Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärmeinstallation - Stiger i expansionskärlet  (läst 2689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LFN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Jordvärmeinstallation - Stiger i expansionskärlet
« skrivet: 06 september 2010, 07:20:40 »
Har nu kört med IVT:s C6 värmepump i en jordvärmeinstallation sedan Oktober 2009. Snart ett år alltså.
Allt funkar fint men...
Från början så låg nivån i plastexpansionskärlet på exakt hälften i kärlet. Har gradvis och sakta stigit sedan installationen och nu är nivån nästan högst upp i expansionskärlet! Jag förstod ju att man nån gång efter driftstarten kanske skulle behöva fylla på (vilket inte behövts). Har aldrig hört talas om att det stiger upp till max.

Är detta normalt? Vad ska man göra? Måste man suga upp vätska så det kommer ner till ca 50% igen eller...?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärmeinstallation - Stiger i expansionskärlet
« Svar #1 skrivet: 06 september 2010, 07:36:22 »
Skumt, slangarna verkar komprimeras. Jag har bara sett att detta händer på bergvärme om det blir is i borran som trycker ihop slangarna. Med jordvärme borde det inte finnas nått som trycker ihop slangarna så pass?

En ren spekulation skulle vara om installatören provtryckt slangarna sÃ¥ pass hÃ¥rt att de töjts ut en aning och sen har de tagit ett Ã¥r pÃ¥ sig att dra ihop sig till normal form?  Sc:,h

Det som händer om det pyser över är att det blir lite kladdigt på golvet, men för att kunna hålla koll på nivån så kan du ta ut några dl så nivån blir ca 75% i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmeinstallation - Stiger i expansionskärlet
« Svar #2 skrivet: 06 september 2010, 07:45:03 »
Kan cirkpumpen på något sätt suga in luft om systemet är trycklöst?
Om det skulle kunna hända, och luften fastnar ute i slingan, så kan detta fenomen uppstå, eller om det av någon anledning skapas ett undertryck i systemet, då skulle en liten otäthet vid en koppling på sugsida pump dra in lite luft.

Annars tror jag på Carls teori, och istället för att tappar ur vätska skulle du kunna trycksätta kärlet med ca 0.5 bar.
När jag trycksätter mitt kärl använder jag min garagekompressor och blåser i utloppet från säkerhetsventilen samtidigt som jag manuellt öppnar den en kort stund.
Du behöver en manometer på nivåkärlet (eller någon annanstans på KB-kretsen) för att kunna veta vilket tryck då får.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LFN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeinstallation - Stiger i expansionskärlet
« Svar #3 skrivet: 06 september 2010, 17:09:42 »
Man kanske skulle aktivera sin återförsäljare i detta ärende.
Då är det vad jag kan förstå inte helt okej att det är på detta viset. Nivåhöjningen har skett gradvis under hela perioden från Oktober förra året. Alltså även nu under sommarmånaderna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordvärmeinstallation - Stiger i expansionskärlet
« Svar #4 skrivet: 06 september 2010, 17:14:41 »
Mmm, det skulle t.o.m kunna vara ett gasläckage i kalla värmeväxlaren som letar sig ut i brineledningen, och stannar på en högpunkt där, vilket också skulle kunna göra att nivån i kärlet stiger.
Nu har jag aldrig hört talas om nåt sånt, men rent teoretiskt så.

Antagligen justerar bara din installatör nivån, men man vet ju aldrig - han kanske gör en riktig genomgång på pumpen och hittar anledningen.

Det kanske inte behöver vara ett allvarligt fel, men det känns onekligen som ett ovanligt fel, normalt sjunker nivån i takt med att brinevätskan avluftas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärmeinstallation - Stiger i expansionskärlet
« Svar #5 skrivet: 06 september 2010, 18:20:27 »
Mmm, det skulle t.o.m kunna vara ett gasläckage i kalla värmeväxlaren som letar sig ut i brineledningen, och stannar på en högpunkt där, vilket också skulle kunna göra att nivån i kärlet stiger.
Nu har jag aldrig hört talas om nåt sånt, men rent teoretiskt så.


Det var ett sådant fall som diskuterades här på forumet för ungefär två år sedan så det kan hända.

Man kanske skulle aktivera sin återförsäljare i detta ärende.
Då är det vad jag kan förstå inte helt okej att det är på detta viset. Nivåhöjningen har skett gradvis under hela perioden från Oktober förra året. Alltså även nu under sommarmånaderna.

Konstigt att nivåhöjningen har skett gradvis hela tiden. Det tyder på att det inte är temperaturvariationer som är orsaken. Är det luft som sugs in när köldbärarpumpen går borde det inte hända så mycket sommartid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeinstallation - Stiger i expansionskärlet
« Svar #6 skrivet: 06 september 2010, 18:22:43 »
Min nya vp har plastkärl som trycksattes vid driftsättning och nivån steg ganska omgående inom någon dag från 50% till drygt 70% och i mitt fall pyste trycket ut via gängorna mellan plastkärlet och säkerhetsventilen. Kollade med såpvatten efter tips av röris och det bildades små bubblor, det pyste ytterst lite.

Jag drog åt ventilen lite hårdare och sedan dess (nov 09) har nivån bara varierat någon cm, troligen pga temp variationer i brine. Har inte trycksatt min brine efter detta, måste fixa en extern pump (Brinepump till gamla vp?) för att bygga upp trycket, alternativt som någon tipsat om sätta en bilventil på kärlet och pumpa upp trycket.

Hur pass viktigt är det egentligen att ha trycksatt brine? I handboken till gamla vp stod det att vilotrycket inte fick understiga 0,2 kg samt att arbetstrycket bör vara över 0,5.

TS kan ju ha råkat ut för detta också?

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!