Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Den stora frÃ¥gan - Behöver en LLVP installatör vara ackrediterad hos SWEDAC?  (läst 4833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TordV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är den generella åsikten i forumet? Måste en firma som utför LLVP installationer med på platsen tillverkade "flare"-kopplingar för att ansluta innerdelen med ytterdelen vara ackrediterad hos SWEDAC om man skall följa regelverket? ::)
« Senast ändrad: 20 december 2016, 19:28:56 av TordV »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns inte längre någon ackreditering för kyljobb.
Nu gäller certifikat utfärdade av incert, såväl personligt och företagets.
Utan båda dessa certifikat är hantering av köldmedelskretsen olagligt.
Tillverkande industri och verkstadsjob för bilAC skiljer lite.

Kontrollmyndighet är komunen.
Vite /bot kan utkrävas med 10.000.- per tillfälle.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
För att förtydliga, både företaget och den som installerar skall inneha och kunna visa upp sina certifikat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TordV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt både SKVP, INCERT och Arbetsmiljöverket så krävs det även ackreditering eftersom man enligt arbetsmiljöverket skall utföra en tryckkontroll efter att man gjort ett tillverkande moment ("flare"-koppling) i köldmedieslingan, och denna tryckkontroll kräver ackreditering.

http://www.incert.se/2012/10/ackreditering-for-tryckprovning-med-gas/


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det ingår nog i personcertifikatet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Det krävs ackreditering vid trycksättning med gas...alltså vid jobbade kyl och värmepumpsannläggningar

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Man måste vara personcertifierad, företag måste ha certifikat och ackreditering för trycksättning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Men visst ingår det i personcertifikatet?
Sonen tog ju cert för ett år sedan, och då ingick tryckprovningen som en del i både utbildning och slutprov.
Oklart för mig om han har en separat ackreditering för det.  dontknow
Företagets certifiering bygger bara på att de skall ha rätt utrustning och rätt rutiner på plats så vitt jag vet. (Och anställda med personcert)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
han behöver ingen ackreditering men företagat han jobbar på behöver ha det...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
HAr försökt läsa på om vad det innebär, men som vanligt är det omöjligt att hitta nåt som säger exakt vad som krävs.
Helt jxxxvla otroligt.
Att det skall vara sÃ¥ svÃ¥rt.  dontknow

Oligopolmarknaden kyla har lyckats krångla till det igen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Nejdå den är solklar att så fort du trycksätter med gas så måste du va ackrediterad (som företag) så firman han jobbar för skall ha ett ackrediteringsnummer vilket dom flesta kylföretag som försöker jobba seriöst och säkert har tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, men ingenstans framgår kraven för att få ackrediteringen.
Inte på ett lättfattligt sätt i alla fall, men om det finns så får du gärna länka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Nejdå den är solklar att så fort du trycksätter med gas så måste du va ackrediterad (som företag) så firman han jobbar för skall ha ett ackrediteringsnummer vilket dom flesta kylföretag som försöker jobba seriöst och säkert har tummenupp

Och varje gÃ¥ng man trycksätter ska man göra en skriftligt dokumenterad riskanalys vilket jag förutsätter att alla företag som försöker jobba seriöst gör...  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TordV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och varje gÃ¥ng man trycksätter ska man göra en skriftligt dokumenterad riskanalys vilket jag förutsätter att alla företag som försöker jobba seriöst gör...  ::)
Fast nu är ju frågan om vilka regler som gäller och inte det faktum att det finns aktörer som struntar i reglerna ::) ^-^

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
certifieringen är viktig, tryckackrediteringen mindre så, då de flesta aldrig provtrycker en luftvärmepumpsinstallation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Och varje gÃ¥ng man trycksätter ska man göra en skriftligt dokumenterad riskanalys vilket jag förutsätter att alla företag som försöker jobba seriöst gör...  ::)

Visst gör man det..pärmen sitter i bilen, jag själv har med ikryssningsalternativ så den tar ca 25 sekunder att göra... har också varit med om när en snabbkoppling till bil har gett sig under provtryckning och då är man glad att man har koll på grejorna..

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
certifieringen är viktig, tryckackrediteringen mindre så, då de flesta aldrig provtrycker en luftvärmepumpsinstallation.

Trycksättning med gas....betyder att man måste vara ackrediterad för att få släppa på och fylla med gas...vilket även inkluderar köldmedier. När detta kom så sa många upp sina ackrediteringar och jobbade sen olagligt.

Malmen

  • Gäst
Har precis tagit cert och kan intyga att det egentligen krävs ett swedac cert för tryckprovning/täthetskollen. Enligt läraren struntar de flesta i detta. Eller som han uttryckte det. Så länge du inte klantar dig och gör så något flyger i luften behöver du inte detta cert för ingen kommer kolla det :) Man får väl för fasen trycka med måtta och börja försiktigt. Att trycka rekommenderade 35 bar i en R410A anläggning gör man bara i teorin som lärarn sa. Även om många struntar helt i kvävgasen på luft-luft så är det dumt då det underlättar både för att kolla täthet och binda fukt o skit innan vacuumsugning. Tryckhållningstest med vacuum säger ju bara att anlägningen klarar 1 bars negativt tryck vilket är en helt annan belastning för kopplingar o ventiler än positivt tryck.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Har precis tagit cert och kan intyga att det egentligen krävs ett swedac cert för tryckprovning/täthetskollen. Enligt läraren struntar de flesta i detta. Eller som han uttryckte det. Så länge du inte klantar dig och gör så något flyger i luften behöver du inte detta cert för ingen kommer kolla det :) Man får väl för fasen trycka med måtta och börja försiktigt. Att trycka rekommenderade 35 bar i en R410A anläggning gör man bara i teorin som lärarn sa. Även om många struntar helt i kvävgasen på luft-luft så är det dumt då det underlättar både för att kolla täthet och binda fukt o skit innan vacuumsugning. Tryckhållningstest med vacuum säger ju bara att anlägningen klarar 1 bars negativt tryck vilket är en helt annan belastning för kopplingar o ventiler än positivt tryck.

Om läraren sa så till dig på certifieringsutbildningen så bestrid fakturan för kursen för då har du inte haft en lärare utan en klåpare som inget annat gör än att sänka kvalitén och kunskapen i branschen. Det är skrämmande vad dom lär ut på certifieringskurserna och hur mycket det skadar dom som försöker jobba seriöst och som ger det kunden betalar för. Dom flesta som installerar luft/luft tar mellan 4000 till 6000 ex moms för arbetet inkl material ex moms och arbetet tar under en arbetsdag. Dom kyltekniker som jobbar på större anläggningar och har många års erfarenhet ligger inte i närheten av dom timpengarna utan att fuska. Det är inte ovanligt att ligga på mellan 30 och 33 bar på en 410a pump så att prata teori det kunde han men har väl antagligen aldrig sett en pump i verkligheten . Blir faktiskt riktigt förbannad när lärarna uppmanar att man skall fuska redan på utbildningen. Och ett tips från mig är att ha koll på dina papper och ha alla cert och akrediteringar du behöver så går du säker den dagen det felar men har du inte det så blir det inte lätt.

Malmen

  • Gäst
Haha! Nejdå han lärde allt ut korrekt. Det var när vi pressade honom off the record på kafferasten som han berättade hur verkligheten såg ut och vad som var lämpliga och mindre lämpliga genvägar. Du får väl hålla med om att 99% av installatörerna inte gör allt man SKA göra ute på fält. Hur ska dom annars hinna med 2 pumpar om dagen. Har hört skräckhistorier på installatörer som evakuerar genom att pysa igenom lite gas o sen dra åt. Sparar massor med tid!

Ang täthetskollen, visst är det så att man ska testa på max arbetstryck för att kunna hitta de minsta läckorna som det heter, men är det inte smart att vara lite försiktig med tryckandet? Det du inte hittar på 15 bar lär du väl inte hitta på 35 heller? Jag saknar ju erfarenhet så därför frågar jag hur ni brukar göra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Tar man 5-7 000:- för att montera en L/LVP kan det inte vara några problem om man bara hinner med 1 per dag och fortfarande ha god lönsamhet. Så att man inte hinner göra det man ska är rent strunt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Haha! Nejdå han lärde allt ut korrekt. Det var när vi pressade honom off the record på kafferasten som han berättade hur verkligheten såg ut och vad som var lämpliga och mindre lämpliga genvägar. Du får väl hålla med om att 99% av installatörerna inte gör allt man SKA göra ute på fält. Hur ska dom annars hinna med 2 pumpar om dagen. Har hört skräckhistorier på installatörer som evakuerar genom att pysa igenom lite gas o sen dra åt. Sparar massor med tid!

Ang täthetskollen, visst är det så att man ska testa på max arbetstryck för att kunna hitta de minsta läckorna som det heter, men är det inte smart att vara lite försiktig med tryckandet? Det du inte hittar på 15 bar lär du väl inte hitta på 35 heller? Jag saknar ju erfarenhet så därför frågar jag hur ni brukar göra.

Han är fortfarande en stor klåpare i mina ögon då han under en kurs sitter och berättar hur det går till på fältet...har det funkat så på hans fält så har han aldrig jobbar som kyltekniker.... Trycktestet är ju för att säkerställa om kopplingen/lödningen man gjort håller inte kolla om det är tätt. Man testar aldrig en kedjas svagaste länk med att lyfta hälften av vad den vikten den skall klara.. Den arbetsgivare som tvingar en att montera 2 pumpar per dag är inte seriös.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
De unga killarna som installerat mina pumpar har gjort 2 st om dagen enligt egen utsago.
4 tim har det tagit från det de landat och åkt härifrån till nästa man.
Så jag kan nog tänka mig man spar lite tid där man kan......2 om dan blir ju en nätt summa
Men båda mina fungerar fortf så man har väl haft lite tur där...peppar peppar

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den som lever i övertygelsen att värmepumpar / flarekopplingar vid installation skall provtryckas får gärna visa var i svensk kylnorm detta står.
Hänvisa även var det står NÄR man skall göra en provtryckning. och självklart HUR man gör den.

Bli förvånade...

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Den som lever i övertygelsen att värmepumpar / flarekopplingar vid installation skall provtryckas får gärna visa var i svensk kylnorm detta står.
Hänvisa även var det står NÄR man skall göra en provtryckning. och självklart HUR man gör den.

Bli förvånade...

Då tycker jag också du skall fundera på VAD du gör när du släpper på köldmediet? Trycksätter du med gas eller vad gör du för något?

Malmen

  • Gäst
Tryckprovning och täthetsprovning är ju två olika saker. Tryckprovning är för att kolla mekanisk hållbarhet och då går man över PS med 10 eller 43% beroende på riskkategori. Det är 999 som snackar om att man måste tryckprova sina flarekopplingar. Däremot täthetskontrollen med kvävgas menar jag kan utföras på lägre tryck tills någon mer kunning säger något annat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Täthetsprovet kan väl även göras med undertryck, dvs kolla att det är stabilt vakuum?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja tätehetsprov är någonting helt annat.
Det är du skyldig till att göra.
Men tryckprovning...
Jag vet vad som skiljer för jag håller på med detta, därför vill jag att någon av förståsigpåarna refererar till svensk kylnorm.

Svensk kylnorm är du skyldig att ha i ditt certifierade företag så det är bara att slå upp sidan....

Malmen

  • Gäst
Litet sidospår men ja tror faktiskt inte man behöver dom där dyra pärmarna just för företagscertet. Håller på med ansökning just nu och får uppfattningen att det går lika bra att ange med egna ord hur man gör de olika momenten som efterfrågas. Såklart blir det enklare om man har pärmarna för då räcker det med hänvisning till faktablad i pärmen. Står ingenstans att dessa svindyra pärmar är ett krav.

Utloggad TordV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men tryckprovning...
Jag vet vad som skiljer för jag håller på med detta, därför vill jag att någon av förståsigpåarna refererar till svensk kylnorm.

Jag tror inte svensk kylnorm nämner något av detta. Det är Arbetsmiljöverket som kräver detta efter deras tolkning av svenska regler / EU regler av trycksatta system. När man har gjort en modifikation / tillverkande moment (som kan ha förändrat hållfastheten) i en del av en trycksatt slinga och så skall det tryckkontrolleras. Det är just de egentillverkade "flare"-kopplingarna som ställer till det i fallet LLVP av split-modell. Alla andra komponenter är ju redan tryckkontrollerade i fabrik och om man använder sig av QC-koppling så är ju även denna testad och behöver inte tryckkontrolleras.

Står det något i Svensk kylnorm om man måste läcksöka med gas (t.ex kvävgas) + spårämne? Eller anser Svensk kylnorm att vacuumsugningen med vacuumeter räcker för att säkerställa att det är tätt? Eller vilka steg anser Svensk kylnorm att man utföra för att säkerställa att det är tätt? (vilket iofs är lite off-topic)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!