Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTXL25G installerad och tuffar och gÃ¥r  (läst 9402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
FTXL25G installerad och tuffar och går
« skrivet: 25 september 2009, 22:37:18 »
Hej,

Nu är den äntligen på plats! Blidde bra och måste väl erkänna att man ser fram emot att få sätta den på prov. Att den ger mycket värme nu behöver väl inte ens nämnas. Går tyst och bra, värmen sprider sig bra... men som sagt inte mycket till prov nu!

Nästa projekt blir dräneringen, blir inget avancerat men nu hänger den över marksten så något måste göras. Är inne på att ta bort ett gäng stenar, eventuellt någon plåt/plast för att styra vattnet bort lite från huset, stötta kvarvarande stenar och sedan singel ovanpå.

Fler rapporter följer....

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #1 skrivet: 26 september 2009, 02:30:00 »
Hej, Nu är den äntligen på plats! Blidde bra och måste väl erkänna att man ser fram emot att få sätta den på prov. Att den ger mycket värme nu behöver väl inte ens nämnas. Går tyst och bra, värmen sprider sig bra... men som sagt inte mycket till prov nu!

Nästa projekt blir dräneringen, blir inget avancerat men nu hänger den över marksten så något måste göras. Är inne på att ta bort ett gäng stenar, eventuellt någon plåt/plast för att styra vattnet bort lite från huset, stötta kvarvarande stenar och sedan singel ovanpå. Fler rapporter följer....

Om du gör som du har tänkt skulle du kunna lägga en bit platonmatta (el. liknande) en bit upp mot huset (under marknivån då alltså) för att motverka att vattnet tar fel väg och styrs åt rätt håll, dvs. bort från huset. Det finns andra lösningar också förstås för detta med vattenavrinningen.
Jag förberedde för min VP med en slang som går ner till dräneringen och som jag la ner när jag dränerade om huset för två år sedan.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #2 skrivet: 26 september 2009, 10:43:01 »
Citera
Om du gör som du har tänkt skulle du kunna lägga en bit platonmatta (el. liknande) en bit upp mot huset (under marknivån då alltså) för att motverka att vattnet tar fel väg och styrs åt rätt håll, dvs. bort från huset.

Precis nått sånt jag hade tänkt mig. Har ingen platonmatta tillgänglig utan kommer se vad jag har med liknande funktion.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #3 skrivet: 26 september 2009, 18:04:10 »
Har själv aldrig fattat varför man är rädd för vatten, såvida man inte har rabies :-)

Det regnar ju varje dag i 6 månader i ett streck, klarar huset detta så klarar det garanterat en utedel eller tvärt om, klarar det inte en utedel så klarar det inget regn heller!

Fick själv råd att inte bygga upp tomten ovan huset för vattnet skull, blir ju inte mer vatten för att det ligger jord där men ändå står det överallt att man skall försöka att ha fall från huset!

Själv anser jag att det går att bygga upp en kilometer hög mark bakom huset och att det inte alls påverkar hur mycket vatten som kommer nära huset och rinner ned i dräneringen.

Bosse




Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #4 skrivet: 26 september 2009, 18:55:20 »
Har själv aldrig fattat varför man är rädd för vatten, såvida man inte har rabies :-)

Det regnar ju varje dag i 6 månader i ett streck, klarar huset detta så klarar det garanterat en utedel eller tvärt om, klarar det inte en utedel så klarar det inget regn heller!

Fick själv råd att inte bygga upp tomten ovan huset för vattnet skull, blir ju inte mer vatten för att det ligger jord där men ändå står det överallt att man skall försöka att ha fall från huset!
Själv anser jag att det går att bygga upp en kilometer hög mark bakom huset och att det inte alls påverkar hur mycket vatten som kommer nära huset och rinner ned i dräneringen. Bosse

Tja, vad ska jag säga. Att jag la dit min slang var på förslag från dräneraren. Tanken har varit att ansluta en LV/VP, jag vet inte om den ger mer vatten än en LL/VP. Men det kanske är OK då att det ev. kommer in vatten mot huskroppen. I så fall backar jag på mitt råd.
En fördel finns ju dock att då det är kallt och marken är frusen behöver jag inte bekymra mig om någon iskaka under pumpen.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #5 skrivet: 26 september 2009, 19:02:11 »
Själv anser jag att det går att bygga upp en kilometer hög mark bakom huset och att det inte alls påverkar hur mycket vatten som kommer nära huset och rinner ned i dräneringen.

Men, om du skulle ha en kilometer extra mark runtom hela huset och att den fyrkanten/rektangeln sluttade inåt huset (det måste den göra om vi ska vara lite fysiska) och att den marken även var lite packad borde det ivf vid skyfall kunna ge viss påverkan anser jag.

« Senast ändrad: 26 september 2009, 19:35:55 av Bosse-värmepumpsdo »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #6 skrivet: 26 september 2009, 19:37:33 »
Nä, jag är inte direkt orolig av mig heller, men när pumpen hamnat över marksten som satts tätt (inte mycket till fogar) och har en tendens att samla regnvattnet till pölar ser jag det som självklart att se till att det extra tillskottet kan "komma ner i marken" istället för att riskera isgata på stenläggningen.
När jag ändå ska bända upp stenen och lägga lite singel tänkte jag att det kan inte skada att även "putta ut" vattnet nån extra decimeter från huset. Kanske inte gör mycket skillnad men känns bättre och knappast mycket till extra arbete.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #7 skrivet: 26 september 2009, 20:00:09 »
Självklart så skall man ju luta från huset!

Men imitt fall!

Lägg en tvättsvamp på bordet och häll en liter vatten på den!
Lägg en till ovanpå och häll samma mängd, lägg en till osv.

Ja det är ju ingen skillnad alls eftersom jordmassor inte har kontakt med huset och att man då faktiskt skulle kunna göra dessa massor 1km höga utan att vattenmängden ökar.

Även miljö ansåg här att vattentrycket kommer att ha påverkan på mitt avlopp.
Jag la mycket shaktmassor "uppströms" huset (det ligger alltså ovanpå en befintlig gräsmatta) så jag höjde marknivån rätt rejält, och jag blev avrådd till detta för att få mer vatten in mot huset ????


Jag förklarade att om jag så la 1 km tjockt lager med jord ovan mitt hus så påverkar detta inte vattenmängden något, men fick till svar att det gör det visst!
Det mÃ¥ste alltsÃ¥ regna mer där man lägger schaktmassor  :D

Fast å andra sidan så bygger man från årsskiftet energieffektiva hus genom att maxbegränsa den installerade effekten på tex en värmepump i tron att det ger lågenergihus, i södra sverige så blir maxeffekten 4,5kw i installerad effekt.
Genom att maxbegränsa så sätter man tvång på husbyggarna tror man men i stället så sätter man fart på värmepumpstillverkarna att anpassa sina pumpar till husen helt utan nytta!

Man har byggt hus i många 1000år och forfarande så kan man inte bygga hus alls, man ändra allt med jämna mellanrum och vinner absolut inga fördelar alls.
varför ser man inte på det som fungerar och lägger av att gissa?

Varför tror man att framtiden inte har med historien att göra och forsätter att ändrar byggregler som vi andra byter strumpor.
Problemet är att dom vanliga människorna inte skall bestämma hur husen ser ut, utan det skall räknas fram av dom kunniga.

Ok! man har 30 i väggarna och 50 uppåt, u-värde 1,0 i fönster. så startar man gasolspisen man köpt!
Det blir en bastu som måste kylas, detta räknas då givevis in men inte under uppvärmning!!!!!!!!!!!
Vilket naturligtvis skulle ha gjorts alltså tvinga människorna att koka i stormkök och bada i sjön!

När vi vanliga med IQ under 100 kan räkna ut hur det blir varför skall vi lyssna pÃ¥  dom som bestämmer som har IQ under 35?



Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #8 skrivet: 26 september 2009, 20:09:21 »
När vi vanliga med IQ under 100 kan räkna ut hur det blir varför skall vi lyssna pÃ¥  dom som bestämmer som har IQ under 35?

Därför att vi måste? Fast vi behöver ju inte följa all BS iofs, det är ju upp till individen inom de möjliga gränser som finns då alltså.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #9 skrivet: 26 september 2009, 22:14:00 »

Mängden kondensvatten och inverkan mot husgrunden ska inte underskattas då vattnet blir väldigt koncentrerat just vid utedelen. Dessutom så blir det rena isgatan på ett halvcirkelformat område vid pumpen vintertid och isen har också en tendens bygga upp mot husgrunden vilket inte heller är bra. Ska man göra en seriös och ordentlig installation så ska kondensvattnet avledas bort en bra bit från husgrunden. Utedelens tillförsel av vatten på en koncentrerad yta nära huset kan inte jämföras med normal nederbörd som huset bör klara av om allt är som det ska i husgrundskonstruktionen när det gäller t.ex. dränering etc.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #10 skrivet: 26 september 2009, 22:46:33 »
Hej Genki!  Ja jag kan bara instämma med dig i det här fallet att man kan absolut inte jämföra det vatten som kommer ur pumpen med vanlig nederbörd som t.ex regn mm.
Fn så kommer det väl ca 10-15 liter kondensvatten/dygn ur en hyfsad luftvärmepump som kanske sprider sig på ca 0,5-1,0 m2 markyta, och då sker ju ändå fn inga avfrostningar alls av pumpen. Nu vet inte jag vad detta skulle motsvara ungefär i regnmängd sett till m2-ytan, men skulle vi få lika stor mängd vatten i form av nederbörd varja dygn på hela våra resp villatomter som vi får under pumpen så skulle säkert ivf hela källaren snabbt vara mkt svårt fukt och vattenskadad. ;)
Det är allt en himla tur att vi har åtgärdat detta en gång för alla Genki, för att inte tala om hur skönt det är att helt slippa se en enda vattendroppe under pumparna. Thumbsup :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #11 skrivet: 27 september 2009, 14:50:25 »

Hej Raffen ! Jo, så är det, men jag ska inte sticka under stolen med att det varit en hel del pyssel med att få dräneringssystemet att fungera som tänkt. Den sista justeringen gjorde jag förra helgen och då för att säkerställa god funktion även under de korta perioder som kylan går ner till närmare minus 10 och där under. Fick problem med detta i vintras och det hela frös igen vid runt minus 8-10. Fick då ett en isfylld bottenplatta samt en rejäl skridsko bana på uppfarten. Hände under veckan jag var i fjällen.

När det gäller kondensvattnet så anser jag att företagen som säljer och installerar denna typ av pumpar informerar allt för lite om kondensvattnet och att det inte är en försumbar mängd som dräneras intill husgrunden. Det är ju klart att skulle en installation tillkomma för att avleda kondensvattnet så lär kostnaden bli en helt annan för den totala installationen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #12 skrivet: 27 september 2009, 15:53:46 »
Hej Genki!  Ja jag instämmer helt med dig här, och jag kommer dessutom väl ihÃ¥g att du fick bekymmer förra Ã¥ret eftersom vi pratades vid dÃ¥ i en annan trÃ¥d om detta, tror t.om om jag inte missminner mig nu att jag skickade med nÃ¥got rÃ¥d till dig om att kabeln skulle gÃ¥ upp genom evakueringshÃ¥let i trÃ¥get pÃ¥ pumpen ocksÃ¥ för att säkerställa en god avrinning. ;)
Jag håller också helt med dig om att pumpförsäljarna gärna mörkar om hur mkt vatten det kommer från pumparna, och ibland så kanske det ligger lite i det de då inte säger, detta eftersom dessto effektivare pumparna är på att ta värmen ur uteluften dessto mer vatten kommer det ju ur pumpen. ;)
Det vore också klart mkt bättre att de tar fram en bra lösning till pumparna för att ta hand om vattnet när de säljer och installerar dem istället för att skicka med alla möjliga konstiga prylar som premie som inte har ett dugg med värmepumar att göra. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #13 skrivet: 27 september 2009, 21:35:03 »
... om jag inte missminner mig nu att jag skickade med något råd till dig om att kabeln skulle gå upp genom evakueringshålet i tråget på pumpen också för att säkerställa en god avrinning.

Jo så va det och tack för tipset, men jag gjorde inte riktigt så som du tipsade utan jag har tagit de sista 5-10 cm av värmeslingan som tillhör pumpen och lagt den genom dräneringshålet ner genom uppsamlingstrattarna. De två olika värmekablarna som ligger inne i själva avrinningssystemet möter upp kabeln från pumpen. Det är två slingor i avrinningen, en självreglerande kabel på 45 W som täcker det största behovet av att hålla systemet isfritt och en "högeffekt del" på 2 x 75 w som ligger efter varandra och hela vägen till dagvattenanslutningen under mark. Sista metern ligger ca 20 cm undermark i isolering så jag skulle förmodligen klarat mig utan värmekabel, men jag vill inte chansa. Räknar med att behöva köra "högeffektdelen" kanske 1-2 veckor sammantaget då vi inte har så kallt ofta i Växjö där jag bor. Det kostar ca 25 kr per vecka att köra "högeffektdelen", men det kan det vara värt.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: FTXL25G installerad och tuffar och går
« Svar #14 skrivet: 27 september 2009, 21:48:13 »
Tjenare Genki!  Ja nu kommer jag ihÃ¥g ju, du hade ingen värmekabel som gick ned i trattarna och det frös väl där ja. ;) :) Bra att du du fixade till det sÃ¥ att det fungerar. Thumbsup
Tror att det var i den här länken vi pratade om detta du. :) http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8301.msg224554#msg224554

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!