Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Wichita luft/vatten??  (läst 3341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Wichita luft/vatten??
« skrivet: 10 mars 2006, 23:49:24 »
Hej!

Har någon hört talas om Wichita vp? Det finns både luft/luft pumpar och luft/vatten med ack. tank.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Wichita luft/vatten??
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2006, 20:47:41 »
Har pratat med dom idag, å beställt info/offert om deras luft/vatten system. Om det håller vad det lovar, så är det otroligt mycket man får för pengarna. Men jag måste se vad slutsumman blir, innan jag vet exakt hur mycket billigare det blir. Säkert kan dom få andra att sänka sina priser, då det helt verkar saknas kunkurens på den här marknaden....


Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Wichita luft/vatten??
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2006, 23:22:58 »
Jag har nu fått lite info om dessa pumpar:

Wichita luft/vatten-pumpar innehåller Daikenkompressorer och kör med R407c. De kör mot en rostfri tank med värmeväxlare i tanken (ingen frysrisk ute). Tyvärr finns ingen inbyggd lösning för tappvarmvattnet i tanken varvid gamla pannan eller separat beredare behövs.

Den minsta pumpen är på 6.1 kW och kör mot en tank på 260 liter. Den största är på 9.8 KW och kör mot en tank på 500 liter. COP ligger kring 4 (+7 grader), vad de ger vid t.ex. -10 verkar oklart men de lär fungera ner mot -20 grader.

Prismässigt ligger de väldigt bra till, den minsta pumpen med tank kan man få för under 30.000 kr !!!

Det vore kul om någon hade erfarenhet av ett installerat system...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Wichita luft/vatten??
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2006, 17:43:58 »
Jag kommer att inst nåt liknande, fast växla över direkt till min befintliga panna/acktank. Hade åxå funderingar på denna, men jag vill inte ha nån till tank i kåken, fast principen är ju ändå exakt den samma. Enda skilnaden är att köldmedlet, som ska användas, är R410A istället. Har beställt lite info med priser å olika inst alternativ från Kullafors AB, så än vet jag inte alls var det slutar....

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!