Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 maj 2017, 11:12:33 »

Kompressorn kan ha stannat innan han får kortslutning, det beror ju lite på effektbehovet.
Om börvärdet på framledningen är 26 grader så går ju vbf över börvärde så snart värmepumpen startar...
Men om den går så länge att han får kortslutning genom tanken så kommer ju temperaturen fram att stiga med 1-2 grader rätt snabbt, och då räknar ju gradminuterna ned snabbare än innan, så speciellt länge kommer den inte att gå om värmepumpen inte ligger nära sitt max, eller över så det behövs eltillskott.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 maj 2017, 10:52:15 »

Mycket tveksam till att kompressorn stoppar efter ytterligare några minuter men hur som helst en större tank är att föredra på alla sätt ger bättre drift.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 maj 2017, 08:08:51 »

OM flödet i radiatorkretsen är 600 liter/timme, och din värmepump vill ha 800 liter/timme så kan du köra kompressorn i ca 30 minuter innan du börjar få "kortslutning" via tanken.
NÄR du får det så kommer vbf att börja stiga rätt snabbt, du får en övertemp på framledningen, och det gör att värmepumpen stannar efter ytterligare några minuter. (Den har då betat av det gradminutunderskott som funnits)
Det är i alla fall det troligaste scenariot.

30 minuters drifttid innan "kortslutning" är väl rätt OK, men du får ju längre tid ju större tank du har.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 maj 2017, 18:15:59 »

Rickard var inne på att med en så liten arbetstank måste flödet över värmepumpen vara lägre än över radiatorsystemet. Är det bästa alternativet eller finns det andra varianter som är enklare att justera? T.ex:
- Större arbetstank (hur stor i såfall)?
- Koppla värme från värmepumpen direkt mot framledningen med T-koppling mot arbetstank? (Risk för knäppning och hur ska då flödena justeras)
Det är nog rätt ovanligt med högre flöde i rad systemet än vad man har genom vp möjligen i ett rent golvvärme system kan det vara så. Annars är en av fördelarna med arbetstank att man kan ha lägre flöde i externa kretsen och är fri att välja vp med den effekt man behöver utan att ta hänsyn till att rad systemet ska klara flödet.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 maj 2017, 17:05:50 »

Rickard var inne på att med en så liten arbetstank måste flödet över värmepumpen vara lägre än över radiatorsystemet. Är det bästa alternativet eller finns det andra varianter som är enklare att justera? T.ex:
- Större arbetstank (hur stor i såfall)?
- Koppla värme från värmepumpen direkt mot framledningen med T-koppling mot arbetstank? (Risk för knäppning och hur ska då flödena justeras)
En konvektor är törstig så du måste kunna mata den , det går om du tänker dig  något i den stilen som jag skrev förut , kan få mycket höga temperaturer utan att få problem , men tror du måste han en temp som kan förse raddarna  med den temp som dom behöver , kanske om dom är stora  ett mellantemp stystem  och ev. någon form av styrning till GV så dom inte får för hög temp lågtempsystem , det går kanske att ha samma temp till raddar och konvektorn , måste nog prövas , då ska du nog ha en större tank för att kunna ha något
litet magasin för värmen , kopplingen kan nog göras på lite olika sätt , beror på hur man vill ha det i slut ändan
Det går att ha både sorters VP till det du vill , en prisskillnad bara , och teknik invertes VP
Skrivet av: TheDog
« skrivet: 21 maj 2017, 16:33:29 »

Rickard var inne på att med en så liten arbetstank måste flödet över värmepumpen vara lägre än över radiatorsystemet. Är det bästa alternativet eller finns det andra varianter som är enklare att justera? T.ex:
- Större arbetstank (hur stor i såfall)?
- Koppla värme från värmepumpen direkt mot framledningen med T-koppling mot arbetstank? (Risk för knäppning och hur ska då flödena justeras)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 maj 2017, 17:40:01 »

Gör som du tänker  det är inte alls fel , men en sak ska du tänka till på ,
när du kopplar in konvektorn  , se till att det finns plats för en termiskt reglerdon eller om du
håller på med att kolla det nu , ett termiskt don med givaren placerad i luftströmmen kan du aldrig få för hög eller låg temp på luften , om du bara startar och stoppar pumpen så kommer det att bli  lite konstigt med tempen , den kommer att svaja rätt häftigt upp och ner , inte så kul , när men har ett termiskt don så ska den monteras efter pumpen så den trycker igenom
donet , sedan kan du tu ut värmen  var du  , hög eller låg temp spelar ingen roll , har du
donet inställt på  +20C så kan du aldrig få högre temp i retur oavsett om du matar konvektorn  med +70C eller annan , sen att du har en termostat som stänger av är bra
på ett sätt , ( sommartid ) , men kolla så du inte får  självcirk på vattnet  , ett sätt att få bort det är att sätta backventil med fjäder framför konvektrorn  , kan inte bli självcirk
 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 maj 2017, 15:05:17 »

Arbetstank:
Här finns två olika krav som jag ser det:
1. Om man kör med on/off-värmepump så måste man säkerställa att flödet i externa kretsen är högre än i den interna kretsen, annars kommer man att få många start och stopp - framförallt om/när termostater stänger.
Skall du ha en så liten tank så "får det inte" bli större flöde över värmepumpen än det är i radiatorsystemet, inte ens om termostater stryper.

2. Om du skall ha termostater som stryper, och som gör att flödet i externa kretsen blir mindre än över värmepumpen så kanske du skall överväga en större tank.

Med en invertervärmepump har man inte detta problem, det enda som händer om det stryper termostater så att man får kortslutning bakvägen genom arbetstanken är att varvtalet på kompressorn sänks för att bibehålla önskad temp på framledningen.

Kopplar du en tank som volymtank så måste du säkerställa acceptabla flöden över värmepumpen oavsett vad som händer, i praktiken innebär det att du inte kan ha så många termostater aktiva, för de skulle sabotera flödet totalt om för många stänger samtidigt.

När det gäller fläktkonvektorn så är det som jag ser det bättre att ha ett fast flöde med varierande deltaT än allt eller inget flöde med samma deltaT.
Problemet om du stoppar flödet är som ovan, du saboterar balansen mellan interna och externa flödet.
Den ändrade deltaT som fläktradiatorn kan orsaka om du styr med fläkten borde regleras bort av interna cirkpumpens deltaT-reglering.
Skrivet av: TheDog
« skrivet: 17 maj 2017, 14:44:16 »

Oj, vilken samlad kunskap som finns på forumet. Jag har försökt hänga med på i svaren (och tror jag gjort det någorlunda), men det dyker upp kommentarer och följdfrågor.

- Är det bättre att koppla den som volymtank (för att inte riskera kortslutning) och behöver tanken vara större?
- Gällande golvvärmen så har jag nog tänkt att den behöver shunt och egen CP för att få rätt arbetstemperatur (jag har så idag, men den pumpen är lite lesdsen ibland).
- Fläktkonvektorn kommer jag att koppla på varma sidan. Men min tanke var att köra fläkten på "fast" varvtal och slå av vattenflödet när rätt temperatur uppnåtts. Om man styr fläkten och har fast vattenflöde riskerar man inte då att få för lågt  :dt: över konvektorn och bland ihop för varm retur (eller är det inbyggt i konvektorer)?

PS! Jag är djupt imponerad att ni utifrån min text verkligen förstått min tänkta koppling.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 maj 2017, 14:07:21 »

Smurfen, BT25 efter tanken sätter gm-räknaren ur spel, som vi har sett i en annan tråd. Man får den att fungera genom att ändra i regulatorn. Däremot kan jag gå med på att ha den mitt på tanken, t ex i fallet med tank och pool.
Interna cp:n i min pump har min-effekt på 4 Watt...

Å andra sidan, just i detta fallet, så är det en ganska liten tank, 100 liter. En lite större bypass med andra ord.  :) Tar väl typ 10 minuter så är den kall. Fungerar säkert att köra med BT25 efter tanken.
tvärtom BT25 får GM räknaren att fungera korrekt hela tiden även under vv laddning sen om den sitter i dykrör på tanken eller efter tanken spelar nog mindre roll gångtiderna fixar man med GM  start av kompressor.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 maj 2017, 13:30:01 »

De har ju styrning av KB och VB-pumparna, men det spelar ju ingen roll om man har tank med extern CP och BT25 efter tanken.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 maj 2017, 13:22:05 »

Och du är säker på att du inte blandar ihop de varvtalsstyrda värmepumparna med on/off-värmepumparna nu?
Så vitt jag vet finns ingen annan styrning än GM-styrning på on/off-värmepumparna.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 17 maj 2017, 13:09:02 »

Smurfen, BT25 efter tanken sätter gm-räknaren ur spel, som vi har sett i en annan tråd. Man får den att fungera genom att ändra i regulatorn. Däremot kan jag gå med på att ha den mitt på tanken, t ex i fallet med tank och pool.
Interna cp:n i min pump har min-effekt på 4 Watt...

Å andra sidan, just i detta fallet, så är det en ganska liten tank, 100 liter. En lite större bypass med andra ord.  :) Tar väl typ 10 minuter så är den kall. Fungerar säkert att köra med BT25 efter tanken.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 maj 2017, 11:15:41 »

TheDog, jag anser att du bör koppla som nibe har tänkt, enligt http://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf.
Det innebär att interna CP:n kommer att gå även när kompressorn står stilla. CP:n går dock så sakta att det inte spelar någon större roll på elräkningen.
Interna fl-givaren används.
Varför enligt nibe? För att det är dom som har gjort styrningen, och har då förutsatt att det är kopplat så.
Rätt eller fel låter jag vara osagt, men då vet du att det funkar!

Fläktkonvektorer har jag ingen erfarenhet av, men att värma returen tycker jag inte om. Kortslutning.
Golvvärme, egen shunt och tryckstyrd cp. Det är annan framledningstemp, annat delta t och flöde än radiatorerna.
Ett riktigt dåligt förslag tycker jag vilket troligen baseras på ett feltryck och som du dessutom vet vet om. Tittar man i andra Nibe monterings förslag så finns BT25 med vid användning av arbetstank styren har stöd för just extern framledningsgivare så varför inte använda den funktionen ? Om man använder BT25 kommer man spara lite energi på att cp står när kompressorn står och man kommer att få en korrekt gradminut beräkning under vv laddning. Det är massor mad användare som kör med BT25 med fullgott resultat Thermia med liknande styr använder liknande lösning. Tidigare fick man flytta vanliga framledningsgivaren och koppla via nån reläbox just för att få till funktionen men nu när funktionen finns ska den inte användas  Sc:,h
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 17 maj 2017, 10:54:32 »

Utan pool, ingen BT25, man kör på BT2 istället. Tänk dig att man inte har någon tank, utan kör "rakt" på. Då ställer du in kurvan som vanligt. Om du sen vill ha tank, är det då bara att lägga den emellan. Värmebehovet ändrar ju inte för huset, så alla inställningar blir som förut.

Med pool men ingen tank är helt ok.
Men med pool och tank, nu blev det problem... Den kommer ju att räkna gm, men baserat på ett avsvalnande rör. Kanske röret svalnar lika snabbt (typ) som framledningen? Den kommer ju att slå över till värmeproduktion och mäta korrekt emellanåt, men det känns lite galet, håller med.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 maj 2017, 09:46:44 »

Att ha BT25 före tanken känns ju som en felritning. Om växelventilen står i pool-läge blir det ju inget flöde där och GM-räknaren kan ju inte funka då. Eller missar jag nåt?

Och även utan pool känns det ju fel att cirkulera vatten från tanken genom VP bara för att BT25 annars inte "ser" framledningen. Då kan man ju lika gärna skippa BT25 och köra på BT2.
Skrivet av: Magnus Karlsson
« skrivet: 17 maj 2017, 09:17:04 »

TheDog, jag anser att du bör koppla som nibe har tänkt, enligt http://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf.
Det innebär att interna CP:n kommer att gå även när kompressorn står stilla. CP:n går dock så sakta att det inte spelar någon större roll på elräkningen.
Interna fl-givaren används.
Varför enligt nibe? För att det är dom som har gjort styrningen, och har då förutsatt att det är kopplat så.
Rätt eller fel låter jag vara osagt, men då vet du att det funkar!

Fläktkonvektorer har jag ingen erfarenhet av, men att värma returen tycker jag inte om. Kortslutning.
Golvvärme, egen shunt och tryckstyrd cp. Det är annan framledningstemp, annat delta t och flöde än radiatorerna.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 maj 2017, 06:46:49 »

Hur du bifogar bilder.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=faq;sa=show;faqid=3

1. Ja, det skulle jag prova med i alla fall, du får ju ett helt separat flöde. Men, om flödet över värmepumpen är större än flödet över dina värmekretsar så kan du rätt fort få kortslutning via tanken och tillbaks till värmepumpen - med resultat att den får tillbaks varmt vatten som sedan värms igen, och som gör att du får onödigt många start och stopp. Det kan kontrolleras justeras genom att mäta tempen på värmesystemet efter tanken, den tempen skall vara lägre än temperaturen på framledningen mellan värmepump och tank - det visar att du har ett högre flöde i externa kretsen. Skulle du ha ett för högt flöde så kan du ändra målet för deltaT-styrningen i värmepumpen, köra den cirkpumpen manuellt på en lite lägre hastighet, eller försöka se till att du ökar flödet i de externa kretsarna istället.

2. Ja, om du vill att den interna cirkpumpen skall kunna gå intermittent.

3. Tryckreglerat bör ge externa kretsens olika slingor rätt förutsättningar att få ett konstant flöde över olika strypningar och termostater oavsett om det stänger ett gäng termostater, men åter igen, skulle det visa sig att ett varierat flöde i externa kretsen orsakar korslutning via arbetstanken så kan det vara bättre att köra den cirkpumpen med ett fast varvtal som garanterar ett lite högre flöde om/när det finns termostater som stänger.

4. Jag skulle parallellkoppla även golvvärmen, behöver den shuntas ned så kan du göra det via trimventiler på returen på de olika golvvärmefördelarna. Har du cirkpumpar i golvvärmefördelarna också, eller är de kopplade direkt mot fram och retur för tanken?

5. Trimma in hela systemet med fullt öppna termostater, justera in kurvan så att det kallaste rummet blir tillräckligt varmt, och stryp sedan ned flödet över resterande radiatorer, golvvärmefördelare och enskilda golvvärmeslingor så att temperaturen blir bra i alla rum när du inte eldar. När det är gjort så vet du att du har rätt kurva, och kan då aktivera några termostater (helst så få som möjligt).

6. Fläktradiatorn behöver hög temp och stort flöde för att ge i närheten av den effekt som den är "stämplad med" så jag skulle tveklöst sätta den på egen slinga.

7. Den skall helst regleras enbart med fläkthastigheten, då störs inte systemflödet i externa kretsen, först om det blir för varmt med fläkten på lägsta hastigheten skall flödet stoppas.
Det finns olika koppel för detta, själv har jag ett koppel med trevägsventil som gör att flödet inte upphör om termostaten stänger ventilen, istället går flödet tillbaks - förbi fläktkonvektorn - till returen.
Det sitter en trimventil på bypassen förbi fläktkonvektorn så man kan justera flödet förbi när termostaten stängt.
Jag vet inte vilken fläktkonvektor du tänkt köpa, ej heller vilket koppel, eller hur den styrs, så mer precis kan jag inte svara. 

Du har ett rätt komplicerat system, och är en av de som med säkerhet skulle tjäna in en Logger 2020 eller Logger 3030 genom att kunna mäta, analysera och trimma in ditt system på bästa sätt.
Skrivet av: TheDog
« skrivet: 16 maj 2017, 21:54:29 »

Eftersom jag verkar helt oduglig framför klösbrädan klarar jag inte att bifoga min vackra bild över hur jag tänkt koppla. Då ni är så duktiga på att klura ut vad vi noviser egentligen menar så delar jag frågan i två delar och beskriver den i text. ;)

DEL 1 - Den interna kopplingen

Jag har tänkt att installera en Nibe 1245-8 med UKV-100 kopplad som arbetstank. Mitt värmesystem består av två enrörs radiatorsystemet, tre mindre golvvärmeslingor samt en fläktkonvektor (i garaget). Målet med värmesystemet är att:
  • Nå 100% energitäckning, vilket ger en överdimensionerad BVP
  • Kunna använda termostater på radiatorerna när jag eldar i kaminen
  • Så få starter och så långa gångtider som möjligt
  • Jag har tänkt att styra BVP på utegivare

Frågan är enkel att ställa, men destosvårare att svara på. :)
- Hur ska jag koppla och styra?

  • CP i BVP ska endast gå när kompressor går, men ska den fortfarande styras på samma sätt (diff temp)?
  • Ska temp.givaren sitta på framledningen efter arbetstank?
  • Hur ska den/de externa CP styras (tryck, flöde, annat)?
  • Hur ska de olika systemen kopplas (radiatorkretsarna är redan parallellkopplade)?
  • Ska golvvärmen styras från BVP eller via egen termostat?
  • Vart ska jag koppla fläktkonvektor (parallellt med övriga kretsar eller i serie på returen)?
  • Kan den strypas in och bara öppna magnetventil på termostat (dvs. ingen egen CP)?

Nu gjorde jag frågelistan lång (i min skiss fanns mina egna idéer, men det blir för rörigt att skriva). URSÄKTA!!!!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 maj 2017, 21:22:45 »

Tack för era svar.

Jag var nog otydlig när jag ställde frågan. Jag menar precis som du ace säger att man borde justera in slingornas returtemp, men om KB-pumpen ändrar varvtal(flöde) så förändras ju även flödesfördelningen mellan hålen och därmed också förhållandet i returtemperaturen??

Tror inte det ändrar så mycket, det viktigaste är nog att alla slingor är bra avluftade så du inte har "lyfthöjd" i någon av slingorna, då kan det nog t.o.m bli stopp på flödet i någon av slingorna om cirkpumpen varvar ned ordentligt och difftrycket över slingorna sjunker.
Känns det osäkert kan du kanske prova köra cirkpumpen manuellt på lite olika hastigheter när kompressorn går och se om returtempen på de tre slingorna diffar mer än du vill.
I så fall brukar det gå ange i minvarvtal som gör att den inte kan dra ned varvtalet så lågt.
Samtidigt så är ju energiuttaget ur borrorna lägre om värmepumpens kompressor varvat ned, och cirkpumpen likaså, så jag tror inte att det är någon katastrof även om fördelningen blir lite ojämn just vid låga effekter.
Det viktigaste är nog att flödet är bra balanserat vid höga effekter och höga varvtal på KB-pumpen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 maj 2017, 21:18:50 »

Ja du brukar ju förutsätta saker hej vilt.

Du har fel som vanligt.    I fortsättningen kan du säga att Daikin säger.....    tummenupp

Har Viessmann ändrat sina rekommendationer, eller var det bara du som installerade med fast hastighet på cirkpumpen för att du trodde att det var bättre?
Eller ÄR det bättre, men mot Viessmanns rekommendationer?

Och ja, jag har fel ibland, t.ex. som i detta fall när jag litat på sånt som du tidigare skrivit och hänvisar till det som fakta.
Skall försöka lära mig att aldrig mer lita på vad du skriver.  ;)

Hittade inlägget där då skriver att vartalsstyrningen är deaktiverad från fabrik, och att man aldrig vill ha lägre evap.
Men som sagt, jag skall aldrig mer lita på det du skriver utan vara mer noggrann med faktakontrollen.
Ja dem styr på DT om man vill.   Dock är det desktiverat på KB CP från fabrik .  Vem vill ha lägre evap  ;)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 14 maj 2017, 19:07:38 »

Tack för era svar.

Jag var nog otydlig när jag ställde frågan. Jag menar precis som du ace säger att man borde justera in slingornas returtemp, men om KB-pumpen ändrar varvtal(flöde) så förändras ju även flödesfördelningen mellan hålen och därmed också förhållandet i returtemperaturen??
Bingo  men det där med temp i hål är ju ingen nyhet , men i  tvåhållsprincipen
kan jag tänka mig kan skilja på temp , har inte justerat efter det hemma bara flöde
men är det så stora skillnader om hålen sitter med  20-25 från varandra ( kan vara )
men det där med flödet kontra varvtal CP  är inte heller någon hemlighet , snarare ett faktum , ingen vet hur vattnet möter skarvar knän eller dylikt vid olika fart
Skrivet av: TheDog
« skrivet: 14 maj 2017, 18:40:16 »

Tack för era svar.

Jag var nog otydlig när jag ställde frågan. Jag menar precis som du ace säger att man borde justera in slingornas returtemp, men om KB-pumpen ändrar varvtal(flöde) så förändras ju även flödesfördelningen mellan hålen och därmed också förhållandet i returtemperaturen??
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 14 maj 2017, 18:39:36 »

Det är du som skrivit att de kör full effekt på KB-pumpen.
Jag har inte sett någon rapport om det, men förutsätter att deras beslut grundar sig på att de får högre COP med högt flöde på KB-pumpen.

Ja du brukar ju förutsätta saker hej vilt.

Du har fel som vanligt.    I fortsättningen kan du säga att Daikin säger.....    tummenupp
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 maj 2017, 18:25:12 »

det är inte ovanligt att man stöter på bergvärmeanläggningar med samma flöde i samtliga hål men ojämn temp upp.
Vid justering efter returtempen istället för flöden händer det att flödet diffar mellan hålen med samma returtemp.
Resultatet blir ändå bra eftersom värmepumpens brine in stiger nån eller några tiondelar.   Man justerar helt enkelt flödet efter energin som var brunn ger.
Detta kräver att anläggningen gått något år.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 14 maj 2017, 17:13:48 »

Jo, men innebär det att det är samma procentuella flöde? Visst är det flödet som bär energin och avgör hur mycket som tas ur varje hål?
Det procentuella flödet  är inte så viktigt egentligen , det är vad VP får i temp in
skillnaden mellan  temperaturerna  , beror på värmen i hålen , men fabrikanterna brukar  rekommenderar  ett deltaT  på in och ut som idealiskt för VP  att arbeta med , hur mycket
varierar med sorten VP , men om flödet varierar som del har och måste tydligen vara
så räknar dom med att om inverten går ned i fart så behövs inte så mycket av borrhålen
det ska då inte tas ut mer än det behövs , finnas kvar energi till senare , klart att om VP ska producera olika effekt så behövs inte heller det tas ut mer än det , jag vet inte vad som är rätt eller fel i detta , men det kan uppstå en obalans i hålen om farten minskar , har att göra med ev. olika motstånd i slangar , har aldrig varit i dom och tittat men ligger något
i upp gifter som finns
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 maj 2017, 16:30:10 »

Intressant Rikard.   Kan du styrka dina påståenden ?   Jag har aldrig sett ngn rapport från Viessmann rörande detta, men den vore intressant att läsa  :)

Det är du som skrivit att de kör full effekt på KB-pumpen.
Jag har inte sett någon rapport om det, men förutsätter att deras beslut grundar sig på att de får högre COP med högt flöde på KB-pumpen.
Skrivet av: TheDog
« skrivet: 14 maj 2017, 16:17:41 »

Använder du riktiga injusteringsventiler så blir det samma procentuella tryckfall oavsett flöde (inom ventilens reglerområde).

Jo, men innebär det att det är samma procentuella flöde? Visst är det flödet som bär energin och avgör hur mycket som tas ur varje hål?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 14 maj 2017, 15:58:51 »

Dessutom så behöver du inte låta KB-pumpen regleras om du inte vill.
Både Viessmann och Daikin hävdar ju att det enligt deras tester inte kostar mer att köra KB-pumpen på hög effekt hela tiden.
Så SKULLE det bli ojämnt flöde så kan du alltid köra med fast effekt på KB-pumpen.

Intressant Rikard.   Kan du styrka dina påståenden ?   Jag har aldrig sett ngn rapport från Viessmann rörande detta, men den vore intressant att läsa  :)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 14 maj 2017, 15:50:14 »

Jag läser med stort intresse frågorna och svaren från alla kunniga i detta forum. Eftersom jag har en fungerande installation samt att annat kommit mellan så har jag fortfarande inte gjort något val, men det närmar sig!!!!!

Jag har en fråga till gällande inverterstyrda bvp som börjat dyka upp i mitt huvud. På forumet har det pratats en hel del om varierande tryck i radiatorslingor som påverkar injustering, men hur blir det med parallella borrhål? dontknow

Om jag försöker justera in tre hål (mitt fall) så sker det ju vid ett visst flöde, men vid andra flöden borde fördelningen förändras. Hur ska då slingorna justeras in?   Sc:,h
Jag har tre borra som kommer in till samlingsrör för in och ut sedan till VP
för att lättare ha koll på flödena och ev.läcka eller dyligt , ta in slangarna inomhus ,
en del säger att det inte är bra , om det blir en läcka i en koppling så fylls rummet med spritvatten , jag för min del har aldrig hört talas om det , men kan inte svära mig fri från att det aldrig hänt 
Men jag har kanske lite tur med priser på en del saker ,  på varje trycksida sitter flödesmätare med strypning , där jag har justerat in flödena exakt lika , flödet i slangarna kan vara olika  , på grund av hur långt dom sitter ut i trädgården eller nedgrävda
olika längder in , nu är det inte 100 tals meter mellan hållen , så den beräkning kan man utesluta , annars behövs inte så mycket i skillnad för en diff på längd , sedan bryr jag mig inte om CP , den går konstant på steg 2  , orsaken till det är om du justerar flödet jämt vid en viss fart på CP , så kommer det att förändra sig med CP;s gång om den varierar i fart och en obalans uppstår , vatten har inte ont i ryggen och går den lättaste vägen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 maj 2017, 15:27:29 »

Dessutom så behöver du inte låta KB-pumpen regleras om du inte vill.
Både Viessmann och Daikin hävdar ju att det enligt deras tester inte kostar mer att köra KB-pumpen på hög effekt hela tiden.
Så SKULLE det bli ojämnt flöde så kan du alltid köra med fast effekt på KB-pumpen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 maj 2017, 15:25:31 »

Använder du riktiga injusteringsventiler så blir det samma procentuella tryckfall oavsett flöde (inom ventilens reglerområde).
Skrivet av: TheDog
« skrivet: 14 maj 2017, 15:13:42 »

Jag läser med stort intresse frågorna och svaren från alla kunniga i detta forum. Eftersom jag har en fungerande installation samt att annat kommit mellan så har jag fortfarande inte gjort något val, men det närmar sig!!!!!

Jag har en fråga till gällande inverterstyrda bvp som börjat dyka upp i mitt huvud. På forumet har det pratats en hel del om varierande tryck i radiatorslingor som påverkar injustering, men hur blir det med parallella borrhål? dontknow

Om jag försöker justera in tre hål (mitt fall) så sker det ju vid ett visst flöde, men vid andra flöden borde fördelningen förändras. Hur ska då slingorna justeras in?   Sc:,h
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 28 april 2017, 21:30:40 »

Hur blev det med inverter och tank? Nödvändigt?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 april 2017, 20:59:42 »

OK får se vad som kommer fram , som jag sa förut så är det lite knepigare med inverter
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 april 2017, 20:23:10 »

Jag har startat en egen tråd ("Nu har jag en 200 liters tank på G") istället eftersom jag har en gammal on/off VP. Inverter bryr jag mig inte om tills vidare, det får bli när min nuvarande dör för åldersstrecket
Här hittar du den tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64447.msg682252#new
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 april 2017, 19:59:31 »

Hej bopakoster var va vi  kolla in mina frågor
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 april 2017, 19:40:57 »

 tummenupp
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 april 2017, 17:23:33 »

Hej är vaken nu
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 april 2017, 22:32:08 »

godnatt 25fOCUS!
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 april 2017, 22:20:15 »

Har  du shunt , ( tror inte det ) termostatventiler 
DU har nu en VP  som ger ut värme ,men kanske för lite vatten returen blir hög , tänker sätta in en tank för ,mera vatten
det är OK men om du kopplar den i ren serie , så är den rakt in på röret som går ut från VP idag och kommer att värma tanken
till samma temp som nu efter ett tag returen blir varm igen , klart med en viss fördröjning , kopplar man in tanken som en buffert så kan man hålla ned tempen så långt det går,
Klockan mycket dags att besöka kudden
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 april 2017, 22:11:19 »

Har  du shunt , ( tror inte det ) termostatventiler 
DU har nu en VP  som ger ut värme ,men kanske för lite vatten returen blir hög , tänker sätta in en tank för ,mera vatten
det är OK men om du kopplar den i ren serie , så är den rakt in på röret som går ut från VP idag och kommer att värma tanken
till samma temp som nu efter ett tag returen blir varm igen , klart med en viss fördröjning , kopplar man in tanken som en buffert så kan man hålla ned tempen så långt det går,
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 april 2017, 22:01:43 »

Hur har du tänkt att styra ut värmen , på samma sätt som nu eller , det måste till lite tänk så du inte får det på samma vis som nu , den kommer att lite ON/OFF även med tank
?? Fattar inte , jag har ju en ren on/off ...??
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 april 2017, 21:56:52 »

Hur har du tänkt att styra ut värmen , på samma sätt som nu eller , det måste till lite tänk så du inte får det på samma vis som nu , den kommer att lite ON/OFF även med tank
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 april 2017, 21:46:38 »

Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
Håller med.
Kontrollera även deltaT över samtliga radiatorer (temp uppe vs nere på radiatorerna).  En eller ett par radiatorer med för högt flöde ökar antal start/stopp samt övertemp.
Tack Smurfen o ace.
Jag har ändrat mitt system så att stammen till övervåningen är stängd. Det har minskat volymen i radiator/GV-systemet från 172 till 122liter. Ska kolla deltat igen, det brukade vara 8K vid VPn när övervåningen är med, men eftersom deltat däruppe är högt (mycket strypning, pga stora raddar där) sannolikt är det lägre nu..lågt delta = högt flöde....Speciellt en radd är misstänkt.
Nu har jag fått tillgång till en 200 liters gammal VVB, om jag kopplar den i serie på VBf eller VBr så skulle alltså övertemp gå ner?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 april 2017, 21:29:38 »

Rickard, jag tror du missade (alternativt, jag var otydlig) att jag från början körde en on/off, men numera har bytt till en inverter.
Vid låga kompressorvarvtal/lågt värmebärarflöde måste jag övertemperera en aning för att medspädningen från den kalla tanken ger för låg framledning annars.

Å andra sidan mår jag inte så dåligt av det... en on/off övertempar vanligen mycket mer i jakten på att jobba ner gradminuterna/integralen.

OK, ja så blir det nog om man mäter temp och styr gradminutregulatorn på framledningen efter tanken men reglerar temperaturen på framledningstempen före tanken (gissar att det är det du gör) för om både gradminutregulatorn OCH temperaturregleringen sköttes via tempgivare efter tanken så skulle ju kompressorn varva upp för att jobba bort gradminuterna, med korrekt temperatur, nedkylningen från tanken inkluderad?
Skrivet av: ace
« skrivet: 27 april 2017, 20:52:35 »

Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
Håller med.
Kontrollera även deltaT över samtliga radiatorer (temp uppe vs nere på radiatorerna).  En eller ett par radiatorer med för högt flöde ökar antal start/stopp samt övertemp.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 april 2017, 20:26:27 »

Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
Tack smurfen det är väl kolvare direkt ut
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 april 2017, 20:23:29 »

Får "endummen" fråga då: Om man har on-off som jag, hur minimerar man övertemperaturen i VB?
Minska startvärdet på GM med flera starter som följd eller öka flödet med mindre deltaT ?
Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 april 2017, 20:14:05 »

Om jag inte tar fel ,kollade lite på manualen så är det en VP med beredare , blir lite knepigt för mig då jag inte
har så mycket info om datorns inställningar , men det måste väl gå att få det runt på något vis
är det returen som blir för varm , har du shunt , finns det bypass så kan det gå runt i den utan att kylas ned av
raddar , tror det finns någon på forumet som kan svara
VP och VV i samma förpackning är inte min stora kunskap , däremot om du hade en tank ,kunde jag vara med i leken
kolla frågorna

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!