Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP Thermia TSW 8 som gÃ¥r konstant  (läst 15388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #45 skrivet: 27 januari 2014, 15:02:20 »
Med garaget inkopplat ökar effektbehovet en del, men det borde kunna kompenseras av att tillskottet går in i motsvarande grad. Det borde med andra ord funka lika bra som tidigare, men med mer tillskott... Enda förklaringen är att det blir nåt strul med flödet när du kopplar in garaget.
Jo jag tror väl också att det är ett flödesproblem efter allt laborerande i över en vecka.
Jag har prövat med att strypa radiatorerna i garaget genom att börja mycket lågt och öka steg för steg.
När jag fÃ¥r mina önskade 12 grader i garaget fÃ¥r jag bara 18-19 grader  i huset men VP tuggar pÃ¥ oavbrutet utan att tillsatselen gÃ¥r in.
Stänger jag ventilerna till garaget får jag önskat temp i huset ganska snart igen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #46 skrivet: 28 januari 2014, 00:48:54 »
och du är 100 på att elpatronen fungerar?

Det låter ju som allt fungerar. Din VP är typ hyfsat maxad och när du drar igång garaget så får den jobba för mycket för att kunna värma huset till din måltemperatur. Då borde ju tillskottet gå i för då kommer ditt börvärde inte nås och integralen jobba ner sig.

Jag tycker inte det låter som ett flödesproblem. Eller är rören till radiatorerna kopplade på fel plats? inte ens då ska det väl kunna bli så fel att elpatronen inte går igång.

För såsom du beskriver det och om vi jämför med andra likvärdiga hus så låter det rimligt att garaget är det som gör att din värmepump inte klarar rådande ute-temp utan tillskott och att det låter helt normalt. Men du ska ju ändå få varmt... om än med en extra kostnad i form av ökat tillskott.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gorane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #47 skrivet: 28 januari 2014, 15:52:25 »
Eftersom jag har en Thermia 8 och likvärdigt hus där nu Thermian går i stort sett kontinuerligt vid ca minus 4 grader vill jag spekulera lite!!
Det är som att den inte riktigt orkar längre....
Har visserligen bytt en del gamla termostater i somras...
Servicemannen kan inte direkt mäta fram något tokigt och han börjar spekulera i att anläggningen är på gränsen till underdimensionerad (den har ju fungerat bra när det även var minus 20). Han säjer även att detta hus är extremt känsligt på hur flödet är.Varför då kan man undra?
Så mina undringar blir då:
Är det inte snudd på någon konstruktionsmiss om det verkligen är så här känsligt, och är det ingen som fått något gott råd från Thermia direkt?
Jag har även funderat på om det inte kan va något elektronikfel, men varken min serviceman eller någon i den här tråden verkar tro det. Är det verkligen uteslutet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #48 skrivet: 28 januari 2014, 16:04:57 »
Hej!
Om du läser denna tråden så ser du att ändrat flöde kan betyda en hel del.
Hur ser det t ex ut i källare/biutrymmen?
Hade du aktiva termostater där förut men inte nu så är detta förklaringen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ulfabet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #49 skrivet: 29 januari 2014, 09:34:55 »
Är det ingen som tycker att ett VB delta på 4-5 grader är lågt, speciellt då cirkulationspumpen går på lägsta hastighet?
Borde inte belastningen snarast påverka hur långt under börvärdet man ligger?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #50 skrivet: 29 januari 2014, 15:23:16 »
Är det ingen som tycker att ett VB delta på 4-5 grader är lågt, speciellt då cirkulationspumpen går på lägsta hastighet?
Borde inte belastningen snarast påverka hur långt under börvärdet man ligger?

Det beror på hur systemet ser ut?
Hos mig har jag den tempdiffen med lägsta fart på CP om alla strypningar skulle vara fullt öppna.
Stigare/retur är 35 mm och sen förgrenar sig dessa till min 22 mm vilket inte ger mycket flödesmotstånd.
Så jag har strypt in alla radiatorer för att få upp tempdiffen till ca 7 °C över värmepumpen med lägsta fart på CP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP Thermia TSW 8 som går konstant
« Svar #51 skrivet: 30 januari 2014, 21:14:32 »
Det beror på hur systemet ser ut?
Hos mig har jag den tempdiffen med lägsta fart på CP om alla strypningar skulle vara fullt öppna.
Stigare/retur är 35 mm och sen förgrenar sig dessa till min 22 mm vilket inte ger mycket flödesmotstånd.
Så jag har strypt in alla radiatorer för att få upp tempdiffen till ca 7 °C över värmepumpen med lägsta fart på CP.
Senaste åtgärden är att jag har strypt fram- och returledningarna till garaget. Önskad rumstemp 20 grader och garagetemp 13-14 grader uppnås nu. VP verkar uppföra sig normalt med regelbundna start och stopp. Eltillsatsen har heller aldrig gått in så det är förhoppningsvis OK nu.
Garageradiatorerna (som är stora) blir dock bara varma på övre halvan men temperaturen hålls ju.
Slutsatsen blir nog att det måste ha varit ett flödesproblem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!