Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Eco Classic 155 - lite frÃ¥gor och funderingar  (läst 4601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Myzkoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej alla värmedyrkare, är ny på forumet och hyffsat "grön" gällande värmepumpar så jag tänkte börja med lite frågor och funderingar. Är sedan 2 månader tillbaka ägare utav en hyresfastighet innehållande 5st bostadslägenheter och 2st kontorslokaler, totalt 510m2.

Bergvärmen är installerad i mitten på 2003 utav tidigare ägaren. Pumpen är en Eco Classic 155, två stycken borrhål med okänt djup, styrs med utegivare.

Började med att bläddra fram drifttiderna på panelen.

DT VP: 39868h
DT VP VV: 5701h
DT TS: 10775h <-- ??? rent spontant så känns det som helt sjukt många timmar.

Lite andra värden som den var inställd på, och som jag antar att den varit inställd på under en lång tid, förra ägaren sa att han i princip aldrig rört pumpen.

Drift: AUTO
Rumbör: 22
Kurva: 33
Kurva 5: 0
Kurva 0: 0
Kurva -5: -1
Kb.fr: 1 grader
Kb.till: 79 grader <-- känns inte riktigt ok?

Skrev aldrig ner framlednings eller returtemp då pumpen inte gick när jag var där.

Jag tog mig friheten att ändra rumbören till 20 grader direkt, som den ska stå på om jag förstått rätt, och ställde upp kurvan till 38 istället. Ändrade även kurva -5 till 0. Knäckningen utav kurvan får bli till hösten/vintern om det behövs, svårt att göra det såhär års.

Mina ambitioner är att effektivisera anläggningen lite, 10775h på elpatronen måste ha kostat flis. Den har ju bara gått 7 vintrar, det blir ett snitt på 1539h/vinter vilket känns lite väl mycket.

Tror ni att mina justeringar kommer bli åt det bättre hållet? Vad mer skulle jag kunna göra? Kb.till: 79grader? Trasig givare?

Mvh / Mattias, Örnsköldsvik



Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Eco Classic 155 - lite frågor och funderingar
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2011, 12:08:25 »
Hej,

Rent spontant känns VP lite liten för det huset. Drifttiden är ca 4900 tim/år. Eltillsatsen är ca 27% av vp-timmarna. Det är lite höga siffror. Har du en elberedare också? Bör du ha. Huruvida kurva och rum-bör var rätt eller fel är svårt att säga. Har det varit bra klimat inne under 8 år så kan man inte säga att det var fel... Vad är det för värmesystem? GV eller radiatorer?
Om man ser till de tidigare inst. Kurva 33 och Rum 22 så ger det vid 0 ºC utomhus ca 39 ºC framledning. Medan kurva 38 och rum 20 ger ca 38 ºC framledning. Det som ändras är däremot framledningen vid lägre utomhustemperaturer.
När det börjar närma sig större reparationer på denna ska man nog ta sig en funderare på om det inte är värt att satsa pengar på en Solid el Robust samt ev. mer borrhål. Då får du med hetgasladdning av en spetsberedare samt de finns i storlek från 20 kW. Bl.a.

Brinegivaren är trasig. Kan bytas men inte nödvändigt. Det är ren info.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Myzkoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eco Classic 155 - lite frågor och funderingar
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2011, 19:32:36 »
Tackar för din input!

Ja visst känns de som att VP'n är lite liten. 510m2 är mycket för en en 15kw VP. Dock så är ytan fördelad på 3 plan så man får ju lite "gratis" värme underifrån.
Men någon krona borde man ju kunna spara tycker jag... Men börjar den kosta mycket pengar i reservdelar etc. så blir det nog ett byte till en större modell.

Det är enbart radiatorer i huset. Ska försöka justera flödet på dessa allt eftersom, läste att om man har t.ex. 36 grader in så ska man ha 30 grader ut på dem? Alltså 6 graders temperatur diff på in & ut?

Ja det sitter en dubbelmantlad tank och en el-beredare efter den på 200 liter som är inställd på 75 grader såg jag idag.

Elpatronen är en 3-stegs elkasett från Värmebaronen på 13kw...

Mvh / Mattias

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia Eco Classic 155 - lite frågor och funderingar
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2011, 19:58:09 »
Jag tror att rätt väg i ditt fall är injustering av systemet. Ca 5-6 gr delta är bra. Men jag antar det finns gott om radiatorer i huset, så om någon rad inte är exakt så bör det inte påverka vp särskilt mycket.
Tror att Eko classic 155 och 180 gick att få med hetgasväxlare. Är det möjligtvis en sådan du har?

Oops... 13 kW på tillsats. Har för mig att den stegar 3+5+5 kW. Räkna med att den gått de flesta timmarna på 3+5 kW. Mycket el blir det... :P
 *vinkar*
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Myzkoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eco Classic 155 - lite frågor och funderingar
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2011, 20:40:10 »
Hur gör jag lättast för att justera in radiatorerna? Hört av en bekant att man kan använda en örontermometer, men vissa säger att de inte är att rekommendera.

Gott om radiatorer finns det  8)

Jag tror att elpatronen stegar 3+4+6, men timmarna är mÃ¥nga hur som helst  Sc:,h

Mvh / Mattias

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Eco Classic 155 - lite frågor och funderingar
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2011, 12:13:35 »
En IR-termometer för några hundringar är en bra investering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!