Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frun förbaskad nu kopplas VV-beredaren in igen CTC Suger brax vid VV tillv  (läst 43336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitt senaste bygge med CtC ecoel V3 och en 111 ecoair som jag hoppades med sitt extra VV och VVhöjning skulle räcka till Gick åt Fanders >:(
Trots detta och minst 65gr i tanken går det inte att fylla ett litet badkar med knappt 35gr vatten det är ju heelt sjukt dåligt.
Det finns inte en chans som vissa av förespråkarna (ni vet vilka ni är) säger att de och deras familjer utan problem klarar VV med CTC det är Fysiskt omöjligt!

Nu så var jag medveten om detta så jag och min rörkrökare lät den 100l Metroberedarn hänga kvar vilken raskt åter kopplas in för familjefriden trots att vi behöver utrymmet.

Att jag valde CTC är för den faktiskt är en suverän apparat för uppvärmning.

Var bara tvungen skriva bort fruns skäll skit rinner nedåt som vi vet.

//Rolle

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Men nog borde vv räcka till ett badkar om du hÃ¥ller 65 grader i tanken lÃ¥ter konstigt det här  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aktiverades extra VV innan hon började tappa upp badet?
Hur många kW är tillåtna i övre pannan?
Vilken temperatur hade du i nedre tanken innan badet påbörjades?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
65 grader i vilken tank? Övre såklart... eftersom det bara är den man kan styra temperaturen på. Så frågan är hur du ställt in allting.
Extra VV måste starta en stund innan, så att VPn hinner värma nedre tanken till max, dvs 48 grader, samtidigt som övre elpatronen ska värma övre tanken till 65, vilket förutsätter att du har elpatronen inkopplad med hyfsat bra effekt (6 kW?).

Sen gäller det att inte spruta vatten med fullt ös i badkaret, för då hinner det inte värmas ordentligt när det passerar i slingorna i EcoEl. Ju långsammare man spolar upp, desto varmare är vattnet som kommer fram till badkaret. Hon kanske gjorde som när man har elberedare och öste på med vidöppen kran?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Extra VV innebär att pumpen går över i sommardrift under varmvattenkörningen och värmer till 55 grader, dessutom kan elpatronen sättas till 80 grader om den ska hjälpa till. Hur högt pumpen värmer beror ju lite på hur utetemperaturen ligger.
Med dessa inställningar tappade jag upp ett badkar hur enkelt som helst.

Mycket märkligt att inte kunna tappa upp ett bad, med hjälp av extra varmvatten, när det går att få 80 grader i övre pannan.
« Senast ändrad: 04 april 2016, 16:49:08 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja vad ska man säga.. ???
Nu är problemet löst en Metro 100l får spetsa och jag kan sänka övre panna och nolla patron där.
Alla blir nöjda frun blir varm jag sänker övre panna och VP mår bra.

Hävdar trots min frustration och snålådra att vi har mkt bra prylar i pannrummen tummenupp


//Rolle

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du byter med andra ord en elpatron mot en annan elpatron... SÃ¥ kan man ocksÃ¥ göra.  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Men vid lite mera normala temperaturer värmer väl ecoel även övre delen av tanken med kompressorn men det ger ju begränsat med vv och då borde det vara en bra lösning att spetsa med en beredare efter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja, indirekt värmer ju kompressorn även övre tanken via vattnet i undre tanken.
Med elpatronen avstängd, värmer kompressorn undre tanken till 55 grader och övre tanken till 50-51 grader, i varje fall gör min så.
Jag har haft min anläggning i snart 10 år nu och aldrig haft några problem med varmvatten eller duschningar, och jag brukar ha elpatronen avstängd, om den inte behövs för att hjälpa till med att värmen i huset.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag har inte elpatronen avstängd eftersom jag inte ids slå på och av vår och höst, men den går ändå väldigt lite sommartid. Bara nån enstaka kWh per dag under sommarhalvåret. Men mina inställningar gör att VPn normalt värmer även övre tanken, precis som för erp. Och vi har ingen brist på varmvatten vi heller.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Allt beror på vilka vv krav man har och är van vid sen tidigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
.... och hur man ställer in EcoEl eller EcoZenith. Och hur mycket elpatron man är villig att elda på med.

Vad kostar det att ha en 100 L VVB som konstant ska hålla 60-65 grader, jämfört med att temporärt höja övre tanken i EcoEl till typ 75 grader?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag tror inte kostnaden för att toppa vv med en elberedare är många kr per år. Om man har problem med att inte vv räcker så är det nog värt det jämfört med att köra extra vv och vänta på att tempen ska höjas innan man tar ett bad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Men att producera en viss mängd varmvatten med elpatron kan inte rimligen förbruka olika mängd el beroende på om elpatronen sitter i den ena eller andra tanken. Om du vill producera 400 liter badvatten så kan du värma en stor VVB till en lägre temperatur än vad som krävs med en liten VVB, men det är totalt sett lika mycket värme som ska produceras. Och i båda fallen är det LVVPn som står för grundvärmningen.

Den enda skillnad jag kan komma på är att om du lägger tempen i EcoEl lägre så blir det bättre cop på VPn, men då går det å andra sidan åt mer elpatron. Sen tillkommer hur ofta du badar. Om man badar väldigt sällan så håller man uppe värmen i VVBn helt i onödan mellan gångerna.

Väntetiden kostar inget. Den är bara en fråga om planering.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
har 200l i serie på 408 med i250... koster meg ca 150 kwh ekstra i mnd ifølge strømåler jeg har på den tanken. Så det koster noe ekstra per år ja..
 hvis vp stÃ¥r pÃ¥ max i øvre tank, og setter jeg øvre tank ned til 50, sÃ¥ bruker vp merkelig nok sÃ¥ og si det samme kwh mindre i mnd. mens bereder bruker ca 180kwh isteden...     
Men i250 veksler mot Ã¥ varme øvre tank til max temp... utifra nedre tank og utetemp... sÃ¥ 58 grader ved 0 og oppover og senker nedover, slik at det gjerne er 50/50 ved -10 

Men elpatronen i øvre tank går kun inn når det er kaldt for å hjelpe til på husvarmen, aldri for dusjvann... den er satt til 30 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!