Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1125 eller F1145, vad skall jag välja?  (läst 8964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rolsie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1125 eller F1145, vad skall jag välja?
« Svar #15 skrivet: 13 april 2010, 12:32:40 »
Hade samma dilemma, har tittat på Nibes pumpar en längre tid. Tidigare fanns en som hette 1135 som jag absolut inte kunde förstå varför den fanns. Sedan kom då 1145. Den kostar lite mer, men då finns ju elpatron och varmvattenstyrningen inkluderat och klart. På något sätt så lurar man lätt sig själv genom att bara kika på inköpskostnaden utan att ta med grejorna runtomkring, och inte minst att det blir mer hantering och installation med optioner och tillägg.
Utan att gå in på alla detaljer som mycket ordentligt skrivits i inlägget ovan så valde jag 1145. Effektivare, en bättre paketering, elpatron & styrning inkluderat gör ju att installationsjobbet blir mindre, enklare och snyggare. Det är inte många tusenlappar man sparar totalt sett genom att välja 1125, man. Ser man till effektivitetsskillnaden så är det ju insparat på några år. Och eftersom 1135 (som jag tolkar det) produktmässigt var ett misslyckande så har man ju tagit med de erfarenheterna till 1145.
Jag gjorde installationen själv. Kollade priset på Rinkaby och ringde upp vår lokale Nibeinstallatör som kunde leverera tilll samma pris. Det visade sig att han hade varit med i refensgruppen vid utvecklingen av 1145'an, så han kanske inte är helt opartisk. Samtidigt så vet jag från annat håll att han har mycket gott rykte i branchen. Han installerade bara några få 1125 nuförtiden, det finns ingen anledning att välja den. Men som sagt, kanske lite färgad åsikt. Med den installerade pumpen kan jag bara säga att jag är helnöjd. Paketeringsmässigt är det tydligt en produkt med mycket erfarenhet bakom.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1125 eller F1145, vad skall jag välja?
« Svar #16 skrivet: 13 april 2010, 21:24:40 »
Hej och tack för alla synpunkter och all hjälp!!!

Här kommer en liten uppdatering.

En av leverantörerna (Nibe) svarade idag att visst kan man gå upp till en 1125-15kw pump men man måste då borra djupare än de 240 meter man räknat på i offerten, alltså två hål (dyrare) och att det inte var säkert att en 15kW var så mycket bättre med tanke på effektivitet. Han skriver så här: "Ett annat problem skulle kunna vara att en 1125-15kW värmepump blir för stor
för effektbehovet i ditt hus. Vilket kan leda till sämre gångtider."

Men precis så har ju IVT leverantören räknat fast med en 14kW pump??

Jag är egentligen inte ute efter att nödvändigtvis köpa det billigaste alternativet utan mest vill jag hitta det system som passar huset bäst.
Både vad gäller inköp och energikostnader utslaget över tid men också användarvänlighet är viktig.

Av de 4 olika leverantörerna som har lämnat offerter, så har alla Nibe leverantörer (3stk) räknat med i stort sett samma borrdjup (utom en) och samma pump (1145-12kW). En annan firma har lämnat offert på en IVT 14kw och har räknat på i stort sett samma borrdjup fast i två hål. Här en länk till en annan tråd om mitt hus: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31892.0

Alla Nibe leverantörer verkar rörande eniga om att det är många fördelar med 1145an plus att den då verkar vara något effektivare än 1125. Så det står nog mellan 1145 och möjligtvis en IVT 14 kW? Får läsa på lite om den pumpen också!

Tack igen! Fantastiskt forum det här med så många hjälpsamma människor!! Thumbsup

Jim




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!