Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe, IVT el. Auto term  (läst 1642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nibe, IVT el. Auto term
« skrivet: 20 maj 2005, 06:57:24 »
 :)Tjena!
Jag går i tankarna på att installera bergvärme. Har nu fått in offerter från både Nibe, IVT samt Auto term. Men vad är att föredra av dessa 3 märken? Vad är det som skiljer dem åt? Är det garantierna som skiljer el. pumparnas konstruktioner el. annat?  :-\
Är det så att Nibe behöver djupare borr hål än IVT? då detta framgår markant på offerterna att nibe ligger på ett djup av 150m medans IVT bara har 130m borrdjup.
Tacksam för svar från herr novis. a:gl

//Jonsson
« Senast ändrad: 24 maj 2005, 08:43:44 av Jonsson »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe el. IVT
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2005, 08:20:33 »
Skulle föredra NIBE pga av att reglersystemet är mer sofistikerat, det arbetar med gradminuter. NIBE- och IVT-pumpar behöver lika stort borrdjup för samma effekt, att det skiljer i offerterna beror på att man har räknat med olika temperatur på ingående köldbärare. Skulle tro att IVT:s offert är baserad på -2 grader på KBin vilket är för lågt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Nibe el. IVT
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2005, 12:20:24 »
Jag har oxå våndats med detta kära dilemma.

Håller med Roland om att NIBE's regler är mer komplett. Sen beror det på om du har tänkt tillbringa många timmar/dagar med att optimera för just dina behov och förutsättningar.

Det man dock ska ta med är att installatören är jätteviktig för att få en bra grundinställning. Med "fel" kalibrering får du även en VP med högt COP att tidigare gå in på tillskott.

Så stirra inte blint på tabellvärden.

NIBE är frikostigare med info om kopplingsschema etc. Bra om man är intresserad.

Själv stod mitt val mellan NIBE, IVT och Thermia. Jag valde Thermia.
Har vare sig borrat eller inst vp än. Så om jag valde rätt får jag se.

IVT och Thermia har scroll medan NIBE har kolv. Kolven låter lite mer, men jag har två kompisar med NIBE och inte tycker jag att de är högljudda.

Jag kontaktade NIBE angående deras val av kolvkompressor och som det ser ut nu kan det inte höja verkningsgraden med en scroll. Sen har driftsäkerheten på deras kompressor varit hög. Kolla på Folksam.se. De har sammanställningar av samtliga försäkringsbolags skadeanmälningar gällande vp.

MEN INGEN leverantör går ut med hur många vp de tillverkar.
Deras argument är: Ingen annan gör det och då vill inte vi heller göra det.
Snacka om moment 22!

Om du inte har bråttom med inst för att få ROT-avdr. kommer Råd&Rön ut med en test i höst.
Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!