Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trimning: strypning <-> cirkpumphastighet  (läst 1578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jabu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Trimning: strypning <-> cirkpumphastighet
« skrivet: 12 december 2007, 22:28:49 »
VP: Thermia TWS 10.

Nu har jag med hjälp av IR-termometer och mitt ställdon fixat till så att jag har ca 8 graders diff över alla radiatorer, mätt mellan topp och botten. Om radiatoventilerna är helt öppna så får jag för litet diff över dem så de flesta är strypta lite. Jag får även 8 graders VBdiff när VP går, VB-cirkpumpen står i läge 2.

Bör jag prova att ställa ner VB-cirk på läge ett och öppna ventilerna för att se om jag på så sätt får rätt diff eller ska jag vara nöjd med detta läge?
Om jag ändrar VB-cirk och öppnar ventilerna har det någon positiv inverkan (sänkning) på framledningstempen?


Jag tycker att jag har ganska mycket starter i nuläget (logg) men det tror jag till stor del bero på att jag troligtvis har lite för liten volym i min radiatorkrets, ska räkna på det, men planerar att byta ut en radiator (fråga i radiatorforum) och komplettera med ytterligare en. Eventuellt blir det volymtank i framtiden.
« Senast ändrad: 12 december 2007, 22:51:09 av Jabu »
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig först.
----------------------------------------------------
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=389&H=&View=Pulse
Thermia Diplomat TWS 10. 175m akt hål. (Igångkört 07-11-24 14:14)
Villa 2 våningar + källare.
Vån 1: ca 105 kvm. rad + golvvärme*2
VÃ¥n: ca 60 kvm med radiatorer.
Källare ca 45 kvm rad + golvvärme
På golvvärmeslingorna sitter pushers.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trimning: strypning <-> cirkpumphastighet
« Svar #1 skrivet: 13 december 2007, 02:57:59 »
Jag skulle testa med läge 1 och se om det går att få till en diff VP på 8 ºC med detta, cirkpumpen drar ju mindre då. Någon annan besparing blir det inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 633
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!