0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur mycket reglerar termostaterna? Har du justerat in rätt värmekurva med så många termostater som möjligt fullt öppna?
Jag har min RMU40 för att styra VP innefrån huset.VP står i garaget och huset matas via kulvert. Antar att den kan agera innetempgivare också?
Japp, RMU40 har inbyggd tempgivare. Den inaktiveras dock om du samtidigt har den vanliga innegivaren inkopplad.
Om du har en extern cp till värmen och extern framlednings givare Bt25 så bör du ställa varma cp på intermittent drift då går den endast när kompressorn går. Man bör ha rumsgivarfaktor på 0 tills man hittar rätt kurva.
Om du ställer rumsgivarfaktor på 0 så har inte rumsgivaren nån styrande funktion den visar endast tempen i menyn.
Du väljer en värmekurva som passar till huset och den kurvan styr vp att producera den temp som huset behöver. Tex är det 0 grader ute så ska du ha ett börvärde på 30 grader är det -5 då ska du ha bör på 40 grader nu hittar jag bara på men det finns olika standard kurvor man använder men jag rekomenderar att du gör en egen kurva vilket är mycket enkelt på en 1245. Innegivaren är endast till för att kompensera tex kraftig sol matlagning blåst eller nått liknande och ställer man tex rumsgivarfaktor på 2 och önskad innetemp på 22 grader fast den verkliga innetempen är 23 grader och det är 0 gradigt ute med ett börvärde på framledningen på 30 grader så kommer vp att räkna om börvärdet till 28 grader vp kommer alltså gå lite mindre. Alltså rumsgivarfaktor *avvikelsen från önskad innetemp dras från eller läggs till på börvärdet Därför ska man ha rumsgivarfaktor på 0 när man ställer in kurvan annars försöker vp kompensera en felaktig kurva och man hittar inte rätt. Kurvan ställs in eller om du gör en egen i menyn inomhusklimat.
I en perfekt värld så har rum som är sämre isolerade större radiatorer men ofta är det inte så och då får man strypa radiatorerna där det blir för varmt det kan vara bättre med en fast strypning på radiatorn om det sitter justerbara koppel på dom.
Ordbajsar lite generellt så får vi se vad som kan råka att komma till användning för dig i just ditt system, har förstått att du har ett lite komplext system. Men ett väldigt fint och genomtänkt system!! Och mellan blöjbytena kanske jag tappar tråden o skriver ngt jag knappt förstår själv, då får du hojta. Men det är väldigt svårt att berätta exakt hur allt skall var inställt hos dig, allt bygger på att du själv kommer underfund med vad som påverkar ditt system samtidigt som du vågar pilla lite på det (Bra ide att föra "dagbok" på vad du ändrar. Då kan du enkelt "backa" om ngt i systemet blir väldigt i obalans. Du kommer pilla mer på flöden än på själva VP skulle jag tro). Du har ett bra system, men det blir inte bättre än vad du själv justerar in det till. Och du har ju skaffat det pga sina fina egenskapar, dumt att nöja sig med fint men väldigt ineffektivt system. Många nöjer sig med att det är varmt inne, andra med att det är både varmt och optimerat. Vem vill ha en sportbil där handbromsen ligger på?
Kurvlutningen skall justeras så du håller en jämn innetemp oavsett utetemp. (mao bör din RMU40 inte tillåtas styra ngt de närmsta månaderna så du vet att du hittat rätt kurva på ett ungefär iaf). Säger Nibes karta att du t.ex. skall ha kurva 5 men du vet att du har ett väl isolerat hus kan du ju testa kurva 4 istället.När du tror dig hittat ungefär rätt lutning men tycker det är varmt/kallt i huset minskar/ökar du kurvförskjutningen.
Innan du aktiverar dina rumstermostater (du kanske behöver skruva av styrdonen på golvvärmefördelaren (GVF) eller justera termostaterna "bakom" vredet om det inte räcker att ha rumstermostaterna på fullt utan att ngn iaf stryper) skall slingarna på GVF vara fullt öppna. Om du redan på förhand vet att vissa slingor är betydligt kortare kan du ju strypa dem lite redan från början. Sedan är målet att få alla rum lika varma, så du får börja med att strypa de slingor till de rum som är varmast. Strypningen gör du direkt på GVF. Viktigt att avvakta ca ett dygn innan u gör nästa strypning, när du stryper det varmaste rummet får övriga slingor mer flöde = högre temp. Iaf de rum/slingor som nu har minst flödesmotstånd. Så det kan ta en vecka innan du hittat balans. Och har badrummen ingen yttervägg så kan du ju ha sådant flax att du kan få 23 grader i badrummen med samma framledning som övriga rum behöver för att hålla 18-20 grader. Uterumet kan du ju dessutom strypa lite extra om du vill ha de ännu lite svalare än övriga svala rum.
Kan bli lite trixigt att få till balansen mellan garage och hus, när du stryper två rum i huset kanske flödet till stor del hamnar i garaget. När du då stryper lite i garaget ökar flödet i huset igen och du kan tvingas strypa samma två rim i huset igen varpå det onyp blir för mycket flöde i garaget etc etc etc. Ett ruskigt balanserande melaln slingorna på respektive GVF och dessutom mellan GVF för garage o hus. Det positiva i denna soppa är att du lär känna värmebehovet i respektive rum och får en mycket god förståelse för ditt VB-system. Dessutom har du shunt att trixa med och hastigheter för CP på VB både vid tank o VP. Leta runt lite efter andra injusterings-tråfdar på forat så får du sannolikt indirekt svar på frågor du redan har eller inte ens visste att du hade. Ju mer man förstår desto mer blir man varse att man inte förstår. När du fått balans i hela systemet och hittar rätt kurva så får du precis som du var inne på förskjuta kurvan så du när önskad temp i badrummen.Oj, vilken novell... ...ber om ursäkt för min rastlöshet.
......
Var är du, injusteringsproffs sökes
Hehe, är det proffs du söker bör du inte nämna mig i samma sammanhang. Skummade igenom allt lite snabbt, men kommentera garaget:Ja, du kan justera in det redan nu. T.o.m. lämpligast att börja där, om jag får gissa på en höft utifrån det lilla som är känt ang ditt VB-system.Har du separat CP o push i garaget kan du ju sänka farten på CP i garaget o se vad det ger, men sannolikt är det i så fall pushen du behöver justera ned. Har du inte push eller separat CP behöver du strypa flödet ordentligt i garagets VB.
Vrider alltså ner den näst längst ner till vänster för att strypa.
Mummel mummel... ...jag förstår vad jag menade men begriper att jag inte ens begriper hur jag hade tänkt att göra mig förstådd. Tänkte även på en värmeväxlare men nämnde den aldrig varpå inget av det jag skrev blir begripligt. Utan att ha kikat på din pdf (vi kom hem med vår första från BB i söndags...): Du har ju ett jättefint system, med en sådan rejäl arbetstank torde det inte spela ngn roll hur många av termostaterna som stryper samtidigt så länge det finns bypass. Men att ha instrypningen så nära den ultimata tempen är mest "ekonomiskt". Så att fast strypa termostaten är vad du skall göra. Lyssna inte på mina gissningar, lyssna på bopakoster!*tänder i braskaminen o far till affären o bamse-handlar, gör minst skada där*
Justering av primär returventilOm förstoring av bilder...Stäng ventilen med den röda ratten, se till att den grå ringen är lyft och att den löper fritt. Vrid den grå ringen tills efterfrågat värde står vid röda rattens spets. Tryck ned den grå ringen och öppna röda ratten moturs tills spetsen stannar mot stoppklacken på den grå ringen.Bild 1. Handratt för förinställning av returventilen
Nja inte riktigt. Demontera termostaten och stryp med fast inställning. Om du har MMA ventil som på bilden är det enklast med en specialnyckel (första bilden) FN-nånting heter den. Men det går att vrida invändigt utan nyckel med nåt. det är "plastkugghjulet" se bilden, som ska vridas.
När det gäller värmen i garaget så skall du stänga den röda ventilen så mycket att du får en lägre vbf till övre fördelaren.Du ser rätt snabbt resultat av det om kompressorn går när du justerar.Principen är som följer, cirkpumpen i fördelargruppen ser till att du har ett lagom stort flöde i slingorna, det ger en jämn golvvärmetemp och minimerar risken för att det skall frysa i någon slinga om du råkar lämna en dörr öppen på vintern.Genom att strypa på den röda ratten så minskar du tillförseln av varmt vatten till fördelaren, ju mindre mängd vatten som släpps ut genom den röda ventilen ju mindre mängd varmt vatten släpps in i fördelaren - det gör att temperaturen i den interna cirkulationen sjunker och det blir kallare i garaget.
Den röda ventilen på husets fördelare skall vara på max.I garaget skall den vara rätt hårt strypt.Ofta får man trots helt öppen trimventil egentligen inte tillräckligt med flöde in/ut ur fördelaren, så man måste ligga och köra en lite för hög kurva, det optimala vore om du hade samma temp på de två mekaniska termometrarna på fördelaren som det visar på värmepumpens vbf/vbr, men det uppnår man sällan.
Mmm, man ser snabbare resultat om det är kallt ute, så skruva inte för mycket och för ofta - låt det gå några dagar mellan några större ändringar - om du ser att flödet ändrar så kommer temperaturerna att ändra också så småningom.
Graderingen 1-5 på den röda injusteringsventilen är ju lite lustig, stort avstånd mellan 4-5 men i realiteten väldigt liten skillnad på flödet. Läser man t.ex. Uponors injusteringsdokumentation så rekommenderas inte lägre flöde än 1,5 på skalan då risken att injusteringsventilen sätts igen blir stor. Jag skulle inte ha ngt problem med att sätta lägre än 1,5, torde bara vara att "motionera" ventilen lite då och då. .Den graderade ringen vill jag minnas att man kan plocka loss, dvs den lilla stopp-markeringen går att flytta. Så med anledning av det: stängs slingan helt när du "stänger" den röda injusteringsventilen? Om den inte stängs helt så har du ju ytterligare lite "justeringsmån" att strypa garaget.Med tanke på att du har ett så nybyggt hus tycker jag det ser ut som om att "dina" framledningstemperaturer ser "väldigt" höga ut. Men du har å andra sidan ditt uterum du vill ha lite temp i vilket nog rubbar lite av "balansen" för frameldningstemp kontra utetemp.
Om det krävs kan du stänga trimventilen till garaget helt, och sedan sätta en mejsel mellan öra och trimventil, och försiktigt öppna tills du hör att du har flöde.Du kanske bara behöver köra något tiotal liter/h i den slingan för att hålla garaget varmt.Bry dig inte om skalorna eller hur cirkpumpen låter, fortsätt stryp flödet tills du har lagom varmt i garaget, det finns INGEN annan lösning.
Och ang uterummet så verkar det relativt huset i övrigt sluka en del då du inte når samma temp där som inne. Fullt logiskt då det skiljer en del i konstruktionen kan tänkas. Att höja uterummets temp utan att tvinga VP till en högre frameldningstemp verkar inte möjligt (gissar att där nu finns gott om flöde)? Om så är fallet och du tvunget skall ha upp tempen så skall ju framledningen från VP höjas, det kommer kosta en procentuellt sett hyfsat stor kostnadsökning. Men livskvalitet kan inte värderas i pengar. Jag är kass på shuntar, men att tillflödet via trimventilen skulle förorsaka CP att gå tungt fick jag inte riktigt ihop. Inte bara att det började "väsa" om trimventilen när du ströp den ordentligt? Eller var det inte garagets shunt CP som började låta konstigt? CP för garaget borde ju snurra runt som den vill oavsett hut mycket nytt flöde som studsar in via trimventilen... ...och den trimventilen behöver strypas rejält för att garaget inte skall tillföras lika mycket energi som idag då det uppenbarligen är för varmt... ...asch, skit sak samma. Jag är nog bara stinn i buken efter maten o behöver en intelligenshöjande öl.
Det ska jag tänka på.En annan fråga. Har en WGF fördelare i garaget och den har inget by pass rör mellan ut och ingående fördelare. Inne i huset är det en Pro fördelare som är helt komplett så att säga.
Mins inte hur det låg till, men om du inga termostater har i garaget så stängs inga slingor. Då behövs ingen bypass, CP har ju "fritt" flås konstant och riskerar inte hamna i läget att den försöker pumpa runt i ett helt stängt system.
Den separata CP:n för flödet i garagets slingor blir nog inte helt imponerad av att alla slingor stängs i garaget? *borde börja rita mina bygglovshandlingar för garage, jag vill ocksa ha injusterings-issues med ett garage inblandat*
Lägga något imellan så den inte kan stänga slingan helt. Måste kolla hur man kan göra det. En bricka imellan kanske.
Hihi, jo, man borde bygga garaget först. Spontan-handlade en tomt o fick med i handlingarna att jag skulle slippa fullfölja om jag inte fick bygglov på det jag ville bygga. Fick 5 veckor på mig att rita ihop huset o lämna in ansökan o sedan kompletterade jag aldrig med garage. Tur var väl det, har kommit på nu att det skall kläs med solceller så jag behöver ta vädersträcken i beaktande. Hoppas få köpa loss lite mark av grannen så man få plats med ett riktigt rejält garage på ett smidigt sätt. Jag hade plockat bort ett styrdon på en av slingorna där tempen inte är så viktig eller där det är enklast att manuellt strypa in slingan (gärne en av slingorna som kräver mycket flöde). Då blir alltid minst en slinga öppen och du har en termostat i reserv (den kan sitta kvar åsså skiftar man med den trasiga om så behövs, att den inte är "aktiv" behöver ju ingen veta... ) samt ett styrdon "utifall att".
Finns nått som kallas kamin ventil tror jag som gör att inte slingan stäng helt brukar användas så man inte får kalla golv när man eldar i kamin.
Du måste troligen höja kurvan med ca 1-2 grad/grad varmare du vill ha i uterummet.Men tänk på att det kostar ca 3% i sämre COP/grad du höjer kurvan i uterummet.Höjer du kurvan 5 grader bara för att få varmt i uterummet så kostar det dig runt 15% i sämre verkningsgrad på anläggningen.Det finns inga möjligheter att isolera uterummet mer?, typ: GardinerMattor på golv innanför dörrar/fönsterBättre tätning av dörrar/fönster
Ja, det ser väl OK ut, väl högt för golvvärme egentligen, men det är klart, skall du värma uterummet så blir det ju vad det blir.Du kan inte köpa nåt liknande med denna: http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4-35kw-416087Den skulle ju kunna skramla och gå när ni inte är där, och om ni störs av den när ni är där kan ni stänga av den i någon timme utan att det blir så kallt.
Du behöver nog öka kurvan med ett par grader vid nuvarande temperatur, och ännu mer när det blir kallare, men det kan du ju prova dig fram med under kommande vinter.För att det inte skall bli för varmt i andra rum behöver du strypa flödet mer.Om du stryper FÖR mycket kommer du att få golv som upplevs olika varma beroende på var du går, varmt i början av slingorna, och kallt i slutet.Det du egentligen behöver, om du skall ha varmt i uterummet är större effekt där, fläktradiator, vanlig radiator, en extra isolerruta monterad - eller annat som ökar effekten eller minskar värmeläckaget.
Om uterummet har en, relativt övriga slingor på fördelaren, lång slinga bör det göra bra skillnad att du stänger/stryper bypass.Bypass är inget måste, finns alltid ngn slinga öppen kan man stänga sin bypass. Jag har stängt båda mina helt, annars har man ju en kortslutning man inte vill veta av.
Den är inte så lång det är bara 25kvm och inte så lång ifrån fördelaren.
Om det är en slinga till 25 kvadrat skulle jag gissa att det är din överlägset längsta slinga? Dessutom skall den jobba i det tveklöst sämst isolerade rummet med mestadels "ytterväggar" utan hjälp från intilliggande rum? Använder du rummet flera dagar i veckan eller flera dagar i månaden? Är nyttjandegraden inte allt för brutal hade jag stoppat in en liten mysig gasolkamin att dra igång strax innan man tänkt sitta där. Allrahelst om du känner att du inte får ordning på prylarna. "Lagom" öppna är de ju när alla rum får rätt flöde, inte när ett antal rum får för mycket flöde och de andra för lite tills en termostat stänger en hög-flödes slinga och flödet fördelas om. Optimalt så stänger aldrig dina termostater ngn slinga, då har du justerat rätt. Teoretiskt skulle du kunna skicka ut 50 °C konstant och låta termostaterna öppna/stänga slingan efter behov, resultatet blir en skyhög elräkning och svajig rumstemperatur.Frågar du mig så har du nu börjat fått koll på principer och ditt system till större delen. Mitt råd är att du onyo läser injusterings-manualerna på forat, du kommer bli påmind om detaljer du glömt och förstå detaljer du inte förstod innan du började injusteringen.Jag borde nog också läsa dem igen.
Om det är en slinga till 25 kvadrat skulle jag gissa att det är din överlägset längsta slinga? Dessutom skall den jobba i det tveklöst sämst isolerade rummet med mestadels "ytterväggar" utan hjälp från intilliggande rum?
Använder du rummet flera dagar i veckan eller flera dagar i månaden? Är nyttjandegraden inte allt för brutal hade jag stoppat in en liten mysig gasolkamin att dra igång strax innan man tänkt sitta där. Allrahelst om du känner att du inte får ordning på prylarna.
"Lagom" öppna är de ju när alla rum får rätt flöde, inte när ett antal rum får för mycket flöde och de andra för lite tills en termostat stänger en hög-flödes slinga och flödet fördelas om. Optimalt så stänger aldrig dina termostater ngn slinga, då har du justerat rätt. Teoretiskt skulle du kunna skicka ut 50 °C konstant och låta termostaterna öppna/stänga slingan efter behov, resultatet blir en skyhög elräkning och svajig rumstemperatur.Frågar du mig så har du nu börjat fått koll på principer och ditt system till större delen. Mitt råd är att du onyo läser injusterings-manualerna på forat, du kommer bli påmind om detaljer du glömt och förstå detaljer du inte förstod innan du började injusteringen.Jag borde nog också läsa dem igen.
NÃ¥gra bra guider du kan tipsa om?
1-9, vilket motsvarar en framledningstemperatur på 20-55 °C