Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nu är det dags för injustering. Hjälp med rÃ¥d och tips.  (läst 25150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Har haft igÃ¥ng mitt nya system 1Ã¥r och nu är det dags att göra justeringar. Röris jag hade hjälp av  slog igÃ¥ng systemet och lämnade det helt utan justeringar dÃ¥ han ej var sÃ¥ hemma pÃ¥ Nibe.
Vill nu lära mig lite mer så jag själv kan ställa in systemet bra.

Förutsättningar:
Nibe 1145-10   2x400m jordvärme. 
Nibe VPB 300 varmvattenberedare,
Nibe UKV 500 arbetstank, med en extra extern cirkpump. 
Platta på mark med golvvärme, 160kvm nybyggt hus 20 ° + 90kvm fristående nybyggt garage 12°
Pump placerad i garaget och huset matas via kulvert 25m bort.
Uponor trådlösa termostater i alla rum, motorer på alla slingor samt flödesmätare. VVC på varmvattnet då jag har handdukstorkar.

20° i allmänna utrymmen.
23° i badrum och 18° i sovrum.

Inställningen hittills har varit att VV matar 40 ° emot arbetstanken. Tanken från början var att ha en fläktkonvektor i garaget som skulle kunna ta detta när det behövs men den kommer jag inte använda.
Eltillskottet helt avstängt. (görs det någon legionella höjning på Nibe med eltilskott ändå?)

Vill nu justera in detta så jag får bra effektivitet och ekonomi.
Var tycker ni jag ska börja? Se PDF skiss samt logg på mitt system nedan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur mycket reglerar termostaterna? Har du justerat in rätt värmekurva med så många termostater som möjligt fullt öppna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Hur mycket reglerar termostaterna? Har du justerat in rätt värmekurva med så många termostater som möjligt fullt öppna?

Började aldrig med att låta alla vara fullt öppna och sedan justera kurvan.

När systemet startades förra året körde jag som det var från installation.
Det jag behöver titta på och ändra nu.

På shunten till resp hus och garage begränsade jag så för varmt vatten inte ska nå ut på golvvärme slingorna bara.
Sedan styr motorerna och termostaterna i varje rum resten.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du vill få bäst ekonomi ska vp göra så kallt vatten som möjligt dvs ta bort min tempen på 40 grader öppna termostaterna och ställ in rätt värmekurva på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Jag har min RMU40 för att styra VP innefrån huset.
VP står i garaget och huset matas via kulvert.
 Antar att den kan agera innetempgivare ocksÃ¥?

Utetempgivare har jag.

Något annat att tänka på när jag tar bort nuvarande inställningar?
Röris som gjort det som fanns innan.
Tänkte anteckna allt som var inställt så jag kan gå tillbaka. Kanske ta backup på konfig om det går.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag har min RMU40 för att styra VP innefrån huset.
VP står i garaget och huset matas via kulvert.
 Antar att den kan agera innetempgivare ocksÃ¥?

Japp, RMU40 har inbyggd tempgivare. Den inaktiveras dock om du samtidigt har den vanliga innegivaren inkopplad.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Japp, RMU40 har inbyggd tempgivare. Den inaktiveras dock om du samtidigt har den vanliga innegivaren inkopplad.

Tack. Har bara den installerad.
Dock sitter den på ett ställe i tvättstugan där det säkert är 2-4 grader varmare än övriga huset.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Nästa nybörjarfråga

Har ju på pushen i huset samt garaget termostater som ska begränsa så det inte kommer ut för varmt vatten i golvvärmeslingorna under någon omständighet. (nere till vänster på bilden)

Jag måste vänta med att öppna dessa max annars kommer ju systemet ta 45gradigt vatten från min arbetstank och skicka ut på golvet nu när jag börjar justeringen?
Ska de även begränsa lite även sen? Dvs att de står på hälften eller nått.


Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Styrning rumsgivare system 1 vad är det?
Är det min RMU40 inne i huset.

Ställde den på 24grader. Utrymmet där den sitter är 2-3 grader varmare än övriga rum.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du har en extern cp till värmen och extern framlednings givare Bt25 så bör du ställa varma cp på intermittent drift då går den endast när kompressorn går. Man bör ha rumsgivarfaktor på 0 tills man hittar rätt kurva.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om du har en extern cp till värmen och extern framlednings givare Bt25 så bör du ställa varma cp på intermittent drift då går den endast när kompressorn går. Man bör ha rumsgivarfaktor på 0 tills man hittar rätt kurva.

Ska ändra det. Tack

Känns som det blir kallare inne.
Min innegivare visar 23grader och jag ställde på 24grader så den borde jobba upp till det.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du ställer rumsgivarfaktor på 0 så har inte rumsgivaren nån styrande funktion den visar endast tempen i menyn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om du ställer rumsgivarfaktor på 0 så har inte rumsgivaren nån styrande funktion den visar endast tempen i menyn.

Ok men hur vet då VP hur varmt den ska producera? Jag har ingen annan innegivare. Denna är min kontrollpanel och innegivare nu också trodde jag.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Du väljer en värmekurva som passar till huset och den kurvan styr vp att producera den temp som huset behöver. Tex är det 0 grader ute så ska du ha ett börvärde på 30 grader är det -5 då ska du ha bör på 40 grader nu hittar jag bara på men det finns olika standard kurvor man använder men jag rekomenderar att du gör en egen kurva vilket är mycket enkelt på en 1245. Innegivaren är endast till för att kompensera tex kraftig sol matlagning blåst eller nått liknande och ställer man tex rumsgivarfaktor på 2 och önskad innetemp på 22 grader fast den verkliga innetempen är 23 grader och det är 0 gradigt ute med ett börvärde på framledningen på 30 grader så kommer vp att räkna om börvärdet till 28 grader vp kommer alltså gå lite mindre. Alltså rumsgivarfaktor *avvikelsen från önskad innetemp dras från eller läggs till på börvärdet Därför ska man ha rumsgivarfaktor på 0 när man ställer in kurvan annars försöker vp kompensera en felaktig kurva och man hittar inte rätt. Kurvan ställs in eller om du gör en egen i menyn inomhusklimat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Du väljer en värmekurva som passar till huset och den kurvan styr vp att producera den temp som huset behöver. Tex är det 0 grader ute så ska du ha ett börvärde på 30 grader är det -5 då ska du ha bör på 40 grader nu hittar jag bara på men det finns olika standard kurvor man använder men jag rekomenderar att du gör en egen kurva vilket är mycket enkelt på en 1245. Innegivaren är endast till för att kompensera tex kraftig sol matlagning blåst eller nått liknande och ställer man tex rumsgivarfaktor på 2 och önskad innetemp på 22 grader fast den verkliga innetempen är 23 grader och det är 0 gradigt ute med ett börvärde på framledningen på 30 grader så kommer vp att räkna om börvärdet till 28 grader vp kommer alltså gå lite mindre. Alltså rumsgivarfaktor *avvikelsen från önskad innetemp dras från eller läggs till på börvärdet Därför ska man ha rumsgivarfaktor på 0 när man ställer in kurvan annars försöker vp kompensera en felaktig kurva och man hittar inte rätt. Kurvan ställs in eller om du gör en egen i menyn inomhusklimat.

Otroligt hjälpsamt av dig!
Nu är jag med.

Har kört 1dygn nu och jag har ca 20-21 grader i huset vilket är okej i de flesta rum.

Men jag vill .t.ex i badrummen ha 23 grader.

Sen har jag i mitt uterum (del av huset med välisolerade glaspartier) men det blir ju så klart kallare i detta utrymme jämfört med husets tjocka väggar bara 18-19grader nu. Där skulle jag också vilja kunna ha mer värme.

Min slutsats är att jag ska justera värmekurvan efter det rummet/rummen jag vill ha varmast i?
Vill .t.ex. sen börja använda alla mina rumstermostater så jag i vårt sovrum kan ha 18grader, i två små sovrum som inte används också dra ner till 18 grader. Medan i badrummen ha 23 grader.
(så hade jag tidigare innan jag började med justeringen)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
I en perfekt värld så har rum som är sämre isolerade större radiatorer men ofta är det inte så och då får man strypa radiatorerna där det blir för varmt det kan vara bättre med en fast strypning på radiatorn om det sitter justerbara koppel på dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
I en perfekt värld så har rum som är sämre isolerade större radiatorer men ofta är det inte så och då får man strypa radiatorerna där det blir för varmt det kan vara bättre med en fast strypning på radiatorn om det sitter justerbara koppel på dom.

Jag har golvvärme i både hus och garage.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Ordbajsar lite generellt sÃ¥ fÃ¥r vi se vad som kan rÃ¥ka att komma till användning för dig i just ditt system, har förstÃ¥tt att du har ett lite komplext system. Men ett väldigt fint och genomtänkt system!!  tummenupp Och mellan blöjbytena kanske jag tappar trÃ¥den o skriver ngt jag knappt förstÃ¥r själv, dÃ¥ fÃ¥r du hojta. :) Men det är väldigt svÃ¥rt att berätta exakt hur allt skall var inställt hos dig, allt bygger pÃ¥ att du själv kommer underfund med vad som pÃ¥verkar ditt system samtidigt som du vÃ¥gar pilla lite pÃ¥ det (Bra ide att föra "dagbok" pÃ¥ vad du ändrar. DÃ¥ kan du enkelt "backa" om ngt i systemet blir väldigt i obalans. Du kommer pilla mer pÃ¥ flöden än pÃ¥ själva VP skulle jag tro). Du har ett bra system, men det blir inte bättre än vad du själv justerar in det till. Och du har ju skaffat det pga sina fina egenskapar, dumt att nöja sig med fint men väldigt ineffektivt system. MÃ¥nga nöjer sig med att det är varmt inne, andra med att det är bÃ¥de varmt och optimerat. Vem vill ha en sportbil där handbromsen ligger pÃ¥? ;)

Kurvlutningen skall justeras så du håller en jämn innetemp oavsett utetemp. (mao bör din RMU40 inte tillåtas styra ngt de närmsta månaderna så du vet att du hittat rätt kurva på ett ungefär iaf). Säger Nibes karta att du t.ex. skall ha kurva 5 men du vet att du har ett väl isolerat hus kan du ju testa kurva 4 istället.

När du tror dig hittat ungefär rätt lutning men tycker det är varmt/kallt i huset minskar/ökar du kurvförskjutningen.

Innan du aktiverar dina rumstermostater (du kanske behöver skruva av styrdonen på golvvärmefördelaren (GVF) eller justera termostaterna "bakom" vredet om det inte räcker att ha rumstermostaterna på fullt utan att ngn iaf stryper) skall slingarna på GVF vara fullt öppna. Om du redan på förhand vet att vissa slingor är betydligt kortare kan du ju strypa dem lite redan från början. Sedan är målet att få alla rum lika varma, så du får börja med att strypa de slingor till de rum som är varmast. Strypningen gör du direkt på GVF. Viktigt att avvakta ca ett dygn innan u gör nästa strypning, när du stryper det varmaste rummet får övriga slingor mer flöde = högre temp. Iaf de rum/slingor som nu har minst flödesmotstånd. Så det kan ta en vecka innan du hittat balans. Och har badrummen ingen yttervägg så kan du ju ha sådant flax att du kan få 23 grader i badrummen med samma framledning som övriga rum behöver för att hålla 18-20 grader. Uterumet kan du ju dessutom strypa lite extra om du vill ha de ännu lite svalare än övriga svala rum.

Kan bli lite trixigt att fÃ¥ till balansen mellan garage och hus, när du stryper tvÃ¥ rum i huset kanske flödet till stor del hamnar i garaget. När du dÃ¥ stryper lite i garaget ökar flödet i huset igen och du kan tvingas strypa samma tvÃ¥ rim i huset igen varpÃ¥ det onyp blir för mycket flöde i garaget etc etc etc. Ett ruskigt balanserande melaln slingorna pÃ¥ respektive GVF och dessutom mellan GVF för garage o hus. Det positiva i denna soppa är att du lär känna värmebehovet i respektive rum och fÃ¥r en mycket god förstÃ¥else för ditt VB-system.  tummenupp

Dessutom har du shunt att trixa med och hastigheter för CP pÃ¥ VB bÃ¥de vid tank o VP. Leta runt lite efter andra injusterings-trÃ¥fdar pÃ¥ forat sÃ¥ fÃ¥r du sannolikt indirekt svar pÃ¥ frÃ¥gor du redan har eller inte ens visste att du hade. Ju mer man förstÃ¥r desto mer blir man varse att man inte förstÃ¥r.  .,;-

När du fått balans i hela systemet och hittar rätt kurva så får du precis som du var inne på förskjuta kurvan så du när önskad temp i badrummen.

Oj, vilken novell... ...ber om ursäkt för min rastlöshet.  ::)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Får börja med att tack för bra beskrivning. Tro mig det kommer fler frågor :)
Citera
Ordbajsar lite generellt sÃ¥ fÃ¥r vi se vad som kan rÃ¥ka att komma till användning för dig i just ditt system, har förstÃ¥tt att du har ett lite komplext system. Men ett väldigt fint och genomtänkt system!!  tummenupp Och mellan blöjbytena kanske jag tappar trÃ¥den o skriver ngt jag knappt förstÃ¥r själv, dÃ¥ fÃ¥r du hojta. :) Men det är väldigt svÃ¥rt att berätta exakt hur allt skall var inställt hos dig, allt bygger pÃ¥ att du själv kommer underfund med vad som pÃ¥verkar ditt system samtidigt som du vÃ¥gar pilla lite pÃ¥ det (Bra ide att föra "dagbok" pÃ¥ vad du ändrar. DÃ¥ kan du enkelt "backa" om ngt i systemet blir väldigt i obalans. Du kommer pilla mer pÃ¥ flöden än pÃ¥ själva VP skulle jag tro). Du har ett bra system, men det blir inte bättre än vad du själv justerar in det till. Och du har ju skaffat det pga sina fina egenskapar, dumt att nöja sig med fint men väldigt ineffektivt system. MÃ¥nga nöjer sig med att det är varmt inne, andra med att det är bÃ¥de varmt och optimerat. Vem vill ha en sportbil där handbromsen ligger pÃ¥? ;)
Helt med på vad du pratar om. Det funkade perfekt som det har varit senaste året men det finns nog mycket att justera och några kronor att spara.

Citera
Kurvlutningen skall justeras så du håller en jämn innetemp oavsett utetemp. (mao bör din RMU40 inte tillåtas styra ngt de närmsta månaderna så du vet att du hittat rätt kurva på ett ungefär iaf). Säger Nibes karta att du t.ex. skall ha kurva 5 men du vet att du har ett väl isolerat hus kan du ju testa kurva 4 istället.
När du tror dig hittat ungefär rätt lutning men tycker det är varmt/kallt i huset minskar/ökar du kurvförskjutningen.
Just nu kör jag kurva 5. Det funkar ju fint men jag vill ju ha upp några grader i badrum samt i mitt uterum. Alltså höja lite i dessa.
Citera
Innan du aktiverar dina rumstermostater (du kanske behöver skruva av styrdonen på golvvärmefördelaren (GVF) eller justera termostaterna "bakom" vredet om det inte räcker att ha rumstermostaterna på fullt utan att ngn iaf stryper) skall slingarna på GVF vara fullt öppna. Om du redan på förhand vet att vissa slingor är betydligt kortare kan du ju strypa dem lite redan från början. Sedan är målet att få alla rum lika varma, så du får börja med att strypa de slingor till de rum som är varmast. Strypningen gör du direkt på GVF. Viktigt att avvakta ca ett dygn innan u gör nästa strypning, när du stryper det varmaste rummet får övriga slingor mer flöde = högre temp. Iaf de rum/slingor som nu har minst flödesmotstånd. Så det kan ta en vecka innan du hittat balans. Och har badrummen ingen yttervägg så kan du ju ha sådant flax att du kan få 23 grader i badrummen med samma framledning som övriga rum behöver för att hålla 18-20 grader. Uterumet kan du ju dessutom strypa lite extra om du vill ha de ännu lite svalare än övriga svala rum.
Aha nu fattar jag mer. Jag har ju flödesjusteringar på alla mina slingor och röris grovjusterade dessa och uppenbarligen ett helt okej jobb då jag har en ganska jämn och fin värme nu trots att alla termostaterna står fullt öppna.
Har ställt alla mina trådlösa rumtermostater på max dvs 35 grader och jag ser på termostaterna på GVF att de är fullt öppna.

Citera
Kan bli lite trixigt att fÃ¥ till balansen mellan garage och hus, när du stryper tvÃ¥ rum i huset kanske flödet till stor del hamnar i garaget. När du dÃ¥ stryper lite i garaget ökar flödet i huset igen och du kan tvingas strypa samma tvÃ¥ rim i huset igen varpÃ¥ det onyp blir för mycket flöde i garaget etc etc etc. Ett ruskigt balanserande melaln slingorna pÃ¥ respektive GVF och dessutom mellan GVF för garage o hus. Det positiva i denna soppa är att du lär känna värmebehovet i respektive rum och fÃ¥r en mycket god förstÃ¥else för ditt VB-system.  tummenupp

Dessutom har du shunt att trixa med och hastigheter för CP pÃ¥ VB bÃ¥de vid tank o VP. Leta runt lite efter andra injusterings-trÃ¥fdar pÃ¥ forat sÃ¥ fÃ¥r du sannolikt indirekt svar pÃ¥ frÃ¥gor du redan har eller inte ens visste att du hade. Ju mer man förstÃ¥r desto mer blir man varse att man inte förstÃ¥r.  .,;-
När du fått balans i hela systemet och hittar rätt kurva så får du precis som du var inne på förskjuta kurvan så du när önskad temp i badrummen.
Oj, vilken novell... ...ber om ursäkt för min rastlöshet.  ::)
Just nu har jag ju 21 grader i mitt garage också och det vill jag inte ha. 12-13 är helt lagom där. Det skulle jag vilja justera till redan nu är det möjligt innan jag börjar med huset?
Och hur går jag tillväga då?

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
......

Var är du, injusteringsproffs sökes  tummenupp

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Var är du, injusteringsproffs sökes  tummenupp
Du kanske ska sammanfatta din fråga? Sc:,h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Var är du, injusteringsproffs sökes  tummenupp

Hehe, är det proffs du söker bör du inte nämna mig i samma sammanhang. ;)

Skummade igenom allt lite snabbt, men kommentera garaget:
Ja, du kan justera in det redan nu. T.o.m. lämpligast att börja där, om jag får gissa på en höft utifrån det lilla som är känt ang ditt VB-system.

Har du separat CP o push i garaget kan du ju sänka farten på CP i garaget o se vad det ger, men sannolikt är det i så fall pushen du behöver justera ned. Har du inte push eller separat CP behöver du strypa flödet ordentligt i garagets VB.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Hehe, är det proffs du söker bör du inte nämna mig i samma sammanhang. ;)

Skummade igenom allt lite snabbt, men kommentera garaget:
Ja, du kan justera in det redan nu. T.o.m. lämpligast att börja där, om jag får gissa på en höft utifrån det lilla som är känt ang ditt VB-system.

Har du separat CP o push i garaget kan du ju sänka farten på CP i garaget o se vad det ger, men sannolikt är det i så fall pushen du behöver justera ned. Har du inte push eller separat CP behöver du strypa flödet ordentligt i garagets VB.

I mina ögon är du proffs. Fortsätt spotta ur dig information  8)
Jag har ju en WGF fördelare men i övrigt lika som bilden typ.
Sänka farten på cirkpumpen borde väl ge väldigt liten skillnad men jag provar där först.

Ska jag justera så jag landar på 14-15grader och sedan låter jag rumstermostaten
strypa det sista graderna så jag ligger på 12-13? Då har jag lite marginal.

Vrider alltså ner den näst längst ner till vänster för att strypa.


En annan noob fråga.
Nu stryper jag och grejar om jag någon dag skulle vilja ha 20 grader i garaget blir det ett jäkla skruvande och justerande för att få till det.
Inte ett problem direkt för jag vet att 12-13 är precis lagom när man ska skruva bil eller något annat.

Döper du om denna till PDF har du min lilla ritning på systemet
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=53569.0;attach=33713
« Senast ändrad: 30 oktober 2013, 14:54:45 av suhagg »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Vrider alltså ner den näst längst ner till vänster för att strypa.
Nja inte riktigt. Demontera termostaten och stryp med fast inställning. Om du har MMA ventil som pÃ¥ bilden är det enklast med en specialnyckel (första bilden) FN-nÃ¥nting  heter den. Men det gÃ¥r att vrida invändigt utan nyckel med nÃ¥t. det är "plastkugghjulet" se bilden, som ska vridas.
« Senast ändrad: 30 oktober 2013, 19:28:54 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Mummel mummel... ...jag förstÃ¥r vad jag menade men begriper att jag inte ens begriper hur jag hade tänkt att göra mig förstÃ¥dd.  :::_) :-)) knUp Tänkte även pÃ¥ en värmeväxlare men nämnde den aldrig varpÃ¥ inget av det jag skrev blir begripligt.  .,;-

Utan att ha kikat på din pdf (vi kom hem med vår första från BB i söndags...): Du har ju ett jättefint system, med en sådan rejäl arbetstank torde det inte spela ngn roll hur många av termostaterna som stryper samtidigt så länge det finns bypass. Men att ha instrypningen så nära den ultimata tempen är mest "ekonomiskt". Så att fast strypa termostaten är vad du skall göra. Lyssna inte på mina gissningar, lyssna på bopakoster!

*tänder i braskaminen o far till affären o bamse-handlar, gör minst skada där*
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Mummel mummel... ...jag förstÃ¥r vad jag menade men begriper att jag inte ens begriper hur jag hade tänkt att göra mig förstÃ¥dd.  :::_) :-)) knUp Tänkte även pÃ¥ en värmeväxlare men nämnde den aldrig varpÃ¥ inget av det jag skrev blir begripligt.  .,;-

Utan att ha kikat på din pdf (vi kom hem med vår första från BB i söndags...): Du har ju ett jättefint system, med en sådan rejäl arbetstank torde det inte spela ngn roll hur många av termostaterna som stryper samtidigt så länge det finns bypass. Men att ha instrypningen så nära den ultimata tempen är mest "ekonomiskt". Så att fast strypa termostaten är vad du skall göra. Lyssna inte på mina gissningar, lyssna på bopakoster!

*tänder i braskaminen o far till affären o bamse-handlar, gör minst skada där*

Jag hängde inte med alls på det där kan jag lugnt säga.
Det är alltså på den vita termostaten jag ställer vilket flöde den ska släppa igenom?
Vad justerar man på primär returventil? Dessa står på minimum både i hus och garage såg jag.

Citera
Justering av primär returventil
Om förstoring av bilder...

Stäng ventilen med den röda ratten, se till att den grå ringen är lyft och att den löper fritt. Vrid den grå ringen tills efterfrågat värde står vid röda rattens spets. Tryck ned den grå ringen och öppna röda ratten moturs tills spetsen stannar mot stoppklacken på den grå ringen.
Bild 1. Handratt för förinställning av returventilen

Bypass antar jag du menar vita röret mellan inkommande och utgående GVF som är ute till högre på bilden. Den har jag.
« Senast ändrad: 30 oktober 2013, 19:32:13 av suhagg »

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Nja inte riktigt. Demontera termostaten och stryp med fast inställning. Om du har MMA ventil som pÃ¥ bilden är det enklast med en specialnyckel (första bilden) FN-nÃ¥nting  heter den. Men det gÃ¥r att vrida invändigt utan nyckel med nÃ¥t. det är "plastkugghjulet" se bilden, som ska vridas.

Hoppas allt gått bra med barnet!

Två saker jag inte förstår.
Hur får jag isär termostaten?
Vad exakt gör strypningen i den?
För vad är skillnaden emot att jag på denna push bara vrider ner termostaten till låt säga 2 istället för 7.
Då stryper jag ju vilken temp vattnet får släppas fram med.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När det gäller värmen i garaget så skall du stänga den röda ventilen så mycket att du får en lägre vbf till övre fördelaren.
Du ser rätt snabbt resultat av det om kompressorn går när du justerar.
Principen är som följer, cirkpumpen i fördelargruppen ser till att du har ett lagom stort flöde i slingorna, det ger en jämn golvvärmetemp och minimerar risken för att det skall frysa i någon slinga om du råkar lämna en dörr öppen på vintern.
Genom att strypa på den röda ratten så minskar du tillförseln av varmt vatten till fördelaren, ju mindre mängd vatten som släpps ut genom den röda ventilen ju mindre mängd varmt vatten släpps in i fördelaren - det gör att temperaturen i den interna cirkulationen sjunker och det blir kallare i garaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
När det gäller värmen i garaget så skall du stänga den röda ventilen så mycket att du får en lägre vbf till övre fördelaren.
Du ser rätt snabbt resultat av det om kompressorn går när du justerar.
Principen är som följer, cirkpumpen i fördelargruppen ser till att du har ett lagom stort flöde i slingorna, det ger en jämn golvvärmetemp och minimerar risken för att det skall frysa i någon slinga om du råkar lämna en dörr öppen på vintern.
Genom att strypa på den röda ratten så minskar du tillförseln av varmt vatten till fördelaren, ju mindre mängd vatten som släpps ut genom den röda ventilen ju mindre mängd varmt vatten släpps in i fördelaren - det gör att temperaturen i den interna cirkulationen sjunker och det blir kallare i garaget.

Tack för att du förklarar tydligt och bra. Termostatens jobb är då egentligen bara för att jag aldrig ska få ut för varmt i mina golvvärmeslingor. En säkerhet kort och gott. Har den på 7 nu och jag tror det motsvarade något på 40grader. Då ska det aldrig skada mitt trägolv.

Nu ska jag justera som du sa i garaget först. Sen börja pilla på flödet på alla respktive slingor i huset. Den röda ventilen där borde ju alltid vara på max eller hur?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Den röda ventilen på husets fördelare skall vara på max.
I garaget skall den vara rätt hårt strypt.

Ofta får man trots helt öppen trimventil egentligen inte tillräckligt med flöde in/ut ur fördelaren, så man måste ligga och köra en lite för hög kurva, det optimala vore om du hade samma temp på de två mekaniska termometrarna på fördelaren som det visar på värmepumpens vbf/vbr, men det uppnår man sällan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Den röda ventilen på husets fördelare skall vara på max.
I garaget skall den vara rätt hårt strypt.

Ofta får man trots helt öppen trimventil egentligen inte tillräckligt med flöde in/ut ur fördelaren, så man måste ligga och köra en lite för hög kurva, det optimala vore om du hade samma temp på de två mekaniska termometrarna på fördelaren som det visar på värmepumpens vbf/vbr, men det uppnår man sällan.

Nu har jag först provat att strypa garaget ner till väldigt lite. 3an.
Det är fortfarande 20grader så jag har nu strypt så mycket jag vågar. (Full stängd är alltså nästan som den står nu) Satt cirkulationspumpen på lägsta.


I huset så har jag på de slingor där jag tycker det är varmt i rummen minskat flödet, och på de rum jag vill ha varmare ökat flödet. Tycker inte jag märkt någon skillnad alls på några dagar. Ökade cirkulationspumpen ett steg så det verkligen har bra fart. Näst lägsta står den på.

Jag tror det måste vara högre framledningstemp så det verkligen finns något att justera. Tänker jag rätt?
I mitt uterum får jag bara 18grader fortfarande jag vill kunna få det 20-21.

Satte en egen värmekurva så det går lätt att justera när det är dags.
Så här är det nu.




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, man ser snabbare resultat om det är kallt ute, så skruva inte för mycket och för ofta - låt det gå några dagar mellan några större ändringar - om du ser att flödet ändrar så kommer temperaturerna att ändra också så småningom.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Graderingen 1-5 pÃ¥ den röda injusteringsventilen är ju lite lustig, stort avstÃ¥nd mellan 4-5 men i realiteten väldigt liten skillnad pÃ¥ flödet. Läser man t.ex. Uponors injusteringsdokumentation sÃ¥ rekommenderas inte lägre flöde än 1,5 pÃ¥ skalan dÃ¥ risken att injusteringsventilen sätts igen blir stor. Jag skulle inte ha ngt problem med att sätta lägre än 1,5, torde bara vara att "motionera" ventilen lite dÃ¥ och dÃ¥.  tummenupp.

Den graderade ringen vill jag minnas att man kan plocka loss, dvs den lilla stopp-markeringen går att flytta. Så med anledning av det: stängs slingan helt när du "stänger" den röda injusteringsventilen? Om den inte stängs helt så har du ju ytterligare lite "justeringsmån" att strypa garaget.

Med tanke på att du har ett så nybyggt hus tycker jag det ser ut som om att "dina" framledningstemperaturer ser "väldigt" höga ut. Men du har å andra sidan ditt uterum du vill ha lite temp i vilket nog rubbar lite av "balansen" för frameldningstemp kontra utetemp.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Mmm, man ser snabbare resultat om det är kallt ute, så skruva inte för mycket och för ofta - låt det gå några dagar mellan några större ändringar - om du ser att flödet ändrar så kommer temperaturerna att ändra också så småningom.

Tack.
Ska ha det i åtanke.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Graderingen 1-5 pÃ¥ den röda injusteringsventilen är ju lite lustig, stort avstÃ¥nd mellan 4-5 men i realiteten väldigt liten skillnad pÃ¥ flödet. Läser man t.ex. Uponors injusteringsdokumentation sÃ¥ rekommenderas inte lägre flöde än 1,5 pÃ¥ skalan dÃ¥ risken att injusteringsventilen sätts igen blir stor. Jag skulle inte ha ngt problem med att sätta lägre än 1,5, torde bara vara att "motionera" ventilen lite dÃ¥ och dÃ¥.  tummenupp.

Den graderade ringen vill jag minnas att man kan plocka loss, dvs den lilla stopp-markeringen går att flytta. Så med anledning av det: stängs slingan helt när du "stänger" den röda injusteringsventilen? Om den inte stängs helt så har du ju ytterligare lite "justeringsmån" att strypa garaget.

Med tanke på att du har ett så nybyggt hus tycker jag det ser ut som om att "dina" framledningstemperaturer ser "väldigt" höga ut. Men du har å andra sidan ditt uterum du vill ha lite temp i vilket nog rubbar lite av "balansen" för frameldningstemp kontra utetemp.

Ska inte strypa den så mycket. Man hör ju att cirkulationspumpen får jobba om man stryper för mycket. Släppte upp lite så man inte hör ett motstånd i den. Så svar JA, den går att strypa istort sett helt just nu.

Uterummet bör inte sluka enormt mycket tycker jag då det är samma platta som huset med golvvärme men visst det är stora glaspartier och 1.6 i U-värde på partierna (inte glaset)

Men jag tror inte jag kan strypa garaget så mycket som det behövs på bara röda injusteringsventilen, eller vad tror ni?

Så ser det ut nu med kurvan på bilden ovan

« Senast ändrad: 08 november 2013, 17:19:13 av suhagg »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om det krävs kan du stänga trimventilen till garaget helt, och sedan sätta en mejsel mellan öra och trimventil, och försiktigt öppna tills du hör att du har flöde.
Du kanske bara behöver köra något tiotal liter/h i den slingan för att hålla garaget varmt.
Bry dig inte om skalorna eller hur cirkpumpen låter, fortsätt stryp flödet tills du har lagom varmt i garaget, det finns INGEN annan lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Och ang uterummet sÃ¥ verkar det relativt huset i övrigt sluka en del dÃ¥ du inte nÃ¥r samma temp där som inne. Fullt logiskt dÃ¥ det skiljer en del i konstruktionen kan tänkas. Att höja uterummets temp utan att tvinga VP till en högre frameldningstemp verkar inte möjligt (gissar att där nu finns gott om flöde)? Om sÃ¥ är fallet och du tvunget skall ha upp tempen sÃ¥ skall ju framledningen frÃ¥n VP höjas, det kommer kosta en procentuellt sett hyfsat stor kostnadsökning. Men livskvalitet kan inte värderas i pengar.  tummenupp

Jag är kass på shuntar, men att tillflödet via trimventilen skulle förorsaka CP att gå tungt fick jag inte riktigt ihop. Inte bara att det började "väsa" om trimventilen när du ströp den ordentligt? Eller var det inte garagets shunt CP som började låta konstigt? CP för garaget borde ju snurra runt som den vill oavsett hut mycket nytt flöde som studsar in via trimventilen... ...och den trimventilen behöver strypas rejält för att garaget inte skall tillföras lika mycket energi som idag då det uppenbarligen är för varmt... ...asch, skit sak samma. Jag är nog bara stinn i buken efter maten o behöver en intelligenshöjande öl. .,;-
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om det krävs kan du stänga trimventilen till garaget helt, och sedan sätta en mejsel mellan öra och trimventil, och försiktigt öppna tills du hör att du har flöde.
Du kanske bara behöver köra något tiotal liter/h i den slingan för att hålla garaget varmt.
Bry dig inte om skalorna eller hur cirkpumpen låter, fortsätt stryp flödet tills du har lagom varmt i garaget, det finns INGEN annan lösning.

Det ska jag tänka på.
En annan fråga. Har en WGF fördelare i garaget och den har inget by pass rör mellan ut och ingående fördelare. Inne i huset är det en Pro fördelare som är helt komplett så att säga.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Och ang uterummet sÃ¥ verkar det relativt huset i övrigt sluka en del dÃ¥ du inte nÃ¥r samma temp där som inne. Fullt logiskt dÃ¥ det skiljer en del i konstruktionen kan tänkas. Att höja uterummets temp utan att tvinga VP till en högre frameldningstemp verkar inte möjligt (gissar att där nu finns gott om flöde)? Om sÃ¥ är fallet och du tvunget skall ha upp tempen sÃ¥ skall ju framledningen frÃ¥n VP höjas, det kommer kosta en procentuellt sett hyfsat stor kostnadsökning. Men livskvalitet kan inte värderas i pengar.  tummenupp

Jag är kass på shuntar, men att tillflödet via trimventilen skulle förorsaka CP att gå tungt fick jag inte riktigt ihop. Inte bara att det började "väsa" om trimventilen när du ströp den ordentligt? Eller var det inte garagets shunt CP som började låta konstigt? CP för garaget borde ju snurra runt som den vill oavsett hut mycket nytt flöde som studsar in via trimventilen... ...och den trimventilen behöver strypas rejält för att garaget inte skall tillföras lika mycket energi som idag då det uppenbarligen är för varmt... ...asch, skit sak samma. Jag är nog bara stinn i buken efter maten o behöver en intelligenshöjande öl. .,;-

Det är säkert helt okej. Bara jag som reagerade på väsandet. Dels från ventilen när det blir trångt för vattnet, dels lite mera ljud om CP till shunten. Provar med den lite mera strypt några dagar nu.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Det ska jag tänka på.
En annan fråga. Har en WGF fördelare i garaget och den har inget by pass rör mellan ut och ingående fördelare. Inne i huset är det en Pro fördelare som är helt komplett så att säga.

Mins inte hur det låg till, men om du inga termostater har i garaget så stängs inga slingor. Då behövs ingen bypass, CP har ju "fritt" flås konstant och riskerar inte hamna i läget att den försöker pumpa runt i ett helt stängt system.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Mins inte hur det låg till, men om du inga termostater har i garaget så stängs inga slingor. Då behövs ingen bypass, CP har ju "fritt" flås konstant och riskerar inte hamna i läget att den försöker pumpa runt i ett helt stängt system.

Jo jag har termostater på alla slingor där också.
Men det borde ju inte vara ett problem då jag har huset också. Skulle alla termostater stänga i garaget så går det ju bara mer till huset om jag tänkt rätt.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Den separata CP:n för flödet i garagets slingor blir nog inte helt imponerad av att alla slingor stängs i garaget? *borde börja rita mina bygglovshandlingar för garage, jag vill ocksa ha injusterings-issues med ett garage inblandat*  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Den separata CP:n för flödet i garagets slingor blir nog inte helt imponerad av att alla slingor stängs i garaget? *borde börja rita mina bygglovshandlingar för garage, jag vill ocksa ha injusterings-issues med ett garage inblandat*  tummenupp

Då kanske det är lättare och fullura en termostat motor. Lägga något imellan så den inte kan stänga slingan helt. Måste kolla hur man kan göra det. En bricka imellan kanske.

Garaget bygger man ju först :-)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Finns nått som kallas kamin ventil tror jag som gör att inte slingan stäng helt brukar användas så man inte får kalla golv när man eldar i kamin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Hihi, jo, man borde bygga garaget först. Spontan-handlade en tomt o fick med i handlingarna att jag skulle slippa fullfölja om jag inte fick bygglov pÃ¥ det jag ville bygga. Fick 5 veckor pÃ¥ mig att rita ihop huset o lämna in ansökan o sedan kompletterade jag aldrig med garage. Tur var väl det, har kommit pÃ¥ nu att det skall kläs med solceller sÃ¥ jag behöver ta vädersträcken i beaktande. Hoppas fÃ¥ köpa loss lite mark av grannen sÃ¥ man fÃ¥ plats med ett riktigt rejält garage pÃ¥ ett smidigt sätt.  tummenupp

Lägga något imellan så den inte kan stänga slingan helt. Måste kolla hur man kan göra det. En bricka imellan kanske.

Jag hade plockat bort ett styrdon pÃ¥ en av slingorna där tempen inte är sÃ¥ viktig eller där det är enklast att manuellt strypa in slingan (gärne en av slingorna som kräver mycket flöde). DÃ¥ blir alltid minst en slinga öppen och du har en termostat i reserv (den kan sitta kvar Ã¥ssÃ¥ skiftar man med den trasiga om sÃ¥ behövs, att den inte är "aktiv" behöver ju ingen veta... :) ) samt ett styrdon "utifall att".  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Hihi, jo, man borde bygga garaget först. Spontan-handlade en tomt o fick med i handlingarna att jag skulle slippa fullfölja om jag inte fick bygglov pÃ¥ det jag ville bygga. Fick 5 veckor pÃ¥ mig att rita ihop huset o lämna in ansökan o sedan kompletterade jag aldrig med garage. Tur var väl det, har kommit pÃ¥ nu att det skall kläs med solceller sÃ¥ jag behöver ta vädersträcken i beaktande. Hoppas fÃ¥ köpa loss lite mark av grannen sÃ¥ man fÃ¥ plats med ett riktigt rejält garage pÃ¥ ett smidigt sätt.  tummenupp

Jag hade plockat bort ett styrdon pÃ¥ en av slingorna där tempen inte är sÃ¥ viktig eller där det är enklast att manuellt strypa in slingan (gärne en av slingorna som kräver mycket flöde). DÃ¥ blir alltid minst en slinga öppen och du har en termostat i reserv (den kan sitta kvar Ã¥ssÃ¥ skiftar man med den trasiga om sÃ¥ behövs, att den inte är "aktiv" behöver ju ingen veta... :) ) samt ett styrdon "utifall att".  tummenupp

Ska plocka bort styrdonet på en slinga som du tipsade.
Blir nog bäst till förrådet där värmepumpen står och där är det varmt ändå. Ska ha slingan precis lite öppen så det kan cirkulera.

Nu har jag kört några dagar och jag märker att det behövs mer framledningstemp till uterummet för det är fortfarande på tok för kallt där.

Gjort följande.
Fått ner temp i garaget till ca 16 grader. Det får vara bra så. Jag har hellre lite marginal än spar 2kr i månaden :)
Började använda rumstermostaten där och har nu ställt ner till 13grader.
Nu kan jag väl låta det vara anser jag.

Nu till huset.
Gick in i min kurva och ökade alla framledningstemperaturer med 2grader på varje
är det rätt sätt att ge sig på detta eller hur ska jag tänka?

Ökade cirkulationspumpen till högsta läget för att se till att det är bra snurr i huset.
Det är ju uterummet som är det ställe jag kommer behöva många fler grader i framledningstemp.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Finns nått som kallas kamin ventil tror jag som gör att inte slingan stäng helt brukar användas så man inte får kalla golv när man eldar i kamin.

Jag tror jag nöjer mig med att ta bort en styrdon. Öppna slingan lite bara. Rummet är varmt ändå och så låter jag det vara så.
I huset har jag bypass så där ska det aldrig vara någon risk att cirkpumpen får jobba emot stängda slingor.


Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Så här ser det ut nu

« Senast ändrad: 13 november 2013, 20:38:12 av suhagg »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Garaget svalare iaf.  tummenupp

Jag har aldrig gett mig på egen kurva. Jag kör pumpens egna kurvor o hade därmed endas förskjutit kurvan och vid behov knäckt den (testade knäckning runt 5-6 grader då det är höst-temp och blåsigt hos oss, men after RMU:n struntar jag i dylika projekt).

Kör hårt, syns att du nu blivit VP-biten! ;)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Jag får fortfarande inte upp uterummet i mer än 16-17grader.

Säg till om jag gör fel.
Har strypt slingorna lite till alla övriga rum i huset i samband med att jag höjde kurvan.
Den har ju gått så här i ett par dagar nu. Nu är det bara badrummen som har ganska stort flöde fortfarande för där vill jag ha varmt.

Om jag vill ligga på 20 grader i uterummet känns det som jag måste öka kurvan med 5grader på varje punkt
för att kunna uppnå det och sedan strypa ner flödet per/min på alla andra slingor i huset. Är det rätt sätt att tänka?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du måste troligen höja kurvan med ca 1-2 grad/grad varmare du vill ha i uterummet.
Men tänk på att det kostar ca 3% i sämre COP/grad du höjer kurvan i uterummet.
Höjer du kurvan 5 grader bara för att få varmt i uterummet så kostar det dig runt 15% i sämre verkningsgrad på anläggningen.
Det finns inga möjligheter att isolera uterummet mer?, typ:
Gardiner
Mattor på golv innanför dörrar/fönster
Bättre tätning av dörrar/fönster
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Du måste troligen höja kurvan med ca 1-2 grad/grad varmare du vill ha i uterummet.
Men tänk på att det kostar ca 3% i sämre COP/grad du höjer kurvan i uterummet.
Höjer du kurvan 5 grader bara för att få varmt i uterummet så kostar det dig runt 15% i sämre verkningsgrad på anläggningen.
Det finns inga möjligheter att isolera uterummet mer?, typ:
Gardiner
Mattor på golv innanför dörrar/fönster
Bättre tätning av dörrar/fönster

Uterummet är nybyggt och jag kommer inte ändra om något utan det blir att kräma på mer värme.
Plattan har 300mm cellplast, golvvärme, 1.6 U-värde på glaspartier och 200mm isolering i tak.

Men det känns ju som att jag måste öka kurvan med låt säga 5 grader på varje punkt för att det ska bli bra värme i uterummet
eller tänker jag fel?
Och i samband med det måste jag samtidigt strypa flödet på övriga slingor för att det inte ska bli för varmt där.
Har ju termostater och rumsgivare på allt sen också de står ju fullt öppna nu vid justering.

Men är detta normal kurva annars?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det ser väl OK ut, väl högt för golvvärme egentligen, men det är klart, skall du värma uterummet så blir det ju vad det blir.
Du kan inte köpa nåt liknande med denna: http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4-35kw-416087
Den skulle ju kunna skramla och gå när ni inte är där, och om ni störs av den när ni är där kan ni stänga av den i någon timme utan att det blir så kallt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Ja, det ser väl OK ut, väl högt för golvvärme egentligen, men det är klart, skall du värma uterummet så blir det ju vad det blir.
Du kan inte köpa nåt liknande med denna: http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4-35kw-416087
Den skulle ju kunna skramla och gå när ni inte är där, och om ni störs av den när ni är där kan ni stänga av den i någon timme utan att det blir så kallt.

Tack. Vill inte montera in något som låter i det rummet. Blir för mycket krångel med rördragning också.
Ska öka lite till mätte med IR-termometern och ytan på golvet i uterummet är bara 20 grader (polerad betong). Inne i huset är det 22 på trägolven.

Tänker jag rätt om jag stryper slingorna inne lite till,  alla rum utom uterummet, sedan ökar jag kurvan med 2 grader pÃ¥ varje punkt och sedan väntar ett par dagar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du behöver nog öka kurvan med ett par grader vid nuvarande temperatur, och ännu mer när det blir kallare, men det kan du ju prova dig fram med under kommande vinter.
För att det inte skall bli för varmt i andra rum behöver du strypa flödet mer.
Om du stryper FÖR mycket kommer du att få golv som upplevs olika varma beroende på var du går, varmt i början av slingorna, och kallt i slutet.

Det du egentligen behöver, om du skall ha varmt i uterummet är större effekt där, fläktradiator, vanlig radiator, en extra isolerruta monterad - eller annat som ökar effekten eller minskar värmeläckaget.
« Senast ändrad: 20 november 2013, 07:51:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Du behöver nog öka kurvan med ett par grader vid nuvarande temperatur, och ännu mer när det blir kallare, men det kan du ju prova dig fram med under kommande vinter.
För att det inte skall bli för varmt i andra rum behöver du strypa flödet mer.
Om du stryper FÖR mycket kommer du att få golv som upplevs olika varma beroende på var du går, varmt i början av slingorna, och kallt i slutet.

Det du egentligen behöver, om du skall ha varmt i uterummet är större effekt där, fläktradiator, vanlig radiator, en extra isolerruta monterad - eller annat som ökar effekten eller minskar värmeläckaget.

Tack då är jag på rätt spår i alla fall.
Ökade igår med 2 grader på varje punkt. Ska strypa slingorna inne lite då jag aldrig gjorde det igår. Såg att jag hade 24grader på ytan trägolven.

Ska kolla betonggolvet i uterummet när jag kommer hem.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Tror jag lyckats med ett solklart nybörjarmisstag.
Läste för en tid sedan innan jag började justeringen att man inte skulle glömma att ha bypassen öppen på sin fördelare. Tydligen vanligt att man har bypassen monterad men sedan glömt att öppna den. Jag gick så klart och kollade på min fördelare och så klart var den helt stängd. Vilken lycka tänkte jag och öppnade den helt. ::)

Sen började justeringen i denna tråd. Gissar det är en anledning till att jag inte får upp värmen på golvet i uterummet a:gl
Nu har jag strypt den så den precis är öppen för jag antar det är så det ska vara?
Ska vänta några dagar nu och se om jag får upp värmen på golvet i uterummet som jag hade förut.
Skulle alla termostater vara stängda på sommaren .t.ex så kan den cirkulera igenom bypassen eller hur.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Om uterummet har en, relativt övriga slingor på fördelaren, lång slinga bör det göra bra skillnad att du stänger/stryper bypass.

Bypass är inget måste, finns alltid ngn slinga öppen kan man stänga sin bypass. Jag har stängt båda mina helt, annars har man ju en kortslutning man inte vill veta av. :)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om uterummet har en, relativt övriga slingor på fördelaren, lång slinga bör det göra bra skillnad att du stänger/stryper bypass.

Bypass är inget måste, finns alltid ngn slinga öppen kan man stänga sin bypass. Jag har stängt båda mina helt, annars har man ju en kortslutning man inte vill veta av. :)

Den är inte så lång det är bara 25kvm och inte så lång ifrån fördelaren.

Nu har jag bypassen pyttelite öppen. Men kör jag med IR tempen på ytan i uterummet så är det 22grader så det får för dåligt med värme.
Har strypt lite ytterligare på alla andra slingor i huset. Har ganska ok temp i alla andra rum anser jag.

Ska testa att stänga bypassen helt och se om det går upp någon grad i uterummet.
Känns konstigt att stänga alla andra slingor så mycket.

Dum fråga igen.
Varför kan jag inte ha alla slinger lagom öppna beroende på längd på slingan, sedan låta rumstermostaterna justera resten?
Det känns som jag har mindre marginal nu när man stryper slingorna på flödet.
Skulle jag vilja ha varmare i något rum och sedan i efterhand höjer temp på rumstermostaten så kanske det inte hjälper
då flödet är strypt för mycket.



Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Den är inte så lång det är bara 25kvm och inte så lång ifrån fördelaren.

Om det är en slinga till 25 kvadrat skulle jag gissa att det är din överlägset längsta slinga? Dessutom skall den jobba i det tveklöst sämst isolerade rummet med mestadels "ytterväggar" utan hjälp från intilliggande rum?

Använder du rummet flera dagar i veckan eller flera dagar i mÃ¥naden? Är nyttjandegraden inte allt för brutal hade jag stoppat in en liten mysig gasolkamin att dra igÃ¥ng strax innan man tänkt sitta där. Allrahelst om du känner att du inte fÃ¥r ordning pÃ¥ prylarna.  dontknow

"Lagom" öppna är de ju när alla rum får rätt flöde, inte när ett antal rum får för mycket flöde och de andra för lite tills en termostat stänger en hög-flödes slinga och flödet fördelas om. Optimalt så stänger aldrig dina termostater ngn slinga, då har du justerat rätt.

Teoretiskt skulle du kunna skicka ut 50 °C konstant och låta termostaterna öppna/stänga slingan efter behov, resultatet blir en skyhög elräkning och svajig rumstemperatur.

Frågar du mig så har du nu börjat fått koll på principer och ditt system till större delen. Mitt råd är att du onyo läser injusterings-manualerna på forat, du kommer bli påmind om detaljer du glömt och förstå detaljer du inte förstod innan du började injusteringen.

Jag borde nog ocksÃ¥ läsa dem igen.  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om det är en slinga till 25 kvadrat skulle jag gissa att det är din överlägset längsta slinga? Dessutom skall den jobba i det tveklöst sämst isolerade rummet med mestadels "ytterväggar" utan hjälp från intilliggande rum?

Använder du rummet flera dagar i veckan eller flera dagar i mÃ¥naden? Är nyttjandegraden inte allt för brutal hade jag stoppat in en liten mysig gasolkamin att dra igÃ¥ng strax innan man tänkt sitta där. Allrahelst om du känner att du inte fÃ¥r ordning pÃ¥ prylarna.  dontknow

"Lagom" öppna är de ju när alla rum får rätt flöde, inte när ett antal rum får för mycket flöde och de andra för lite tills en termostat stänger en hög-flödes slinga och flödet fördelas om. Optimalt så stänger aldrig dina termostater ngn slinga, då har du justerat rätt.

Teoretiskt skulle du kunna skicka ut 50 °C konstant och låta termostaterna öppna/stänga slingan efter behov, resultatet blir en skyhög elräkning och svajig rumstemperatur.

Frågar du mig så har du nu börjat fått koll på principer och ditt system till större delen. Mitt råd är att du onyo läser injusterings-manualerna på forat, du kommer bli påmind om detaljer du glömt och förstå detaljer du inte förstod innan du började injusteringen.

Jag borde nog ocksÃ¥ läsa dem igen.  a:gl

Citera
Om det är en slinga till 25 kvadrat skulle jag gissa att det är din överlägset längsta slinga? Dessutom skall den jobba i det tveklöst sämst isolerade rummet med mestadels "ytterväggar" utan hjälp från intilliggande rum?

Stämmer nog bra det. Precis den är ju dåligt isolerad jämnfört med allt annat.

Citera
Använder du rummet flera dagar i veckan eller flera dagar i mÃ¥naden? Är nyttjandegraden inte allt för brutal hade jag stoppat in en liten mysig gasolkamin att dra igÃ¥ng strax innan man tänkt sitta där. Allrahelst om du känner att du inte fÃ¥r ordning pÃ¥ prylarna.  dontknow
Ska fundera på något mysigt att ha där. Just nu sitter vi endast på helgerna.
Skulle kanske kunna prova att köra med ett litet 2000w element och brassa på när man ska vara där.

Citera
"Lagom" öppna är de ju när alla rum får rätt flöde, inte när ett antal rum får för mycket flöde och de andra för lite tills en termostat stänger en hög-flödes slinga och flödet fördelas om. Optimalt så stänger aldrig dina termostater ngn slinga, då har du justerat rätt.
Teoretiskt skulle du kunna skicka ut 50 °C konstant och låta termostaterna öppna/stänga slingan efter behov, resultatet blir en skyhög elräkning och svajig rumstemperatur.
Frågar du mig så har du nu börjat fått koll på principer och ditt system till större delen. Mitt råd är att du onyo läser injusterings-manualerna på forat, du kommer bli påmind om detaljer du glömt och förstå detaljer du inte förstod innan du började injusteringen.

Jag borde nog ocksÃ¥ läsa dem igen.  a:gl

NÃ¥gra bra guider du kan tipsa om?

Om jag ska lämna det här.
Vad blir nästa steg nu med VP?
 

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
NÃ¥gra bra guider du kan tipsa om?

En snabb sökning gav t.ex. denna tråd, finns säkert mer göttigt om du letar:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0

Gissningsvis kommer du gå över ån efter vatten för att få uterummet ok, energisnålast är nog att ha lite lagom för kallt i uterummet för mys (15 °C?) till förmån för övriga huset o sedan tillfälligt höja tempen när du faktiskt nyttjar det.

RöklÃ¥da och en liten automatladdad pelletskamin? Infravärmare? Gasolvärmare/kamin? Utvändigt murad skorsten med öppen spis/kasett i uterummet och pÃ¥ utsidan en mysig eldstad (dubbla pipor i samma stock) för utekvällar med tillskott o mys?  dontknow
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Äntligen börjar det bli lite kallt sÃ¥ man fÃ¥r justera lite  8)

Jag har ju strypt in slingorna och kört på denna kurva nu när det har varit 0-7grader en längre tid.
Nu har det legat på -5 till -10 i någon vecka och jag vill ha lite varmare inne.

Justeringen är ju att uterummet på ca 25kvm har sin slinga fullt öppen. Övriga är ganska nedstrypa i förhållande till den.
Nu vill jag ha lite varmare i övriga rum och med tanke på min justering ska jag ändra i kurvan eller öppna flöde på de slingor jag vill ha varmare på?
Vill ju egentligen inte ha kallare i uterummet så spontant såg gissar jag öka kurvan. Men termostaten (står på 7) på shunten för golvvärmen släpper ju ändå inte ut för varmt på slingorna för att inte skada trägolvet.
Citera
1-9, vilket motsvarar en framledningstemperatur på 20-55 °C
Den nere till vänster på fösta bilden.


Nuvarande kurva och jag antar det bara är att öka 3grader på
-10
-20
-30

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Jag ökade flödet på några slingor i huset.
Justerade kruvan enligt följande.



En annan fråga är detta normala, okej inställningar? Inget jag rört.

« Senast ändrad: 16 januari 2014, 07:49:54 av suhagg »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!