Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temp pÃ¥ varmvattnet  (läst 3313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Temp på varmvattnet
« skrivet: 16 augusti 2007, 23:34:24 »
Hjälp mig ni som kan det här,har en Nibe 1235:8 och i meny 1.0 får jag inte upp tempen till mer en 51 ºC fastän jag har stopptemp 54 ºC i meny 1.5,tycker inte heller att starttempen stämmer med vad jag i meny1.4 undrar även om det här med extra vvhöjning i meny1.8 o 1.9 hur jag ändrar starttid på det,nu är det 00.00 var 14 dag å det tror jag kan byta men det får nog vara tillsv. däremot skulle jag vilja byta tiden så man kan kolla hur pumpen fixar det,visst bör den klara av att höja tempen till 60 ºC nu när man kör i sommarläge.Jag kommer med en massa fler frågor framöver gissar jag.Har bara kört pumpen i ca 2 mån å då sommarläge så nu när man ska börja köra värme verkar det finnas mycket att ställa in Sc:,h
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2007, 07:40:47 »
Om HT-pressostaten löst ut under en VV-laddning så sänker VP:n själv det inställda värdet i meny 1.5. Sen tror jag att VV-laddningen stoppas då värmebärarens returtemp (meny 2.7) kommer upp i stopptemp (meny 1.5). Sen finns det två VV-givare, en för manteln och en för VV-topp, jag vet inte vilken som styr start av VV-laddning.

Räcker varmvattnet?
I så fall finns ingen anledning att pressa upp VV-temp mer, det sliter hårdare på VP:n och drar mer energi. Däremot så kan du öka prioriteten på varmvattnet genom att öka i meny 1.3 till 40 eller 45 minuter.

I meny 7.5.0 kan du nog ändra tiden för extra VV.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2007, 20:51:26 »
Tack,då ska jag in i menyerna och kika å ändra b00k.Varmvattnet räcker då än men när man duschat så tycker jag den startar flera gånger å ganska tätt mellan varje start,är det vanligt? Ps! Det var enklare elda, men jobbigare...
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad huggåsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • nibe 1235-8 2x300 meter kollektor 270m2 enplanshu
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2007, 22:09:57 »
jag har Ã¥cksÃ¥ en nibe 1235-8 den är ganska nyinstallerad och jag har inte hunnit  lära mig alla funktioner än ,  men jag har ställt varmvattnet sÃ¥ det startar vid 45 och stoppar vid 50 !!!    men jag har sett att det finns 2 olika mätpunkter för varmvattnet just nu sÃ¥ har jag 46.8  pÃ¥ den ena och 50 pÃ¥ den andra ???   Ã¤r det botten och topp temp i beredaren ????


en annan frÃ¥ga är att när kompressorn har gÃ¥tt sÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r jag värme pÃ¥  rören som gÃ¥r till elementen den kan stÃ¥ typ framledningstemp 58   och värmen gÃ¥r ca 2 meter innan det svalnar  ?????
nibe 1235-8 2x300 meter kollektor  270m2 enplanshus jötul classic 80 9kw kamin

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2007, 22:33:34 »
huggåsen: så är det på min också, att den släpper ut lite varmvatten på elementen efter vv -körning, det är växelventilen som ändrar läge, därför blir det så.

mycket irriterande, då man ej vill ha värme nu...
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2007, 23:01:17 »
Om HT-pressostaten löst ut under en VV-laddning så sänker VP:n själv det inställda värdet i meny 1.5. Sen tror jag att VV-laddningen stoppas då värmebärarens returtemp (meny 2.7) kommer upp i stopptemp (meny 1.5). Sen finns det två VV-givare, en för manteln och en för VV-topp, jag vet inte vilken som styr start av VV-laddning.

Räcker varmvattnet?
I så fall finns ingen anledning att pressa upp VV-temp mer, det sliter hårdare på VP:n och drar mer energi. Däremot så kan du öka prioriteten på varmvattnet genom att öka i meny 1.3 till 40 eller 45 minuter.

I meny 7.5.0 kan du nog ändra tiden för extra VV.
Det är självklart den givare som sitter i manteln som styr varmvattnets start och stopp..
Den som sitter i topp är den temp du ser i meny 1.0..
Manteln ser du bredvid parentesen i meny 1.4
Meny 7.5.0 är den meny du kan tidsbestämma när du vill ha extra vv tex när du vet att hela familjen vill ta ett storbad efter hockey match eller nått...

Skulle kompressorn nå max inställd retur medans den kör vv stannar kompressorn ett tag MEN fortsätter sen producera mer vv eftersom den ej gjort sin plikt..

Alltså inte ett bra läge å hamna i då detta kommer göra maskinen välidgt upptagen med vv-laddning..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2007, 05:24:56 »
Skulle kompressorn nå max inställd retur medans den kör vv stannar kompressorn ett tag MEN fortsätter sen producera mer vv eftersom den ej gjort sin plikt..

Aha, det är värdet i meny 2.7 som stoppar VV-laddning i detta fall, jag trodde denna funktion endast var aktiv vid radiatorvärmning (som på 1215).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2007, 17:20:01 »
På min far det ju också ut värme på elementslingan o på övervåningen blir elementen varma ibland, men det kanske är normalt då. Hur är era pumpar efter dusch ,beter dom sig som jag beskrev min,svara gärna nic2 å huggåsen som har lika pump som jag.
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2007, 19:12:48 »
Skulle kompressorn nå max inställd retur medans den kör vv stannar kompressorn ett tag MEN fortsätter sen producera mer vv eftersom den ej gjort sin plikt..

Aha, det är värdet i meny 2.7 som stoppar VV-laddning i detta fall, jag trodde denna funktion endast var aktiv vid radiatorvärmning (som på 1215).

hehe ibland går det fort å fel... naturligtvis är det som du säger i meny 2.7 så är det max retur i värmeproduktion som gäller...
I meny 5.23 där är det max retur för kompressordrift vid all körning... oavsett vad den pysslar med...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad huggåsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • nibe 1235-8 2x300 meter kollektor 270m2 enplanshu
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2007, 22:42:47 »
kan bara märka att värme gÃ¥r ut ca 2 meter innan rören gÃ¥r ner i golvet , läcker ventilen eller är det bara när den växlar läge som detta sker ???  efter en stund sÃ¥ sjunker ju tempen !!!    borde skicka denna frÃ¥ga till nibe !!!   alternativer är ju att montera  en kulventil sÃ¥ man kan stänga flödet ut till värmerören ????

vilka temperaturer ska man ställa in för mest ekonomiskt drift och minst gångtid/minst kompressorstarter ?????
nibe 1235-8 2x300 meter kollektor  270m2 enplanshus jötul classic 80 9kw kamin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2007, 07:22:46 »
Det går ut en skvätt varmt vatten till radiatorer efter varje VV-laddning, helt normalt.

På sommaren brukar jag ställa ner VV-start några grader för att minska antalen start/stopp, men den går rätt sällan på sommaren, så den riktiga optimeringen gör du höst/vinter/vår.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2007, 23:20:21 »
Tack,då ska jag in i menyerna och kika å ändra b00k.Varmvattnet räcker då än men när man duschat så tycker jag den startar flera gånger å ganska tätt mellan varje start,är det vanligt? Ps! Det var enklare elda, men jobbigare...

Ännu enklare är det med solvärme  Thumbsup .. DÃ¥ behöver du inte ens betala dyra elräkningar  *roflmao* Med ett "cop" pÃ¥ över 20 sÃ¥ fattar du varför  b00k
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temp på varmvattnet
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2007, 22:08:07 »
Och den riktiga optimeringen klarar man av att få fram första vintern eller...? Sc:,h Nä ,det blir nog att ta hjälp här av ni som kan det här
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!