Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläktsynkdrift borttaget i senaste mjukvara;Spara era gamla mjukvarufiler 7933R2  (läst 2456 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad optimeraren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Perfektion
Nibe har alltså plockat bort fläktsynkdrift i senaste mjukvaran, verkar gälla alla deras värmepumpar.

Nibe F750 Version: 8172R3 Release date: 10/25/2017:
I change-loggen står det "Fan sync operation can not be selected if country selection is Sweden"

Så jag undrar om någon har kvar följande Nibe mjukvara, och antingen kan posta en länk här, eller kan skicka filen till mig privat?
Nibe F750 Version: 7933R2 Release date: 4/11/2017


Ni med andra pumpar än F750 kan också spara era mjukvaru-filer så att Nibe-ägare som ej vill ha den senaste uppdateringen kan få den.

Kanske skulle kunna ha en egen samling länkar här till så många mjukvaror som möjligt då Nibe endast tillhandahåller de allra senaste versionerna.
Och då även changelog-filerna så att vi kan hålla koll på vad som har ändrats.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Föregående mjukvara finns backupad i pumpen om det hjälper dig. Tillvägagångssätt att gå tillbaka finns beskrivet i manualen.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad optimeraren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Perfektion
Problemet är att min pump ligger en del versioner efter. Jag har alltså inte uppgraderat till 8172R3. Jag vill endast uppdatera till 7933R2.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
Vad innebär fläktsynkdrift och varför vill man ha det och varför har i så fall Nibe tagit bort det?
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad innebär fläktsynkdrift och varför vill man ha det och varför har i så fall Nibe tagit bort det?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43519.0

Låter som en intressant funktion, misstänker att BBR-normerna har nått med det hela att göra?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43519.0

Låter som en intressant funktion, misstänker att BBR-normerna har nått med det hela att göra?


När Sverige var valt så gällde inte denna funktion? Kan det ha att göra med att avfrostningarna tar längre tid om fläkten sänks?
I varmare länder har man väl inte problemet med avfrostningar som vi har på vintern?

Hittade detta i manualen:

”fläktsynkdrift
Här väljer du om fläkten skall ha samma hastighet oberoende om kompressorn är i drift eller inte, alterna- tivt olika hastigheter. Aktiveras funktionen gäller fläkthastighet 2 när kompressorn inte är i drift, och fläkthastighet normal när kompressorn är i drift.
Denna funktion bör inte användas i svenska förhållan- den.”
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Så styrningen är inte så pass smart att den skiljer mellan avfrostning och kompressorvila?
Den drar ner fläktens fart även vid avfrostning?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
Så styrningen är inte så pass smart att den skiljer mellan avfrostning och kompressorvila?
Den drar ner fläktens fart även vid avfrostning?  :-\

Ingen aning, men detta kanske TS kan svara på?

I annat fall får jag testa det på min pump med gammal mjukvara.
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad optimeraren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Perfektion
Fläktläge 2 går ej igång under avfrostning

Utloggad luckyman87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vet detta är en gammal tråd, men det går faktiskt att uppdatera till senaste firmware och ÄNDÅ köra Fläktsynkdrift  :)
Dock behöver man återställa denna inställning via USB efter varje omstart av VP, men det lär ju ha hänt en del andra positiva firmware-uppdateringar sedan 2017 som kan va värt att ta del av...

Läs mer i denna tråd och kolla på mitt inlägg en bit ner:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43519.msg737383#msg737383

//Ola

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!