Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon fler än jag som har den ännu igÃ¥ng??  (läst 3882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders.bjork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Chunlan GW50

Kommer inte ihåg när jag installerade den, men efter drygt 2 år så pös gasen bort. Skaffade en Toshiba istället.
Chunlan blev liggandes i ytterligare 2 år eller så, innan jag beslutade mej för att försöka fixa igång den.
Visade sig vara en kall-lödning i inomhusdelen. Efter montering för värme i källaren är den nu inne på andra vintern efter sin "nära döden upplevelse" och sköter nu sitt jobb bra.

Själv nästan hatar jag att slänga bort sÃ¥dant som pÃ¥ ett eller annat sätt kan repareras.  ^-^

Så till min fråga: Är det någon fler som fortfarande har någon Chunlan i drift, eller ??

/Anders

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Någon fler än jag som har den ännu igång??
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2015, 21:42:19 »
1 av mina 2 Chunlans la nyss av, kompressorn löser nu ut säkringarna hela tiden så den verkar ha skurit.
Om det nu mot förmodan finns någon som har kvar en gammal läckande Chunlan som inte hunnit till tippen än så är jag intresserad av att köpa utedelen......

Den andra tuffar på utan problem....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Ahlman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon fler än jag som har den ännu igång??
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2019, 08:24:14 »
Chunlan GW50

Kommer inte ihåg när jag installerade den, men efter drygt 2 år så pös gasen bort. Skaffade en Toshiba istället.
Chunlan blev liggandes i ytterligare 2 år eller så, innan jag beslutade mej för att försöka fixa igång den.
Visade sig vara en kall-lödning i inomhusdelen. Efter montering för värme i källaren är den nu inne på andra vintern efter sin "nära döden upplevelse" och sköter nu sitt jobb bra.

Själv nästan hatar jag att slänga bort sÃ¥dant som pÃ¥ ett eller annat sätt kan repareras.  ^-^

Så till min fråga: Är det någon fler som fortfarande har någon Chunlan i drift, eller ??

/Anders
Jag köpte två Chunlan när utförsäljningen var år 2007.
Skaffade vacuumpump ocksÃ¥ men fick inte kopplingarna att passa till den. Allt blev liggande.  Pelletsbrännare sattes i oljepannan som sedan bytts ut mot modern panna CTC Ecoflex. I ett mindre hus eldas fortfarande med oljepanna + pellets
Installerade en Chunlan i det mindre huset nu i september och har kört den försiktigt.
Stänger av när tempen blir lägre än -8 då lödningarna är gjorda med tenn-bly.
Inbillar mig att trycket i de känsliga ledningarna blir högre vid kallare temperatur.
COPvärdet är nog inte heller imponerande vid låg yttertemperatur.
Fåt tacka Jockefors och hans kompis med vedkaminen att det blev ett köp för nu är jag nöjd med grisen och deras inlägg beredde stor glädje.
Ett orosmoment dök upp förra veckan. Tänkte stänga av pumpen då tempen sjönk snabbt till -10. Gick ut och glodde in i ytterdelen och såg att en liten kvadrat av förångaren längst upp t.v. var täckt av rimfrost. Är detta ett tecken på att den redan börjat läcka?
Min fundering är också att maskinen från början kanske var en R407 maskin som importören i stället fyllde med R410. Därför läckageproblemen då R410 ger högre tryck. Kopparrören har den dimension som R407pumpana brukade ha.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon fler än jag som har den ännu igång??
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2019, 17:42:32 »
Det blir inget bra om man byter gas utan att byta strypning oxå, så därför tror jag inte på det.
Vad står det på typskylten?
Kvadraten tyder på gasbrist dock

Utloggad Ahlman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Någon fler än jag som har den ännu igång??
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2019, 19:55:52 »
Efter en vinters bra funktion så verkar nu chunlanen trasig.
Både ute- och innedelen snurrar som normalt och utledningen från utedelen är ordentligt varm. Men bara rumstemperatur kommer från innedelen, ingen värme.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
det kan ju vara en läcka på gas
eller tråkig kompressor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!