Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: delta pÃ¥ brine  (läst 1298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
delta på brine
« skrivet: 25 november 2011, 22:42:33 »
hade tidigare ett delta på ca 3,7 på mellan läget på cirkpumpen. men bytte idag ut min 32 klaffventil mot en 40 fjäderbelastad, delta sjönk(eller ökade? ) till 5. Om jag höjer pumpen till hög så får jag ett delta på ca 4. Vad är mest ekonomiskt? Delta 5 på läge 2 eller delta 4 på läge 3?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: delta på brine
« Svar #1 skrivet: 26 november 2011, 12:23:43 »
hade tidigare ett delta på ca 3,7 på mellan läget på cirkpumpen. men bytte idag ut min 32 klaffventil mot en 40 fjäderbelastad, delta sjönk(eller ökade? ) till 5. Om jag höjer pumpen till hög så får jag ett delta på ca 4. Vad är mest ekonomiskt? Delta 5 på läge 2 eller delta 4 på läge 3?
Delta är ju skillnaden mellan KB in och ut, och ökade alltså till 5. Vad rekommenderas för delta till din pump i manualen ? Det är ju den "lätta vägen" att gå efter det.

Men det är inte lika kul som att veta vad som är optimalt. Har också funderat på vad som är bäst, och kommit fram till att det är nog svårt att veta vilket som är mest ekonomiskt utan att mäta elförbrukning OCH (mer komplicerat!) hur mycket värme som pumpen ger... Det finns ju många faktorer som påverkar:

Litet delta ger högt medelvärde på KB i värmepumpen. Hög temp på KB är bra för verkningsgraden, för COP. Stor delta ger lägre medelvärde på KB i pumpen.

Men läge 3 drar mer ström än läge 2 på cirkulationspumpen. Hur mycket kanske kan stå i manualen också.

Sen tror jag det har betydelse också hur kall KB in är. Är KB varm, typ +5 så gör nog inte ett högt delta lika mycket som om KB-in är lägre säg 0 grader. Detta eftersom COP är högre vid hög KB-in.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!