Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HJÄLP!!!! Negativ effekt efter installation av volymförstorare.  (läst 30780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Enrörssystemet i det här fallet var nog väldigt speciellt i och med att det inte fanns någon reglermöjlighet och en mycket stor del av flödet gick förbi elementen. Det är inte representativt för hur enrörssystem brukar vara uppbyggda.

Men det verkar finnas en till som har ett liknande system:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23180.msg227905#msg227905
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Citera
Enrörssystemet i det här fallet var nog väldigt speciellt i och med att det inte fanns någon reglermöjlighet och en mycket stor del av flödet gick förbi elementen. Det är inte representativt för hur enrörssystem brukar vara uppbyggda.

Hej Roland, du har missuppfattat, eller så har jag beskrivit dåligt, men reglerventiler finns. På framledningen sitter en vanlig konventionell ratt som naturligtvis kan ersättas med termostathus om man så vill. >På returerna sitter strypventiler. Jag tror inte heller att dylika system är så ovanliga, om man går tillbaka till den tid man drog ledningarna i stålrör. ett-rörssystemen med bypass i radiatorkopplen kom inte förränn i början av sextiotalet.

mvh Jarlen
« Senast ändrad: 23 januari 2009, 21:57:16 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Citera
katastrof siffrer pÃ¥ 105 kwh per dygn ?  det är ett effekt utag per m2 17,5 watt i timmen inklusive hushÃ¥lls el värme / varmvatten .pumpströmmar.+standby m-m  bara värmen dimesioneras vid dut mellan 50-80watt beroende pÃ¥ hustyp.....  .18438 kwh / 250 m2 =  73kwh per m2 och Ã¥r. inklusive allt....allt annat en katasrof.

sen vilken luftomsättning har du p,g,a radonet .  är värmeväxlaren roterande eller  en plattis? hur mÃ¥nga watt är fläkten pÃ¥?
en plattis verkningsgrad är inte sÃ¥ hög  .

 jag tycker det ser bra ut,
c-c

 
Hej c-c!  *vinkar*

Det glädjer mig att du tycker att förbrukningen 18438 kWh. ser bra ut.
Men den förbrukningen lär jag överstiga i år eftersom FTX aggregatet monterades nu i dec.2008.

Det är en roterande FTX Som heter SALDA RIRS 400 HE Det är ett ganska kraftigt aggregat, som klarar upp till 400 kbm. eftersom jag har en stor luftvolym att ventilera.

Huset är på 250kvm men ytan motsvarar ca 300kvm eftersom det finns en öppen del utan golv i övervåningen.

Husets volymen är ca 600 kbm. Halva den luftmängden ska bytas varje timme, alltsÃ¥ 300 kbm. Av den luftmängden, Ã¥tervinns  i bästa fall 80% av värmen. SÃ¥ varje timme mÃ¥ste man värma upp 60 kbm. luft till en aktuell rumstemperatur. Det motsvarar luftmassan i ett normalt vardagsrum.

Aggregatet har två fläktmotorer och roterande värmeväxlare. Varje motor drar 210W märkström, växlarens motor tycker jag är försumbar. Aggregatet har tre steg och jag kör på steg två. Jag skulle tro att aggregatet förbrukar ca 7-8 kW/dygn.

Aggregatet har också ett el batteri på 1000W, som ska stötta upp om temperaturen faller utomhus, Men jag har ställt in aggregatet så att värmen inte ska gå in. (blir alldeles för dyrt)

Salda Rirs 400 finns även med vattenbatteri, jag funderar på att byta ut el batteriet mot ett vatten dito. Då kan jag driva det med VP:n. Det är lite pyssel med att dra upp och köldisolera värme rören till kall vinden, så det får anstå ett tag.

Nu när jag börjar få styr på in trimmningen av VP:n igen efter monteringen av volymförstoraren
så ligger snittet nu i januari 09 på 79,56 kWh/ dygn inkl. HH.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: 24 januari 2009, 11:12:28 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Hej Roland, du har missuppfattat, eller så har jag beskrivit dåligt, men reglerventiler finns. På framledningen sitter en vanlig konventionell ratt som naturligtvis kan ersättas med termostathus om man så vill.

Det var jag som uttryckte mig dÃ¥ligt. Vad jag egentligen menade var att det bara var en mycket liten del av totala flödet som passerade radiatorn. Det var inte möjligt att öka den andelen, där saknades reglermöjligheten, det var den reglermöjligen jag tänkte pÃ¥ utan att nämna det. Med ventilerna pÃ¥ radiatorn gÃ¥r det bara att minska den frÃ¥n början lilla andelen vatten till radiatorn. I de flesta enrörssystem gÃ¥r det att styra en större andel av flödet via radiatorn. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Information till alla som följt denna tråd *vinkar*

Mitt 1-rörs system benämns allmänt Kontinetalkoppling, och är det system som utan konkurrens är det vanligast förekommande värme systemet internationellt sett. Det är kanske någonting våra värmepumps tillverkare borde ha i åtanke om de har tankar på export av sina pumpar.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!