Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av bergvärme  (läst 7260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarebro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hjälp med val av bergvärme
« skrivet: 24 januari 2007, 11:15:31 »
Hej alla!

Vi är på gång och ska skaffa bergvärme, men nu har vi kommit till det svåra läget att välja märke på pump, storlek och borrdjup....
Vi har ett 1 1/2 plans hus på ca 140kvm byggt -92 med FTX-ventilation. Vi förbrukar idag ca 18-19000kWh på värme och varmvatten. Huset ligger i Arboga (mälardalen). Vi kommer inom nån månad att installera ett bubbelbadkar så varmvatten mängden är väldigt intressant, dock har vi inte plats för en extern varmvattenberedare. Så det lutar mest åt att vi provar och ser hur dåligt det blir med varmvattnet och tycker vi det blir för dåligt så får vi sätta dit en liten spetsberedare.
Dom offerter vi har fått har i dom flesta fallen varit 6kWhs pumpar och borrning från 78m till 110m.
Den pump som jag tycker verkar mest lockande är IVT HT+ C, till stor del pga att den kan producera 65gradigt vatten (behov av mycket varmvatten ur liten beredare)
Är det idé att lägga till och ta en 7:a istället speciellt för att få lite mera marginaler för varmvattnet??

110m borrning tycker vi väl att det känns som minimum, men bör vi ta till ytterligare lite grann??

/Andreas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2007, 11:40:25 »
Är det "normalberg" skulle jag låta borra 130 meter till en 6 kW pump men det är en fråga om hur långt ner det är till berget. Det kommer att kosta kanske 5000 kr mer men lönar sig på lång sikt genom högre köldbärartemperatur. Är lite förvånad över offerten på 78 meter. Kan det vara enbart meter aktivt hål som avses där utan att det är klart uttalat?





5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2007, 11:55:05 »
Citera
Dom offerter vi har fått har i dom flesta fallen varit 6kWhs pumpar och borrning från 78m till 110m.

Du fårstår ni vad som kommer att hända med det korta borrhålet... Värmebehovet i ert hus är ju lika stort oaktat val av pump...
Tyvärr snålräknar anbudsgivarna för att dom tror du kommer att välja det lägsta priset!
Det är du som får dras med onödigt hög förbrukning och även värre problem än så med otur. Inst klarar sig nästan alltid!

Jag tycker att mindre än 7 kw bör man inte välja oaktat värmebehov... bra att ha affekt när det ska produceras varmvatten vid kyla ute!

Men det gäller att radiatorerna kan avge 7 kw utan att tempen blir alltförhög!

Har du en elpatron kan man tvångsköra den för att se vilka temperaturer man år.
Men då ska alla termostatventiler va fullt öppna.. alla radiatorer ska va varma i botten.. svalare men varma!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarebro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2007, 12:12:01 »
Offerten som sa 78m var aktivt, dom två vi har på 110m har lagt på från IVT:S beräkningsprogram, där har dom fått framräknat ca 85m aktivt.
Hörde i helgen att en i kvarteret som har borrat hade berg på 1m och jag tror inte det är många meter hos oss heller (det går upp berg i dagen i närheten).
Jag har försökt att få koll på vad pannan ger för framledning, men tyvärr är den helt ute och cyklar med regleringen, temperaturen åker jojo och jag är tvungen att reglera på elementen för att få någorlunda stabil temperatur (trots innegivare) så jag har inte koll på framledningen, men ett par av dom som har varit ute och kollat har tyckt att elementen ser ut att vara på gränsen till små. Men jag har en spärr i pannan på 65grader framledning så det ska jag iaf klara mig på (det har inte blivit kallt inne ens när det har varit -25 ute).

/Andreas

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2007, 12:21:06 »
Vad du än gör borra djupare!
Det är billigt prisvärt och lönsamt på längre sikt.
dessutom om tex det visar sig att grundvattennivån är låg (det ser inte borraren) så kan det gå helt på tok om borran är för grund!

Nu låter väl jag som en dysterkvist, men det är tvärtom!
Det är ur borran du får "gratisvärmen" så den ska va rejäl!

Men som jag sa lägst pris får oftast sälja!

Väljer du HT pumpen kan den ju jobba med hög temp om det behövs.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2007, 12:41:48 »
Vad du än gör borra djupare!
Det är billigt prisvärt och lönsamt på längre sikt.
dessutom om tex det visar sig att grundvattennivån är låg (det ser inte borraren) så kan det gå helt på tok om borran är för grund!


Håller fullständigt med, spara inte på borran, inga stora pengar och bra på sikt.

Jag har sagt det förut, fundera också på framtida behov såsom eventuella planer på att bygga ut, varmvattenbehov till kommande tonårsdöttrar när det är kallt ute, innetemperatur framöver inte helt ovanligt att man höjer innetempen
nån grad när man nu har bergvärme m.m
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad Sarebro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2007, 12:43:57 »
Jag är helt inne på att inte snåla med borran, men samtidigt vill jag ju inte borra onödigt djupt... Frågan är vad som är lagom??

/Andreas

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2007, 12:57:54 »
Inte under 110 meter och då ska det va aktivt djup.. djup under grundvattennivån

Men kanske nån här kan kolla med kalkylprogram!?
Jag tycker även 110 låter grunt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2007, 13:19:37 »
IVT:s program brukar räkna med ett borrhålsdjup som ger -2 grader in på köldbäraren. Det är för låg temperatur, man bör sikta på noll grader. Jag fick en offert på 90 meter aktivt djup (räknat med -2 på KBin) med borrning till 110 meter. Man verkar lägga på 20 meter som schablon för djupet till grundvatten i berg i normalfallet så där finns oftast en säkerhetsmarginal. Jag lade på 20 meter och lät borra 130 meter.

Ingående köldbärartemperatur anges ofta väldig luddigt i offerter. Man skriver ibland medeltemperatur på ingående köldbärare men förklarar inte vad man menar. Det är ingående temperatur vintertid som är den viktiga, det är då den allra största delen av värmen produceras.

Väljs en pump på 7 kW (vilket jag inte tycker behövs) bör det borras 10 meter till men det skall gå med 130 m också.

Har berg i dagen 20 meter bort från borrhålet och berg på 60 cm djup 10 meter åt andra hållet. Men där borrhålet placerades var det 7 meter lera. Livet är fullt av överraskningar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sarebro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2007, 15:09:52 »
Är det nån som sitter med kalkylprogram som kan se vad jag skulle behöva för djup för att vara säker på att hålla mig över nollan på inkommande brine??

Är det alltså onödigt med en 7:a?? Tänkte att det skulle vara bra att det finns lite reserv att tex värma varmvatten även när det är kallt, eller är det fel tänkt??

/Andreas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2007, 16:00:06 »
Tror inte det är så stor mening med att räkna i detalj då bergets exakta värmeledningsförmåga inte är känd. Vet man inte den blir resultatet i alla fall en lite av en gissning. Med ett borrhål på 130 meter i granit eller gnejs och ett uppvärmningsbehov på 19000 kWh/år skulle jag bli mycket förvånad över om KBin sjönk under noll som inte är någon magisk gräns utan mer där man bör ligga för bäst totalekonomi. -2 är för lågt ur den synpunkten.

Pumpen bör klara ca -7 utan tillsatsel tycker jag, så det är inte ofta den kommer att gå dygnet runt. Min pump har ibland gått flera veckor i sträck utan att komma under +0,5 på KBin. Trots att sifferbeteckningarna skiljer verkar pumparna ge samma effekt.

En 7:a ger lite mer varmvatten men det hinner inte bli så mycket mer varmvatten medan man tappar upp ett badkar med de 1,5 kW som skillnaden är. Vill man värma vatten snabbt är det 6 kW tillsatsel som skall gå in i vilket fall som helst.
   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2007, 16:41:32 »
Varför inte be att dom räknar på 0 grader in på köldbäraren ?? och se vilet djup som de får då.

TÄNK på att -2 på Kbin ger mindre kraft/energi än om den får 0 grader Kbin. kommer inte igåg riktigt men är det 2 % mindre effekt per grad eller var det mer.

Desutom skull du få en lång kall vinter och du har dåligt vattenflöde i hålet, så riskerar du fryser inte hålet då, om de räknar på -2 grader ???
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2007, 17:42:35 »
Jag fick offererat ett hål på 90m till IVT HT+6, och då hade han ändå lagt på 5m för att vara på säkra sidan, haha.
Han påstod att IVT:s kompressorer klarar lägre temp så det skulle inte vara någon fara på taket, men om jag ville ha 100m så skulle jag få det på köpet, men djupare än det skulle jag få lägga till 250:-/m.

Nibe 1230-6 offerten skulle det borras 130m. (och är billigare än IVT-offerten)

Det lutar år Nibe-offerten kan jag säga.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2007, 18:13:01 »
Oj, 40 meter i skillnad det ät rött mycket... med tanke på borr hålet så har nibe en rätt stor fördel, tycker ivt är snåla på borr djupet.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp med val av bergvärme
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 18:19:41 »
Citera
Jag fick offererat ett hål på 90m till IVT HT+6, och då hade han ändå lagt på 5m för att vara på säkra sidan, haha.
Han påstod att IVT:s kompressorer klarar lägre temp så det skulle inte vara någon fara på taket, men om jag ville ha 100m så skulle jag få det på köpet, men djupare än det skulle jag få lägga till 250:-/m.

Snacka om lögn, jag påstår att det han sa är ren o skär lögn....

Dom flesta pumpar klarar -10, men det är ju maximal besparing man vill ha!!!

Hu va hemska fabulerande försäljare det finns!!!
Nån hade påstått att Thermia skulle klara sig med ett grundare hål... samma sak där rent snömos!!! Hur fel som helst!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!