhoppningsvis redan dragit av i andra änden, Jag har ju trots allt betalt 36 500 kr mindre än om jag hade antagit offerten.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2006, 23:00:27 »
Visst du slipper momsen men den läggs ju pÃ¥ till kund och den fÃ¥r staten inte företaget alltÃ¥s blir det samma pris  huvuddunk .
priset jag angav är vad företaget jag jobbar för får ge för den utrustningen inklusive moms.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2006, 23:45:40 »
Så vad du säger är att företaget du jobbar för ger 48 000 kr i inköpspris (moms kan vi bortse från) för en ecoair 107, ecoel samt rör & delar? -Hur stort är då deras påslag ut till kund innan moms - 10, 20 eller rentav 30%? Om de lägger på 20% så betalar slutkund 72 000 kr inkl. moms till er firma.

Om den firma som du jobbar för skulle ha räknat på jobbet, skulle det då vara rimligt att anta att offertpriset hamnat på ca 90 000 kr med tanke på att det går åt två man (det var ju billigt med en offert på 85 000 kr)? -I så fall plockar firman ut ett timpris på 900 kr exkl. moms + vinsten på hårdvaran 9 600 kr. Inte illa för 16 timmars jobb

// Grolim
« Senast ändrad: 25 oktober 2006, 00:04:07 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Offert CTC air + el...kartell?
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2006, 00:09:37 »
Timmpriset hos oss är 450 kr + moms men å andra sidan så vänder vi oss inte till privatkunder utan företag och industrier så det är frågan om lite större prylar.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!