Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: endast vv 1245  (läst 1148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
endast vv 1245
« skrivet: 16 oktober 2010, 17:24:16 »
Provade att välja bort värme fram pumpen och fÃ¥ endast vv frÃ¥n den men dÃ¥ kom det upp en ruta i menyn om att det var kallt ute sÃ¥ att cirkpumpen skulle gÃ¥ i alla fall. Nu gick det iofs att lura pumpen genom att ändra hastigheten pÃ¥ pumpen till 0% men är det nÃ¥n som vet om man kan ändra sÃ¥ att inte cirkpumpen körs vid kyla. Anledning är att jag vill elda för värmen när inte pumpen räcker till och jag har tid över anledningen att elda nu var att jag ville bli av med luften i systemet. Kan väl inte vara bra att köra cirkpumpen mot stängd ventil i nÃ¥gra dar. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: endast vv 1245
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2010, 18:54:27 »
Hmmm.... Sc:,h
Nån har försett den där VP:n med lite för mycket logik.
Jag hittar inget annat sätt att stänga VB-CP än det du beskriver.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: endast vv 1245
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2010, 20:40:43 »
Ja man kanske skulle köpt en enklare modell ;) funkade bra att köra cp på 1% med kranar öppen mot vedpanna då tjyvar vp från returen så att knäpptanken hålls varm och förvärmer vv borde funka bra när det blir kallt ute och returen blir högre. Med cp på 50% som jag kör annars funkade det inte alls blev rundgång i shunten på vedpanna. blev lite krångligare att elda än jag tänkt men resultatet blev bättre (tror ja) *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: endast vv 1245
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2010, 09:26:06 »
Fungerar det inte med en brytare på plint X6 på ingångskortet (AA3)?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: endast vv 1245
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2010, 16:53:10 »
Fungerar det inte med en brytare på plint X6 på ingångskortet (AA3)?

Det fungerar om medeltempen ligger över 0an annars så körs cirkpumpen som frysskydd även vid användande av extern kontakt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!