Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tgärdspaket till EcoAir 107  (läst 3747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
Åtgärdspaket till EcoAir 107
« skrivet: 17 december 2009, 17:32:38 »
Sådär, skall bli intressant att se om det hjälper nåt...

Men jag har en teori, när vi körde på olja så funkade allt klanderfritt med en framledningstemp på 30-40 grader. Nu med det nya systemet så har det bara krånglat så min teori är att det borde ju orka med om jag får alla inställningar på att framledningen skall vara 35 grader och stänga av allt vad automatik heter..
Har nu 43 på vp in och 46 på vp ut så det borde ju fungera, då producerar den mer än vad används i systemet...

Är jag på vils eller??

Då är bara frågan vilka inställningar jag behöver ändra för att få det så...

Fick btw ny programvara idag också...
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #1 skrivet: 17 december 2009, 18:49:50 »
Det enda du behöver göra, är att hitta en huskurva som ger 35º på framledningen, om det bara är det du är ute efter.
Bättre är väl att ställa in en kurvlutning, som ger en bra rumstemperatur.
Någon automatik ska du inte stänga av, då lär inget fungera.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #2 skrivet: 17 december 2009, 19:44:22 »
Sådär, skall bli intressant att se om det hjälper nåt...

Men jag har en teori, när vi körde på olja så funkade allt klanderfritt med en framledningstemp på 30-40 grader. Nu med det nya systemet så har det bara krånglat så min teori är att det borde ju orka med om jag får alla inställningar på att framledningen skall vara 35 grader och stänga av allt vad automatik heter..
Har nu 43 på vp in och 46 på vp ut så det borde ju fungera, då producerar den mer än vad används i systemet...

Är jag på vils eller??

Då är bara frågan vilka inställningar jag behöver ändra för att få det så...

Fick btw ny programvara idag också...
 

Hmm finns orsak till varför jag valde installera så enkelt som möjligt......Inga problem....

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #3 skrivet: 18 december 2009, 08:32:04 »
Sådär, skall bli intressant att se om det hjälper nåt...

Men jag har en teori, när vi körde på olja så funkade allt klanderfritt med en framledningstemp på 30-40 grader. Nu med det nya systemet så har det bara krånglat så min teori är att det borde ju orka med om jag får alla inställningar på att framledningen skall vara 35 grader och stänga av allt vad automatik heter..
Har nu 43 på vp in och 46 på vp ut så det borde ju fungera, då producerar den mer än vad används i systemet...

Är jag på vils eller??


Då är bara frågan vilka inställningar jag behöver ändra för att få det så...

Fick btw ny programvara idag också...

Hej Sylle,

Jag vill inte gör dig ledsen men bara för att VP ut är större än VPin  producerar pumpen inte mer energi än vad som förbrukas. Om pumpen kör hela tiden och skillnad VPut/VPin är konstant har du uppnÃ¥tt en jämvikt mellan tillförd energi och den energi som förbrukas genom att ditt hus läcker värme. Den energi som tillförs = 4,18 KJ/grad / kg x flöde genom VP x delta temp in/ut. Och om pumpen kör hela tiden och delta in/ut inte stiger sÃ¥ har jämvikt uppnÃ¥tts. SÃ¥ledes som i sÃ¥ mÃ¥nga andra sammanhang In=Ut. Men det är väl gott nog vid de temperaturer vi har nu. För oss räcker inte pumpen nu vid -5 utan det behövs eltillskott.

Vh

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #4 skrivet: 18 december 2009, 18:38:31 »
Hehe okej, ingen fara. Blir nog inte ledsen..

Är ingen vvs'are själv eller mattematiker, då hade jag inte betalat en firma för installationen samt prylarna..

Men jag måste faktiskt säga att efter 1 dygn med åtgärdspaketet, samt att ha stängt av elpatron och sänkt huskurvan till 34 grader så verkar det fungera bättre iaf.

Idag när jag kom hem från jobbet så hade schunten börjat räkna ner, men jag hann lägga fyr i pannan innan och det bästa av allt är att den inte LARMAT inatt :) Fick duscha varmt imorse :)
Vi har haft mellan -5 till -11 ute nu i ca 1 vecka nu...
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #5 skrivet: 21 december 2009, 18:53:56 »
Nu har det gått några dagar efter åtgärd och hittills är jag faktiskt imponerad.

Har framledning på ca 35 grader, 17,9 grader inne och ute är det -9, elpatron övre ställd på 0 och ändå håller den 53 grader i övre och 40 i undre.

Verkar ju som om vår "lilla" 107:a orkar med en familj på 4 pers och 300 kvm hus :)

Men peppar peppar... Såhär långt verkar det iaf lovande, skall bli intressant att se hur elräkningen blir.
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #6 skrivet: 21 december 2009, 21:19:24 »
Till SylleS

Vad är det för åtgärdspaket du nämner ?

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #7 skrivet: 22 december 2009, 05:25:45 »
Har inte fått alla papper ännu men det var någon givare de bytte ut samt programvaran. Var själv på arbetet när dom var hit men frun sade att de var här i närmare 5 timmar och skruvade både inne och ute.

"Per 17-12-2009 så har vi installerat CTC service kit 105-111"
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #8 skrivet: 23 december 2009, 19:16:49 »
Hur och var får man tag på ett servicepaket till 107'an? Min är installerad för tre månader sedan...
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #9 skrivet: 25 december 2009, 11:41:51 »
Hur och var får man tag på ett servicepaket till 107'an? Min är installerad för tre månader sedan...

Samma här... Den behöver elpatron redan vid -1, det kanske hjälper med åtgärdspaket?

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #10 skrivet: 25 december 2009, 22:24:13 »
Vi har vart missnöjd med vår anläggning i strax över ett år, dels har det inte fungerat och dels har vår installatör schablat vilket lett till att vi gick till en jurist.
Här på forumet har många sagt att jag skall vara tyst och vara nöjd men det har aldrig vart vår avsikt.

Efter många samtal med juristen och ctc själva så kom det fram att de har någon form av "åtgärdspaket" till en viss serie pumpar och dit hörde tydligen vårt serienummer.

Efter att ha fått det installerat så fungerar allt bra för oss, åtm ner till -10 vilket vi haft i några dagar. Har haft duschvatten till alla i familjen samt värme i kåken vilket vi inte hade innan.
Verkar också som vi fått ner kwh/dygn rätt rejält. Dock kör vi låg temp på framledningen och jag förstår inte varför man kör 50+ grader då pumpen max klarar 55 på var fjärde körning...

Men strunta i det.

Nu har vi bara 2 saker kvar att lösa, 1: att ack tanken bytt till spec i offert samt att få installatören att betala våra juridiska kostnader då det helt klart vart fel på produkterna och installationen vilket tagit över 1 år att få reda på..
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Åtgärdspaket till EcoAir 107
« Svar #11 skrivet: 25 december 2009, 22:34:56 »
Måste bara tillägga att nu har vi mellan 60-90kwh/dygn i total förbrukning med en medeltemp på runt 5-7 minus ute (hushåll samt värme).
Förra vintern var en plåga med en bra bit över 100 kwh/dygn.

Är också en sak borde ges ersättning för :)

Men vi får se om det blir rättegång eller om de erkänner sitt misstag... Vi går helavägen då konsument skyddet torde vara ganska starkt för gemene man.
« Senast ändrad: 25 december 2009, 22:44:42 av SylleS »
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!