Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min elförbrukning per mÃ¥nad  (läst 1300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mongolpip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Min elförbrukning per månad
« skrivet: 02 februari 2015, 19:15:59 »
Hej!

Vi har nu haft CTC EcoEl 1550 och EcoAir 105 i lite drygt 4 Ã¥r. Jag har gjort en graf som visar total elförbrukning i y-axeln och medeltemperatur/mÃ¥n i x-axeln. Se bifogad pdf. Det är intressant att se hur lite det skiljer när temperaturen överstiger 10 grader och likasÃ¥ hur fort förbrukningen stiger när det är under 5 grader. Vi har lÃ¥g förbrukning och har snittat pÃ¥ 9500 kWh/Ã¥r i total elförbrukning under dessa 4 Ã¥r. Hoppas nÃ¥gon av tycker denna graf är lika intressant som jag  :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Min elförbrukning per månad
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2015, 11:56:56 »
Om man utjämnar till en linje så borde det gå att använda linjen till att räkna ut ungefär vilken huskurva som behövs och eventuellt också vilken storlek på VP som behövs.

Jag har en liknande punktsvärm fast på en högre nivå, eftersom mitt hus kräver mer värme. Det som förvånade mig är att det inte syns nån tydlig tröskeleffekt vid riktigt låga temperaturer, där VPn står stilla och bara elpatronerna går. Det kanske beror på att det trots allt bara är några få dagar under vintermånaderna som det är så kallt, att övre elpatronen går in och stöttar långt innan dess, och att temperaturen i diagrammet visar medeltemp per månad, så det sker en automatisk utjämning så att tröskeln försvinner.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!