Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garage 80kvm 3.6m högt i tak, hur bör man tänka?  (läst 5582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spett och slägga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller på med att Isolera och vill planera värmepump redan nu och har två frågor.

Vilken värmepump är lämplig för varmgarage (Ca 17 - 20grader varmt) när man har 80 kvm och 3.6 innertakshöjd? (mkt volym som ska värmas)


Kan man förbereda för rördragning med tomrör i vägg redan nu?


Finns det standardplacering pÃ¥ röranslutningar, tex  höger övre sida pÃ¥ ute delen eller liknande?

« Senast ändrad: 10 januari 2017, 17:28:52 av spett och slägga »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Du får komplettera lite med vilken del av landet det rör sig om och med hur välisolerat det blir.
Ventilationsflödet spelar också in.

På innerdelen så går rören normalt ut på höger nedre delen av innerdelen framifrån sett.
På utedelen är anslutningarna på höger sida framifrån sett.

Är det inte betongvägg eller någon knepig konstruktion så bör nog montören ta hålet så det blir rätt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad spett och slägga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det ligger i Uppsala och väggarna har 145+45 mineralull Lambda 36, tak blir nog ca 300mm lamda 35-36. Ett lager obs och ett lager gipsskiva på väggar och tak.

Ventilation, jag tror jag kommer att ha ett högt och ett lågt spjäll på varsin sida av garaget med självdrag.
Det är träreglar i stommen och träpanel.  :)
« Senast ändrad: 10 januari 2017, 17:34:11 av spett och slägga »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det lär inte vara så hög luftomsättning och uppskattar att du behöver ca 4,5kW i effekt vid -15.
Rackarns viktigt att du är snabb på att stänga portarna efter dig vintertid då dom är stora.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad spett och slägga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det en nackdel att ha en pump med högre kapacitet än 4.5kw, tex Mitsubishi FH25?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Garage 80kvm 3.6m högt i tak, hur bör man tänka?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2017, 12:51:02 »
FH25 har en ganska låg effekt. FH50 har en högre effekt som jag tror skulle passa. Det är effekten när det är minusgrader som bör räknas i sammanhanget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
FH25VEHZ kan leverera 3,2kW vid -15
FH35VEHZ kan leverera 4,3kW vid -15
FH50VEHZ kan leverera 6,0kW vid -15
Effekterna inkl avfrostningar.
Många tittar bara på effektuppgifter vid +7 men effekter när dom behövs på vintern är det som också måste bli någorlunda rätt.
Förekommer även att det står att en luftvärmepump klarar upp till en viss kvm, men med vilken isolering, ventilation och vid vilken utetemperatur!!
Säkringsstorleken kan vara en avgörande faktor då FH50VEHZ behöver en 16A
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad spett och slägga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommer en FH50VEHZ dra 6kw året runt?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
6kW är vad den kan avge om det är -15 ute när det behövs en hel del effekt, den drar då knappt 3000W
Den kan avge högre värme effekt än så om det är varmare ute
Den drar mellan ca 500-3000W beroende på utetemperatur och värmebehov.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad spett och slägga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan FUJITSU 09 LM SLIM vara nått?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Garage 80kvm 3.6m högt i tak, hur bör man tänka?
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2017, 12:22:51 »
Ja det kan det mkt väl vara under förutsättning att du sätter upp 2 st pumpar av den modellen i garaget isf. 

Utloggad spett och slägga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tänker, den är ju på 5.2kw, räcker inte det?
Tidigare i trÃ¥den nämndes att jag skulle behöva  4.5kw för garaget?
 ???

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Garage 80kvm 3.6m högt i tak, hur bör man tänka?
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2017, 18:35:50 »
En Fujitsu 09 LM Slim tycker jag skulle passa perfekt i ett mindre garage på ca 30-40 kvm med 2,40 m i takhöjd. 5,2 kW gäller vid +7 °C ute, effekten på luftvärmepumpen sjunker med utetemperaturen. Tänk vad som händer i ditt stora garage med stora portar när det är -15 °C ute och man kör in två snöiga bilar på kvällen som ska vara helt torra till nästa morgon och det ska vara närmare 20 °C i garaget enligt önskemålet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Jag tänker, den är ju på 5.2kw, räcker inte det?
Tidigare i trÃ¥den nämndes att jag skulle behöva  4.5kw för garaget?
 ???


Ca 4,5kW var vid -15 ute och inte vid +7 som du kikar på i produktblad.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad spett och slägga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aha.

Var hittar ni data för -15?

Jag har lite svårt att tolka datan, vet inte vad man ska titta efter.
Hur ser man vilken kapacitet värmepupmen ger vid -15?

Citera
COP         η                4.38
Kvadratmeter (Min - Max)    m²    10 / 125
ArbetsomrÃ¥de utomhustemperatur (kallast / varmast)    Â°C    (-30 / 24)
Kapacitet (Max / Nom / Min)
   kW    5.2 / 3.2 / 0.5
Totalförbrukning (Max / Nom / Min)    
           kW    2.21 / 0.63 / 0.25
Extra information    -    -
Kyla         
Energimärkning kyla
   "STEM"    
A++
SEER
   η    6.5
EER
   η    3.97
Kvadratmeter (Min - Max)    m²    10 / 45
Kapacitet (Max / Nom / Min)
   kW    3.2 / 2.5 / 0.5
Totalförbrukning (Max / Nom / Min)    
           kW    1.41 / 0.63 / 0.25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!