Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nya nordic air L/V  (läst 14369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: nya nordic air L/V
« Svar #30 skrivet: 30 oktober 2005, 15:38:22 »
Jag hÃ¥ller  med Invaidor att hela systemet kunde göras mycket smidigare. För ett par veckor sedan installerade jag en sÃ¥dan här med en bivalentshunt som ägaren skulle styra manuellt. VV-beredaren kopplades sÃ¥ att den förvärmer vv och efter sattes en 50 liters elvv-beredare (extra) som skydd mot legionella. Slingan i Nordics vv-beredare kopplades i serie med pannan och bef. system, vv-beredaren i pannan kopplades bort helt.
Detta var Strategs eget systemförslag för de hade varit på plats och tittat.
Själv hade jag nog kopplat Nordics vv-beredare tvärtom, alltså som en acc.tank till radiatorvattnet och struntat i att använda slingan.
Acc.tanken hade satts på returen och ifrån vxlaren hade värmen gått in i pannan.
Pannan hade förvärmt vv och sedan en 50-liters elvv-beredare som spets.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Invaidor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm/sösdala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man sätta en LL i helikopter?
SV: nya nordic air L/V
« Svar #31 skrivet: 30 oktober 2005, 15:47:57 »
Tack för den!  8)

Personligen när jag koplade in samma sak så andvände jag slingan till VVB, som en lite extra värmning till VVB'n, någon krona tjänar man på det iaf.


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: nya nordic air L/V
« Svar #32 skrivet: 31 oktober 2005, 00:04:00 »
Hej igen *vinkar*
Den så kallade acktanken arbetar som en varmvattenberedare som värms av VP när den går. Annars värms den av radiatorvattnet.  Hur mycket vatten är det? Acktanken/varmvattenberedarens mått är diam 400 mm x ca 1000 mm. Det är ca 125 liter ex slingor. Vi pratar alltså om ca 100 liter. "Fesljummet"  ;) eftersom det är radiatortemp eller VP temp på detta.
VP går alltså mot en varmvattenberedare om 100 liter. ????

Resten av tappvarmvattenbehovet i temp eller temp och volym, spetsas sedan i befintlig panna, i befintlig varmvattenberedare.
Vid värmebehov då cirkpump alltid går används den lilla nya acktanken/vvb som en trög värmeväxlare mellan VP och radiatorkresen.
I inte något fall arbetar acktanken som acktank.  Däremot som varmvattenberedare och som värmeväxlare.
Som varmvattenberedare är den lite blygsam. 100 liter förslår inte långt om man inte har väldigt varmt vatten. Och det har man inte  :( alltså måste tempen spetsas mot legionella och för komfort
Volym problemet löser man det genom att seriekoppla med befintlig  vvb.

Värmeväxlingen mellan VP och tappvarmvatten då? Jo en motströms plattvärmeväxlare ger den högsta tappvarmvattentemperaturen. Inte en slinga in i en (för liten) vvb.
CP2 går hela tiden annars får man inget tappbvarmvatten. Det vore därför "görenkelt" att ha en plattis till utanför VVB för att på så sätt få den högsta tappvarmvattentemperaturen ur VP:n in i befintlig vvb. Helt utan styrning. Rinner vatten i båda kretsarna överförs värmen.


Hur skulle jag vilja ha det?
Skippa beteckningen acktank. För det är det inte.
Använt befintlig vvb men förvärm tappvarmvattnet mha en plattvärmeväxlare till
Extern plattvärmeväxlare FÖRE bef vvx mellan VP kretsen och VV kretsen.
Skippat extra acktank på radiatorkretsen, räcker gott med befinlig pannas spets.

Besparing acktank/vvb, kalla det vad ni vill ;)

Extra utgift en plattvärmeväxlare till.


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: nya nordic air L/V
« Svar #33 skrivet: 31 oktober 2005, 19:20:53 »
Det verkar som anläggningen ej är väl genomtänkt.



Citera
Sfinx skriver:

Hur skulle jag vilja ha det?
Skippa beteckningen acktank. För det är det inte.
Använt befintlig vvb men förvärm tappvarmvattnet mha en plattvärmeväxlare till
Extern plattvärmeväxlare FÖRE bef vvx mellan VP kretsen och VV kretsen.
Skippat extra acktank på radiatorkretsen, räcker gott med befinlig pannas spets.

Besparing acktank/vvb, kalla det vad ni vill

Extra utgift en plattvärmeväxlare till.


Är din system lösning den som är bifogad under denna tråd av Invaidor?

När alla kommenterat färdigt och du ändrat systemet  till det bästa tror jag du fÃ¥r ett bra fungerande system.
« Senast ändrad: 31 oktober 2005, 19:24:07 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: nya nordic air L/V
« Svar #34 skrivet: 31 oktober 2005, 19:29:27 »
Nej jag har tyvärr inte bifogat någon fil. 8)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: nya nordic air L/V
« Svar #35 skrivet: 01 november 2005, 20:40:42 »
Hej Sfinx! En enkel fråga bara, du vill fortfarande ha tanken till vvberedareoch sedan spetsa vv med pannan. En fråga bara. Nordic Air jobbar hela tiden med fast kondensering, alltså 47-50 grader. Sedan vill du spetsa vv med pannan men hur får du någon ekonomi på den anläggningen när pannan ska vara igång hela året om???? Eller menar du att husägaren ska sköta panndriften manuellt varje gång med en strömbrytare.
Enligt mig kunde systemet göras enklare, om man förutsatte att det fanns en shunt på bef.panna så skulle man kunna lägga tanken och pannan i serie och dessa värms upp till 50 grader sedan sköter en shuntmotor (extra) värmen ut i huset. När shuntmotorn står 90% fullt öppen kopplas oljebrännaren in via gränsläge och ev. tidrelä (extra). Då ger värmepumpen vad den orkar med och oljan går in automatiskt när det behövs. Vv förvärms i panna (50 grader) och på vintern (ca 35 grader) för att sedan spetsas av en elvvberedare.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: nya nordic air L/V
« Svar #36 skrivet: 02 november 2005, 15:22:56 »
Hej Sfinx! En enkel fråga bara, du vill fortfarande ha tanken till vvberedareoch sedan spetsa vv med pannan. En fråga bara. Nordic Air jobbar hela tiden med fast kondensering, alltså 47-50 grader. Sedan vill du spetsa vv med pannan men hur får du någon ekonomi på den anläggningen när pannan ska vara igång hela året om???? Eller menar du att husägaren ska sköta panndriften manuellt varje gång med en strömbrytare.
Enligt mig kunde systemet göras enklare, om man förutsatte att det fanns en shunt på bef.panna så skulle man kunna lägga tanken och pannan i serie och dessa värms upp till 50 grader sedan sköter en shuntmotor (extra) värmen ut i huset. När shuntmotorn står 90% fullt öppen kopplas oljebrännaren in via gränsläge och ev. tidrelä (extra). Då ger värmepumpen vad den orkar med och oljan går in automatiskt när det behövs. Vv förvärms i panna (50 grader) och på vintern (ca 35 grader) för att sedan spetsas av en elvvberedare.

Hela grejen är att Nordican skall dockas mot befintlig anläggning. Och precis som du säger ger den "bara" ca 50 grader.
Det har varit olika kopplingsscheman men principen är att använda befinlig utrustning så långt det går för att hålla nere kostnaden och komplexiteten. Din lösning är ju precis detta.
Det jag reagerade emot var begreppet acktank om en vvb på 100 liter.

Fungerar inte befinlig anläggning förut kan man förbättra den med acktank, VVB och andra grejor.
MEN om nu befinligt system är ok borde inkopplingen göras så enkel som möjligt.

Jag är övertygad om att för att få en så flexibel lösning som möjligt SKALL man ha acctank och behålla befinliga el/olje/ved/pellets panna och docka VP och annat till detta. Att som idag riva ut allt det gamla men fungerande pannor tror jag är fel. En VP tar inte stor plats. Hjärtat i systemet blir då acktanken där olika värmesystem jobbar ihop
Men dÃ¥ menar jag att det skall vara en riktig acktank om 500 gärna 1000+ liter. Och gärna med solingar bÃ¥de högt och lÃ¥gt  ;)
Precis som boröpannan visar på sin hemsida. http://www.boroe.com/

En intressant lösning vore att använda acktanken på den kalla sidan för VP. Då får man mycket högre energiuttag från samma tank. Temperaturvariationen skulle lätt kunna bli kanske uppemot 80 grader med bra styrning.


Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: nya nordic air L/V
« Svar #37 skrivet: 11 november 2005, 17:20:13 »
Jag skulle nog dra öronen åt mig angående Strateg Trade AB se länk nedan:

http://www.hn.se/m_standard.php?id=485549&avdelning_1=109&avdelning_2=294&

 :o
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!