Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ jordvärme?  (läst 1337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

putte822

  • Gäst
putte822
Alternativ jordvärme?
« skrivet: 19 augusti 2015, 21:39:17 »
Hej.

Jag hade från början tänkt anlägga 400m jordvärme. Men stötte på berg och valde att borra istället. Då jag redan hade köpt slangen så var min tanke tills nyligen att lägga en ytlig jordvärmeslinga med slangen och enbart köra när marken är +10. Tanken var att få bättre cop samt att slippa borra djupare för att värma poolen.

Pga olika anledningar tittar jag nu på om det finns alternativ som skulle passa mig bättre. En ide var att lägga slangen i en röra under en del av altanen. Det är ca 60m2 som jag kan sprida ut slangen på. Frågan är om det ger tillräckligt med effekt. Luften omkring slangen kommer ju under poolsäsongen vara varmare än om slangen vore nedgrävd, men å andra sidan leder kanske luft sämre än jord?

Det finns många alternativ som vore enklare eller effektivare men det får inte heller vara fult.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alternativ jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2015, 21:48:28 »
Hej!
Det funkar inte att lägga slangen ovan jord på grund av luftens dåliga specifika värme.
Bästa varianten är att frilägga berget, lägga slangen mot berget och sen ösa tillbaka jorden.
Även om den ligger rätt ytligt så kommer berget värma slangen underifrån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alternativ jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2015, 22:52:55 »
Om du inte vill gräva 400 meter kan du lägga den som typ slinky utdragen rulle du kommer få sämre utbyte än med 400 meter grävt men bättre än en kortare slang vilket det kanske blir om du inte får ner hela rullen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2015, 13:31:35 »
Blir nog antingen en 20 meter lång slinky eller så skippar jag det helt. Då jag kommer köra frikyla större delen av poolsäsongen så borde inte nedkylningen av hålet bli så stort ändå. Behovet av kyla är betydligt större än värmepumpen kan krama ur hålet så borde inte vara några problem att även köra poolen på hålet. Borde bli mer laddning än urladdning av hålet under jun-juli-aug.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Alternativ jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2015, 14:23:28 »
Inte den här sommaren  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 07 september 2015, 22:28:22 »
Har faktiskt haft kylbehov hela sommaren. Fick öppna dörren idag också när solen tittade fram. Då var det bara 15 ute och 10 i natt och värmen är fortfarande avstängd.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!