Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 500l ackumulatortank som volymtank?  (läst 17959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2011, 22:48:53 »
Hej,

Har lite bekymmer dels med knäppningar i radiatorerna samt väldigt mÃ¥nga start/stopp (uppemot 60-70 per dygn, färre dÃ¥ det blir kallare ute sÃ¥klart men hitills inte mÃ¥nga dagar med under 20 start/stopp och dÃ¥ har det ändÃ¥ varit -27 som kallast) pÃ¥ min VP (11kW Bosch, ca 230m borrhÃ¥l, installerad i september i Ã¥r) sÃ¥ jag har funderat pÃ¥ en volymtank. Nu är det sÃ¥ att jag har 2st 500l ackumulatortankar stÃ¥endes i samma rum som VP'n, dessa är kvar sedan vi körde pellets. Är det totalt vansinnigt att använda en av dessa som volymtank? Mina nuvarande radiatorer innehÃ¥ller inte mÃ¥nga liter vatten sÃ¥ jag har en väldigt liten volym för VPn att jobba mot, men är 500l i stället alldeles för mycket? Vilka kan i sÃ¥dana fall nackdelarna vara?    

PS. Jag är medveten om att ett av "bekymren" är att VPn är överdimensionerad, detta beror på flera faktorer varav en är att vi planerar att koppla in den golvvärme som föregående ägare av huset gjöt in när dom byggde uterum, ca 42kvm, helt glasat (bra glas, isolerad platta/tak).

Det är inga problem att koppla tanken till ditt system.
Jag har flera valmöjligheter i mitt pannrum där val mot acktank som är betydligt större än din är ett alternativ som fungerar mycket bra. Jag har valmöjlighet att köra in mot topp med tempgivare som säkerställer en delad uppvärmingsnivå i tanken eller in i mitten av tanken (med tempgivare 25% upp från bottennivå) från VP och valmöjlighet att välja tillopp till VP från returledning radiatorkrets eller botten av acktank. Det som fungerar stabilast är när jag använder tillflöde från VP till mitten av acktanken och tar tillopp till VP från botten av acktank. Jag har även andra möjligheter som t.ex.att använda elpannan som en mindre utjämningsburk med eller utan acktank där olika temperaturer kan väljas beroende på hur man vill att systemet ska arbeta. Varmvatten kan fås valfritt från det ena eller andra alternativet (beredare i elpanna och/eller slinga i acktank)beroende hur man vill styra temperaturerna i systemet.

Ta hem en kunnig VVS:are så löser han säkert dina problem..
« Senast ändrad: 04 januari 2011, 22:52:01 av diesel_1964 »
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2011, 22:59:40 »
Det som fungerar stabilast är när jag använder tillflöde från VP till mitten av acktanken och tar tillopp till VP från botten av acktank.

Det låter inte som en volymtankskoppling, snarare som arbetstank med två cp för varma sidan?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #17 skrivet: 04 januari 2011, 23:17:30 »
Det som fungerar stabilast är när jag använder tillflöde från VP till mitten av acktanken och tar tillopp till VP från botten av acktank.

Det låter inte som en volymtankskoppling, snarare som arbetstank med två cp för varma sidan?

Kanske inte en volymtankskoppling i mitt fall men en i hans fall större arbetsvolym underlättar säkert att komma bort från de problem han beskriver med för många start/stopp och knäppningsbekymmer. Jag förstår inte vad problemet skulle vara med att utöka volymen med den tank han har?
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Gunder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2011, 23:50:55 »
Jag har en 300 l volymtank kopplad till min 5 kw VP.Tanken sitter innan radiatorerna och inloppet från VP sitter i botten.Jag ville ha det kopplat så för att minska effekten av en för stor tank som jag trodde min befintliga 300l tank var och jag har inte märkt av några negativa effekter.
Nibe 1215-5 105m aktiv brunn, 300l ack som första radiator, startad Maj-04. 200 kvm suterräng -78 ,FTX ventilation, Blekinge.

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2011, 10:49:57 »
Tack för alla svar, låter definitivt som att det är värt att prova, får se vad en vvs'are på plats tycker :)
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2011, 13:53:54 »
Det som fungerar stabilast är när jag använder tillflöde från VP till mitten av acktanken och tar tillopp till VP från botten av acktank.

Det låter inte som en volymtankskoppling, snarare som arbetstank med två cp för varma sidan?

Kanske inte en volymtankskoppling i mitt fall men en i hans fall större arbetsvolym underlättar säkert att komma bort från de problem han beskriver med för många start/stopp och knäppningsbekymmer. Jag förstår inte vad problemet skulle vara med att utöka volymen med den tank han har?

Det är nog inga problem att "få till det", men jag frågar grejer för att kunna hjälpa trådskrivaren med bästa möjliga lösning, enligt mig alltså. I det här fallet tycker jag inte att bästa lösningen är flera tankkopplingar, köpa extra cirkpump och betala drivström för denna. Jag säger inte att det är det du säger heller i ditt inlägg, men jag ville mest klarlägga för TS att det finns olika alternativ och vilka dessa är och vad de innebär. Han vill åt större volym och antiknäppfunktion, då är en enkel tvårörskopplad tank på framledningen som ger total systemvolym runt 25-30 liter per kW vp-effekt det enklaste och bästa.

Cleesieboy: Värmer du upp utrymmet där vp står? Beroende på hur de gamla tankarna är isolerade så får du spillvärme från tanken, detta är ju inget problem om spillet deltar i meningsfull uppvärmning, men värt att tänka på i alla fall.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2011, 16:32:34 »
Cleesieboy: Värmer du upp utrymmet där vp står? Beroende på hur de gamla tankarna är isolerade så får du spillvärme från tanken, detta är ju inget problem om spillet deltar i meningsfull uppvärmning, men värt att tänka på i alla fall.

Utrymmet (7-8 m2 i källare) värms idag upp till mellan 10-15 ºC med en radiator, sÃ¥ eventuell spillvärme kommer till nytta den ocksÃ¥. Ackumulatortankarna har nÃ¥gon form av löstagbar isolering idag, osäker pÃ¥ hur mycket men gissningsvis 40-50mm. Tankarna har iaf aldrig känts varma pÃ¥ utsidan ens när dom varit fyllda med  80-gradigt vatten, antar att det tyder pÃ¥ hygglig isolering.
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #22 skrivet: 05 januari 2011, 21:28:58 »
Om du kopplar som volymtank in i topp ut i botten kan man sätta en ventil så man kan ta ut på mitten om man tycker att det blir för stort med 500 liter då kan man välja mellan 500 liter eller ca 250 liter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #23 skrivet: 05 januari 2011, 21:33:11 »
Om du kopplar som volymtank in i topp ut i botten kan man sätta en ventil så man kan ta ut på mitten om man tycker att det blir för stort med 500 liter då kan man välja mellan 500 liter eller ca 250 liter.

Låter som en kanonidé, tack!
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #24 skrivet: 05 januari 2011, 21:58:03 »
Om du kopplar som volymtank in i topp ut i botten kan man sätta en ventil så man kan ta ut på mitten om man tycker att det blir för stort med 500 liter då kan man välja mellan 500 liter eller ca 250 liter.

Hur kan uttag halvvägs ner pÃ¥ tanken halvera dess effektiva volym?  Sc:,h
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #25 skrivet: 05 januari 2011, 22:13:12 »
Om du kopplar som volymtank in i topp ut i botten kan man sätta en ventil så man kan ta ut på mitten om man tycker att det blir för stort med 500 liter då kan man välja mellan 500 liter eller ca 250 liter.

Hur kan uttag halvvägs ner pÃ¥ tanken halvera dess effektiva volym?  Sc:,h

Om man kopplar in i toppen och ut till rad på mitten så används inte den nedre delen av tanken det kommer inte bli någon cirkulation där. Nedre delen kommer att ligga på samma som rumstemp som där tanken står.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #26 skrivet: 05 januari 2011, 22:33:12 »
Förstår inte varför det inte skulle bli någon cirkulation i botten på tanken? Med tanke på att värmen stiger uppåt i tanken så kommer det kanske inte bli så varmt där nere, men varför skulle inte den nedre delen av tanken cirkulera? Det kommer ju vara ett större tryck i tankens inlopp och ett något lägre tryck i tankens utlopp, skillnaden mellan dessa är drivtrycket över tanken. I själva tanken kommer trycket fördela sig i hela volymen. Varför skulle då inte det vatten som smiter in i utloppet lika gärna komma nerifrån som uppifrån? Dessutom har vi turbulens i tanken att räkna in i bilden. Hänger inte riktigt med...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #27 skrivet: 06 januari 2011, 07:57:58 »
Förstår inte varför det inte skulle bli någon cirkulation i botten på tanken? Med tanke på att värmen stiger uppåt i tanken så kommer det kanske inte bli så varmt där nere, men varför skulle inte den nedre delen av tanken cirkulera? Det kommer ju vara ett större tryck i tankens inlopp och ett något lägre tryck i tankens utlopp, skillnaden mellan dessa är drivtrycket över tanken. I själva tanken kommer trycket fördela sig i hela volymen. Varför skulle då inte det vatten som smiter in i utloppet lika gärna komma nerifrån som uppifrån? Dessutom har vi turbulens i tanken att räkna in i bilden. Hänger inte riktigt med...

Vanlig enkel skiktning. Fråga vilken vedeldare som helst...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #28 skrivet: 06 januari 2011, 08:47:26 »
Förstår inte varför det inte skulle bli någon cirkulation i botten på tanken? Med tanke på att värmen stiger uppåt i tanken så kommer det kanske inte bli så varmt där nere, men varför skulle inte den nedre delen av tanken cirkulera? Det kommer ju vara ett större tryck i tankens inlopp och ett något lägre tryck i tankens utlopp, skillnaden mellan dessa är drivtrycket över tanken. I själva tanken kommer trycket fördela sig i hela volymen. Varför skulle då inte det vatten som smiter in i utloppet lika gärna komma nerifrån som uppifrån? Dessutom har vi turbulens i tanken att räkna in i bilden. Hänger inte riktigt med...

Vanlig enkel skiktning. Fråga vilken vedeldare som helst...

Skiktning gäller ju värmen och som jag antydde i mitt förra inlägg så förstår jag absolut att man kan plocka ut olika temperaturer på olika nivåer i en lågflödesanläggning. Nu gällde detta inte temperatur utan huruvida vattenvolymen nedanför utloppet inte skulle cirkulera i en högflödesanläggning. Du säger alltså att det bildas någon slags vägg i vattnet i nivå med utloppet? Jag är jättetacksam om någon kan förklara hur det går till, vedeldare eller inte. Försöker inte mopsa mig, jag förstår inte riktigt flödesmekaniken här, vill lära mig.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 500l ackumulatortank som volymtank?
« Svar #29 skrivet: 06 januari 2011, 09:24:40 »
Förstår inte varför det inte skulle bli någon cirkulation i botten på tanken? Med tanke på att värmen stiger uppåt i tanken så kommer det kanske inte bli så varmt där nere, men varför skulle inte den nedre delen av tanken cirkulera? Det kommer ju vara ett större tryck i tankens inlopp och ett något lägre tryck i tankens utlopp, skillnaden mellan dessa är drivtrycket över tanken. I själva tanken kommer trycket fördela sig i hela volymen. Varför skulle då inte det vatten som smiter in i utloppet lika gärna komma nerifrån som uppifrån? Dessutom har vi turbulens i tanken att räkna in i bilden. Hänger inte riktigt med...

Vanlig enkel skiktning. Fråga vilken vedeldare som helst...

Skiktning gäller ju värmen och som jag antydde i mitt förra inlägg så förstår jag absolut att man kan plocka ut olika temperaturer på olika nivåer i en lågflödesanläggning. Nu gällde detta inte temperatur utan huruvida vattenvolymen nedanför utloppet inte skulle cirkulera i en högflödesanläggning. Du säger alltså att det bildas någon slags vägg i vattnet i nivå med utloppet? Jag är jättetacksam om någon kan förklara hur det går till, vedeldare eller inte. Försöker inte mopsa mig, jag förstår inte riktigt flödesmekaniken här, vill lära mig.


Tyvär kan jag inte förklara vet bara att kallt vatten ligger kvar på botten därför att det är tyngre och så länge man inte värmer upp det så ligger det kvar. Om man skulle ha ett jätte högt flöde genom tanken kan man säkert få botten vattnet att blandas med resten men det är så låga flöden så det funkar Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!