Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med nygammal installation.  (läst 5868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
Behöver hjälp med nygammal installation.
« skrivet: 20 oktober 2005, 20:29:23 »
Hej alla,

Ny som signatur, men har följt diskussionerna sÃ¥ länge forumet har funnits. Är nu i desperat behov av hjälp!! Husägare med bergvärme sedan 2 vintrar. Euronom bergvärmepump (Exotic 7 som ger max 5kW vid 0/50!!) kopplad mot ack.tank Exotank 500L med genomsträmningsslinga för varmvatten. Systemet är installerat av tidigare ägare redan 1999, men kan konstatera att efter tvÃ¥ vintarar att detta är inte tillräcklig effekt  fiR:. Har varit i kontakt med den lokala installatören som numera inte säljer detta system utan endast kör NIBE (förstÃ¥r inte varför  :-[). Deras förslag är att jag  till ett reducerat pris kan köpa en Nibe 1115 /1215 7kW pump kopplad mot befintligt borrhÃ¥l pÃ¥ 110m aktiv djup!?

Fakta om min situation finns beskriven nedan men vill gärna ha nÃ¥gra ytterligare synpunkter pÃ¥ om det är nÃ¥gon mening att spara befintlig ack.tank och koppla in den pÃ¥ nÃ¥got sätt. BÃ¥de Nibe och installatören envisas med att en Nibe 7kW kommer att vara tillräcklig  :-\ men jag känner mer för en 8,5kW och ett kompletterande borrhÃ¥l pÃ¥ 60-70m. Trött pÃ¥ att hela vinterhalvÃ¥ret behöva gÃ¥ ner i källarn för att ändra max FL sÃ¥ inte elpatronen gÃ¥r in. Trött pÃ¥ stödeldning i kaminen 90dagar om Ã¥ret (iofs skön värme och frun har inga synpunkter). Vill veta vilken pump/borrhÃ¥l/inkoppling som skule vara den bästa i vÃ¥r situation. Vid -15°C behöver huset 5kW frÃ¥n pumpen och elpatronen gÃ¥r pÃ¥ 6kW konstant och ändÃ¥ ligger inne temp knappt över 20°C (tur att det finns kaminer). LÃ¥ter inte detta som om en 8,5kW är vad som gäller?? Rickard, CarMan mfl - hjälp mig snälla.
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2005, 21:32:09 »
har du nån gissning på vad huset drar i uppvärmning ( inte vad du betalat i el )
Du har ju nästan 300 m2 så vist är en 5kW pump för liten.

om du tittar på min pump så ser du att men kan ställa om så man får bra gång tider trots överdimensionering, så du behöver inte vara orolig för att få för många start o stopp om du väljer en stor pump. Och som du säkert redan vet så kan man koppla in en volymhäljare om man så önskar. Dock skulle jag inte rekomendera att gå över 300 liter i volymhöjare !

prisskilnaden mellan en 7:a & en 8,5:a är ju nån futtig tusenlapp, så där behöver man inte snåla.

om vi gissar att du behöver 25 000kWh till varmvaten & värme, så klarar du dig med en 7:a men den behöver eltilskott & är då normalt dimensionerad
Men eftrsom du idag inte orkar att värma huset med 5+6 kW = 11 kW så skulle jag dunka in 8,5:an

det angivna djupet som står på ditt hus & borrprotokollar är total djup EJ aktivt djup. Så du är på helt rätt spår borra an borra till eller gräv ner ytjordvärme. du vill ha ca 160m aktiv borra (ska du lägga ytjordvärme så är en meter borra = 2 meter ytjordvärme)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2005, 22:11:47 »
Hej CarMan,

Tack för dina synpunkter. Låter som om jag ändå är rätt ute med en 8,5kW.
För att besvara dina frÃ¥gor sÃ¥ kan jag börja med att säga att den förra ägaren hade >35000kWh totalt/Ã¥r med nuvarande bervärmeinstallation de sista tvÃ¥ Ã¥ren!!! DÃ¥ de var fler till antalet i famlijen (7st) och datorer och TV apparater i varje rum bedömmer jag att hushÃ¥llselen mÃ¥ste ha varit grym. Jag fick dock kontakta installatören omgÃ¥ende efter inflytt eftersom anslutningen till acktanken var "tvärtom" vad som jag ansÃ¥g vara logiskt (returen frÃ¥n topp och flöde in till ack var satt i botten)  Sc:,h.
Enligt beräkningen som ligger till grund för dimensioneringen var den tidigare Ã¥tgÃ¥ngen ca 3,5kbm olja per Ã¥r  me den 10Ã¥rig panna (hush el / varmvatten???). Efter bergvärmeinstallationen inreddes vinden (tillägsisolerad 200mm) till tvÃ¥ sovrum och nya radiatorer sattes in. PÃ¥ de övriga vÃ¥ningsplanen finns följande radiatorer uppsatta:

Källarplan:
Inget värmebehov (3st stora panelradiatorer som är strypta)

Plan 1 tillägssisolerat(entre, kök, vardagsrum, toalett med vattenburen golvvärme), matsalsrum (90kvm)):
3xtriplex sektionsradiatorer med 20sektioner (600mm höjd)
2xtriplex sektionsradiatorer med 30sektioner (600mm höjd)
Eluppvärmd golvvärme i entre

Plan2 ej tilläggsisolerat - kallaste våningen!! (3st sovrum, stort badrum, allrum (80kvm))
4xtriplex sektionsradiatorer med 20sektioner (600mm höjd)
1xtriplex sektionsradiator badrum (500mm höjd) - kallt!!!   >:(

Huset som är frÃ¥n 1935 har extremt stora fönster (2xenglas) i alla väderstreck (2fönster pÃ¥ varje vÃ¥ning och hussida) och trots nya tätningslister strÃ¥lar kylan  ganska rejält när tempen gÃ¥r under nollan. >:(

JAg bryr mig inte sÃ¥ mycket om kostnaden för ny pump  + extra borrhÃ¥l, vill ha ett system där tilskottet minimeras och som kan hÃ¥lla 20-22°C innetemp,  men undrar om bef. acktank fyller nÃ¥gon funktion i ett framtida system. Har funderingar pÃ¥ att använda tanken för att shunta golvvärme till befintligt golvvärmesystem pÃ¥ den lilla toaletten men även iframöver nstallera golvvärme i kök, inglasad altan och i det stora badrummet....
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2005, 01:32:20 »
Hej soda,

Ett sätt är att bygga ett modulärt system, kompletera med en liten värmepump utan logik bara på och av. Kör sen med denna som tillsats till den du har, du skulle ju ändå borra ett nytt hål. Bör funka fint bara den värmepump du har klarar att styra en extern tillsats. Ta t.ex. och köp en på 6KW så får du ju 11KW totalt. Att dimentionera för 100%'s täckning är inget problem då systemet är modulärt. Thermia hade förr såna här ointligenta moduler men har slutat med dem tror jag, en snabb sökning på nätet gav att EVI HEAT SLIM www.eviheat.se skulle kunna vara något.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2005, 05:16:54 »
Hej ackeka,
 Det lÃ¥ter ju precis som en Exotic 7, totalt ointelligent som bara kör on/off.....
Tyvärr sÃ¥ tror jag att tvÃ¥ pumpar inkopplade pÃ¥ samma fasta kondensering blir fel med tanke pÃ¥ dÃ¥lig COP. Idag slÃ¥r pumpen till när bottentempen i acktanken nÃ¥r ca 37°C. Topptempen som används för att värma stora dela av varmvattenslingan hÃ¥ller dÃ¥ vid bästa separation i tank ca 42°C. Pumpen kör upp tempen i botten till 42° villet ger ca 45-46°C i toppen innan den stängs. SommarhalvÃ¥ret körs pumpen hÃ¥rdare med högre vatten temp (52-54° i toppen) men sÃ¥ fort radiatorsystemet kräver utshuntning frÃ¥n acken mÃ¥ste on/off inställningarna pÃ¥ pumpen justeras ned till dessa inställniungar annars fÃ¥r pumpen gÃ¥ typ 24h/dygn redan vid +5°C känns det som....   Sc:,h

2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2005, 07:44:57 »
Eftersom du bor i Blekinge så kommer jag osökt att tänka på luft/vatten VP. Docka en sån mot nuvarande system med flytande kondensering och använd befintlig värmepump för varmvatten och toppning vid minusgrader ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2005, 09:22:07 »
En liten fråga, vad har du för temp inkommande brine under vintern?

Dvs, är det pumpen som inte ger mer eller är det hålet som inte ger mer?
(Är all väl tajmat så tar väl bägge slut samtidigt.)

Kanske är t o m en L/L pump en lösning med låg investering som skulle avlasta VP.
Om hålet har mer att ge så kan konvektor vara ett sätt att sänka
framledningstempen för att fÃ¥ upp mer ur hÃ¥let. 

Mentalt känns det motigt att borra ett hål till.

KAN MAN STYRA EN EURONOM VP MED NIBE'S SMO 010 OCH FÃ… FLYTANDE KONDENSERING?
FINNS DET NÃ…GON ANNAN 3'E PARTS STYRNING MED GRADMINUTER
OCH ON/OFF I STF SHUNT STYRNING?
(dj'la Caps lock ... )

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2005, 10:00:49 »
Hej Carl N och Erland,

Om jag börjar med erlands frågor så är brine tempen under den varma delen av året 7-9°C in och 4-6°C ut. From oktober månad börjar pumpen att gå mer och mer iom lägre utetemp/längre gångtider och tempen i hålet  sjunker sakta men säkert. From december går pumpen istort sett 100% fram till att utetempen börjar stiga över +2-3°C igen (mars). I slutet av vintern är kb in 2-3°C och kb ut -1-0°C.

Har funderat på L/L som komplement men får svårt att fördela den extra effekten över hela huset. L/L är ju inte heller som mest effektiv när jag verkligen behöver den extra effekten (+2 -  -15°C).

Carl N; jag var faktiskt inne på din linje att installera en L/V-pump som körs med flytande kondensering mot radiatorsystem. Befintlig vp kör endast mot acktank (varmvatten+ev golvvärme) men här hade det varit bra att få ett inkopplingsförslag på hur jag kan spetsa L/V-pumpen med vatten från vp/acktank om detta krävs. VP/acktanken kommer ju har överkapacitet för att endast köra varmvatten så det skulle inte bli några problem att få tillräcklig temp i acktanken (tex 50-55°C) som skulle kunna hjälpa L/V under de kallaste dagarna. Låter nästan som om detta är den lönsammaste investeringen som jag kan göra.  ???  Tacksam för synpunkter!


2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2005, 11:58:59 »
Hej Carl N och Erland,

Om jag börjar med erlands frågor så är brine tempen under den varma delen av året 7-9°C in och 4-6°C ut. From oktober månad börjar pumpen att gå mer och mer iom lägre utetemp/längre gångtider och tempen i hålet  sjunker sakta men säkert. From december går pumpen istort sett 100% fram till att utetempen börjar stiga över +2-3°C igen (mars). I slutet av vintern är kb in 2-3°C och kb ut -1-0°C.

Har funderat på L/L som komplement men får svårt att fördela den extra effekten över hela huset. L/L är ju inte heller som mest effektiv när jag verkligen behöver den extra effekten (+2 -  -15°C).

Carl N; jag var faktiskt inne på din linje att installera en L/V-pump som körs med flytande kondensering mot radiatorsystem. Befintlig vp kör endast mot acktank (varmvatten+ev golvvärme) men här hade det varit bra att få ett inkopplingsförslag på hur jag kan spetsa L/V-pumpen med vatten från vp/acktank om detta krävs. VP/acktanken kommer ju har överkapacitet för att endast köra varmvatten så det skulle inte bli några problem att få tillräcklig temp i acktanken (tex 50-55°C) som skulle kunna hjälpa L/V under de kallaste dagarna. Låter nästan som om detta är den lönsammaste investeringen som jag kan göra.  ???  Tacksam för synpunkter!


Jag kollade på nibes sida med olika förslag på dockningar:
http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/dockning.asp#

Den som kanske skulle funka i ditt fall är "FIGHTER 2010 dockad till el-/oljepanna (flytande kondensering)" byt ut oljepannan (98) i bilden mot din acktank med VV-slinga. Har du en vettig styrning av shunten i ditt nuvarande system som borde detta vara optimalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2005, 11:59:46 »
När Du försett huset med fler kilowatt har Du fortfarande problemet med kallraset i plan 2.
Om det är för svÃ¥rt att tilläggsisolera sÃ¥ är Du kanske lyckligt lottad  som har ett gammalt rörsystem och som ger en möjlighet at öka elementarean?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2005, 12:31:54 »
Du behöver kunna tillföra huset mer värme. Helst med mha av VP. Nuvarande räcker uppenbarligen inte.

Jag skulle gjort sÃ¥ här. SÃ¥lt min gamla VP till nÃ¥gon som behöver det effektbehovet. Satt in enstörre  EVI HEAT Sun split med solfÃ¥ngare. http://www.eviheat.se/product_split_sol.asp
Då borde du kunna ta ut mer effekt ur samma borrhål men inte behöva ta ur så mycket energi på året pga solfångarna. Skulle mot förmodan inte borrhålet+solfångare ändå räcka hade jag lagt en jordslinga i samma brinekrets.
Det tar emot att borra ett hål till....


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2005, 12:45:26 »
Alternativt solfångare till exotanken (den har väl redan slingan och styrningen som behövs), och en större VP till borran + lite markkollektor.

Jag skulle skarva på den befintliga borran med så lång kollektor som jag kunde få ned på tomten, dock inte mer än att totala längden på kollektorn blir mer än 400 meter. Sätt markslingan i serie med borran, markkollektorn först och borran sen. Med tanke på att du toppar upp värmen med borran skulle du inte behöva gräva ned markkollektorn så djupt, lite beroende på var du bor mellan 50-80 cm.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2005, 14:49:02 »
Tack för alla svar,

Nu finns det lite mer att grubbla över märker jag.

Rickard; vill du att frugan ska sparka ut mig  8).  Har de tvÃ¥ senaste somrarna lagt all fritid för att dränera av tomten och har precis sÃ¥tt en ny gräsmatta (skottkärran har no flyttat 100m3 stenmassa, matjord mm). Tror jag har svÃ¥rt att sälja in förslaget att gräva ner nÃ¥gon jordvärme trots den ekonomiska fördelen.
En borrare kan jag smyga in bakvägen och minimerar åverkan på tomten..... >:D
Tyvärr finns ingen solslinga i min "gamla" Exotank utan beställs separat.

Sarastro; Mina gamla radiatorer kan nog kompletteras men jag tror att jag drar på värmen på bottenvåningen till 22-23°C och då får jag åtminstone 20-21°C på övervåningen. Blir det för varmt någonstans får jag väl strypa flödet något (även om detta inte rekommenderas). Jag har även planerat för tilläggsisolering på övre plan men tiden för detta finns ju inte idagsläget (foder runt fönstren är som klippt och skurna för att bygga pås med 45mm isolering). Nu är målsättningen att så snabbt som möjligt hitta bästa lösning. Är beredd på att ta kostnaden för ett borrhål och sätta in en större pump men givtvis så får jag fundera över om detta är det mest ekonomiskt försvarbara.

Jag får återkomma nu i helgen med mer info.

Pratade förresten med installatören igen som förkastar iden med L/V + bef VP. Han hÃ¥ller stenfast vid att det befintliga systemet ska skrotas och ersättas  av en Nibe 7kW + 30m borr  (har fÃ¥tt ett pris pÃ¥ 60.000:- för detta - är detta rimligt dÃ¥ han säger att han "bjuder" pÃ¥ installatioenen pga de "bekymmer" vi haft).  Sc:,h
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad soda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Soda Popinski (aka: Vodka Drunkenski)
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2005, 14:31:27 »
Tack för alla synpunkter och förslag.
Jag har funderat lite till på hur jag vill att mitt värmesystem ska se ut framöver.
Första prioritet är att den vp jag kommer att välja ska täcka det nuvarande behovet men även ett ökande behov i framtiden då vi kommer att koppla in golvvärme till vår inglasade utevaranda och möjligen lägga vattenburen golvvärme i det stora badrummet (10m2) + eventuellt förse elementen i källaren med värme under vinterhalvåret. . Jag känner att om jag skulle installera bergvärme från början skulle jag spontant ha satsat på en 8,5kW Nibe med 160m borrhål. Eftersom jag redan har en liten anläggning installerad så blir ju situationen något annorlunda och de många olika förslagen att komplettera bef vp desto fler.

Den stora frågan jag nu behöver svar på är om man i viss mån bortser från kostnaden är följande:
Är det vettigt för mig att koppla in en 8,5kW Nibe 1115 flyt kondensering + komplettera borran 60m och behÃ¥lla befintlig acktank (Exotank 500L) med genomströmningsslinga för varmvatten eller är denna acktanken för stor sÃ¥ att jag istället ska satsa pÃ¥ en 1215 med inbyggd vvberedare?? Installatören tycker att jag ska satsa pÃ¥ en  7kW 1215 men eftersom jag framöver ökar golvvärmebehovet tänkte jag använda Exotanken för att shunta ut golvvärmen i 2-3 nya slingor matade frÃ¥n acktanken.

1.Är jag helt fel ute?
2.Vad är nackdelen med en för stor pump (i mitt fall 8,5kW)?
3.Finns det några nackdelar med en så stor vvtank som 500L (det räcker med att toppen i tanken är ca 45-50°C för tillräcklig vv tack vare genomströmmaren)?
4.Borrhålen ska ju ligga minst 10m från varandra men rörledningarna över bergnivå påverkar väl inte varandra negativt?

Tacksam för svar för på måndag kommer installatören för en första genomgång.
2 plans med inredd vind och källare (ej värme) 190+80kvm i Blekinge. ByggÃ¥r 1935. Vattenburen värme. Bergvärmelösning frÃ¥n Euronom  Exotic 7 (5kW!, 104m?? aktivt borrhÃ¥l) värmepump med fast kondensering mot ack.tank Exotank 500L med genomströmningsslinga för varmvatten (iofs ok). Tillskott 6kW elpatron pÃ¥ ack.tank avstäng tills frun fÃ¥r hjärnsläpp - pumpen behöver stöd redan vid de första minusgraderna (0°C ute - FL temp 41°C för 21°C innetemp), men sÃ¥ lätt lurar hon inte mig - "Elda lite i kaminen sÃ¥ blir det bra" har funkat tidigare men vet inte om man orkar med tjatet en vinter till. Ã…rsförbrukning (inkl hushÃ¥llsel ) 2004 - 17815kWh, 2005 - ca 20000kWh. Ska nog slänga ut skiten och ta hem VVS-firman för ny borra och ny VP- men vad ska man ha? Vill ha lite komfort sÃ¥ man slipper tjatet..........
Nyinstallerad (060103) Nibe 1115 8,5kW med nytt borrhål (tot aktivt 190m) - nu snackar vi, vilken skillnad :)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Behöver hjälp med nygammal installation.
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2005, 18:25:12 »
jag tror du är på rätt väg.

men jag tror du kanske ska sälja den där acken. om vatten tempen är nere på 44 grader i acken, hur varmt vatten får man då ut ur genomströmnings slingan?. mmöjligt att du kan andvända din ack, men det törs jag inte svara på.

ska du inte ha nått badkar i framtiden så kan du köpa en pump med inbyggd beredare.

nackdelen med förstor pump, ihop med ett radiatorsystem som rymmer lite vaten är att pumpen jobbar upp tempraturen snabt & det försämrar COP lite. (kan lösas genom att montera en volymförstorare på 100-200 liter)

jag tycker det verkar som en störe pump är skonsammare mot borran, boran får vila lite mer imallan varven.
du ska ha borrhålen MINST 15m från varandra, gärna 20...
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!