Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snabbt temperaturfall pÃ¥ v.vatten, följdproblem(?)  (läst 4469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Äntligen verkar det som om service har kommit tillrätta med mitt problem med snabba temperaturfall på v.vattnet. Efter byte av insatsventil i trevägaren (försök1), byte av trevägsventilbröst + insats (försök 2), byttes idag T-stycket på varmvattenmanteln. Och se, det verkar funka! Det verkar finnas någon form av servicelösning på detta problem med ett T-stycke med klenare dimensioner vilket minskar strömning i manteln under radiatordrift. Det verkar långsökt, men det tycks fungera, vilket är huvudsaken. Jag kan inte förstå annat än att det är fler i landet med samma problem (eftersom servicelösningen finns), men som kankse inte vet om det... (Det man inte vet...)
Men, helt plötsligt har difftempen mellan värmebrare in (GT8?) och returtemp från radiatorer (GT1) gått upp kraftigt. Tidigare var den 0.7 grC med yttre cirkpump i läge 1. Nu ligger den på 2.6 grC vid radiatorvärming. Samtidigt upplever jag pumpen som "klenare" i så mån att den verkar ha längre gångtider för att nå börtemp. Någon som har någon ide vad dessa fenomen kommer sig av? Jag funderade om smutsfiltret är igensatt, vad det kan påverka. Men samtidigt har inte difftempen ver värmebärare in och ut påverkats, vilket jag tolkar som att flödet är OK i radiatorkrets
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabbt temperaturfall på v.vatten, följdproblem(?)
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2007, 07:56:23 »
Antingen beror det på att smutsfiltret behöver rensas, eller så har interna cirkpumpen i VP:n ställts upp ett snäpp för att kompensera den klenare dimensionen i T-stycket och då får du även ställa up externa cirkpumpen ett snäpp.

Tempdiff på VB ut och in (GT8 och GT9) påverkas inte så mycket av flödet i radiatorkretsen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Snabbt temperaturfall på v.vatten, följdproblem(?)
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2007, 21:58:35 »
Tempdiff på VB ut och in (GT8 och GT9) påverkas inte så mycket av flödet i radiatorkretsen.

Vad menar du med det??? Det ser jag ju tydligt att det gör, ju snabbare fart på yttre cirkpumpen, ju lägre difftemp på GT8 och Gt9. Dvs skulle smutsfiltret sätta igen, så minskar flödet och därmed stiger deltaT på GT8-GT9 (Q.=m.*cp*deltaT, där Q. är överförd effekt, som kan anses konstant. Då flödet m. sjukker, stiger deltaT).
« Senast ändrad: 20 mars 2007, 22:01:34 av Grop »
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabbt temperaturfall på v.vatten, följdproblem(?)
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2007, 07:38:37 »
Om det är kopplat på IVT-vis så har du en intern cirkpump som bestämmer flödet över VP och en yttre som bestämmer flödet över radiatorkretsen, den yttre kan även påverka flödet över VP lite grand. Har du en yttre cirkpump så ska det också sitta en bypassledning mellan VP-in och VP-ut.

Sitter smutsfiltret på radiatorretur före bypassen (vanligast) så påverkar inte igensättning i filtret flödet över VP så mycket men däremot påverkas diff GT9 - GT1. Men sitter smutsfiltret efter bypassen på inloppet till VP:n så är det som du skriver, flödet mellan GT8 och GT9 påverkas.

Det du antagligen ser är att GT9 påverkas av flödet på externa cirkpumpen, det är för att du har backflöde genom bypassen. En del av framledningsvattnet går direkt från VP:ns utlopp bakvägen genom bypassen och direkt in i VP:ns inlopp. Ökas extern cirkpump så går flödet rätt väg och GT9 sjunker (så även GT8 efter en stund).
« Senast ändrad: 21 mars 2007, 07:41:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Snabbt temperaturfall på v.vatten, följdproblem(?)
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2007, 12:35:08 »
Okej, tack för svar. Jag har bypass inkopplat med smutsfilter kopplat före bypasskanal. däremot sitter det en, som jag har tolkat det, backventil på bypassen. Den trodde jag satt där för att förhindra felaktif flödesriktning. Är det inte så?
Jag ska göra rent filtret ikväll när jag kommer hem. Jag höll på med golvläggning de senaste kvällarna, så jag fick prioritera bort pumpen :'(
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snabbt temperaturfall på v.vatten, följdproblem(?)
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2007, 12:45:02 »
Hmmm..... Sc:,h

Sitter det en backventil på bypassen så borde det inte gå att få till en tempskillnad mellan GT1 och GT9 på 2,6 ºC om inte en givare visar fel...

Sitter backventilen åt rätt håll?

Annars har vi en bra förklaring till att diff GT8-GT9 påverkas av externa cirkpumpen.
Det skulle också förklara varför temperaturen i manteln faller snabbt då kompressorn står, externa cirkpumpen pressar då allt radiatorvatten genom VP:n oavsett om den går eller står.

(Backventilen kan också ha fastnat i stängt läge)
« Senast ändrad: 21 mars 2007, 12:47:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Snabbt temperaturfall på v.vatten, följdproblem(?)
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2007, 20:40:49 »
Tack för svar. När jag kom hem visade det sig att difftempen mellan GT8 och GT1 hade "stabiliserat" sig. Jag vet inte om det hade och göra med att jag kvällen innan höll på och luftade och delfyllde systemet, som en följd av att rörisen hade tappat mantelvolymen för att kunna byta T-stycket. Det verkade ta tid för systemet att stabilisera sig. Dessutom tycks det som om det fanns lokala stråk i radiatorkretsen med kallt vatten, för GT1 betedde sig minst sagt märkligt i minst ett halvt dygn. Under uppvärmningscykel så kunde den helt plötsligt tappa 4-5 grC inom 30 sekunder. Jag tolkar det som om det kom en körare med kallare vatten in i pumpen. Men jag tycker man borde kunna känna på returröret att det plötsligt blev kallare(eftersom GT1 ligger limmad mot röret, så borde min hand märka snabba tempskillnader också, i alla fall när det rör sig om så pass mycket som 4-5 grC). Men icke.

Nu fungerar det, så det är inget att fundera mer på... Varmvattnet håller tempen längre också, vilket var huvudproblemet. Det enda tråkiga i historien var fakturan från servicefirman som slutade på ett 5-siffrigt belopp. Jag får känslan av att servicefirmorna vet att försäkringsbolagen går in utan tjafs och betalar, dvs servicefirmorna jobbar mot löpande räkning. Så de har inte någon större brådska att lösa problemet. Funkar det inte vid första besöket, så kanske de får det att funka vid andra, eller tredje, eller sjuttonde...Jag tycker personligen det är för j-ligt, eftersom det i grund och botten handlar om min föräkringspremie!
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Snabbt temperaturfall på v.vatten, följdproblem(?)
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2007, 19:20:20 »
Ja det är för intet att IVT har valt att ha serviceombud för sina egna garantifel.
Varje sak finns ett fast pris pÃ¥ tex kompressorbyte 1900 spänn,  byte av givare 80 spänn/givare m.m
Detta kommer också försäkringsbolagen att titta närmare på, tex att man ej kan fakturera 10 timmar på ett givarbyte. Blir fakturan orimligt stor så kommer de ta kontakt med IVT i dett fall och höra vad en rimlig rep.tid på detta fall borde vara, sen är det mellan försäkringsbolag och servicefirman att komma överens, men som plåster så kommer du få allt tillbaka när "processen är över"
Mest kyla men lite värme också

Utloggad 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Service Tekniker
SV: Snabbt temperaturfall på v.vatten, följdproblem(?)
« Svar #8 skrivet: 16 april 2007, 11:36:59 »
T stycket skall ha en förminskning i sig just för att inte vattnet ska dra med sig varmt vatten från manteln.

Bytte de bara tstycken och debiterade 10.000:-?

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Snabbt temperaturfall på v.vatten, följdproblem(?)
« Svar #9 skrivet: 11 november 2007, 09:36:00 »
Nu var det kallt ute igen, då börjar man läsa detta forum...

Fakturan var på drygt 11.000 SEK. Det blev en del ombyggnationer, för att överhuvudtaget komma åt T-stycket bakom varmvattenberedaren. Jag pratade med mitt försäkringsbolag, angående om det var rimligt att jag som konsument överhuvudtaget skulle betala denna räkning (via husförsäkringen). Finns en servicelösning, så betyder det ju att man vet om bekymret hos tillverkaren. Konstruktionsfel känns inte rimligt att jag skall stå för. Men eftersom försäkringsbolaget bara hade 3 personer som jobbar med värmepumpar, ville dom att jag (!) skulle driva processen. De höll med mig om orimligheten i att försäkringspremier går in och betalar. Mitt incitament att driva var ju i princip 0, eftersom de eventuella pengar som jag skulle kunna driva tillbaka, knappast hamnade i min plånbok.
Nu fungerar allt mycket bättre med pumpen.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!