0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inget protokoll lämnas. Dom har väl någon checklista som dom ska gå igenom. Mäta, kolla driftimmar, rengöra div filter etc.
Nej, det finns mig veterligen ingenstans där man kan läsa av hetgastemp eller kompressortemp.Eller finns det någon annan teknisk term som kan användas för dessa värden?Vid den årliga servicen kollar dom med en massa olika instrument. Borde dom inte reagera om några värden är fel och isf göra nödvändiga åtgärder? Får ta upp detta med leverantören så får vi se om något händer.
Ska gå in i menyn som du beskriver och kolla senare ikväll.Vad är påverkan av att höja max retur till 55°C mot fabriksinställda 48 °C? Antar att detta är för radiatorkretsen? Ska även ta ett kort på radiatorn och försöka få in här på forumet. Servicen kostar 850SEK/år. Pratade nyss med leverantören och jag frågade om dom någon gång hade kollat pumpens verkliga effekt. Det hade dom inte gjort. Han lovade att han skulle komma ut och göra det snart. Dom ska även mäta upp diff på kalla sidan mer exakt mot vad man kan se i displayen. Om man ska bifoga kort här, använder man knappen bilagor och andra tillval?
Jag antar att radiatorflödena inte är intrimmade. Har man värmepump ska det vara mer än 5 graders differens mellan in och utgående radiator till varje radiator när pumpen har gått ett tag. Är det mindre brukar vi kalla det att radiatorn kortsluter flödet vilket i sin tur betyder att pumpen får arbetat vid onödigt hög temperatur med sämre verkningsgrad och mer tillsatsel som resultat. Har man olje- eller elpanna behöver man inte bry sig om sådant. Kortslutande radiatorer kan dock inte vara hela förklaringen till den höga elförbrukningen men kan vara en förklaring till att returtemperaturen blir hög. Kontrollera i vinter att det är en märkbar temperaturskillnad mellan tillopp och retur på alla radiatorer. Det är framför allt små radiatorer som sitter nära pumpen som kan ställa till problem. Det går att spara en hel del pengar på att ställa in rätt flöden. Tror inte höjd returtemperatur kommer att göra så mycket. Kurva 43 betyder att framledningstemperaturen vid noll grader ute är 43 grader. Det är ungefär samma som jag har och mina radiatorer behöver inte mer än 53 grader fram vid DUT. Jag skulle vilja avråda från att ställa upp returtemperaturen. Jag har svårt att föreställa mig att den är problemet. Är det hög returtemperatur är det radiatorerna man ska ge sig på. Huset har troligen ett 55/45 system och då skall 48 grader returtemperatur inte vara något problem. Mitt resonemang förutsätter att jag har uppfattat Thermias värmkurva korrekt. 3,5 m3 olja kostar idag ca 45000 kr så pumpen gör nytta i alla fall.
Eftersom du har fått larm "hög retur" så stannar kompressorn och el-patron går in istället om du fortfarande har ett värmebehov tills returen sjunker ner till 48 °C och du råkar ut för el-syndromet.Och du kör på "hög kurva" 43 så det du måste tänka på är att för varje steg du ökar kurvan så ökar framledningstemperaturen med 3 °C och kör du på kurva 43 så skickar du ut ca 49 °C redan vid nollan så då kan du tänka dig när det börjar bli några minusgrader ute vad nära din retur kommer att hamna på 48 °C och risk för att du får hög retur.Det du ska undersöka är VARFÖR du måste ha så hög kurva?En läckande växelventil kan vara orsaken varför du måste köra på så hög kurva.tittar man på dina timmar på varmvatten förbrukningen så verkar ni inte vara några storförbrukare av varmvatten men kan ju vara så enkelt att källaren slukar väldigt mycket energi.
Efter att jag sänkt hastigheten på CP för radiatorsidan har jag inte fått något larm på för hög retur. Menar du att man kan köra CP på högre hastighet och få bättre verkningsgrad om man ökar max retur till 55 °C? Om inte så kan väl CP stå på den hastighet som jag nu har?
Och du kör på "hög kurva" 43 så det du måste tänka på är att för varje steg du ökar kurvan så ökar framledningstemperaturen med 3 °C och kör du på kurva 43 så skickar du ut ca 49 °C redan vid nollan ...