Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av system till fritidshus under byggnad!?  (läst 1120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alinder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Vi håller på att bygga ett fritidshus på västkusten, 115 kvm, med vattenburen värme.
Vi kommer att vara där bara sporadiskt på den kalla delen av året men avser att hålla ca 12 grader året om för bekvämlighet och att slippa fukt.
Pga lite dålig vattentillgång kommer vi förmodligen inte att göra några coola poolprojekt som skulle förändra varmvattenbehovet drastiskt.

Efter att först ha snöat in på frånluftsvärmepump typ Nibe 310P så funderar jag nu på om det är så smart när vi inte kör huset till 20 grader så speciellt ofta på vintern -- det kan inte bli speciellt mycket värme att utvinna.
Istället funderar vi på bergvärme (0 meter till berg på tomten, vi snackar Bohuslän...) -- det är dyrt att installera men vi har det i vår villa i stan och är kanonnöjda med det, och det kanske är värt investeringen?

Har någon gjort något liknande?

En annan fråga är hur djupt man ska borra, en kille sa att det var bäst med 160 m, men det tycker jag låter mkt till ett såpass litet hus?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av system till fritidshus under byggnad!?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2009, 21:19:50 »
Ska du verkligen borra så räcker 100 m och en 6 kW VP. Men jag skulle nog rekommendera en luft/vatten VP. Den kommer spara obetydligt mindre än en bergvärmepump till ett så litet hus som dessuton bara ska gå på sparlåga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad alinder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av system till fritidshus under byggnad!?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2009, 15:39:58 »
Tack Carl N!

Då flyttar jag mig över till forumet för LVVP...!

/Anders

Utloggad alinder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av system till fritidshus under byggnad!?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2009, 16:39:03 »
Hej igen Carl N!

Vid närmare eftertanke förstår jag dig inte riktigt. Jag kollade på Nibes ca-priser för att jämföra LV och BV.

Om man bortser från installationskostnaderna och kollar bara på de stora posterna:
BV: Nibe 1225 6kW (51,250kr) + borrning för X kr.
LV: Nibe F2025 6kW (44,500kr) + VVM300 (34,400kr) = ca 79,000 kr

Dvs om borrning + några års besparingar genom att BV trots allt är snäppet bättre än LV, blir större än ca 28,000 kr så blir det ett bättre alternativ???

(Jag har inte fått offert på borrning än men ska göra det samtidigt som jag borrar efter vatten så jag vet i alla fall att jag får det klart billigare än en normal borrning.)

Eller har jag missat något här?

Tack,
Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av system till fritidshus under byggnad!?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2009, 19:34:57 »
OK, begär in offerter på både Luft/vatten och bergvärme och jämför priser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!