Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är Ecoel lite dum i huvet?  (läst 3326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Är Ecoel lite dum i huvet?
« skrivet: 02 december 2009, 16:49:53 »
Hej!

Fick installerat ecoel1550 + ecoair 107 i höstas. Det verkar funka bra, förutom när man ska ställa in huskurvan. Jag aktiverade innegivaren ganska omgående, då det var för varmt att justera kurvan vid installationstillfället. Lutningen sänkte jag från 50 till 45, då värmen bibehölls ok på 45. Nu när kylan har kommit så avaktiverade jag innegivaren för att justera in lutningen. Då visade det sig att jag behövde höja kurvan ända till 55 för att bibehålla samma framledning. Det är väl ok, men när jag aktiverade rumsgivaren igen så fick den fnatt och ville höja framledningen till 47 grader istället för 40, trots att rumstempen låg 0,3 grader över börvärdet... Jaja, tänkte jag och körde på det. men precis som jag misstänkte så blev det för varmt inomhus... För att hålla rätt temp på framledningen fick jag åter igen sänka lutningen... Vad är vitsen med detta konstiga fenomen? Hålls rätt temp, eller tom högre än önskat finns det väl ingen anledning för ecoel att tokhöja framledningen?

Ska tillägga att justeringen har varit på 0, men jag testade även att sänka lutningen och ändra på justeringen, utan någon större skillnad. Nu är här -2 grader ute.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2009, 17:02:45 »
Ställ in rätt temperatur med huskurvan och rumsgivaren bortkopplad. När du hittat rätt lutnig, som håller din önskade rumstemperatur, ska du vänta ett par dagar och kontrollera att rumstemperaturen håller den önskade temperaturen. Först när du hittat rätt kurva och vet att den håller rätt rumstemperatur, kan du koppla in rumsgivaren.

Rumsgivaren är inte avsedd att justera temperaturen med, den är avsedd att korrigera framledningstemperaturen för sådant som utegivaren inte reagerar på, exempelvis blåst, solsken, ösregn etc.
Det är huskurvan tillsammans med utegivaren som ska ge rätt temperatur på framledningen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2009, 17:09:06 »
Ställ in rätt temperatur med huskurvan och rumsgivaren bortkopplad. När du hittat rätt lutnig, som håller din önskade rumstemperatur, ska du vänta ett par dagar och kontrollera att rumstemperaturen håller den önskade temperaturen. Först när du hittat rätt kurva och vet att den håller rätt rumstemperatur, kan du koppla in rumsgivaren.

Rumsgivaren är inte avsedd att justera temperaturen med, den är avsedd att korrigera framledningstemperaturen för sådant som utegivaren inte reagerar på, exempelvis blåst, solsken, ösregn etc.
Det är huskurvan tillsammans med utegivaren som ska ge rätt temperatur på framledningen.

//Ronnie

Det är ju så jag har gjort? 2 dagar har jag kört utan rumsgivare aktiverad. Allt funkade prefekt. Sedan aktiverade jag rumsgivaren, 22,2 grader i huset, 22 grader på börvärde, varvid den höjde framledningen
från 40 till 47 grader...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2009, 17:21:55 »
Hur blir det i rummet då, får du fel temperatur där? I så fall har du nog något fel på din rumsgivare.
Att den höjer framledningen behöver inte vara fel, såvida inte rumstemperaturen far iväg och blir fel.
Håller den rätt rumstemperatur, funkar den, annars är något fel.
Det är ju möjligt att rumsgivaren inte visar rätt, i så fall kan du nog få en ny av CTC.
//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2009, 17:48:19 »
Hur blir det i rummet då, får du fel temperatur där? I så fall har du nog något fel på din rumsgivare.
Att den höjer framledningen behöver inte vara fel, såvida inte rumstemperaturen far iväg och blir fel.
Håller den rätt rumstemperatur, funkar den, annars är något fel.
Det är ju möjligt att rumsgivaren inte visar rätt, i så fall kan du nog få en ny av CTC.
//Ronnie
Jag får testa lite längre period och se om den anpassar sig, men spontant verkar det hamna ca 1,5 grader över börvärdet.. Men jag kopplar in och låter det vara 1 dag, så får vi se om den anpassar sig...

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #5 skrivet: 02 december 2009, 20:28:22 »
Tjena,

Jag och några till beskriver exakt detta bekymmer i tråden : http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28312.0

Tyvärr verkar ingen ha ngt vettigt svar, så hittils har jag skruvat ner börvärdet på inomhustempen med ca 1 grad.

Jäkla lustigt fenomen  Sc:,h
1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2009, 22:59:38 »
Tjena,

Jag och några till beskriver exakt detta bekymmer i tråden : http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28312.0

Tyvärr verkar ingen ha ngt vettigt svar, så hittils har jag skruvat ner börvärdet på inomhustempen med ca 1 grad.

Jäkla lustigt fenomen  Sc:,h

Ja, jag har läst det.. men jag har flyttat givaren så långt in som möjligt i rummet nu, innan satt den på en vägg som egentligen är en yttervägg. Jag återkommer med hur det blev!

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #7 skrivet: 03 december 2009, 17:35:11 »
Har samma problem, har 20.0 i rummet och börvärdet på 19,5 och ändå ligger framledningen på 38 (41)
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #8 skrivet: 03 december 2009, 18:30:13 »
Jag får också lite märkliga värden, typ som Sylles beskriver.
När jag tittar på framledningen, så kan jag ha 45 (45) som värde. Väljer jag nu bort rumsgivaren, så ändras framledningen till 45 (40). Börjar jag nu flytta huskurvans lutning uppåt, hittar jag snart ett läge där jag får tillbaka (45) som börvärde utan rumsgivare inkopplad.

Det borde betyda, att när jag började titta, ansåg utegivaren tillsammans med huskurvan, att framledningen borde vara 40º, men rumsgivaren hade korrigerat börvärdet till 45º som också var det aktuella värdet.
Slutsatsen jag drar av detta är att jag har en kurva med något för låg lutning eller justering. Detta, eftersom nu under kvällen med vindstilla och normala förhållande, borde jag ha samma börvärde på framledningen oavsett om rumsgivaren hade varit aktiverad eller ej.

Jag tror att det är viktigt, att huskurvan är väl inställd, för att rumsgivaren ska fungera bra. Sedan är det ju i praktiken bara att den håller temperaturen stadigt på samma nivå, som man ställt in, som är viktigt.

Jag ska testa några dagar framåt att köra med rumsgivaren bortkopplad och försöka hålla 22º i rummet genom att kolla och justera huskurvan. Jag vet ju nu att den bör justeras något uppåt, sedan ska jag koppla in rumsgivaren och se om det blir någon större skillnad på börvärden, med och utan rumsgivare. Är allt perfekt inställt, så ska inte börvärdet på framledningen ändras när jag väljer bort rumsgivaren, såvida inte solsken, blåst eller något annat lurar utegivaren. Vid helt normala förhållande ska rumsgivaren inte påverka börvärdet på framledningen, om man hittat en kurva som ger samma rumstemperatur som man ställer in rumsgivaren på.

//Ronnie

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #9 skrivet: 03 december 2009, 21:13:52 »
Jag får också lite märkliga värden, typ som Sylles beskriver.
När jag tittar på framledningen, så kan jag ha 45 (45) som värde. Väljer jag nu bort rumsgivaren, så ändras framledningen till 45 (40). Börjar jag nu flytta huskurvans lutning uppåt, hittar jag snart ett läge där jag får tillbaka (45) som börvärde utan rumsgivare inkopplad.

Det borde betyda, att när jag började titta, ansåg utegivaren tillsammans med huskurvan, att framledningen borde vara 40º, men rumsgivaren hade korrigerat börvärdet till 45º som också var det aktuella värdet.
Slutsatsen jag drar av detta är att jag har en kurva med något för låg lutning eller justering. Detta, eftersom nu under kvällen med vindstilla och normala förhållande, borde jag ha samma börvärde på framledningen oavsett om rumsgivaren hade varit aktiverad eller ej.

Jag tror att det är viktigt, att huskurvan är väl inställd, för att rumsgivaren ska fungera bra. Sedan är det ju i praktiken bara att den håller temperaturen stadigt på samma nivå, som man ställt in, som är viktigt.

Jag ska testa några dagar framåt att köra med rumsgivaren bortkopplad och försöka hålla 22º i rummet genom att kolla och justera huskurvan. Jag vet ju nu att den bör justeras något uppåt, sedan ska jag koppla in rumsgivaren och se om det blir någon större skillnad på börvärden, med och utan rumsgivare. Är allt perfekt inställt, så ska inte börvärdet på framledningen ändras när jag väljer bort rumsgivaren, såvida inte solsken, blåst eller något annat lurar utegivaren. Vid helt normala förhållande ska rumsgivaren inte påverka börvärdet på framledningen, om man hittat en kurva som ger samma rumstemperatur som man ställer in rumsgivaren på.

//Ronnie


Du kommer nog få en stor höjning på framledningen, iaf i början, tills tempen ligger något över börvärdet för rumsgivaren. Men jag tror att rumsgivaren är extremt exakt. Ställer du in pannan på 22 grader så håller den minst 22 grader. Min har nu skärpt sig lite, och den ligger på ca 22,2 i innetemp, börvärde på 22. Det tycker jag bara är bra, eftersom jag fryser väldigt lätt. Jag tror att rumsgivaren kompenserar kraftigt för låg temp, och när tempen är ok, så sänker den kraftigt. Under dagen har min innertemp varit väldigt jämn, +- 0,5 grader bara, vilket betyder att ecologic kompenserar väldigt snabb för förändringar.(Yttertemp mellan -2 till +4) Mao: den höga rumstempen fick jag bara i början, när givaren satt på ytterväggen, efter flytten verkar det funka bra!

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Är Ecoel lite dum i huvet?
« Svar #10 skrivet: 04 december 2009, 06:21:18 »
Skall se vad som händer nu.. Sänkte innetemp till 19 ist. för 19,5 ( målet är att hålla 18 inne) Sen sänkte jag huskurvan till 35 och lade justeringen på 0, då fick jag ner framledningen till runt 34.

Tanken borde vara att ha alla termostater fullt öppna och att givaren skall reglera (vår givare sitter på en innervägg ganska mitt i huset i huvudhöjd och ingen radiator nära på markplan, sen blir det vad det blir i källare och på övervåning.
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!