Författare Ämne: Ruinerad  (läst 5914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cama

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ruinerad
« skrivet: 21 mars 2009, 21:20:29 »

Hej på er,

Har just hittat hit idag faktiskt.
Har köpt ett hus med installerad bergvärme pump Nibe fighter 1115 med VPA 200/70 såg att förra ägaren betalat 163000 för kalaset detta var (2004). Borrhålet ligger på 200 meter. Men det är dyyyyrt att driva skiten förra året betalade vi strax över 50000 sek i elräkning totalt på ett år. (34000Kwh) Och då har vi endå fått ned förbrukningen från 45000 Kwh som det var tidigare genom att tilläggsisolera vinden och montera mekanisk ventilation med återgivning samt att stänga av poolen vintertid samt montera pooltäcke. Vi är en familj på två vuxna och tre barn 3+5+7 år gamla. (jag är dessutom inte hemma halva året, är sjöman) Huset är ett suteränghus byggt 1971 men renoverat senare i omgångar, alla fönster har treglas eller isolerglas. Bo yta på 220m2 ligger på 18-21 grader snålställt i bottenvången då vi tilläggseldar i en kamin. Ingen innertemp givare monterad. Kör på kurva 7 normalt förutom på vintern då kurva 8. Dubbelgarage 50m2 snålställd temp håller bara lagom plusgrader på vintern. Finns en inomhuspool på 35m3 som är helt avstängd på vintern. Eldar med ved i en insatskamin i gillestugan ca 5m3 ved/år. Total gångtid början av mars är: VP 19360tim TS 3803 timmar. slår ut detta på 4,5 år som den funnits=4302tim/år +845tim/år. Lite data vintertid nu jan feb går värmepumpen i snitt ca 18tim per dygn samt ungefär ett tillskott med elpatron med ca 10tim per månad. Temp från hålet ligger på ca 0 till 1 grad retur ca -3 (vad jag minns) Har uppskattat att VPen tar ungefär 4320w när den går. Låter det rimligt? det skulle betyda att energin bara för att driva VP ligger på 2330Kw/månad + elpatron.. Och nu har jag verkigen snålställt, barna badar i badkar en gång iveckan. Ok tvättmaskin och diskmaskin går dagligen hushållselen är säkert en stor del men tror inte mer än 8000kw/år. Jag funderar faktiskt på att skrota värmepumpen montera en vedpanna och stooora acc tanker, kanske elda med flis? Fast det tycker inte frugan förstås, hon vill inte behöva elda... så..
Måste gå att höja effektiviten på systemet, troligen är borrhålet för grunt skulle vara två hål?
Kan man höja tempen på köldbäraren tex genom att ta värme från poolen? Det förutsätter då att poolen kopplas ur systemet och värmes av annan källa tex vattenburen kamin.
NÃ¥gra andra inputs?  En separat el mätare bara till pumpen kanske är bra början?
MVH/Magnus


/MK

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ruinerad
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2009, 22:25:01 »
Vad är det för storlek på vp??
1135 är ju modellen men sen ska du ha en siffra tex  8    10     12
Men 830 timmar tillskott/år verkar den vara felinställd eller för liten enl. mig
Kom med hur stor den är samt hur många m2 uppvärmt du har så får vi reda på lite mer än just förbrukningen i kr
Mest kyla men lite värme också

Utloggad cama

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ruinerad
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2009, 00:21:08 »
Sorry,

VP 10, uppvärmt 220m2 boyta + garage 50m2
/MK

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ruinerad
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2009, 01:03:43 »
Vad var förbrukningen innan installation av vp??

Otrolig förbrukning är det ett "stenhus"

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ruinerad
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2009, 08:35:50 »
270m2 det blir ca 13kw när du har det som kallast, jag skulle tro att 1 modell större vp skulle behövas för att få bort tillskottet.
Hur är isoleringen i plattan i garaget?? Idag vill man ha 40 cm isolering om man ska lägga golvvärme, annars kan garaget ta en del energi. Enl. mig 1000ggr bättre med vanliga radiatorer om man vill ha det lite svalare
Men vad har du för elpris eg?? 34000kwh x 1.3kr är 44000kr
Kontrollera detta, finns bra på www.konsumentverket.se där de listar de billigaste elpriserna på vad du vill ha för abonemang.
Din snittförbrukning/år på 4 år är 5000timmar vp x 3kr= 15000kr
Elpatron  900timmar x 8kr = 7200kr
TOT kostnad för vv samt värme =22000kr ca
Vad försvinner de andra 22000kr enl.  mig?? Jovisst hh-el säg grovt 8000kwh x 1,3 = 10000kr ca
montera en sep. elmätare för vp så hittar ni nog läckan.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Ruinerad
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2009, 08:55:27 »
4300 drifttimmar per år tillsammans med tillsatstiden skulle utan pool och vedeldning betyda lite för klen pump. 3500 timmar är mer normalt.

I det här fallet går väl pumpen en del på sommaren för att värma poolen så värdena är inte riktigt jämförbara. 5 m3 ved stökar också till kalkylen. Men antalet kWh från tillsatselen är lite för stort för att pumpen skall kunna kallas väldimentsionerad.

Borrhålet är det inget fel på 200 meter till en pump på 10 kW och 0 till +1 grader in är som det skall vara. Där behöver inget göras. Ett borrhål till är bortkastade pengar. Det är inte heller någon mening med att ta värme från poolen om den måste värmas på annat sätt för att ersätta den uttagna värmen.

När enbart kompressorn går skall pumpen dra högst 3 kW. Jag tycker uppvärmningen totalt, inkl. tillsatsel, bör hamna runt 18 000 kWh/år. 4320 W, hur är den siffran framräknad? Var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ruinerad
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2009, 10:49:43 »
18 tim gångtid x 9kW = 162 kWh / dygn bör du få från vp. Känns som att det borde räcka. Vpn går ju inte heller fullt, dygnet har ju 6 tim till.
Separat elmätare är nog en god inverstering. En kontroll av el-leverantörens elmätare kan också vara lämpligt för att kunna utesluta ev fel.
Använder ni torktummlare eller torkskåp som skickar ut värme till kråkorna eller har ni kondensortumlare, hänger tvätten och kanske torkar med hjälp av luftavfuktare? 3 barn i bästa ålder brukar ge en hel del tvätt.
Poolen bör du i första hand värma med solens hjälp.
Mekanisk vent med återvinning, har du både från och tillluft via denna? Säkert tappar du enegi här, men hur mycket? Beror på luftombytet, återvinningens verkningsgrad och ev tilluftsvärmare.
Är det tre fulla badkar i veckan till barnen så kostar det också en del, men det tycker inte jag man ska ta ifrån dem.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ruinerad
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2009, 11:04:23 »
Hej

Tycker du kommer med lite märkliga uppgifter.
Du säger att pumpen gått cirka 4302 timmar per år och att eltillskottet har varit 845 timmar per år.
Men i år när det varit riktigt kallt, har det bara gått 10 timmar tillskottsel under januari resp februari, det borde ju bli mindre än 100 timmar per år.

Det verkar ju i så fall som om det är på sommaren det går åt en massa tillskottsel, pumpens timmar verkar ju relativt normalt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Ruinerad
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2009, 13:36:51 »
För mig förefaller också uppgifterna en aning märkliga.

För det första, fastställ med säkerhet genom mätning hur mycket pumpen drar vid kompressordrift. 4320W pÃ¥ en 10 kW pump lÃ¥ter  för mycket. Min egen (1230/8) drar drygt 2700W.

Att skrota bergvärmen till förmån för att elda vore ekonomisk hjärnblödning i det här läget. Att betala ett antal kronor och ta hem experter att gå genom, justera och kontrollera att allt fungerar optimalt är ett betydligt bättre alternativ som antagligen kommer spara dig många kronor. Om det senare, när du gjort alla upptänkliga åtgärder, visar sig att anläggningen är undermålig, då är det kanske läge att överväga andra alternativ.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ruinerad
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2009, 14:19:25 »
Du skrev pool, både inomhus och ute, om nu samma pump används till dessa så finns det en rejäl rördragning med vvx:er till dessa 2 som då lär läcka rejält med värme, så jag skulle ta mig en närmare titt på hur det är kopplat i huset, och har du nu vattenburen golvärme i garaget är det också en lika stor värmebov beroende på hur man har isolerat, dags för en stor inventering.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ruinerad
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2009, 15:31:49 »
På hushållselsidan tillkommer en del andra eltjuvar utan att märkas, om du nu har såna.
PlasmaTV, halogenlampor t ex up-lights, takspotar, fasadbeslysning mm.
De ger tillskottvärme både vinter och sommar, ja inte utebelysning då förstås.
En jobbarkompis berättade att han räknat över hur mycket el som deras utebelysning kostade i deras nyuppsatta armaturer. Över 2000.- för ljus ute var lite i överkant tyckte även han. Men det var "bara några" kombinerade fasad och gångljus på 2x35W och det verkar inte så mycket. Men många bäckar små...

Barkylskåp, alltså sånt utan kompressor drar mycket el men ger skön värme om man behöver det.
Elgolvvärmeslingor i kaklade golv drar mer el än man kan tro.

Kan finnas lite på marginalen utan att man tänker på att det går att åtgärda.
Men det viktigaste för dig just nu är att hitta de stora energislukarna.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad cama

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ruinerad
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2009, 20:28:55 »
Hej igen Tack för alla svar, 

Huset ligger i småländska höglandet, Mexitegel.
Ca 6m3 olja enligt förra ägarna men detta är inte relevant för mycket är ändrat sedan dess. De hade dessutom poolen igÃ¥ng hela Ã¥ret ca 20grader. Detta gäller likasÃ¥ en hel del av den tillskotts enegi pÃ¥ 845tim/Ã¥r som jag nämnde är utslaget sedan montering 2004. Vi fÃ¥r konsentera oss pÃ¥ just nu med avstängd pool. Jag mÃ¥ste helt enkelt köra ett helt Ã¥r utan värme i polen för att se den totala riktiga förbrukingen. LikasÃ¥ de höga siffrorna förra Ã¥ret beror pÃ¥ att poolen användes en del in pÃ¥ hösten. 
Då har vi el förbrukning 2981kwh i jan, VP= 594tim TS=9tim
Förlåt skrev fel på effekten 3320w menar jag taget från teknisk data (avgiven effekt vid 0/50grader + cirk pumpar) totalt borde då bli 2026Kwh (med tillskottet) frågan vad de 955kwh ligger... El mätaren byttes för tre månader sedan.
Ingen golvvärme bara stora gamaldags radiatorer.
Isoleringen i bottenplattan är enligt 1971 standard.
Kontenta är jag fattar int hur förra ägarna kunde koppla in systemet även att värma en pool, som ni tipsat skall vara solvärme (eller kamin)
Ps. Samma kostnad för att driva VP i januari månad får jag 16m3 ved!


 
/MK

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Ruinerad
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2009, 21:45:00 »

Då har vi el förbrukning 2981kwh i jan, VP= 594tim TS=9tim
Förlåt skrev fel på effekten 3320w menar jag taget från teknisk data (avgiven effekt vid 0/50grader + cirk pumpar) totalt borde då bli 2026Kwh (med tillskottet) frågan vad de 955kwh ligger... El mätaren byttes för tre månader sedan.
Ingen golvvärme bara stora gamaldags radiatorer.
 

Stora gammaldags radiatorer betyder förmodligen 55 grader framledningstemperatur vid dimensionerande utetemperatur som på småländska höglandet bör vara -18 grader. Så kallt har det inte varit i vinter så pumpen har nog inte arbetat med mer än lite över 40 grader fram vid radiatordrift. Jag tror inte pumpen plus tillsatsel drog mer än 1800 kWh i januari.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ruinerad
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2009, 21:33:09 »
Hej igen Tack för alla svar, 

HVi får konsentera oss på just nu med avstängd pool. Jag måste helt enkelt köra ett helt år utan värme i polen för att se den totala riktiga förbrukingen.

Hej

Hur ofta går poolpumpen som cirkulerar vattnet i poolen.
Den är en stor energibov. Troligast en 3 fas 1,5 kw motor.
Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Ruinerad
« Svar #14 skrivet: 23 mars 2009, 23:18:52 »
Med den storleken på pool är pumpen mera troligt på 5-600 w.
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!